Mielipiteitä Vetuksen dieseleistä

jepetter

Hei!

Olisi tarvetta asentaa noin 4 tn. painavaan purkkariin 16 hp vetuksen meridieseli. Onko kellään tietoa moottorin laadusta, huollosta ja toimintavarmuudesta? Entäs käynti, täristeleekö?

7

5909

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja varma kone!

Itselläni on Vetus M 4.17. Verraton kone, tähän mennessä yli 3000 h ilman pienintäkään häiriöitä tai ongelmaa. Ei täristä eikä pidä pahaa ääntäkään. Huolto-osat (suodattimet, impellerit) näyttäisivät olevan halvempia kuin VP:n ja Y:n vastaavat. Konehan on Mitsu, jonka Vetus on marinoinut. Mitsubishin osia saa kaikkialta maailmasta, jos sattuisi tarvitsemaan. Tietääkseni Mitsun dieseleillä on hyvä maine ja Vetus on vanha tunnettu venemoottoritarvikkeiden valmistaja. Myös Sole taitaa olla marinoitu Mitsu.

• -Pete-

Kannattaa myös tsekata huoltokohteiden sijainti kuten vesipumppu ja suodattimet ja miten ne sopii omaan veneeseesi. Itselläni on kunnollinen pääsy koneelle vain etukautta, joten Vetuksessa olisi ollut todella hankala päästä esim. vesipumpun siipipyörää tarkistamaan kannen ollessa koneen vasemmalla sivulla edestä katsottuna ja pumpun kansi vielä perää kohti. Jos sivulta pääsee koneelle, niin ei varmasti mikään ongelma.

Itse päädyin viime keväänä Nanni-Kubotaan, jossa huoltokohteet tuotu Volvon tapaan koneen etuosaan ja taisipa olla hieman edullisempikin ja useammalla tutulla hyviä kokemuksia koneesta. Peruskoneet luotettavia japsidieseleitä molemmissa kuten myös Beta-Kubotassa.

• jepetter
        -Pete- kirjoitti:

Kannattaa myös tsekata huoltokohteiden sijainti kuten vesipumppu ja suodattimet ja miten ne sopii omaan veneeseesi. Itselläni on kunnollinen pääsy koneelle vain etukautta, joten Vetuksessa olisi ollut todella hankala päästä esim. vesipumpun siipipyörää tarkistamaan kannen ollessa koneen vasemmalla sivulla edestä katsottuna ja pumpun kansi vielä perää kohti. Jos sivulta pääsee koneelle, niin ei varmasti mikään ongelma.

Itse päädyin viime keväänä Nanni-Kubotaan, jossa huoltokohteet tuotu Volvon tapaan koneen etuosaan ja taisipa olla hieman edullisempikin ja useammalla tutulla hyviä kokemuksia koneesta. Peruskoneet luotettavia japsidieseleitä molemmissa kuten myös Beta-Kubotassa.

Eipä löydy molemmista hakemallakaan mitään negatiivista. Korjaaja sanoi, että Vetuksessa olisi peruskoneesta johtuen hiukan terävämpi ääni ja on totta, että huoltokohteet ovat sivulla. Nannilla on kuitenkin vastaava kone 14 heppainen kun kaksisylinterisessä vetuksessa polleja on 16. Saattaa olla, että tämä ratkaisee vaa'an vetuksen hyväksi. Valinta on kuitenkin aika vaikea.

• -Pete-
        jepetter kirjoitti:

Eipä löydy molemmista hakemallakaan mitään negatiivista. Korjaaja sanoi, että Vetuksessa olisi peruskoneesta johtuen hiukan terävämpi ääni ja on totta, että huoltokohteet ovat sivulla. Nannilla on kuitenkin vastaava kone 14 heppainen kun kaksisylinterisessä vetuksessa polleja on 16. Saattaa olla, että tämä ratkaisee vaa'an vetuksen hyväksi. Valinta on kuitenkin aika vaikea.

Nannilta löytyy myös 21 heppainen, jonka itse keväällä hankin suunnilleen samanpainoiseen purkkariin (vanha kone oli 18 hv Volvo Penta). Asennuspaikan tila tietenkin ratkaisee mahtuisiko kolmisylinterinen ylipäätään veneeseesi. Jossakin vaiheessa Nannilla oli 14 ja 21 hv mallien välinen hintaero vain n. 500 €.

Sole on tosiaan myös Mitsusta marinoitu, joten kannattaa tutkailla varmaan sitäkin. Niillähän tuntuu olevan vuodesta toiseen tarjouksena hyvitys vanhasta dieselistä 1000 €, mutta saattaa olla lähtöhinta vastaavasti korkeampi.

• R K-S

ovat samoja Mitsubishi L2E moottoreita. Moottorin sylinteritilavuus on 635 cm3.Pieni ero marinoinnin toteutuksessa. Nanni-Kubota 14 hv on huomattavatsi pienempi syl. tilavuudeltaan (479 cm3) ja heikompi teholtaan. 4 tonnin veneeseen kannattaa satsata moottoriin vähän enemmän tehoa. Pyydä tarjoukset eri moottoreista, niin näet hinta ym. erot.

• jaaboksinen

entäs matkaveneeseen olevat vetus cummins yli 100 heppaset?

• ? ?? ? ? ?

Onko Vetuksella Cumminsiakin ? ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      18
      4631
    2. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      498
      2437
    3. Onko kenellekään muulle käynyt niin

Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk
      Ikävä
      142
      2001
    4. Alahan tulla paikkaamaan tekojas

Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.
      Suhteet
      18
      1909
    5. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      81
      1586
    6. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      146
      1505
    7. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      12
      1186
    8. Tietääkö kaivattusi että

olet häneen ihastunut? 🤠
      Ikävä
      102
      984
    9. Nainen, vaikka olen ja asun yksin

Saan silti seksiä aina kun tahdon. :/
      Ikävä
      124
      842
    10. Olisitko maailmani?

Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik
      Ikävä
      40
      839
    Aihe