oikaisu siilin hoitoon

tuff

Lueskelin täältä vaikka mitä ohjeita siilien hoitoon ja ajattelin hiukan oikaista tietoja..
Luonnonsiiliä ei saa ottaa lemmikiksi vaan siilit joista täällä puhutaan on lemmikkisiilejä afrikkalaisia kääpiösiilejä tai egyptiläisiäpitkäkorvia.
Siilit ovat hyönteissyöjiä ja niiden ravinnosta on oltava 2/3 hyönteisiä. Siilit eivät ole häkki tai terraario eläimiä vaan tarvitsevat paljon tilaa minimissään 1 m2 juoksupyörä (halkasija 40cm) hyvä ratkaisu tähän on kaappi johon hyllyjen väliin on laitettu rampit. Alusina ei saa käyttää purua sillä se vahingoittaa siilin keuhkoja. Ympäri suomea löytyy siilikasvattajia joilta siilin voi ostaa ja kysyä lisää niiden hoidosta. suomensiiliyhdistyksen sivuilta (suomensiiliyhdistys.fi) löytyy kasvattajat ja lisää siilin hoidosta.

4

1595

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotisiili

      Ulkosiilit taitaakin olla jo talviunilla.
      Nuo lemmikkisiilit eivät varmaan horrosta vai miten.

      • horrosta

        Lemmikkisiilit osaavat horrostaa, mutta niiden ei saa antaa horrostaa, koska niillä ei ole tarpeeksi energiaa horroksesta heräämiseen, ja ne kuolevat siihen. Näin käy myös monille liian pienille luonnonsiileille.

        Lemmikkisiilin asumuksen tuleekin olla lämmin, mielellään 22-24 astetta.


      • kodista.
        horrosta kirjoitti:

        Lemmikkisiilit osaavat horrostaa, mutta niiden ei saa antaa horrostaa, koska niillä ei ole tarpeeksi energiaa horroksesta heräämiseen, ja ne kuolevat siihen. Näin käy myös monille liian pienille luonnonsiileille.

        Lemmikkisiilin asumuksen tuleekin olla lämmin, mielellään 22-24 astetta.

        Tosta asumuksesta..ei välttämättä tarvi kallista kaappia ja huonoilla nikkari taidoilla alkaa väsäämään kotia siilille.

        Meillä siili asuu saunassa/pesuhuoneessa. Helppo korjata kakkoja ja pissoja, saunassa myös aina vähän lämpimämpi ja sieltä oven alta mahtuu juoksemaan ympäri kylppäriä.

        En sitten sano etteikö toi kaappikoti olisi ihan loistava, mutta kun niitä ei myydä valmiina.. :D


      • miimi
        kodista. kirjoitti:

        Tosta asumuksesta..ei välttämättä tarvi kallista kaappia ja huonoilla nikkari taidoilla alkaa väsäämään kotia siilille.

        Meillä siili asuu saunassa/pesuhuoneessa. Helppo korjata kakkoja ja pissoja, saunassa myös aina vähän lämpimämpi ja sieltä oven alta mahtuu juoksemaan ympäri kylppäriä.

        En sitten sano etteikö toi kaappikoti olisi ihan loistava, mutta kun niitä ei myydä valmiina.. :D

        meilläkin toinen siili asuu saunassa ja pesuhuoneessa... kun saunotaan, joutuu toki evakkoon, mutta suoraan sanoen vaikuttaa olevan siitä enemmänkin innoissaan kuin järkyttynyt. toinen siili temmeltää vapaana muussa asunnossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      878
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe