Kysymys adventistien

kirjekurssista

Miten on? Jos tilaan adventistien markkinoiman, Raamattua koskevan kirjekurssin, luen sitä ja tarkastettviksi lähettämiini vastauksiin löydänkin adventtikirkon opetuksesta poikkeavia ja siihen kriittisesti suhtautuvia näkökohtia, esim.lukemalla Raamattua muista kohdista kuin opetuskirjeen ohjeet viittaavat, hyväksytäänkö vastaukseni Raamatun sanalla perusteltuina oikeiksi vai ei?

16

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • annu42

      miten me asian ymmärrämme. Voi olla, että et hyväksy meidän selitystämme. Silti sinun kannattaa käydä kirjekurssi läpi, koska siitä on sinulle iankaikkista hyötyä. Asioita kannattaa itse tutkia mieluimmin, kuin antaa jonkun muun päättää, kuinka uskoo. Raamattu on kuitenkin ihmeellinen kirja, joka on Jumalan kirje ihmiskunnalle. Se sisältää pelastussanoman meille jokaiselle.

      • ja kaunis

        Kuitenkin olen - anteeksi nyt vain - hiukkasen epävarma, oliko sen maltillisuus ja kauneus osa adventtikirkon "ohjelmaa": kuinka ulkopuolisille on vastattava vai oliko se ehkä osa yhteisöstäsi sisäistämää aitoa olemustasi.

        Adventtikirkko ei ole minulle aivan vieras. Puolisoni on adventisti, samoin hänen sukunsa (tosin osa ilmeisen "maallistuneita"). Olen käynyt adventtikirkossa itsekin silloin tällöin (lähinnä ollakseni seurana puolisolleni) ja myös kuunnellut mm. Matti Markkasen luentosarjan. Tämä kaikki ei kuitenkaan ole saanut minua vakuuttuneeksi adventistien opin ehdottomasta pätevyydestä. - myönnettäköön tosin, että olen katsellut (enkä muuten voikaan katsella) adventismiakin nenemmän uskontotieteellisestä kuin uskovaisen näkökulmasta.
        Vähäisessäkin tieteeellisessä koulutuksessa on se hyvä puoli, että se pyrkii erottamaan faktat fiktioista.


      • Timo Flink
        ja kaunis kirjoitti:

        Kuitenkin olen - anteeksi nyt vain - hiukkasen epävarma, oliko sen maltillisuus ja kauneus osa adventtikirkon "ohjelmaa": kuinka ulkopuolisille on vastattava vai oliko se ehkä osa yhteisöstäsi sisäistämää aitoa olemustasi.

        Adventtikirkko ei ole minulle aivan vieras. Puolisoni on adventisti, samoin hänen sukunsa (tosin osa ilmeisen "maallistuneita"). Olen käynyt adventtikirkossa itsekin silloin tällöin (lähinnä ollakseni seurana puolisolleni) ja myös kuunnellut mm. Matti Markkasen luentosarjan. Tämä kaikki ei kuitenkaan ole saanut minua vakuuttuneeksi adventistien opin ehdottomasta pätevyydestä. - myönnettäköön tosin, että olen katsellut (enkä muuten voikaan katsella) adventismiakin nenemmän uskontotieteellisestä kuin uskovaisen näkökulmasta.
        Vähäisessäkin tieteeellisessä koulutuksessa on se hyvä puoli, että se pyrkii erottamaan faktat fiktioista.

        Olin aikoinaan Raamattuopiston johtaja, joten katson voivani jotain kertoa :)

        Kirjekurssit on suunniteltu yleensä niin, että noissa vanhemmissa kursseissa vastauksia haetaan lukemalla suoraan Raamatun tekstejä. Kysymykset eivät yleisesti ottaen ole sellaisia, että niissä olisi tarkoitus alkaa tulkitsemaan tai pohtimaan, vaan enemmänkin ne kurssit on suunniteltu niin, että ne tekevät tunnetuksi sitä, mitä Raamatussa lukee.

        Otamme toki vastaan kaikenlaista palautetta. Tiedän, että tulossa on uudempia kursseja, joissa pääsee sitten älynystyröitä käyttämään enemmänkin. Kannattaa tutustua.

        Timo Flink


      • Timo Flink kirjoitti:

        Olin aikoinaan Raamattuopiston johtaja, joten katson voivani jotain kertoa :)

        Kirjekurssit on suunniteltu yleensä niin, että noissa vanhemmissa kursseissa vastauksia haetaan lukemalla suoraan Raamatun tekstejä. Kysymykset eivät yleisesti ottaen ole sellaisia, että niissä olisi tarkoitus alkaa tulkitsemaan tai pohtimaan, vaan enemmänkin ne kurssit on suunniteltu niin, että ne tekevät tunnetuksi sitä, mitä Raamatussa lukee.

        Otamme toki vastaan kaikenlaista palautetta. Tiedän, että tulossa on uudempia kursseja, joissa pääsee sitten älynystyröitä käyttämään enemmänkin. Kannattaa tutustua.

        Timo Flink

        Kävin kauan sitten Johanneksen evankeliumia käsittelevän adventistien kirjekurssin. Kyllä silloin, se taisi olla 70-luvulla, oikeita vastauksia korjattiin vääriksi, eli adventistisen opin mukaisiksi.


      • Timo Flink
        Tutkiva_huomio kirjoitti:

        Kävin kauan sitten Johanneksen evankeliumia käsittelevän adventistien kirjekurssin. Kyllä silloin, se taisi olla 70-luvulla, oikeita vastauksia korjattiin vääriksi, eli adventistisen opin mukaisiksi.

        sanoa mitään, koska minun aikanani tuollaista kurssia ei ollenkaan ole ollut. Satutko muistamaan mikä asia mielestäsi oli korjattu väärin?

        Timo Flink


      • Timo Flink kirjoitti:

        sanoa mitään, koska minun aikanani tuollaista kurssia ei ollenkaan ole ollut. Satutko muistamaan mikä asia mielestäsi oli korjattu väärin?

        Timo Flink

        Ei ole tarkkaa muistikuvaa virheellisistä korjauksista, mutta selkeä muistikuva kylläkin siitä, että niitä tehtiin. Mitä ilmeisimmin ne liittyivät adventistien sapattikäsityksiin.

        Kurssimateriaali saattaisi kyllä vielä löytyä jostakin kesämökin ullakolta.


      • (toinen kirjoittaja)
        Timo Flink kirjoitti:

        sanoa mitään, koska minun aikanani tuollaista kurssia ei ollenkaan ole ollut. Satutko muistamaan mikä asia mielestäsi oli korjattu väärin?

        Timo Flink

        Meillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
        Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym.


      • palvontanne on tosiaan
        (toinen kirjoittaja) kirjoitti:

        Meillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
        Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym.

        niin ristiriidassa sapatin kanssa, että juu, ei varmaan ole mitään yhteistä teillä ja meillä. Ei ole eikä tule. Enkä halua.


      • Timo Flink
        (toinen kirjoittaja) kirjoitti:

        Meillä erimielisyys tuli sapatin asettamisesta jo Paratiisissa. Ja tietysti seuraavaksi se oikea sapatinasettaminen Siinailla kytkeytyi mukaan kuvioon. Ja sehän johtaa erilaisiin perusteluihin koko sapatin merkitykseen kristinuskossa.
        Jeesuksen synagoogassakäyntien merkitys oli vastakkain ym, ym.

        on siis siitä kuinka Raamatun sapattitekstit tulisi ymmärtää. Ok. Siitä on väännetty kättä koko sen ajan kun protestantteja on ollut, joten sikäli asia ei ole uusi.

        Roomalaiskatolisille asia ei ole ongelma ollenkaan. He sanovat suoraan, että sapatti on oikea, luomisessa asetettu pyhäpäivä, jota kirkko ei vietä, koska se on asettanut sunnuntain sapatin tilalle.

        Ortodoksien kanta on hieman veteen piirretty viiva, koska monet ortodoksit yhä hyväksyvät sapatin vaikka viettävätkin sunnuntaita. Historiallisesti idän kristityt viettivät sapattia ja sunnuntaita (siis molempia) vielä ainakin viidennellä vuosisadalla.

        Kiistat koskevatkin lähinnä protestantteja, jotka ovat jakautuneet kolmeen leiriin. (1) niihin, jotka eivät hyväksy mitään lepopäivää/pyhäpäivää ollenkaan, (2) niihin, jotka edustavat sunnuntain pyhittämistä, ja (3) niihin, jotka edustavat sapatin pyhittämistä.

        Kysymys sapatista on sidoksissa kysymykseen Jumalan laista ja sen olemuksesta, josta siitäkään ei ole yksimielisyyttä protestanttien keskuudessa. Katolisille ja ortodokseille tämäkään ei ole ongelma. He vain selittävät kirkon olevan korkeampi auktoriteetti kuin Raamattu, joten kirkon sana on laki, enemmän tai vähemmän.

        Henkilökohtaisesti seison Adventtikirkon opetuksen takana. Kiitos vastauksesta.

        Timo Flink


      • (toinen kirjoittaja)
        Timo Flink kirjoitti:

        on siis siitä kuinka Raamatun sapattitekstit tulisi ymmärtää. Ok. Siitä on väännetty kättä koko sen ajan kun protestantteja on ollut, joten sikäli asia ei ole uusi.

        Roomalaiskatolisille asia ei ole ongelma ollenkaan. He sanovat suoraan, että sapatti on oikea, luomisessa asetettu pyhäpäivä, jota kirkko ei vietä, koska se on asettanut sunnuntain sapatin tilalle.

        Ortodoksien kanta on hieman veteen piirretty viiva, koska monet ortodoksit yhä hyväksyvät sapatin vaikka viettävätkin sunnuntaita. Historiallisesti idän kristityt viettivät sapattia ja sunnuntaita (siis molempia) vielä ainakin viidennellä vuosisadalla.

        Kiistat koskevatkin lähinnä protestantteja, jotka ovat jakautuneet kolmeen leiriin. (1) niihin, jotka eivät hyväksy mitään lepopäivää/pyhäpäivää ollenkaan, (2) niihin, jotka edustavat sunnuntain pyhittämistä, ja (3) niihin, jotka edustavat sapatin pyhittämistä.

        Kysymys sapatista on sidoksissa kysymykseen Jumalan laista ja sen olemuksesta, josta siitäkään ei ole yksimielisyyttä protestanttien keskuudessa. Katolisille ja ortodokseille tämäkään ei ole ongelma. He vain selittävät kirkon olevan korkeampi auktoriteetti kuin Raamattu, joten kirkon sana on laki, enemmän tai vähemmän.

        Henkilökohtaisesti seison Adventtikirkon opetuksen takana. Kiitos vastauksesta.

        Timo Flink

        Niin! Kyse oli sekaantumisesta jo ilmoittautrumisen aikana. Tuolloin oli kovin vähän edes tietoa pienistä uskonnoista. Jossain vaiheessa selkeni, että kirjeopistohan ei taidakaan olla oikea kirkon kirjeopisto. Ja kun tuo opillinen asia tuli vastaan, niin muutaman opetuskirjeen tuon jälkeen selkeni, että adventtikirkkohan se on taustalla. Asia selvisi kun joku sattumalta tiesi sapattikirkon olevan olemassa. Ja sitten vähitellen löytyi varoittavia ja asiallisia neuvoja lopettaa koko kirjeenvaihto. Kuten myös tapahtui.


    • He korjaavat oikeat vastauksesi vääriksi oman väärän oppinsa mukaisesti.

      • joten olet velvollinen

        todistamaan väitteesi.


      • historia havisee
        joten olet velvollinen kirjoitti:

        todistamaan väitteesi.

        Eräs uskova tuttavani ilmoittautui tuolle krssille.
        Hänen kurssinsa jäi kesken, koska yhteistä adventistien kanssa ei löytynyt.
        Vastaukset tulivat niin korjattuina ettei tuttavani voinut jatkaa kurssia .
        Kun hän sitten sai jostain tietoonsa, että hänen kurssinsa olikin adventismin kurssi, hän ihmiettei miten näitä voidaan pitää edes kristittyinä kun he kumoavat kristinuskoa joka käänteessä.


      • oli sitten
        historia havisee kirjoitti:

        Eräs uskova tuttavani ilmoittautui tuolle krssille.
        Hänen kurssinsa jäi kesken, koska yhteistä adventistien kanssa ei löytynyt.
        Vastaukset tulivat niin korjattuina ettei tuttavani voinut jatkaa kurssia .
        Kun hän sitten sai jostain tietoonsa, että hänen kurssinsa olikin adventismin kurssi, hän ihmiettei miten näitä voidaan pitää edes kristittyinä kun he kumoavat kristinuskoa joka käänteessä.

        niin lujasti oma oppinsa päässään ettei hän uskonut edes mitä Raamattu sanoo, olen käynyt myös yhden adventistien kurssin, ja kyllä siihen täyty löytää raamatusta paikat mihin vastattiin, kyllähän minäkin olin luterilaisena saanut kaikkea väärää mieleeni, mutta olen senverran rehellinen että jos minä näen mitä raamattu sanoo, sanotaan vaikka tuosta helvetti jutusta, niin en ala raamattua vääntämään oman opitun mutta ei raamatullisen oppini mukaan.


      • yli 40 vuotta sitten
        oli sitten kirjoitti:

        niin lujasti oma oppinsa päässään ettei hän uskonut edes mitä Raamattu sanoo, olen käynyt myös yhden adventistien kurssin, ja kyllä siihen täyty löytää raamatusta paikat mihin vastattiin, kyllähän minäkin olin luterilaisena saanut kaikkea väärää mieleeni, mutta olen senverran rehellinen että jos minä näen mitä raamattu sanoo, sanotaan vaikka tuosta helvetti jutusta, niin en ala raamattua vääntämään oman opitun mutta ei raamatullisen oppini mukaan.

        Ei sillä adventistien kirjekurssilla ollut edes Raamattua tuntevia opettajia!


      • mutta todisteet
        yli 40 vuotta sitten kirjoitti:

        Ei sillä adventistien kirjekurssilla ollut edes Raamattua tuntevia opettajia!

        puuttuvat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitään järkeä?

      Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      119
      1702
    2. Noniin rakas

      Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1528
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

      Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      37
      993
    4. Multa sulle

      Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      899
    5. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      38
      861
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

      Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      816
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

      Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      43
      768
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

      Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      760
    9. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      758
    10. Onko sulla empatiakykyä?

      Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      730
    Aihe