Ei kummilapsia

Outoko?

Onko täällä muita yli 30 vuotiaita, joilla ei ole vielä yhden yhtä kummilasta eikä ehkä ikinä tulekaan? Ja mistähän se teidän mielestänne johtuu?
Välillä asia jopa itkettää, koska olisin niin otettu tuosta kunniasta. Lapset pitävät minusta ja vietänkin aikaa ja ostan lahjoja ystävieni lapsille. Jostain syystä kaikki ystäväni valitsevat vain kaksi kummia ja he ovat aina toisen sisar tai veli ja tämän puoliso.. Itselläni ei ole sisaria. Olisi niin mahtava olla joku jonkun lapsen elämässä ja seurata sitä kummin velvollisuudella läpi elämän. Onko täälä ketään kohtalotoveria?
Asia on minulle arka, enkä siksi pysty puhumaan siitä ystävieni kanssa. Luulisivat pian, että heidän on pakko valita minut kummiksi. Aina sitä kyllä kovasti odotan. Välillä asia saattaa jopa hieman ärsyttää, kun kummiksi on valittu se ja se, ja sitten minä olen se jota pyydetään apuun tai toivotaan kylään "kun lapset niin odottavat". Varsinkin velvollisuuksien kohdalla joskus tekisi mieli kysyä, että missäs ne kummit ovat :c/. Taidan olla vähän katkerakin asiasta, mutta sen verran se minua harmittaa. Ja olen kateellinen kaikille, joilla on kummilapsia ja tuntuu että monilla ihmisillä kummilapsia on siunaantunut useita. Ja kaikki eivät edes jaksa pitää kummilapsiinsa yhteyttä.. Aargh, olen puhunut : )

7

1089

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jumpstuutti

      Vuosi vuodelta lapsia ilmaantuu enemmän ympärillä mutta tätä "kunnia" tehtävää ei minulle myöskään tarjota.

      Onhan se tietyllä tavalla myös taakkakin mutta enemmän iloitsisin siitä että saisi muistaa jotain lasta vuosittain.

      Syitä olen nykyään myös miettinyt ja olen tullut siihen tulokseen että omassa persoonassani on jokin sellainen asia jota vanhemmat varmasti arastelevat ajatellen lapsensa kummeutta. Olen ehkä liian suorasanainen ja toisaalta taas liian hiljainen =) Ehkä pitäisi sitten enemmän muistaa ystäviä lähellä.

      Tiiä tuota mutta harmittaa kummittomuus. Toisilla on sitten se ongelma että lapsia on liikaakin....

    • Marjo27

      Vastaan vaikka mie en ookaan iha noin "vanha". Mut silti miulla ei oo yhtään kummilasta. Vaikka useesti oon toivonu et joko nyt mie ja silti on joku toine otettu. En tiiä mistä johtuu..kovasti oon sitä yrittäny miettiä.

    • kummi-tus

      Et ole ainoa ikäisesi, jolla ei ole kummilapsia. Itselläni on pari sellaista kaveria, jotka eivät ole kummeja. Ja onneksensa, sanoisin.

      Tietysti sinulle tilanne on surullinen, koska HALUAISIT olla kummi. Itseni näin kummin ominaisuudessa täytyy sanoa, että jos olisin tiennyt näistä nykyvanhempien massiivisista odotuksista, niin en KOSKAAN olisi suostunut htähän. Onneksi on kummilapsia vain yksi. Yhtään enemmän ja menisin varmaan henkilökohtaiseen konkurssiin. Kummihan on nykyisin pelkkä lahjanostoautomaatti.

      Miksi siis et ole kummi? Useimmiten nykyisin on tapana, että kummiksi valitaan vanhempien sisarukset. Koska sinulla ei ole sisaruksia, niin siksi olet tuolta tehtävältä säästynyt. Toki on ihmisiä, jotka eivät valitse sisaruksia kummeiksi, mutta nykyisin taitaa yleisin käytäntö olla se, että sisarus valitaan. Vaikka en oikeastaan tiedä miksi. Sisarus saattaa asua satojen kilometrien päässä kummilapsesta. Eikö tosiaan ennemmin kannattaisi valita ihminen, jonka kanssa on TIIVIISTI tekemisissä?

      Itseäni oikein harmittaa tämä koko kummeilu. Meillä juuri on näin, että välimatkaa on reilusti. En myöskään koe siskoani kovin läheiseksi itselleni - meillä on täysin eri arvot. Se on käynyt selväksi myös tämän kummilapseni kasvaessa, että ajattelemme ihan täysin eri tavalla mitä tulee myös lapsiin ja nuoriin. Välit eivät ole huonot, lähinnä vain olemattomat.

      Tapaamme n. kerran vuodessa, kesällä 1-2 vrk:n ajan mökillä. Se riittääkin oikein hyvin. En voi sanoa että kummilapseni kasvu ja kehitys olisi ollut itselleni kovin mieleistä, nyt 14-vuotiaana hän on TÄYSIN itsekeskeinen, hemmoteltu nuori, joka ei osaa ottaa muita ihmisiä huomioon ollenkaan. Joka syntymäpäivän ja joulun olemme lahjalla muistaneet, kertaakaan emme ole kiitosta saaneet, emme tytöltä emmekä vanhemmilta.

      Sinun kai vain kannattaa vaivihkaa antaa vihjauksia ystäväpiirisi vanhemmille vaikkapa puhumalla hyvin myönteisesti kummiudesta tms. kun tulee puhetta lasten kastamisesta yms. Moni ei välttämättä pyydä sinua siksi koska ajattelee, että "vieraampana" et haluaisi hommaa. Kyse ei siis todellakaan ole mistään sinuun ihmisenä kohdistuvasta dissaamisesta.

      Kannattaa tosiaan aina kun on mahdollista niin puhua myönteisesti kumminhommista ja siitä kuinka tärkeää se on. Kyllä joku varmaan ennemmin tai myöhemmin tarttuu täkyyn. :)

      Itse olen päättänyt että en enää suostu kenenkään lapsen kummiksi. En ainakaan, ellei pelisääntöjä tehdä täysin selviksi puolin ja toisin. Jos ihmiset odottavat lahja-automaattia, niin valitkoot jostain muualta. En myöskään ala kummiksi satojen kilometrien etäisyydellä. Jos juuri jonkun YSTÄVÄNI lapsi tarvitsisi kummia kummin alkuperäiseen tehtävään, kirkkotapojen opetteluun, niin sitten suostun. Muuten en. En edes sukulaiselle - en VARSINKAAN sukulaiselle!

    • justiina

      Saahan sitä näköjään ihan mistä vaan kehitettyä tragedian... Kai sitä muutenkin voi olla jollekin lapselle läheinen aikuinen ja syytää sille niitä niin tärkeitä lahjoja, jos ei rahoillensa muuta kohdetta keksi. Ei ole tullut mieleen ottaa kummilasta jostain kehitysmaasta, sinne rahasi menisivät tosi tarpeeseen eikä johonkin pleikkareihin tai barbeihin??

      • kaivattaisiin

        minulla on aivan toisesta päästä oleva tilanne.lapseni siunattiin ja hänelle annettiin nimi.silloin ajattelin uskovaisena ettei kummeja kuulu pyytää.nyt olen surullinen kun lapseni on 10 eikä hänellä ole ainuttakaan kummia.kadun etten pyytänyt ketään!!ja olisi upeaa kun hän voisi kertoa kummitätistään tai setästään kavereille,kun kaikilla muillakin on sellaiset.en tiedä löytyisikö ympäriltäni tällä hetkellä ketään joka vielä suostuisi lapseni kummiksi,ja ottaisi sen todellisena asiana,et hei olen nyt tän pojan kummi..lapseni ottaisi avosylin aivan varmasti sellaisen vastaan....en rohkene edes ajatella vaikka sattuu ja kaduttaa.oon ajatellut sellaistakin että ulkomaan lapsille etsitään kummeja aivan koko ajan,niin miksei suomalaisille lapsillekkin voisi olla kummi tuki toimintaa,,se ois aivan ihanaa,ilmottaisin heti lapseni sinne!!!!eikä kyse ole rahasta vaan siitä että olisi kummi joka olisi lasta varten ja lapsi joka antaisi myös tunteen olla kummi aikuiselle


      • yksinäisen lapsen mamma
        kaivattaisiin kirjoitti:

        minulla on aivan toisesta päästä oleva tilanne.lapseni siunattiin ja hänelle annettiin nimi.silloin ajattelin uskovaisena ettei kummeja kuulu pyytää.nyt olen surullinen kun lapseni on 10 eikä hänellä ole ainuttakaan kummia.kadun etten pyytänyt ketään!!ja olisi upeaa kun hän voisi kertoa kummitätistään tai setästään kavereille,kun kaikilla muillakin on sellaiset.en tiedä löytyisikö ympäriltäni tällä hetkellä ketään joka vielä suostuisi lapseni kummiksi,ja ottaisi sen todellisena asiana,et hei olen nyt tän pojan kummi..lapseni ottaisi avosylin aivan varmasti sellaisen vastaan....en rohkene edes ajatella vaikka sattuu ja kaduttaa.oon ajatellut sellaistakin että ulkomaan lapsille etsitään kummeja aivan koko ajan,niin miksei suomalaisille lapsillekkin voisi olla kummi tuki toimintaa,,se ois aivan ihanaa,ilmottaisin heti lapseni sinne!!!!eikä kyse ole rahasta vaan siitä että olisi kummi joka olisi lasta varten ja lapsi joka antaisi myös tunteen olla kummi aikuiselle

        ...jatkan vielä..jos minulla olisi tuollainen ihminen lähellä kuin sinä noiden ajatusten kanssa niin pyytäisin sinua aivan varmasti lapselleni kummiksi


    • ^^^__^^^

      muista että voit olla tuttaviesi lapsille läheinen ja tärkeä olematta kummi. itselläni on 2 kummia jotka eivät muuten ole juurikaan olleet osa elämääni, ainoastaan synttäreinä ja jouluna sain pienenä kalliita lahjoja... muutama perhetuttu on ollut enemmänkin "kummin roolissa" he ovat muistaneet minua myöhemmälläkin iällä. ei siis välttämättä lahjoilla, vaan kyselemällä kuulumisia ja olemalla osa elämääni. he ovat minulle läheisempiä kuin kummini.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe