Bellan 660..700..705.. nopeuden lisääminen

potkurilla ..

Onko kokemuksia nopeuden lisäämisestä esim. vaihtamalla potkuri 3-lapaisesta 4-lapaiseen ?
Tai merivaihteen välityksiä muuttamalla ?
Miten pohjan muoto vaikuttaa ? Se on kai aina ollut samanlainen, mutta pituutta lisäämällä voinee saada nopeutta lisää ?
Päljon olette saaneet 21-36 hv koneella nopeutta ? Onko mennyt potkuria vaihtamalla 14 solmua rikki (2 kertaa pituus) ???

23

4812

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Oikea vauhti

      703 kulkee 40 hv Yanmarilla ja 4-lapaisella potkurilla kahden hengen kuormalla parhaimmillaan n. 10 solmua ja matkavauhti seitsemän solmun paikkeilla.

      • vauhti

        Mun vanha Bella700 kulkee parhaimmillaan plotterin mukaan 10solmua. Tyynellä kelillä. Moottorimeteli on sen verran epämiellyttävä ja ei kait se ole enää oikein terveellistäkään vanhalle motikalle ajella täysillä kierroksilla. Muuta kuin joskus karstoja polttaa pois. Normaali miellyttävä vauhti on 7-8 solmua. Uskoisin, että jos laittais isomman koneen ja jonkinlaisen trimmin asennuksella. Voisi ehkä tuo nopeuskin nousta jonkin verran. Olen asentanut ankkuripoksin/tason alle kiinteän "trimmilevyn"joka mielestäni kyllä parantaa ajo ominaisuuksia hiukan


    • Bella bella

      Ei tuo miksikään muutu sen paremmin potkuria virittämällä kuin konetehoakaan lisäämällä. Aallonmuodostus ja polttoaineen kulutus vaan nousevat exponentiaalisesti. Nuo kulkee käytännön maksiminsa jo aika pienellä teholla.

      • Bellan omistaja

        Perä on mallia irroittava joka selviää heti kun näet yhden nostettuna. Ajossa sen huomaa siitä että keula nousee vain hieman jonka jälkeen koko paatti nousee ja peräaalto muuttuu hieman vastaavaksi kun plaanaavilla.


      • veneen tietäisit
        Bellan omistaja kirjoitti:

        Perä on mallia irroittava joka selviää heti kun näet yhden nostettuna. Ajossa sen huomaa siitä että keula nousee vain hieman jonka jälkeen koko paatti nousee ja peräaalto muuttuu hieman vastaavaksi kun plaanaavilla.

        että se on puoliliukuva. silti se ei paljoa 14 solmun huippujen mene vaikka vaihtaisi millaisen pötkurin tai koneen.


      • Bellan omistaja
        veneen tietäisit kirjoitti:

        että se on puoliliukuva. silti se ei paljoa 14 solmun huippujen mene vaikka vaihtaisi millaisen pötkurin tai koneen.

        Missä kohtaa väitin runkoa plaanaavaksi? Puolplaanari se on.


      • et tajua
        Bellan omistaja kirjoitti:

        Missä kohtaa väitin runkoa plaanaavaksi? Puolplaanari se on.

        että ei se ole vain se yksi ja ainoa rungonmuoto. muitakin puoliplaanareita on ja niissä on paljon parempi rungon muoto kun verkonpaino bellassa.


    • PuSe

      Se paatti toimii parhaiten 6 solmun nopeudella.
      Ajo on nautittavaa. Miksi pilata koko homma lisäämällä vauhtia?

      • ex-omistaja

        vaihdoin purkkariin ja pääsin metelistä


      • PuSe
        ex-omistaja kirjoitti:

        vaihdoin purkkariin ja pääsin metelistä

        Joo, kirjoittelin vain tuon veneen rungon ominaisuudesta ja siitä mikä on sille paras nopeus.

        Itse luovuin purjeiden kuivattelusta kymmenkunta vuotta sitten.


    • nopea vene

      Paras nopeuden lisäyskeino on vaihtaa toiseen veneeseen. 700 Bella on teoriassa puoliliukuva, mutta käytännössä uppoumavene. Ei kukaan jaksa urku auki ajaa sitä 10 solmua pitkiä matkoja kun kone huutaa ja vene on niin korkealla, että se muuttuu rauhattomaksi.

      Jos 7 solmua ei riitä, on syytä hankkia liukuvene. Samaan asumismukavuuteen pystyy esim. Belmar 565 joka 90 heppasella moottorilla kulkee paljon äänettömämmin 20 solmua kuin 700:nen 10 solmua eikä kulutuksessa/mpk kovin suurta eroakaan ole.

      • tärkein

        Se belmaris on liian pieni ja ahdas retkiveneeksi. Bellassa on hyvin tilaa seitten metriseksi. Ja retkikäytössä sen nopeus ei ole se oleellinen asia. 90hp konetta ei voi verrata 40hp dieselkoneeseen. Ei kulutuksen eikä myöskään metelin. Perämoottori mikä perämoottori, meteliä piisaa.


      • ollut Bellassa
        tärkein kirjoitti:

        Se belmaris on liian pieni ja ahdas retkiveneeksi. Bellassa on hyvin tilaa seitten metriseksi. Ja retkikäytössä sen nopeus ei ole se oleellinen asia. 90hp konetta ei voi verrata 40hp dieselkoneeseen. Ei kulutuksen eikä myöskään metelin. Perämoottori mikä perämoottori, meteliä piisaa.

        Kumpaakaan en ole omistanut, mutta molemmilla olen matkaa tehnyt. Hetkeäkään en epäröisi vaan ottaisin Belmarin. Ja vastaavia löytyy muitakin.

        90 Honda ainakin peräpeilissä on paljon hiljaisempi kuin se Yanmar siinä Bellan perätilassa ja matka joutuu.

        Bella ei oikeasti ole 7 metrinen, vaan siinä on puolisen metriä uimatasoa ja hyttitilat ovat huonot. Yhtään kunnon vuodettakaan ei ole yli 185 senttiselle.

        Ei ole retkikäytössä nopeus oleellinen asia, mutta aika usein joku Bellan omistaja kyselee miten saisi veneen kulkemaan yli 10 solmua. Mistä sitten johtuukaan. Sellaiselle kyselijälle suosittelen toisenlaista venettä.


      • tärkein
        ollut Bellassa kirjoitti:

        Kumpaakaan en ole omistanut, mutta molemmilla olen matkaa tehnyt. Hetkeäkään en epäröisi vaan ottaisin Belmarin. Ja vastaavia löytyy muitakin.

        90 Honda ainakin peräpeilissä on paljon hiljaisempi kuin se Yanmar siinä Bellan perätilassa ja matka joutuu.

        Bella ei oikeasti ole 7 metrinen, vaan siinä on puolisen metriä uimatasoa ja hyttitilat ovat huonot. Yhtään kunnon vuodettakaan ei ole yli 185 senttiselle.

        Ei ole retkikäytössä nopeus oleellinen asia, mutta aika usein joku Bellan omistaja kyselee miten saisi veneen kulkemaan yli 10 solmua. Mistä sitten johtuukaan. Sellaiselle kyselijälle suosittelen toisenlaista venettä.

        Olen tuollaisen Bellan onnellinen omistaja. Monessa tuon kokoluokan veneissä käyneenä, totean että Bellassa on parhaat sisätilat. Näin totesi myös kipparilehti 6/2007, kun oli katsastamassa käytettyä venettä. Erikoismaininnan sai veneen perätila sekä sisätilan väljyys tuon kokoluokan (huom).veneelle. Ei se ole mikään pikaliippari ahtaalla tilalla.


      • retkikäytössä
        ollut Bellassa kirjoitti:

        Kumpaakaan en ole omistanut, mutta molemmilla olen matkaa tehnyt. Hetkeäkään en epäröisi vaan ottaisin Belmarin. Ja vastaavia löytyy muitakin.

        90 Honda ainakin peräpeilissä on paljon hiljaisempi kuin se Yanmar siinä Bellan perätilassa ja matka joutuu.

        Bella ei oikeasti ole 7 metrinen, vaan siinä on puolisen metriä uimatasoa ja hyttitilat ovat huonot. Yhtään kunnon vuodettakaan ei ole yli 185 senttiselle.

        Ei ole retkikäytössä nopeus oleellinen asia, mutta aika usein joku Bellan omistaja kyselee miten saisi veneen kulkemaan yli 10 solmua. Mistä sitten johtuukaan. Sellaiselle kyselijälle suosittelen toisenlaista venettä.

        haluavat nopeasti pois sieltä vesiltä


    • potkurilla..

      tuskin rikotaan 10 solmua. Mitä olette muuttaneet, jotta vauhtia on tullut muutama solmu lisää ?
      Eli mihin potkuriin olette vaihtaneet ?
      Trimmitason tai pohjan peräosan lisääminen / muuttaminen ? Toisenlainen merivaihde ?
      Näillä Bellan saa varmasti kulkemaan 12-15 solmua.

      • veneen paino

        Oleellista on puoliplaanarin paino suhteessa konetehoon.
        Puoliplaanarin saa kulkemaan kovaa, jos sen saa nousemaan ylös vedestä.(puoliplaanari=kantava perä)
        Potkurin vaihdolla ei ole nopeuteen juurikaan vaikutusta jos potkuri on moottorin tehoon nähden oikein mitoitettu.
        Itse en ole Bellan kanssa ollut tekemisissä, mutta Botnia 23:een olen koittanut saada vauhtia
        lisää ja meteliä alas useilla konsteilla.
        Botnia 23 HT painaa vajaat 1000kg ja sen rungon peräosa on hyvin kantava.
        Järkevä matkavauhti Botnialle on 13-14 solmua. Jos vauhdin nostaa 16 solmuun, vene on jo niin korkealla vedestä, että se alkaa vaappua puolelta toiselle. Ohjauksen kanssa on oltava tarkkana, ettei vene pääse kallistumaan ja veden noste ala pukkaamaan köliä pinnalle. Jos kölin sivu saa vettä alleen, niin vene on hetkessä niin kallellaan, että potkuri hörppää ilmaa.(Ilmiö on sama kuin vanhoilla purjelaudoilla myötätuulessa, köli pois tai lauta kaatuu vauhdin kasvaessa.)
        Olen pyrkinyt pitämään asiantuntijoiden neuvoista huolimatta aina mahdollisimman jyrkkää potkuria, että saisin koneen kierrokset ja metelin pienemmäksi. Dieselin momenttikäyrähän on muodoltaan sellainen, että paras vääntö löytyy jo pienemmillä kierroksilla. Koneena minulla on nyt 64hv? Nissan 2.2sd ja potkuri on nyt 16/16 tuumainen kolmilapa.Kytkimenä on pieni Hurt15? tehonkesto 73hv?. Potkurina pidin ensin parikesää tälle koneelle 17/17 potkuria, mutta kytimestä meni molempina kesinä lamellit.
        Syy oli koneen kierrokset suhteessa käytettyyn tehoon. Kun pienensin/loivensin potkuria, kone kiertää enemmän ja olen taas kytkimen tehonkestokäyrällä ja nyt lamellit ovat kestäneet.(ei ekana tullut mieleen).
        Vauhtiin potkurin pienennys ei vaikuttanut juurikaan, ehkä puoli solmua alaspäin. Meteli lisääntyi selvästi. Koneen lisääntyneet kierrokset katoavat osaksi pienemmän ja kovempaa pyörivän potkurin luistoon. Hurtin alennus on n. 1:1,93 Kone kiertää nyt huipussaan 3600 kier.ja vene menee 17 solmua, eli potkurissa on luistoa n.30%? Miten saan veneen kulkemaan yli 18 solmua?
        Jätän konekopan(n. 60kg) laiturille.
        Yhteenvetona tästä sekavasta jutusta yritän sanoa, että koneeseen lisää tehoa suhteessa painoon on ainoa tapa vaikuttaa puoliplaanarin vauhtiin.


      • touhua
        veneen paino kirjoitti:

        Oleellista on puoliplaanarin paino suhteessa konetehoon.
        Puoliplaanarin saa kulkemaan kovaa, jos sen saa nousemaan ylös vedestä.(puoliplaanari=kantava perä)
        Potkurin vaihdolla ei ole nopeuteen juurikaan vaikutusta jos potkuri on moottorin tehoon nähden oikein mitoitettu.
        Itse en ole Bellan kanssa ollut tekemisissä, mutta Botnia 23:een olen koittanut saada vauhtia
        lisää ja meteliä alas useilla konsteilla.
        Botnia 23 HT painaa vajaat 1000kg ja sen rungon peräosa on hyvin kantava.
        Järkevä matkavauhti Botnialle on 13-14 solmua. Jos vauhdin nostaa 16 solmuun, vene on jo niin korkealla vedestä, että se alkaa vaappua puolelta toiselle. Ohjauksen kanssa on oltava tarkkana, ettei vene pääse kallistumaan ja veden noste ala pukkaamaan köliä pinnalle. Jos kölin sivu saa vettä alleen, niin vene on hetkessä niin kallellaan, että potkuri hörppää ilmaa.(Ilmiö on sama kuin vanhoilla purjelaudoilla myötätuulessa, köli pois tai lauta kaatuu vauhdin kasvaessa.)
        Olen pyrkinyt pitämään asiantuntijoiden neuvoista huolimatta aina mahdollisimman jyrkkää potkuria, että saisin koneen kierrokset ja metelin pienemmäksi. Dieselin momenttikäyrähän on muodoltaan sellainen, että paras vääntö löytyy jo pienemmillä kierroksilla. Koneena minulla on nyt 64hv? Nissan 2.2sd ja potkuri on nyt 16/16 tuumainen kolmilapa.Kytkimenä on pieni Hurt15? tehonkesto 73hv?. Potkurina pidin ensin parikesää tälle koneelle 17/17 potkuria, mutta kytimestä meni molempina kesinä lamellit.
        Syy oli koneen kierrokset suhteessa käytettyyn tehoon. Kun pienensin/loivensin potkuria, kone kiertää enemmän ja olen taas kytkimen tehonkestokäyrällä ja nyt lamellit ovat kestäneet.(ei ekana tullut mieleen).
        Vauhtiin potkurin pienennys ei vaikuttanut juurikaan, ehkä puoli solmua alaspäin. Meteli lisääntyi selvästi. Koneen lisääntyneet kierrokset katoavat osaksi pienemmän ja kovempaa pyörivän potkurin luistoon. Hurtin alennus on n. 1:1,93 Kone kiertää nyt huipussaan 3600 kier.ja vene menee 17 solmua, eli potkurissa on luistoa n.30%? Miten saan veneen kulkemaan yli 18 solmua?
        Jätän konekopan(n. 60kg) laiturille.
        Yhteenvetona tästä sekavasta jutusta yritän sanoa, että koneeseen lisää tehoa suhteessa painoon on ainoa tapa vaikuttaa puoliplaanarin vauhtiin.

        kyllä on järjetöntä touhua yrittä saada vene kulkemaan kovempaan mihin se on alkujaan suuniteltu.Esimerkiksi tuon bella kulku jo muutenki on aika hurjan näköistä saatikka yrittää vielä lisätä nopeutta.Täälä selkämerellä pelolla katselen sen puskevaa kulkua ja toivotta vasti omistajat ymmärtävä mennä maihin tuulen noustessa yli 5 m/s.Vanha bella 660 vielä kulki nii kuin veneen pitääkin mutta namä uudet viritykset ovat todella epämääräisiä viritelmiä täysin susia kulkevat per ylhäällä nokka alhaalla.Jos veneen pitää kulkea kovempaa ostakaa siihen tarkitukseen suuniteltu vene


      • ghjkkllll
        touhua kirjoitti:

        kyllä on järjetöntä touhua yrittä saada vene kulkemaan kovempaan mihin se on alkujaan suuniteltu.Esimerkiksi tuon bella kulku jo muutenki on aika hurjan näköistä saatikka yrittää vielä lisätä nopeutta.Täälä selkämerellä pelolla katselen sen puskevaa kulkua ja toivotta vasti omistajat ymmärtävä mennä maihin tuulen noustessa yli 5 m/s.Vanha bella 660 vielä kulki nii kuin veneen pitääkin mutta namä uudet viritykset ovat todella epämääräisiä viritelmiä täysin susia kulkevat per ylhäällä nokka alhaalla.Jos veneen pitää kulkea kovempaa ostakaa siihen tarkitukseen suuniteltu vene

        Bellan keula ei ole kovin kantava joten kulkee runkonopeuden alapuolella helposti keula alhaalla. Kun nopeuden nostaa hieman yli runkonopeuden 6,5 solmuun niin menee suorassa, eikä keikuta. Olin useaan otteeseen viimekesänä ukkosmyskyissä ja suht pahoissa keleissä ulkosaaristossa Hki-Porkkala välillä, eikä siinä mitää kun veti kattoikkunan kiinni ja lämän pohjaan niin hyvin kynti vastaseen, myötäseen ja sivuaallokkoon syvää uraa. Vettä lentää niin pirusti mutta kulku yllättävän turvallisen tuntuista. Kokemukset siis avomereltä ja ulkosaaristosta maks 15ms tuulella. No ukkospuuskat oli rajumpia mutteivät nostattaneet samallaista leveää maininkia kun tollainen jatkuva tuuli.
        Perä on irrottava ja 10 solmun nopeudella kulkuasento on ihan hyvä, joten trimmilevyistä ei ole hyötyä. Runkoa jatkamalla saa lisää runkonopeutta, eli jos jatkat runkoa 40cm uimatason verran nousee runkonopeus 6 solmusta 6,5. Huiput sen sijaan todennäköisesti laskee suuremman kitkapinnan takia. Koneeseen lisää tehoa tai akka laihdutuskuurille taitaa olla ne ainoat oikeat vaihtoehdot kasvattaa huippuja. Itse haaveilen runkonopeuden kasvattamisesta, huippuja tarvitsen vain pahoissa keleissä.


      • syynä
        touhua kirjoitti:

        kyllä on järjetöntä touhua yrittä saada vene kulkemaan kovempaan mihin se on alkujaan suuniteltu.Esimerkiksi tuon bella kulku jo muutenki on aika hurjan näköistä saatikka yrittää vielä lisätä nopeutta.Täälä selkämerellä pelolla katselen sen puskevaa kulkua ja toivotta vasti omistajat ymmärtävä mennä maihin tuulen noustessa yli 5 m/s.Vanha bella 660 vielä kulki nii kuin veneen pitääkin mutta namä uudet viritykset ovat todella epämääräisiä viritelmiä täysin susia kulkevat per ylhäällä nokka alhaalla.Jos veneen pitää kulkea kovempaa ostakaa siihen tarkitukseen suuniteltu vene

        Liikaa painoa keulassa. Olen sen itse todennut Bellan omistajana. Vene kun on vain7m. pitkä ja suhteellisen kevyt. Siis neuvonkin Bellan omistajia matkanteossa, etteivät lastaisi liikaa painoa keulaan. Ei siellä tarvitse olla kuin satakiloinen möhkäle, niin jopa keula alkaa puskemaan. Oikein lastattuna vene kulkee aivan kohtuu mukavasti. Istumapaikkojahan bellassa löytyy keskivaiheilta sekä perästä.


    • vain koneen

      uudenkarheaan V8 myllyyn ja nopeus nousi huomattavasti. vähän sisätilat ja muut kärsi, mutta mitäpä siittä kyllä hidas matkavene on tarkoitettu urheilulliseen ajoon.

      • asiaa...

        näin se on, Bellasta saa nopean juuri tällä keinolla.
        Alkuperäisen kannattaisi herätä, katsoa venettään ja puksutella 6-7 solmua eteenpäin. Tai vaihtaa vene.


      • potkurilla..
        asiaa... kirjoitti:

        näin se on, Bellasta saa nopean juuri tällä keinolla.
        Alkuperäisen kannattaisi herätä, katsoa venettään ja puksutella 6-7 solmua eteenpäin. Tai vaihtaa vene.

        ajaa 6 solmua, jos potkurin vaihdolla pääsee 10 solmuun ? Alkuperäisenä kyselijänä sanoisin, ettei kannata vastata, jos ei ymmärrä kysymystä. On eri asia ajaa pitkää matkaa 6 solmua tai 8 solmua. Bella 660:ssä 2 solmun nopeuden lisäys on pienistä asioista kiinni. Kysyin lähinnä kokemuksia, en peräprutku- tai sisäperämoottorimiesten viisastelua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      317
      8133
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      99
      6379
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      174
      3683
    4. Oletko katkera kun

      Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      72
      2529
    5. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      40
      2450
    6. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      45
      2263
    7. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      2176
    8. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      196
      2024
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      89
      1927
    10. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      48
      1585
    Aihe