Jos kaksoset vaihtuvat...

Mitäs sitten...

Syntyy identtiset kaksoset, toinen on tietysti hieman vanhempi. Miten voidaan varmistaa ettei tämä esikoinen sairaalassa/kotona vaihdu nuorempaan sisarukseensa, laitetaanko toiseen jonkinlainen merkki? Samannäköisiä kun ovat niin sekaantumisen vaara on suuri...

13

3694

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käsivarteen

      Eri sairaaloissa saatetaan toimia eri tavoin, mutta meilläpäin laitetaan ranneke vauvan käsivarteen.
      A-vauvalle A-ranneke, ja B-vauvalle B-ranneke.
      Äidille tietysti molemmat.
      Rannekkeissa on vauvan ja äidin tiedot, joten vauvat eivät pääse vaihtumaan.

      • mutta entäs

        Siis aloittaja varmaan tarkoitti että miten ne eivät mene sitten kotona sekaisin? Tai minua ainakin kiinnostaa, kun eihän kotona mitään rannekkeita pidetä enää.


      • Meille kävi näin

        Eivätkä laittaneet uusia.


      • kotkassa syntyneet identtis...

        Kotkassa molempien rannekkeet irtosivat ja katosivat henkilökunnan toimesta.


    • mitä se haittaa?

      oikeasti?

      • se minun...

        mielestäni aika paljonkin haittaisi, ettei tietäisi kumpi syntyi ensin.


    • mammuttimamma

      Me laitettiin toiselle tytölle kynsilakkaa pottuvarpaaseen. Ymmärrän huolesi =) Kokemusta on..

      • hauska juttu.

        Muistan kun tätini kanssa erottelimme koiranpentuja tussilla merkkaamalla etteivät mene sekaisin. En olekaan tullut ajatelleeksi että kaksosten kanssa saattaa alkuun olla sama ongelma. Mutta kun ne koiranpennutkin (5kpl) oppi erottamaan toisistaan pikku hiljaa, niin kuinka pian lapset sitten oppii erottamaan? Ja ulkopuolisillahan voi olla vaikeuksia erottaa vielä aikuisenakin, mutta omat vanhemmat oppii varmaan aika pian? Ja kyllä minun mielestäni kuulostaa tärkeältä erottaa kaksoset toisistaan jo heti vauvana:)Ja lapsillekin on tärkeää (vanhempanakin) että heille tulee se oma identiteetti, ei se ole samantekevää kumpi on!


      • mammuttimamma
        hauska juttu. kirjoitti:

        Muistan kun tätini kanssa erottelimme koiranpentuja tussilla merkkaamalla etteivät mene sekaisin. En olekaan tullut ajatelleeksi että kaksosten kanssa saattaa alkuun olla sama ongelma. Mutta kun ne koiranpennutkin (5kpl) oppi erottamaan toisistaan pikku hiljaa, niin kuinka pian lapset sitten oppii erottamaan? Ja ulkopuolisillahan voi olla vaikeuksia erottaa vielä aikuisenakin, mutta omat vanhemmat oppii varmaan aika pian? Ja kyllä minun mielestäni kuulostaa tärkeältä erottaa kaksoset toisistaan jo heti vauvana:)Ja lapsillekin on tärkeää (vanhempanakin) että heille tulee se oma identiteetti, ei se ole samantekevää kumpi on!

        Onhan se tärkeää oppia tunnistamaan kumpi on kumpi, jo esim. mahdollisten allergioiden vuoksi. Meillä meni useampi viikko, ennenkuin alkoi tunnistamaan ulkonäöstä lapset. Myöhemminkin esimerkiksi suihkussa/kylvyssä on ollut vaikeuksia erottaa lapsia toisistaan, joten joskus on saattanut pestä toisen kahdesti =) Nyt kun tyttömme ovat isompia, lasten hiukset ovat hiukan eritavoin. Toisella otsatukka, toisella ei. Päiväkodissa ovat tyytyväisiä tähän hiusten erilaisuuteen, kun muuten erottaminen on ilmeisesti ollut vaikeaa. Vanhempina olemme oppineet erottamaan lapset äänestä, puhetyylistä ja esimerkiksi naurusta. Mutta en epäile, etteivätkö saisi meitäkin huijattua joskus ;)


      • identtiset kaksoset

        Me laitettiin lopulta sormiinkin, koska varpaista ei näy. Kyllä kaupassa ihmiset tuijottivat, vaikkei ollut kuin parissa sormessa.


    • Davis

      Pitivät minulla ja veljelläni aina erivärisiä vaatteita. Kummallakin oli erilaiset vaatteet ja omat värit. Muutenkin se on ihan ällöä pistää kloonit samanlaisiin vetimiin. Tosi oksettavaa! Mutta jos haluaa olla sataprosenttisen varma, niin kannattaa ehkä tatuoida nimi tai järjestysluku tai sitten polttomerkitä.

      Kyllä ne siitä sitten alkavat erottua. Esim: esikoiselle syntyy pari rumentavaa luomea naamaan, niin muistaapa aina, että nuorempi on kauniimpi. Hyvä esimerkki olen minä. Minut ollaan aina tunnettu naamassa olevasta luomestani.

      Tietysti PARAS homma olisi antaa toinen adoptioon. Eihän kukaan kestä kahta samalaista kersaa. Kaksosten vanhemmille syvimmät osanottoni, säälin teitä!

      • Mimmu

        Moi!

        Pieni varoituksen sana sairaalan rannekkeista. Meidän B-tyttö oli syntyessään sen verta laiha, ettei ranneke pysynyt paikallaan...
        Kynsilakka ja eriväriset vaatteet on ne minunkin useimmiten kuulemani vinkit. Onnea alkuun.


    • tuplamamma -06

      meidän identtiset kaksostytöt nyt 2 vuotiaita tylleröitä. Itse mietin lasten sekottumista jo ennen synnytystä, tiesin kyllä, että sairaalassa rannekkeet, mutta entä kotona sitten. Päädyimme mieheni kanssa ostamaan tytöille hopeiset kaulakorut eri riipuksilla.
      Samannäköiset tytöt todella vauvana olivat, nyt omasta mielestä tietysti aivan erilaiset, mutta vieraat eivätkä isovanhemmatkaa tunnista vieläkään. Hiukset ollaan pidetty samanlaisina, koska tahdotaan, että tytöt voivat itse myöhemmin päättää kuka tahtoo otsahiuksia, pitkiä/lyhyitä hiuksia jne. Vaatteet välillä samanlaiset, välillä erilaiset. Käytetään vaatteita sekaisin molemmilla, ei tehdä tietoisesti toisesta esim sinistä ja toisesta punaista, niin kuin monilla tyttökaksosten vanhemmilla on tapana.

      muilta perheiltä ollaan kuultu sekoittumisen estämiseksi esim. narua toisen lapsen ranteessa tai nilkassa, korvienreittämistä (ulkomaalaistaustainen perhe; kulttuurissa on normaalia laittaa vastasyntyneelle korvakorut..) ja juuri tätä kynsien lakkaamista ja erilaisia vaatteita. Itseäni pelotti turvautua pelkästään erilaisiin vaatteisiin, etten vain vahingossa vaipanvaihdossa tai kylvyssä kuitenkin sekoittaisi... :) Ja meidän tyttöjen koruista vielä sen verran että siinä vaiheessa kun korut alkoivat löytää tiensä pieniin kätösiin ja sitä kautta suuhun ne otettiin pois koska tytöt olivat jo vanhempiensa helposti tunnistettavissa :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1615
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      70
      1288
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1218
    4. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      178
      1028
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      148
      998
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      994
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      882
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      844
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      816
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      94
      774
    Aihe