Muutama ajatus

Paluumuuttajalta.

Nyt vuoden asuttuani täällä Helsingissä olen lähdössä takaisin ulkomaille. Minua järkyttää yleinen jalkakäytäville sylkeminen ja hirvittävä juoppous. Alkolla monopoli; ei edes viinipulloa saa ostettua ruokakaupasta, vaikka en sitä usein tarvitse. Sitten pakkoruotsi, joka kuulemma tuli joskus 70 luvulla. (Turha pieni kieli lapsille) Kelalta tuli kaikenmoista luettavaa kahdella kielellä. Katujen nimet kaksikielisillä pienillä kylteillä, joita vaikea nähdä ratikasta. Tulee tunne että Suomi ei olekaan itsenäinen maa.
Onhan Helsingissä mainio ratikka ja metro liikenne, mutta ei ollut tarpeeksi muita hyviä puolia että olisi voinut tänne jäädä eläkkeelle. Terveiset kaikille ja parempaa vointia Suomen kansalle.

13

642

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paaluunm

Sinä sitten Helsinkissä vollotat 2 (lue kaksi) kielisyyttä!!! täällä kun olemme lomalla , niin 3 (lue kolme)kielellä kaikki (ei ratikka , ei metro jne.) os viitat , virastot jne. Mitä mahtaisi olla olla Itä - suomessa . Heippa ja hyvää matkaa!!!

• Kalle Kotton

Tuo syljeskely on kummallisesti levinnyt tapa, ja se tuo tasa-arvon pitää toteutua niin hyvässä kuin pahassa. Ainakin nuoret tytöt räiskivät vähintään yhtälailla kun pojat.
      Viina tai alkoholi on suomalaisille aine, jossa on kielletyn hedelmän makua. Aikoinaan, kun alkoholin hintaa laskettiin, siitä tuli viikkojen media-aihe, samoin kun nyt kossupullon hinta nousee eurolla, se on joka paikassa ykkös-uutinen.Edellisestä johtuen tuskin kukaan vastuullinen poliitikko uskaltaa tuoda viinejä ruokakauppoihin.

• Mutta minäpä jäin. Vaikeaa se oli ja vaikka kuinka pelkäsin ja surin huonoa taloudellista tilannettani, ymmärsin unohtaa itseni ja uhrautua lapseni puolesta. Toin nimittäin lapseni kotimaahan kouluun, sukulaistensa luo juurilleni ja turvaan huumeilta ja alamaailmalta.

Alku, ainakin pari ensimmäistä vuotta, oli kauheaa ja joka ikinen yö vannoin lähteväni takaisin. Nostin öisin vanhat puhelinnumerot entiseen maahan pöydälle ja aioin soittaa aamulla. Mutta aina kun aamu valkeni pistin ne takaisin piirongin laatikkoon. Niin raskasta oli.

Noin kaksikymmentä vuotta on nyt mennyt ja yhtään en kadu. Sopeuduin noin viidessä vuodessa ja enää en seuraa kuin satunnaisesti sen maan tapahtumia nettilehdestä. Ja kertaakaan en ole siellä tuloni jälkeen käynyt, enkä mene.

Olen iloinen että olen nähnyt muutakin kuin suomea, mutta milloinkaan en vaihda tätä enää pois. En vaikka tuli lottovoitto.

• anteeksi, mutta yksi s-kirjan jäi pois. Ei, tuli lottovoitto, vaan tulis lottovoitto.

• Pirre*

isossa kaupungissa, ja oisitko joutunut kasvattamaan lapsesi yksin?

Veljeni on kasvattanut lapsensa uudessa kotimaassaan Ruotsissa, ja minusta he ovat kovinkin kunnollisia.

Enpä usko että veljenkään sopeutuminen tänne olisi helppoa..jopa mahdotonta luulen ma.

• Liisa K

On todella kamalaa käytöstä nykyään Helsingissä. Vaalimökkien aikana Kolmen sepän aukiolla nuori mies virtsasi keskellä päivää vihreiden mökin vieressä Mannerheimintiellä kymmenien ihmisten kulkiessa ohi. Sanoin soittavani poliisille mutta hän vain jatkoi tekemistään ja sitten rauhallisti vain kaveli pois. Seurasin vähän aikaa mutta ei tietenkään näkynyt poliisia eikä vartijoita.
      Tuo kaksikielisyys on sitten toinen asia josta media on yleensä hiljaa eikä meille kerrota miten paljon hullu Suomi tästä maksaa.
      Eliitti vaan narraa ja nauttii ylemmyyden tunnosta kun rahvas siitä maksaa.
      Miksi kaksikielisyys ei ole rikkautta Ahvenanmaalla, jossa ei sallita yhtään suomenkielistä koulua?

• hetulaaz

Ei ole enää ihmisille, se on tehty pussikaljanuorisolle, ikuisille opiskelijoille ja uusille kulttuureille.
        Joku, nykyinen, eläkeläinen sen viidakon aikanaan loi.
        Nykyinen Kaupunginjohtaja ja kauppiaat yrittävät palauttaa Stadin, mutta se on myöhäistä.
        Aikuiset käyvät periferian ostareilla hakemassa tavaransa.
        Ja se on hyvä, ylihinnoitellut, "taiteilija"-hopeakorut ja muu krääsä sopiikin keskustaan.
        Siellä niitä saa "paikalliset" ihailla lämmitetyillä kaduilla.
        Stockan edustalla syljetään harvemmin, se ei näytä hyvältä Minkkiturkilla.

• hetulaaz

vanhusten ja nuorempienkin paluumuuttajien valitukset. ja vihastuttaa jotkin heidän käytäntönsä.

Verot maksetaan vieraaseen maahan mutta lapset tuodaan tänne ilmaiseen kouluun. Selityksenä on se että Suomi on NIIN turvallinen lapsille.

Valitetaan että Suomi ottaa eläkkeestä veron, vaikka on verot jo maksettu tuonne toiseen maahan, eivät ymmärrä että tuleva tai oleva sairaanhoitokin makssa, Suomessakin.

Minusta, 20-30 vuotta ulkoimailla olleet, saisivat jäädäkin sinne, ei niitä täällä kaivata.

• Negatiivinen suhtautumisesi paluumuuttajiin ei ole minulle mitään uutta. Olen huomannut joskus samanlaista nihkeää suhtautumista ja juuri tuo kielitaitokin käännetään joissain piireissä miinusmerkkiseksi. Sen on huomannut erityisesti juuri työpaikkoja hakiessa, kun taustoja pyydetään kertomaan.

Mutta kaikesta huolimatta olen löytänyt täältä Suomesta paikkani ja saanut käydä ammattiopintoni sillä toisella kielellä. Ja työurani löysin myös sellaisista piireistä missä ollaan avarakatseisia ja suvaitsevia. Joten ihan omana itsenäni olen tullut kyllä hyväksytyksi, joistain ryppyotsaisista huolimatta.

• taidatkin olla. Kuka kaipaa ja kuka ei. Mun mammani ja siskot kyllä minua aina houkuttelevat tulemaan Suomeen takaisin, mutta nyt ottaa jo vähän vastaan kaikkien näiden vuosien jälkeen vierailla mailla. Mutta, päätös on jokaisen itsensä; aina tulee olemaan hapannaamoja jotka sanovat mitä valitat olisit jänyt sinne.

• Paloma.se.co kirjoitti:

taidatkin olla. Kuka kaipaa ja kuka ei. Mun mammani ja siskot kyllä minua aina houkuttelevat tulemaan Suomeen takaisin, mutta nyt ottaa jo vähän vastaan kaikkien näiden vuosien jälkeen vierailla mailla. Mutta, päätös on jokaisen itsensä; aina tulee olemaan hapannaamoja jotka sanovat mitä valitat olisit jänyt sinne.

Rohkeasti vain jos tuntuu siltä. Me täällä Suomessa olemme siis EU.ssa ja rajat on auki sinne Ruotsiinkin päin. Tänne otetaan kyllä jopa ihan erirotuisia pakolaisiakin aina joskus, joten kyllä tänne yksi pieni punapää-Paloma hyvinkin mahtuu...

• miljoona kirjoitti:

Rohkeasti vain jos tuntuu siltä. Me täällä Suomessa olemme siis EU.ssa ja rajat on auki sinne Ruotsiinkin päin. Tänne otetaan kyllä jopa ihan erirotuisia pakolaisiakin aina joskus, joten kyllä tänne yksi pieni punapää-Paloma hyvinkin mahtuu...

tein ihan vakavan yrityksen ja luulinkin että se voisi onnistua: hain työpaikkaa alaltani ja uskoin vahvan ruotsinkielen taitoni ja pitkän kokemukseni olevan ansiota, mutta ei tärpännyt. Kävin kolmessa haastattelussa ja kaikki tuntuivat tosi positiivisilta, mutta ei tullut odottamaani tulosta. Joko a) riikinruotsini ei kelvannut suomenruotsalaisille tai b) he eivät olleet vakuuttuneet siitä että jos saisin paikan palaisin Suomeen. En tiedä, mutta palaamisintoni meni sitten. Asun nyt niin lähellä ja saan käydä monta kertaa vuodessa että ainakin nämä työvuoteni loppuun saan kai asua täällä vielä.

Jospa sitten kun punapää-Palomasta on tullut valkopää-Paloma voi sitä kiikkastuolinpaikkaa katsoa vaikka vanhoista kotimaisemista. Tai sitten ei.

• Paloma.se.co kirjoitti:

tein ihan vakavan yrityksen ja luulinkin että se voisi onnistua: hain työpaikkaa alaltani ja uskoin vahvan ruotsinkielen taitoni ja pitkän kokemukseni olevan ansiota, mutta ei tärpännyt. Kävin kolmessa haastattelussa ja kaikki tuntuivat tosi positiivisilta, mutta ei tullut odottamaani tulosta. Joko a) riikinruotsini ei kelvannut suomenruotsalaisille tai b) he eivät olleet vakuuttuneet siitä että jos saisin paikan palaisin Suomeen. En tiedä, mutta palaamisintoni meni sitten. Asun nyt niin lähellä ja saan käydä monta kertaa vuodessa että ainakin nämä työvuoteni loppuun saan kai asua täällä vielä.

Jospa sitten kun punapää-Palomasta on tullut valkopää-Paloma voi sitä kiikkastuolinpaikkaa katsoa vaikka vanhoista kotimaisemista. Tai sitten ei.

Mä tulin siten, että hain heti ruotsinkieliseen ammattikouluun, ja mä jouduin kielitestiin. Läpäsin ja valmistuin, mutta jatkoin kohta uudestaan samassa koulussa mutta opistotasoa, sitten ei enää tarvinnut kielitestiä. Luin myös yliopistossa ruotsiksi yhtäaikaa. Vakituisen työpaikan saanti oli kuitenkin vaikeaa mutta tein sijaisuuksia ja projektitöitä.

Lopuksi alkoi tuntua siltä, että työpaikan saanti on vaikeaa ruotsinkielisten todistusten takia, niinpä luin vielä yhden ammatin suomeksi. Se auttoi tai ehkä ajat muuttui vaan paremmaksi työpaikkojen suhteen koska tuli työvoimapula. Nyt olen yksityisellä työnantajalla.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      620
      2364
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      28
      1182
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      109
      1138
    4. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      10
      1016
    5. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      92
      916
    6. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      875
    7. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      91
      787
    8. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      759
    9. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      64
      741
    10. Mitäs peitsarissa on tapahtunut eilen illalla

Mikkelissä iso poliisioperaatio https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/39ef020c-2d81-4d72-b720-651f458ba3e2
      Mikkeli
      29
      623
    Aihe