kammioperäiset rytmihäiriöt

onko mitään merkitystä ?

minulla nitä oli reilut 4700 holterissa. Tietäiskö joku myös mikä on VT-pyrähdys? Sitten paperissa myös luki, että 196x2 VES peräkkäin, 375xVESbigemeniaa/trigemeniaa. Eli kaikki ihan ok? Holter tuli postissa, lääkäriä en tavannut, että olisin saanut selityksen.

9

6368

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärinkin suusta

      Holter vastaukset. Paljon kammiolisälyöntejä sulla oli,mutta niin on monella muulakin.Joillakin yli 10000 ollut.Itselläni ollut myös useita satoja/vrk. Lisäksi sulla on ollut peräkkäisiä lisälyöntejä (bigemia=kaksi lyöntiä peräkkäin) ja ilmeisesti kammiotakykardia pyrähdys. Niitäkin on terveissä sydämmissä.
      Anyway,lääkärin kanssa ilman muuta asiasta vielä keskustelua,eikö?
      Millaisia oireita sulla oli holterin aikana?Tunsitko pyrähdykset,muljuamiset jne?

      • hullunkurinen sydän

        kuntosalita käskivät, kun aina kun yritin saada tehdyksi niin tuli just sellaisen tunne kun nyt sitten todettiin nuo pyrähdykset ja niin huono olo, että jopa oksensin, vaikka syke ei noussut 150 korkeammalle, sitten tuli niin huono olo, että olen joutunut lopettamaan. Muita rytmihäiriöitä en tunne, mitä nyt satunnaisesti saattaa muljahtaa, mikä sinänsä on kai vaaratonta. Kait tästä pitää kysyä ainakin joltain lääkäriltä, mutta kun olen vähän huono menemään lääkäriin. Aina sitä ajattelee, että mitä turhaa, ei mulla mitään kuitenkaan ole. Toisaalta yletön väsymyksen syy voisi löytyä.


      • syyn
        hullunkurinen sydän kirjoitti:

        kuntosalita käskivät, kun aina kun yritin saada tehdyksi niin tuli just sellaisen tunne kun nyt sitten todettiin nuo pyrähdykset ja niin huono olo, että jopa oksensin, vaikka syke ei noussut 150 korkeammalle, sitten tuli niin huono olo, että olen joutunut lopettamaan. Muita rytmihäiriöitä en tunne, mitä nyt satunnaisesti saattaa muljahtaa, mikä sinänsä on kai vaaratonta. Kait tästä pitää kysyä ainakin joltain lääkäriltä, mutta kun olen vähän huono menemään lääkäriin. Aina sitä ajattelee, että mitä turhaa, ei mulla mitään kuitenkaan ole. Toisaalta yletön väsymyksen syy voisi löytyä.

        selvitys on hyvä ja riittävä aihe mennä lääkäriin selvittämään asiat!


    • minullakin

      Minua ainakin suututtaa jo ilmaisu "viattomat rytmihäiriöt".Ei ne voi olla enää viattomia jos menee voima käsistä,jaloista,ja välillä pimenee silmissä ihan kokonaan.Jatkuvasti oksettaa..Odotan aikaa rasituskokeeseen,siihen asti on vaan kärsittävä.Olen jättänyt jo kuntosalit,lenkkeilyt,seksin jne.Tupakoi en,saunakaljakin jo pannassa jne...
      Isäni rytmihäiriöitäkin sanoivat viattomiksi,hoisivat närästyslääkkeillä ja mahavaivoina..Kuoli sitten 50 vuotiaana infarktiin,kuuluisat viimeiset sanat siis nuo"viattomat rytmihäiriöt"ainakin isän kohdalla;)
      Hymyilen siis,en osaa vielä pelätä,mutta hoitoa ja lääkitystä kohdalleen ainakin odotan.Haluaisi elää ja liikkua ihan kunnolla...

      • ja samaa mieltä

        Juuri tämän vuoksi en haluaisi hakeutua lääkärin, kun en halua leimautua hysteerikoksi, jolla rytmihäiriöitä hoidetaan psyyken vuoksi . Itse olen kuitenkin kokenut, että kyllä on voimaton olo . Toisaalta itselläni oli noita pyrähdyksiä niin monta, että kuinka paljon niitä saa olla terveellä vuorokauden aikana?


    • Yksi vaan.

      Kammiolisälyöntejä on kieltämättä paljon mutta lisäksi on runsaasti ilmeisesti kaksoikammiolisälyöntejä (196 x 2 VES), bigemeniaa (=joka toinen sydämenlyönti on kammiolisälyönti eli VES) sekä trigeminiaa (=joka kolmas sydämenlyönti on kammiolisälyönti eli VES). Nämä rytmihäiriöt eivät romauta verenkiertoa tai vie tajua.

      Kuitenkin kammioperäisten rytmihäiriöiden määrä ja kammiotakykardiasarja (=VT-pyrähdys) mukaan lukien vielä oireet antaa aiheen tutkia sydäntä lisää mahdollisesti ainakin rasituskokeen ja sydämen ultraäänitutkimuksen muodossa. Kun oireita kerran tuli rasituksessa niin voisi olla järkevää pitää taukoa kuntoilusta toistaiseksi.

      • odottelen, josko lääkäri ot...

        Olen jatellut, että kaipa lääkärin luulisi ottavan yhteyttä luettuaan holterin tuloksen, jos on aihetta. Laitoin tänään sykemittarin, kun tuntui koko ajan spurtteja, että näkyykö siinä mitään ja ihmeekseni huomasin, että kerran pulssi nousi äkillisesti 240 ja laski kyllä yhtä nopeasti, enkä kyllä mitään muuta oiretta tuntenut sydämessä, tuli vain tunne, että istumaan ja siksi vilkaisin sykemittaria. Taidanpa seurailla vähän enemmän. Syke kyllä vaihtelee sitä vauhtia, että voiko tuohon mittariin edes luottaa. Esim. kun istun, niin syke 60 ja kun nousen heti 90 .. toisaalta taas se tulee joka kerta. Luulisi olevan surkea kunto, mutta siihen en usko vaikken himo urheilija olekaan.


      • 69-vuotias Väiski
        odottelen, josko lääkäri ot... kirjoitti:

        Olen jatellut, että kaipa lääkärin luulisi ottavan yhteyttä luettuaan holterin tuloksen, jos on aihetta. Laitoin tänään sykemittarin, kun tuntui koko ajan spurtteja, että näkyykö siinä mitään ja ihmeekseni huomasin, että kerran pulssi nousi äkillisesti 240 ja laski kyllä yhtä nopeasti, enkä kyllä mitään muuta oiretta tuntenut sydämessä, tuli vain tunne, että istumaan ja siksi vilkaisin sykemittaria. Taidanpa seurailla vähän enemmän. Syke kyllä vaihtelee sitä vauhtia, että voiko tuohon mittariin edes luottaa. Esim. kun istun, niin syke 60 ja kun nousen heti 90 .. toisaalta taas se tulee joka kerta. Luulisi olevan surkea kunto, mutta siihen en usko vaikken himo urheilija olekaan.

        Minulla todettiin verenpainetauti alapaineen lievällä kohoamisella v 1978. Verenpainetautia alettiin hoitaa verenpainelääkityksellä v. 1994 aluksi Codzaar Emconcor Zanidip. Lääkitys ei ollut oikea, koska minun verenpainetaudin aiheuttaja on lisämunuaisen erittämä hormoni, joka vaikeuttaa Kalium´in imeytymistä. V. 2007 aloitettiin uusi lääkitys: Spiresis 37,5 mg Emconcor 7,5 mg Amlodipin 10 mg.
        Kolme vuotta sitten minulle alkoi tulla eteivärinää ja rytmihäiriöitä, 8 kertaa on jouduttu rytmi kääntämään sinusrytmiin sähköllä. Olin hiljattain rasituskokeessa, jossa todettiin kammiolisälyöntejä.
        Olen hiihtänyt useita kertoja Finlandia-hiihdon, viimeksi 1989. Nykyisin käyn kuntosalilla 3 x viikossa, käytän säännöllisesti sykemittaria. Minulla leposyke istuttaessa on beettasalpaajan vuoksi alueella 50-55, kun nousen ylös syke nousee hetkessä alueelle 65-75, liikkuminen nostaa sen vielä alueelle 75-95 rasituksesta riippuen. Minulla sykymittari näyttää silloin tällöin sykkeen nousevan alueelle 100-210 ilmeisesti eteisvärinästä johtuen. Tällaisessa tilateessa tunnen sydänalassa hetkellisen tykytyksen. Kuntosalilla pyrin pitämään sykkeen alle 100 tason, vaikka lääkärini kehoittaa sykkeen nostamista 75 % maksimisykkeestä. Kuntopyörällä tehdyssä rasituskokeessa syke nousi 150, jolloin kammion lisälyönnit tulivat. Flimmereitä, joissa syke on ollut 100-175, minulla on ollu viimeisen 4 kuukaden aikana n. 25 kpl, sähköinen rytminsiirto on tehty kahdesti. 4-5 kertaa flimmerin kesto on ollu 1-3 tuntia ja palautunut kotihoidossa sinusrytmiin. Nyt lääkäri on tutkimassa eri vaihtoehtoisia lääkkeitä estämään rytmihäiriöt. Tambocor tuntui ensin sopivalta, mutta kammion lisälyönnit estävät sen käytön. Eläkkeelle jäin viime kesänä 68-vuotiaana myyntipäällikön tehtävistä, toimiala oli CAD/CAM eli tietokoneavusteinen suunnittelu/valmistus. Toivon tämän kuvauksen antavan jotain tietoa samaa sairautta sairastavalle.


    • Anonyymi

      Keskustelun aloituksesta on toki jo vierähtänyt jtn 13 vuotta, mutta kiinnostaisi tietää, mikä aloittajan tilanne mahtaa olla ja onko vielä hengissä? Itselläni on vastaavia löydöksiä (olen 30v), pahentuneita tykytyskohtauksia, hengenahdistusta ja rintakipua. Ja suvussa valtava määrä sydänperäisiä äkkikuolemia. Kardiologiasta melko paljon lukeneena olisin itse lääkärinä hieman huolissani aloittajan holter-lausunnosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      7996
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      38
      2893
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2482
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      120
      2208
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1865
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      11
      1616
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1456
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      13
      1378
    Aihe