Vuosi työttömyyttä tuli täyteen, ajattelin sitten että haen mitä vain mitä voisin osata, hain siivoojaksi (SOL). Olin kuvitellut, että sinne pääsee kuka vain, mutta ei. En päässyt. Mistä kiikasti?
Olinko liian vanha (lähemmäs 50 v.), liian jätkämäinen, liian lihava (bmi päältä kolmeviis), liian koulutettu (akateeminen)? Vai sekö ratkaisi, ettei ole mitään kokemusta alasta? Vai se, että sanoin suoraan, että tämä on se viimeinen vaihtoehto ja että jos muuta löytyy, vaihdan työtä heti? En kuitenkaan haluaisi alkaa työpaikkahaastattelussa valehtelemaankaan...
Vai jokin ihmeellinen eksoottinen henkimaailman juttu, henkilökemiat ei mätsänneet tms.
Miksi en päässyt siivoamaan
33
3925
Vastaukset
- SOLLI on
perseestä.Yliopistolla on aina siivoojanpaikkoja kun ämmät sairastaa jatkuvasti.
- älykästä ja
vahvan itsetunnon omaavaa palkkaa. Jos jo haastattelussa osoitat, että paska duuni ja mulla on potenttiaalia muuhunkin, niin eihän ne palkkaa. Iloinen luonne, äo 100 tai alle ja vähään tyytyväinen. Siinä sollin ihanne työntekijä.
- SO?L
Itse olen työskennellyt Solilla muutaman vuoden ja olen ihan tyytyväinen. En koe olevani "orjuutettu", heikolla itsetunnolla varustettu tai tyhmä.
Tarvitseeko todella kärjistää asioita leimaamalla satoja ihmisiä edellä mainituiksi?
Ja ketjun aloittajalle: en osaa sanoa miksi juuri sinua ei otettu, mutta olen kuullut työhaastateltavien isommissa siivousliikkeissä olevan todella vaihtelevia. Täytyy ottaa huomioon, että kärkkäältä/laiskalta/asennevammaiselta vaikuttava tyyppi ei ehkä ole paras asiakaspalveluun tai mihinkään työhön. Itse en ainakaan sellaista ihmistä palkkaisi mihinkään työhön.
- mielin
Hei! Haen johonkin pienempään firmaan - mene nöyrin mielin"). Siivousalasta täytyy olla jotekin kiinnostunut - itse siivosin osa-aikaisen nuorempana, vaikka työkokemus on toimistotyöstä. Jos mene sillä asenteella, että siivoustyötä saa kaikki ja jos se näkyy susta ulospäin, niin asia ei ole hyvä. Siivousalan ihmiset ovat ylpeitä työstään ja ole sinäkin jos sitä haet. Itse olen aloitteleva ja voin sanoa, että paljon on opittavaa - pelkkä rätti ja ämpäri ei riitä. Ylipaino ei kyllä ole eduksi - ihan oman itsesikin vuoksi. Itse olen kokoa xl - ja luulen, että isompana tätä työtä ei jaksaisi tehdä. Hae tosiaan pieneen firmaan - ja hae vaikka toimistosiivousta, joka on fyysisesti helpompaa.
- ...vielä...
...että voisit mennä johonkin lyhytkurssille, jossa opetellaan esim. siivouksen perusteet. Niitä saattaa olla esim. kotitalousoppilaitoksissa yms.
- vaan, älä
...vielä... kirjoitti:
...että voisit mennä johonkin lyhytkurssille, jossa opetellaan esim. siivouksen perusteet. Niitä saattaa olla esim. kotitalousoppilaitoksissa yms.
isottele. ei firmoissa kursseja tarvita. harva pomoista tuntee ns. siivouksen perusteita!
- eikait
eikait ne sollille voi ketää koulutettua ottaa kun ei niiden pomotkaan ole näkyis vaa niiden tyhmyys.
sol on tosiaankin viimeinen vaihtoehto - siivoan
Nuorin lapsi on mun kans päivät kotona ja siivoan illalla ja viikonloppuisin. Koulutukseltani olen yo-merkonomi ja virkavuosia on 16 v. Viime viikonlopusta (pyhäpäivä) sain ihan kivasti palkkaa. Töihin voin mennä aikaisin aamulla tai sitten myöhään illalla. Lapset nukkuvat ja mies vahtii. Suosittelen - tämä on ihan hyvä ja oikea vaihtoehto ainakin mulle. Toimistotyön palkka on sen verran surkea, että hoitomaksut yms. lohkaiset ihan liian suuren osan. Suosittelen siivousalaa kaikille - asenne ratkaisee"). Enkä ihan oikeasti jaksaisi mennä enää papereita pyörittämään. Myyntiala kiinnostaa enemmän:)
- arvostavat...
Iloinen, reipas,pirtsakka, positiivisesti itseensä ja muihin suhtautuva, ammattitaito, nöyrä -> valmis tekemään ylitöitä ja joustamaan, sellainen joka ei valita mistään, vaan on ihan jees jees- tyyppi. Mielummin hoikka, kuin ylipainoinen, tosin jos on kovin heiveröinen (ts. ei ole lihaksia), ei pärjää. Kunto ja terveys vähintään hyvä ellei loistava. Ylipainoisille kun tuppaa tulemaan vaikka mitä lonkkavaivaa sun muuta. Ja siivousalalla täytyy pystyä kävelemään todella reippaasti.
Akateemisuus ei siinä vaiheessa haittaa, jos muuten olet tosi reipas, iloinen ja ahkera, valmis tyyliin mihin vaan. Niin ja tuota ei missään vaiheessa kannata sanoa, että tämä siivous on viimeinen vaihtoehto. Tuolla asenteella ei varmasti pitkälle pötkitä.
Asiallisuus ja kohteliaisuus ovat aina tärkeitä, missä vain. Niin ja nykyään ei siis puhuta räteistä eikä ämpäreistä, niille on omat termit, jotka ovat ammattilaisella hallussa.- huulipyöree
Tuo "pirtsakka" on varmaan vihoviimeinen asia, mitä olisin! Haetaanko koskaan pirtsakkaa rekkakuskia tai sähköasentajaa tai dippainssiä, tai muuhunkaan ns. miesten hommiin ketään pirtsakkaa? Sanoinkin jo avauksessa että oon vähän jätkämäisempää mallia, se kai automaattisesti sulkee tuon haetun pirtsakkuuden pois?
Ja miksi pitää siivotessaan olla iloinen, tuleeko sillä lailla jotenkin hyvää jälkeä? Muijat kun kertoo miten ne kotona siivoaa, niin kuulemma kiukkuisena tulee ripeästi hyvää jälkeä. Mulle ainakin aikoinaan ihan sama, millä ilmeellä firmassa käynyt siivooja työtään teki. Siivoojan palkat on sitä luokkaa, että niillä ei minusta tartte alentua hymyilemään, jollei hymyilytä. (Mites jos koko ajan hihittelisikin itsekseen ja välillä oikein pyrskähtelisi?)
Ja jos minulta haastattelussa CV:n näyttämisen jälkeen kulmakarvat koholla kysytään, miksi haen siivoamaan ja aionko tosiaan pysyäkin alalla, niin mielestäni olen oikeutettu vastaamaan täysin rehellisesti. - Yrittäjä12
huulipyöree kirjoitti:
Tuo "pirtsakka" on varmaan vihoviimeinen asia, mitä olisin! Haetaanko koskaan pirtsakkaa rekkakuskia tai sähköasentajaa tai dippainssiä, tai muuhunkaan ns. miesten hommiin ketään pirtsakkaa? Sanoinkin jo avauksessa että oon vähän jätkämäisempää mallia, se kai automaattisesti sulkee tuon haetun pirtsakkuuden pois?
Ja miksi pitää siivotessaan olla iloinen, tuleeko sillä lailla jotenkin hyvää jälkeä? Muijat kun kertoo miten ne kotona siivoaa, niin kuulemma kiukkuisena tulee ripeästi hyvää jälkeä. Mulle ainakin aikoinaan ihan sama, millä ilmeellä firmassa käynyt siivooja työtään teki. Siivoojan palkat on sitä luokkaa, että niillä ei minusta tartte alentua hymyilemään, jollei hymyilytä. (Mites jos koko ajan hihittelisikin itsekseen ja välillä oikein pyrskähtelisi?)
Ja jos minulta haastattelussa CV:n näyttämisen jälkeen kulmakarvat koholla kysytään, miksi haen siivoamaan ja aionko tosiaan pysyäkin alalla, niin mielestäni olen oikeutettu vastaamaan täysin rehellisesti.Hyvä asia on se että olet rehellinen. Mutta kertomasi perusteella en minä firmaani sinua palkkaisi, kyllä mä haluan että työntekijäni on motivoitunut työhönsä eikä tarvitse pelätä lopettaako se duunin kahden päivän tai kahden viikon päästä.
- ...
huulipyöree kirjoitti:
Ja jos minulta haastattelussa CV:n näyttämisen jälkeen kulmakarvat koholla kysytään, miksi haen siivoamaan ja aionko tosiaan pysyäkin alalla, niin mielestäni olen oikeutettu vastaamaan täysin rehellisesti.Masentuneesta tai agressiivisesta käyttäytymisestä ei varmaan tule heti työnantajalle positiivista kuvaa.
Siivous on monesti myös asiakaspalvelua vaikka sitä ei kaikki ehkä tiedostakkaan,varsinkaan ne jotka eivät ole olleet alalla.
Jos siivouskohteessa (oletetaan vaikka toimistokohde) asiakas tulee sinulle juttelemaan esim. työasiosta, niin kyllä sinun tulee kyetä vastaamaan asiakkaale ystävällisesti ja asiallisesti, ei missään nimessä tiuskimalla tai huutamalla. Pahimmassa tapauksessa asiakas saa sellaisen kuvan koko siivousyrityksestä, että irtisanoo sopimuksen siivousyrityksen kanssa ! Se hymy on myöskin oikein toivottavaa kun esim. aamulla asiakas tulee vastaan ja toivottaa hyvät huomenet.
Ihmettelenkin, miksi et hae suoraan sinne minne sinulla on koulutus. Vai oletko kouluttautunut siihen missä ei töitä ole. Säästät samalla itseäsi että muita:) En minäkään sinua yrittäjänä palkkaisi. Hyvä on olla rehellinen, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tuoda esille varsinkaan jos ei kysytä. - sollin vaatimukset
huulipyöree kirjoitti:
Ja jos minulta haastattelussa CV:n näyttämisen jälkeen kulmakarvat koholla kysytään, miksi haen siivoamaan ja aionko tosiaan pysyäkin alalla, niin mielestäni olen oikeutettu vastaamaan täysin rehellisesti.sopisi enemmänkin lastentarha ikäisten tanssiryhmään tai johonkin muuhun ei aikuisille ihmisille suunnattuun toimintaan. No saitpahan näkemystä mitä siivoojilta oletetaan. Mä en kanssa pelleksi rupea. Jos ystävällinen käytös ja peruskohteliaisuus ei riitä ( mikä yleensä ei riitä) niin sitten saavat olla. Osaan siivota ja teen TYÖNI,useinmiten se ei kuitenkaan riitä. Ketään ei osta sitä työtä vaan ihmiset haluaa ostaa sen pellen joka hauskuuttaa. Valitukset tulee sitten siitä kun pelle ei toimi.
- Helllewi
sollin vaatimukset kirjoitti:
sopisi enemmänkin lastentarha ikäisten tanssiryhmään tai johonkin muuhun ei aikuisille ihmisille suunnattuun toimintaan. No saitpahan näkemystä mitä siivoojilta oletetaan. Mä en kanssa pelleksi rupea. Jos ystävällinen käytös ja peruskohteliaisuus ei riitä ( mikä yleensä ei riitä) niin sitten saavat olla. Osaan siivota ja teen TYÖNI,useinmiten se ei kuitenkaan riitä. Ketään ei osta sitä työtä vaan ihmiset haluaa ostaa sen pellen joka hauskuuttaa. Valitukset tulee sitten siitä kun pelle ei toimi.
Miten voit väittää osaavasi siivota, jos sinulla ei kerran ole mitää aiempaa kokemusta alalta, niinkuin alkuperäisessä viestissäsi mainitset?
Työnantaja varmaan halusi välttää ikävyydet, joihin hän kanssasi työsopimuksen solmittuaan varmasti olisi joutunut.
Siivoojaksi hakeutuvan on ainakin hyvä tiedostaa se, että hän on ainoa siivousfirman edustaja asiakaskohteessa. Siksi vaaditaan asiakaspalvelutaitoja ja positiivista elämänasennetta, niinkuin asiakaspalvelutehtävissä muutenkin. Kaikissa ns. miesvaltaisissa työpaikoissa ei olla niin paljon asiakasrajapinnassa, että tätä ominaisuutta korostettaisiin.
Asiakkaat eivät myöskään pidä siitä, että siivoojat vaihtuvat usein.
Miksi työnantaja olisi valinnut tehtävään sinut, jos samaa paikkaa on hakenut siivouskokemusta tai alan koulutuksen omaava, asiakaspalvelutaitoinen ja siivoojan työhön sitoutuva henkilö? - maailmasta
Yrittäjä12 kirjoitti:
Hyvä asia on se että olet rehellinen. Mutta kertomasi perusteella en minä firmaani sinua palkkaisi, kyllä mä haluan että työntekijäni on motivoitunut työhönsä eikä tarvitse pelätä lopettaako se duunin kahden päivän tai kahden viikon päästä.
Siivousalan palkoilla motivoituu hyppäämään heti pois jos mahiksia on. Luonnesiivoojaa saa ootella. Siivoan asiakaspalveluyritystä eikä nekään ihmiset ole pirtsakoita matosia, miksi siivoojan pitäisi? Aloittajasta arvelisin että oli julkifiksu ja sitä paitsi kaukomailta saa ei-kriittistä porukkaa.
- rätti ja ämpäri
hihihihihi...Hupaisaa. Itse en ole pirtsakka,en positiivinen, hoikka tai hyväkuntoinen. Kuinkahan helvetissä oon pärjänny tähän asti=D
Joustava olen ja teen sen mitä pitääkin ja vähän ylikin toisinaan, mutta osaan myös ottaa rennosti työaikana. Sitten kun työt on jossain kohtaa ehtoopäivää tehty on oikeen mukava maata taukotilassa ja lukea kirjaa=D
Eikä muuten hävetä yhtään.Tuntityöt on tuntitöitä ja kun kerta mitoitukset eivät ole liian kireitä, niin loppupäivän voi käyttää lepäämiseen. Siks toiseks ulkoistaminen lähestyy joten työmotivaatio on kärsinyt. Tässä ketään kiinnosta enää mitään vuosiympyrää noudattaa, perussiivot tehdään sillon kun jaksaa ja huvittaa.
Ai niin olen laitoshuoltajaksi kouluttautunut, kun sen ilmaseksi työn ohessa sai, mutta puhun todellakin räteistä ja ämpäreistä. - huulipyöree
... kirjoitti:
Masentuneesta tai agressiivisesta käyttäytymisestä ei varmaan tule heti työnantajalle positiivista kuvaa.
Siivous on monesti myös asiakaspalvelua vaikka sitä ei kaikki ehkä tiedostakkaan,varsinkaan ne jotka eivät ole olleet alalla.
Jos siivouskohteessa (oletetaan vaikka toimistokohde) asiakas tulee sinulle juttelemaan esim. työasiosta, niin kyllä sinun tulee kyetä vastaamaan asiakkaale ystävällisesti ja asiallisesti, ei missään nimessä tiuskimalla tai huutamalla. Pahimmassa tapauksessa asiakas saa sellaisen kuvan koko siivousyrityksestä, että irtisanoo sopimuksen siivousyrityksen kanssa ! Se hymy on myöskin oikein toivottavaa kun esim. aamulla asiakas tulee vastaan ja toivottaa hyvät huomenet.
Ihmettelenkin, miksi et hae suoraan sinne minne sinulla on koulutus. Vai oletko kouluttautunut siihen missä ei töitä ole. Säästät samalla itseäsi että muita:) En minäkään sinua yrittäjänä palkkaisi. Hyvä on olla rehellinen, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tuoda esille varsinkaan jos ei kysytä.Tietenkin olen hakenut oman alani paikkoja, niitä ihan ennen muuta! Ja parhaana ratkaisuna kaikille osapuolille pitäisin, että sellaiseen työhön taas pääsen.
Pakotetun iloisuuden ja pirtsakkuuden vaihtoehtoja on muitakin kuin masennus, aggressio, tiuskiminen ja raivoaminen. Esimerkiksi asiallinen peruskohteliaisuus. Siivoojan palkkatasolla ymmärtäisin kyllä nuo negatiivisemmatkin vaihtoehdot.
Itse olen ollut useinkin toimistossa paperitöissä niin myöhään, että siivooja saapuu paikalle. Minä asiakkaana olen odottanut lähinnä, että siivooja tekee työnsä, ja tarvittaessa viestii kanssani siihen liittyvistä asioista (kuten kysyy, voiko tulla siivoamaan huoneen, jossa olen). Saa pitää naaman peruslukemilla, ei tarvitse hymyillä.
Olisin pitänyt asiattomana käytöksenä, jos olisin ruvennut juttelemaan siivoojan kanssa omista työasioistani tai viimeisestä Idols-jaksosta tai säätilasta. Siivooja, jota nämä aiheet eivät kiinnosta (tai jolla on kiire tehdä se varsinainen työnsä), on minusta ihan oikeutettu sanomaan, että tekisi sitä työtään mieluummin kuin rupattelisi.
Mites yrittäjä, onko sinulle sitten parempi, että ne haastattelussa julki tuomatta jätetyt asiat tulevat julki vaikka parin kuukauden päästä? - ihanne asiakas.
huulipyöree kirjoitti:
Tietenkin olen hakenut oman alani paikkoja, niitä ihan ennen muuta! Ja parhaana ratkaisuna kaikille osapuolille pitäisin, että sellaiseen työhön taas pääsen.
Pakotetun iloisuuden ja pirtsakkuuden vaihtoehtoja on muitakin kuin masennus, aggressio, tiuskiminen ja raivoaminen. Esimerkiksi asiallinen peruskohteliaisuus. Siivoojan palkkatasolla ymmärtäisin kyllä nuo negatiivisemmatkin vaihtoehdot.
Itse olen ollut useinkin toimistossa paperitöissä niin myöhään, että siivooja saapuu paikalle. Minä asiakkaana olen odottanut lähinnä, että siivooja tekee työnsä, ja tarvittaessa viestii kanssani siihen liittyvistä asioista (kuten kysyy, voiko tulla siivoamaan huoneen, jossa olen). Saa pitää naaman peruslukemilla, ei tarvitse hymyillä.
Olisin pitänyt asiattomana käytöksenä, jos olisin ruvennut juttelemaan siivoojan kanssa omista työasioistani tai viimeisestä Idols-jaksosta tai säätilasta. Siivooja, jota nämä aiheet eivät kiinnosta (tai jolla on kiire tehdä se varsinainen työnsä), on minusta ihan oikeutettu sanomaan, että tekisi sitä työtään mieluummin kuin rupattelisi.
Mites yrittäjä, onko sinulle sitten parempi, että ne haastattelussa julki tuomatta jätetyt asiat tulevat julki vaikka parin kuukauden päästä?Käytännössä moni kun pitää siivoojaa myös terapeuttina. Välillä unohtuu siivoamatta paikkoja juuri siksi, että pakollinen jutustelu sotkee mun pasmat totaalisesti. Olen siivotessa tosi keskittynyt työhöni ja teen sitä välillä jopa konemaisesti, koska se on tehokkainta. En ole pirtsakka, mutta peruskohtelias ja hymyilläkin osaan, mutta en ole sosiaalinen. Siksi mua pidetään joko epäkohteliaana tai sitten pidetään. Riippuu ihan siitä käsitetäänkö mut työntekijänä ja oman alani ammattilaisena vai vain siivoojana.
- Scandinavian Drunks
... kirjoitti:
Masentuneesta tai agressiivisesta käyttäytymisestä ei varmaan tule heti työnantajalle positiivista kuvaa.
Ihmettelenkin, miksi et hae suoraan sinne minne sinulla on koulutus. Vai oletko kouluttautunut siihen missä ei töitä ole. Säästät samalla itseäsi että muita:) En minäkään sinua yrittäjänä palkkaisi. Hyvä on olla rehellinen, mutta kaikkea ei kuitenkaan tarvitse tuoda esille varsinkaan jos ei kysytä.Työnantajat pelkäävät palkata ketään töihin, joka voisi joutua sairauseläkkeelle joskus lähitulevaisuudessa. Jokaisesta sairauseläkkeelle joutuneesta työntekijästä firma joutuu maksamaan työeläkvakuutukseen korvauksen, joka on satoja tuhansia euroja.
Siksi vanhoja ihmisiä syrjitään työhönotossa, ja niitä, joilla epäillään olevan mielenterveyden ongelmia, tai lihavia, jotka sairastuvat muita useammin.
- ...
Jos sanot missä tahansa työhaastattelussa paikan olevan viimeinen vaihtoehto, et tule koskaan saamaan töitä.
Luulisi akateemisen ymmärtävän.- W3qqul1
Akateemisuudesta on tietysti aina jonkin verran haittaa, kun tehdään normaaleja töitä. Mutta tiedän muutamia maistereita, jotka juuri ja juuri selvityvät jopa siivoojan töistä, koska heidät on opastettu kunnolla työhön ja siivousalue on yksinkertainen, helppo eikä työhön sisälly aikataulumuutoksia eikä priorisointia.
- maisterit...
W3qqul1 kirjoitti:
Akateemisuudesta on tietysti aina jonkin verran haittaa, kun tehdään normaaleja töitä. Mutta tiedän muutamia maistereita, jotka juuri ja juuri selvityvät jopa siivoojan töistä, koska heidät on opastettu kunnolla työhön ja siivousalue on yksinkertainen, helppo eikä työhön sisälly aikataulumuutoksia eikä priorisointia.
jotka ovat siivonneet opiskeluaikana tai jopa sinä aikana kouluttautuneet myöskin siivousalalle..(??)
- työnantajan edustaja
Enpä olisi minäkään sinua ottanut jos olisit meille töihin hakenut.
Se ei ole esteenä jos iältäsi olet n.50v eikä se jos olet lihava eikä edes kokemuksen puute.
Vanhemmat naiset ovat yleensä tunnollisia, lihava kantaa itse kilonsa ja työ kyllä opetetaan.
Mutta tuo asenteesi siivoustyöhön on ylenkatsova, sanoit että siivous on viimeinen vaihtoehto ja heti vaihdat jos muuta saat...se riittää hylkäämisen perustaksi.
Jos vielä alennut hakemaan siivousalalta töitä, kannattaa olla innostunut alasta edes töitä hakiessa, varmasti on parempi tapa saada paikka.- huulipyöree
Ensisijaisesti haluan ja myös haen hommiin, joihin olen kouluttautunut. Sitten tulee muut hommat, joihin pystyn. Sitten on vielä duuneja, joihin en edes pysty. En pysty esim. vääntämään edustavaa smalltalkia asiakkaan kanssa jossain cocktailkutsuilla korkkarit jalassa.
TIETENKIN jos saan oman alan duunia, vaihdan heti siihen. Jos työllistyn siivoojaksi, haen koko ajan kaikkea, mitä mieluummin tekisin ja mihin paremmin pystyn. Sekalaisia toimistohommia tein opiskeluaikana, pärjäsin niissä hyvin, ja vaihdan niihinkin, jos vain niitä saan. Eikö ole vain reilua, että myönnän työhaastattelussa, että näin on?
Itse en mielestäni aliarvioi siivoustyötä. Minusta kenen tahansa pystymetsästä (tai konttorista) poimitun ei pitäisikään päästä siihen. Ammattitaidolla sekin homma varmasti paremmin sujuisi. MUTTA minulle on niin monta kertaa sanottu työttömyyteni aikana, että mene edes siivoamaan jollet muuta työtä saa, ja että sitä nyt saa kaikki, että olen alkanut uskoa. Ihan hyvä, jos tilanne ei olekaan tuo, vaan siivoojaksikin ihmiset valitaan.
Muuten olen sitä mieltä, että siivoojalla saisi olla isompi palkka ja halutessaan kokopäiväduuni. Tai ainakin niin, ettei tarvitsisi vasten tahtoaan tehdä sitä silppua, että yksi pätkä siellä ja toinen täällä.
Ja kun kerran työnantajaa edustat: Eikö teille ole työn laatu mikään markkinavaltti? Ostaako teidän asiakkaansa aina duunin siitä halvimmasta firmasta, ja sitten tyytyvät elämään paskassa, kun on ihan ylimitoitetut alueet? Luottaako ne siihen, että kyllä joku heidän oman konttorin muija ottaa luutun kouraan ja palkattomana ylityönä pyyhkii pahimmat, kun tuskastuu? - huulipyöree
TIETENKIN jos saan oman alan duunia, vaihdan heti siihen. Jos työllistyn siivoojaksi, haen koko ajan kaikkea, mitä mieluummin tekisin ja mihin paremmin pystyn. Sekalaisia toimistohommia tein opiskeluaikana, pärjäsin niissä hyvin, ja vaihdan niihinkin, jos vain niitä saan. Eikö ole vain reilua, että myönnän työhaastattelussa, että näin on?
Itse en mielestäni aliarvioi siivoustyötä. Minusta kenen tahansa pystymetsästä (tai konttorista) poimitun ei pitäisikään päästä siihen. Ammattitaidolla sekin homma varmasti paremmin sujuisi. MUTTA minulle on niin monta kertaa sanottu työttömyyteni aikana, että mene edes siivoamaan jollet muuta työtä saa, ja että sitä nyt saa kaikki, että olen alkanut uskoa. Ihan hyvä, jos tilanne ei olekaan tuo, vaan siivoojaksikin ihmiset valitaan.
Muuten olen sitä mieltä, että siivoojalla saisi olla isompi palkka ja halutessaan kokopäiväduuni. Tai ainakin niin, ettei tarvitsisi vasten tahtoaan tehdä sitä silppua, että yksi pätkä siellä ja toinen täällä.
Ja kun kerran työnantajaa edustat: Eikö teille ole työn laatu mikään markkinavaltti? Ostaako teidän asiakkaansa aina duunin siitä halvimmasta firmasta, ja sitten tyytyvät elämään paskassa, kun on ihan ylimitoitetut alueet? Luottaako ne siihen, että kyllä joku heidän oman konttorin muija ottaa luutun kouraan ja palkattomana ylityönä pyyhkii pahimmat, kun tuskastuu? - ---
huulipyöree kirjoitti:
Ja kun kerran työnantajaa edustat: Eikö teille ole työn laatu mikään markkinavaltti? Ostaako teidän asiakkaansa aina duunin siitä halvimmasta firmasta, ja sitten tyytyvät elämään paskassa, kun on ihan ylimitoitetut alueet? Luottaako ne siihen, että kyllä joku heidän oman konttorin muija ottaa luutun kouraan ja palkattomana ylityönä pyyhkii pahimmat, kun tuskastuu?Olet ymmärtänyt ihan oikein. Olisi kiva jos firmat tajuaisi maksaa enemmän ja kysyä mitä siivoojalle maksetaan tästä työstä. Olisi kiva jos ostajakin sanoisi, että sitä kiinnostaa myös siivoojan hyvinvointi eikä ota sopimusta jos siivooja saa minimi tessin. Silloin voisi saada jopa koulutetun siivoojan työhön.
"Ja kun kerran työnantajaa edustat: Eikö teille ole työn laatu mikään markkinavaltti? Ostaako teidän asiakkaansa aina duunin siitä halvimmasta firmasta, ja sitten tyytyvät elämään paskassa, kun on ihan ylimitoitetut alueet? Luottaako ne siihen, että kyllä joku heidän oman konttorin muija ottaa luutun kouraan ja palkattomana ylityönä pyyhkii pahimmat, kun tuskastuu? " - itsesi
huulipyöree kirjoitti:
Ja kun kerran työnantajaa edustat: Eikö teille ole työn laatu mikään markkinavaltti? Ostaako teidän asiakkaansa aina duunin siitä halvimmasta firmasta, ja sitten tyytyvät elämään paskassa, kun on ihan ylimitoitetut alueet? Luottaako ne siihen, että kyllä joku heidän oman konttorin muija ottaa luutun kouraan ja palkattomana ylityönä pyyhkii pahimmat, kun tuskastuu?työhönottajan asemaan. ottaistko sinä ihmisen (oli ala mikä hyvänsä)joka sano heti että mä muuten etsin sitten oman alan töitä ja lähen kun se löytyy? nyt on raha sen verran arvokasta valuuttaa että ihan turhanpäiten ei ruveta opettamaan ihmistä työhön josta lähtee hippulat vinkuen kun toinen paikka aukee. Itse olen haastatellut vuosien varrella monia kaltaisia naisia ja kaikki olen käänyttänyt ovelta, ei sitä rahaa turhaan viitsi laittaa.
- huulipyöree
itsesi kirjoitti:
työhönottajan asemaan. ottaistko sinä ihmisen (oli ala mikä hyvänsä)joka sano heti että mä muuten etsin sitten oman alan töitä ja lähen kun se löytyy? nyt on raha sen verran arvokasta valuuttaa että ihan turhanpäiten ei ruveta opettamaan ihmistä työhön josta lähtee hippulat vinkuen kun toinen paikka aukee. Itse olen haastatellut vuosien varrella monia kaltaisia naisia ja kaikki olen käänyttänyt ovelta, ei sitä rahaa turhaan viitsi laittaa.
Ymmärrän kyllä oikein hyvin tuon näkökannan, etei haluta kouluttaa ihmistä, joka heti lähtee. Mutta olisiko teidän työnantajien kannalta sitten parempi, että pidämme haastattelussa visusti suumme kiinni suunnitelmistamme, ja lähdemme sitten ihan yllättäen, kun se parempi työpaikka löytyy?
Nythän esim. työvoimaviranomaiset ovat sitä mieltä, että työtön ei työhaastattelussa ei saa kertoa terveydentilastaan seikkoja, jotka voivat haitata työllistymistä. Jos niin tekee, on itse aiheuttanut työttömyytensä. Että ei sitten kerrota pesuaineallergioista, vaan annetaan niiden puhjeta duunissa kukkaan ja jäädään sitten saikulle. Itse toivoisin, että olisi edes lupa olla rehellinen. Mitä työnantana mahdat toivoa?
Eiköhän niitä siivoamisesta aidosti kiinnostuneita löydy heti, kun alan palkkaus ja muutkin työehdot olisivat paremmat. Millähän niitä saisimme yhdessä kohennettua?
- ...........
Iällä ei ole väliä, painolla ei ole väliä (tunnen useita ylipainoisia siivoojia), ulkonäöllä ei ole väliä. Kokemuksen puutteellakaan ei ole välttämättä väliä joka paikassa, vaikka työnantaja kyllä varmasti arvostaa koulutusta. Ja meillä kaupungilla vaaditaan koulutus.
Eiköhän se suurin syy ole ylimielinen asenteesi. Tuskin kukaan kovin innoissaan on palkkaamassa sellaista, joka vaihtaa heti tilaisuuden tullen parempaan, ja sitten saa taas alkaa etsiä uutta työntekijää. Vaihdat heti tilaisuuden tullen "parempaan", "siivoomaan pääsee kuka vain", tämä on viimeinen vaihtoehtosi jne. Mietipä vähän, voisiko näissä piileä syy työttömyyteesi.
Ei me siivoojat olla mitään roskasakkia, jotka tekee sitä työtä, kun ei parempaankaan pysty. Toiset ihan oikeasti tykkää siitä työstä ja ovat ylpeitä ammatistaan. Varmaan itse työntekijäkin ja myös työyhteisö voi paremmin, kun pitää työstään ja tekee sitä mielellään.- huulipyöree
*Kuka* tässä oikein pitää siivoojia roskasakkina?
Olen saanut täältä vinkkiä, että pitää vain olla kauhean nöyrä haastattelussa ja visusti pitää omana tietonaan, jos joskus vielä aikoo oman alansa töihin. Ja että näillä ansioilla töihin pääsee, vaikkei sitä osaakaan.
Jos noin ajattelee siivoamisesta, eikö silloin juuri pidä siivoojia roskasakkina?
Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että ihminen mieluiten tekisi koulutustaan vastaavaa työtä? Miksi se on asennevamma? Miksi se tulkitaan niin, että pitää muuta työtä huonompana? Totta hitossa jo maksaakseni yhteiskunnalle koulutukseni tekisin mieluiten juuri sitä, mihin minut on koulutettu!
Itse en ole missään vaiheessa sanonut, että siivoamaan pääsee kuka tahansa. Minulle on kyllä väitetty, että näin olisi. Tuossahan todistat itsekin, että minäkin pääsisin, kunhan vain alentuisin nöyristelemään.
Minusta olisi ihan hyvä, että siivoamaan ei pääsisi kuka tahansa. Jopa niin, että siivoamaan ei pääsisi kuka tahansa nöyristelija. Että silläkin alalla arvostettaisiin ammattitaitoa ja osaamista, myös rahallisesti. Mutta niin kauan kuin paikkoja täyttävät noyrät minkä tahansa työn kelpuuttavat tilapäisduunarit, ei taida palkat eikä työolot kohentua?
No niin. Vika on siis asenteessani, se selvisi. Tai siinä etten suostu valehtelemaan. Kai se on sitten niin, että siivoojaksi tosiaan pääsee jokainen, joka joko oikeasti haluaa tehdä sitä työtä, tai jolla muuten vain on oikea (nöyrä ja tarvittaessa salaileva) asenne? - Yksi siivooja vain
huulipyöree kirjoitti:
Olen saanut täältä vinkkiä, että pitää vain olla kauhean nöyrä haastattelussa ja visusti pitää omana tietonaan, jos joskus vielä aikoo oman alansa töihin. Ja että näillä ansioilla töihin pääsee, vaikkei sitä osaakaan.
Jos noin ajattelee siivoamisesta, eikö silloin juuri pidä siivoojia roskasakkina?
Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä, että ihminen mieluiten tekisi koulutustaan vastaavaa työtä? Miksi se on asennevamma? Miksi se tulkitaan niin, että pitää muuta työtä huonompana? Totta hitossa jo maksaakseni yhteiskunnalle koulutukseni tekisin mieluiten juuri sitä, mihin minut on koulutettu!
Itse en ole missään vaiheessa sanonut, että siivoamaan pääsee kuka tahansa. Minulle on kyllä väitetty, että näin olisi. Tuossahan todistat itsekin, että minäkin pääsisin, kunhan vain alentuisin nöyristelemään.
Minusta olisi ihan hyvä, että siivoamaan ei pääsisi kuka tahansa. Jopa niin, että siivoamaan ei pääsisi kuka tahansa nöyristelija. Että silläkin alalla arvostettaisiin ammattitaitoa ja osaamista, myös rahallisesti. Mutta niin kauan kuin paikkoja täyttävät noyrät minkä tahansa työn kelpuuttavat tilapäisduunarit, ei taida palkat eikä työolot kohentua?
No niin. Vika on siis asenteessani, se selvisi. Tai siinä etten suostu valehtelemaan. Kai se on sitten niin, että siivoojaksi tosiaan pääsee jokainen, joka joko oikeasti haluaa tehdä sitä työtä, tai jolla muuten vain on oikea (nöyrä ja tarvittaessa salaileva) asenne?Minäpä kerron sitten oman näkemykseni siitä millaisia ihmisiä siivousala palkkaa, siis millaisia esim. meidän firma on palkannut viimeaikoina.
Pitää olla riittävän hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Tämä tarkoittaa sitä, että jaksaa tehdä työnsä olematta koko ajan remontissa, eli saikulla. Jos selkä ja nivelet on luhistumispistweessä jo valmiiksi, ei kannata palkata. Siinä stressataan jo olemassa olevia työntekijöitä täysin turhaan, koska tuuraajan perehdyttäminen vie aikaa muista töistä ja muut joutuvat tuuraajan puutteessa tekemään poissaolevan työt. Meillä on nuoria ja vanhoja palkattu tasaisesti. Ikä ei siis ole este tällä alalla.
Henkisesti täytyy osata olla sellaisessa kunnossa, ettei asiakasyrityksessä eteen tulevat asiakaspalvelutilanteet hoituvat kunnialla.
Meillä PITÄÄ olla reipas, aloitekykyinen, toimeen tarttuva, fiksu ja luotettava.
Aloitekyky pitää ilmetä käytäntöön soveltavana, jotta saadaan paikoissa paras tulos aikaiseksi parhaalla mahdollisella tavalla. On ennakoitava tulevia tilanteita ja sopeuduttava usein nopeassa tahdissa muuttuviin tilanteisiin ammattimaisesti.
On tehtävä annetut tehtävät, vaikka niiden laiminlyöntiä ei ole vahtimassa kukaan muu kuin siivooja itse. On osattava pitää näppinsä erossa toisten tavaroista, rahoista, jne. omaisuudesta, joka lojuu pitkin yritysten pöytiä. Tultava ja mentävä, kuten on sovittu.
Kun työhaastattelija usein tietää minkälainen tyyppi sopii juuri johonkuhun kohteeseen, ei missään tapauksessa kannata palkata sinne tyyppiä, joka ei todennäköisimmin suoriudu töistänsä tai ei tule siinä viihtymään.
Meillä on pääasiallisesti ollut tarjolla vakituisia töitä ja tosiaan otetaan vaan ihmisiä, joittenka toivotaan pysyvän talossa pitempään. Siinä on meinaan älytön rumba etsiä uutta työntekijää, perehdyttää, opettaa kaikki TAAS alusta.
Minun dignoosini sinun kohdalla olisi, ettei firma joko todennut sinua sopivaksi tehtävään, tai ajatteli sinun häipyvän hetken perästä jättäen jälkeesi taas uuden ihmisen palkkaamisen ja perehdyttämisen.
Tämä on yleisesti ottaen ala, jonne kaikki ei tosiaan sovi.Sorry. - Helllewi
Yksi siivooja vain kirjoitti:
Minäpä kerron sitten oman näkemykseni siitä millaisia ihmisiä siivousala palkkaa, siis millaisia esim. meidän firma on palkannut viimeaikoina.
Pitää olla riittävän hyvässä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Tämä tarkoittaa sitä, että jaksaa tehdä työnsä olematta koko ajan remontissa, eli saikulla. Jos selkä ja nivelet on luhistumispistweessä jo valmiiksi, ei kannata palkata. Siinä stressataan jo olemassa olevia työntekijöitä täysin turhaan, koska tuuraajan perehdyttäminen vie aikaa muista töistä ja muut joutuvat tuuraajan puutteessa tekemään poissaolevan työt. Meillä on nuoria ja vanhoja palkattu tasaisesti. Ikä ei siis ole este tällä alalla.
Henkisesti täytyy osata olla sellaisessa kunnossa, ettei asiakasyrityksessä eteen tulevat asiakaspalvelutilanteet hoituvat kunnialla.
Meillä PITÄÄ olla reipas, aloitekykyinen, toimeen tarttuva, fiksu ja luotettava.
Aloitekyky pitää ilmetä käytäntöön soveltavana, jotta saadaan paikoissa paras tulos aikaiseksi parhaalla mahdollisella tavalla. On ennakoitava tulevia tilanteita ja sopeuduttava usein nopeassa tahdissa muuttuviin tilanteisiin ammattimaisesti.
On tehtävä annetut tehtävät, vaikka niiden laiminlyöntiä ei ole vahtimassa kukaan muu kuin siivooja itse. On osattava pitää näppinsä erossa toisten tavaroista, rahoista, jne. omaisuudesta, joka lojuu pitkin yritysten pöytiä. Tultava ja mentävä, kuten on sovittu.
Kun työhaastattelija usein tietää minkälainen tyyppi sopii juuri johonkuhun kohteeseen, ei missään tapauksessa kannata palkata sinne tyyppiä, joka ei todennäköisimmin suoriudu töistänsä tai ei tule siinä viihtymään.
Meillä on pääasiallisesti ollut tarjolla vakituisia töitä ja tosiaan otetaan vaan ihmisiä, joittenka toivotaan pysyvän talossa pitempään. Siinä on meinaan älytön rumba etsiä uutta työntekijää, perehdyttää, opettaa kaikki TAAS alusta.
Minun dignoosini sinun kohdalla olisi, ettei firma joko todennut sinua sopivaksi tehtävään, tai ajatteli sinun häipyvän hetken perästä jättäen jälkeesi taas uuden ihmisen palkkaamisen ja perehdyttämisen.
Tämä on yleisesti ottaen ala, jonne kaikki ei tosiaan sovi.Sorry.Millähän nämä asiat saisi taottua myös niiden työppäri-ihmisten kaaliin, jotka suosittelevat siivoustöitä täysin työmarkkinoille kelpaamattomille ihmisille.
- kirjoituksesi
huulipyöree kirjoitti:
No niin. Vika on siis asenteessani, se selvisi. Tai siinä etten suostu valehtelemaan. Kai se on sitten niin, että siivoojaksi tosiaan pääsee jokainen, joka joko oikeasti haluaa tehdä sitä työtä, tai jolla muuten vain on oikea (nöyrä ja tarvittaessa salaileva) asenne?Nyt sanot, että " Itse en ole missään vaiheessa sanonut, että siivoamaan pääsee kuka tahansa. "
Alkuperäisessä viestissäsi sanoit kuvitelleesi kenen tahansa pääsevän siivoustyöhön.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662258Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381863Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711520Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣231507Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.851234Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1811167Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241110Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051084- 77939
En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9932