Harmi ettei 1,6 MPI:tä saa Suomessa enää uutena.

Ocuman

On todella harmi ettei uuden CO2-perusteisen verotuksen vuoksi Helkama tuo enää lainkaan Facelift Octaviaa maahan tuolla luotettavimmalla 1,6 MPI-koneella. Hinta olisi kuulemma noussut samalle tasolle 1,4 TSI:n kanssa, joten logiikan ymmärtää.
Kylmä tosiasia kuitenkin on, että tuo 1,6 MPI on kone johon ihmiset luottaa ja joka oikeasti on todella varmatoiminen kone. Samaa ei valitettavasti voi sanoa VW-konsernin uudehkosta 1,4 Tsi koneeesta. Konehan on periaatteessa paperilla hyvä, mutta käytännössä siinä on esiintynyt vikoja aika paljon ja lisäksi käytännön kulutus on suurinpiirtein yhtä paljon kuin 1,6 Mpi-koneessa, vaikka viralliset arvot ovatkin paljon pienemmät.
Ainoa hyvä asia MPI-koneen poistumisessa on, että käytettyjen MPI-koneisten Ocujen jälleenmyyntiarvo on todella hyvä. Niistä on todellinen pula vaihtoautomarkkinoilla, sillä esim. 2005-2008 mallisia Ocuja on myynnissä 1,6 MPI-koneella alle prosentti siitä mitä niitä on uutena myyty. Muilla saman luokan autoilla vastaava prosentti on 3-5 prosenttia(mm. Diesel Ocuilla). Tämä kertoo siis siitä, että hyvästä autosta ihmiset ei mielellään luovu.
Mielestäni Helkaman kannattaisi ottaa valikoimaan takaisin tuo 1,6 MPI versio, sillä sen vuoksi vuotuinen myynti kasvaisi 5-10 prosenttia. Jos ei se palaa mallistoon ensi vuonna, niin ainakin itse jätän nykyisen MPI-Ocuni vaihtamatta uuteen, sillä en vielä luota tuohon TSI-tekniikkaan.

12

5795

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ocis

      Kyllä se käytännön kulutus on vähintään puoli litraa vähemmän TSI:llä kuin MPI:llä. Näin ainakin kaverin mukaan, joka on molemmat versiot omistanut.

      • Peruskilometreillä

        Käytänössä säästö on n. 100 euroa vuodessa peruskilometreillä, mikäli oletettu säästö on 0,5 litraa. onko sillä juuri merkitystä kun auto on todennäköisiltä tulevilta huolto ja korjauskululuiltaan huomattavasti kalliimpi kuin MPI-koneinen Octavia?

        Nyt kun 2009 vuodelle ei enää MPI-koneita Suomeen tuoda, niin uskon ettäparin vuoden päästä 2008 mallin MPI Octavia on arvokkaampi 2009 mallin 1,4 TSI Octavia.


      • Skodan ostanut
        Peruskilometreillä kirjoitti:

        Käytänössä säästö on n. 100 euroa vuodessa peruskilometreillä, mikäli oletettu säästö on 0,5 litraa. onko sillä juuri merkitystä kun auto on todennäköisiltä tulevilta huolto ja korjauskululuiltaan huomattavasti kalliimpi kuin MPI-koneinen Octavia?

        Nyt kun 2009 vuodelle ei enää MPI-koneita Suomeen tuoda, niin uskon ettäparin vuoden päästä 2008 mallin MPI Octavia on arvokkaampi 2009 mallin 1,4 TSI Octavia.

        Ettei niitä onnettomia vapareita enää skodaan saa...jo oli aikakin päästä niistä eroon.


      • kummajuttusiis
        Skodan ostanut kirjoitti:

        Ettei niitä onnettomia vapareita enää skodaan saa...jo oli aikakin päästä niistä eroon.

        oikein täytyy luojaansa kiitellä, mutta miksi? Se 8-venttiilinen oli käytössä muissakin merkeissä kuin Skodassa, ja hyvin tuntuu pelittäneen. Samaa mieltä noiden toisten kanssa, TSi on kuin mateen pää, piukkaan pakattua monimutkaista tekniikkaa. Ehkä sillä päästöarvoja on saatu hiukan hillittyä, mutta voi armias jos kone renkkaa, niin veikkaan että on kallista remppaa tiedossa...


      • näyttää
        kummajuttusiis kirjoitti:

        oikein täytyy luojaansa kiitellä, mutta miksi? Se 8-venttiilinen oli käytössä muissakin merkeissä kuin Skodassa, ja hyvin tuntuu pelittäneen. Samaa mieltä noiden toisten kanssa, TSi on kuin mateen pää, piukkaan pakattua monimutkaista tekniikkaa. Ehkä sillä päästöarvoja on saatu hiukan hillittyä, mutta voi armias jos kone renkkaa, niin veikkaan että on kallista remppaa tiedossa...

        No aikahan sen tietysti lopulta näyttää, miten TSI toimii kun kilometrejä on enemmän takana. Toisaalta nimenomaan tuo perus 1.4 122 hv TSI on kuitenkin käsittääkseni ihan "normaalia" turbotekniikkaa yhdellä ahtimella, eikä viritysastekaan ole turbokoneiseksi mitenkään erityisen korkea, joten ainakaan noista lähtökohdista en näkisi kestävyydessä ongelmaa. 1.6 MPI on ihan kyllä toimiva, mutta kun koneen suorituskyvyn ja kulutuksen suhdetta miettii niin ei kyllä tule sitä yhtään ikävä.


      • Jartsuli
        näyttää kirjoitti:

        No aikahan sen tietysti lopulta näyttää, miten TSI toimii kun kilometrejä on enemmän takana. Toisaalta nimenomaan tuo perus 1.4 122 hv TSI on kuitenkin käsittääkseni ihan "normaalia" turbotekniikkaa yhdellä ahtimella, eikä viritysastekaan ole turbokoneiseksi mitenkään erityisen korkea, joten ainakaan noista lähtökohdista en näkisi kestävyydessä ongelmaa. 1.6 MPI on ihan kyllä toimiva, mutta kun koneen suorituskyvyn ja kulutuksen suhdetta miettii niin ei kyllä tule sitä yhtään ikävä.

        VW:n wikisivun mukaan,
        # TFSI FSI -moottori turboahdettuna. Volkswagen on ryhtynyt kutsumaan myös näitä moottoreita TSI:ksi joka saattaa aiheuttaa sekaannusta lyhenteen tarkoittettua alun perin kaksoisahtamista.
        # TSI Twincharged Stratified Injection tarkoitti alun perin mekaanisella ahtimella ja turbolla varustettua suoraruiskutteista 1,4 litraista 103 kW, 118 kW tai 125 kW tehoista bensiinimoottoria. Volkswagen on epäloogisesti nimennyt myös myöhemmin esitellyn ainoastaan yhdellä turbolla varustetun 1,4 litraisen 90 kW tehoisen bensiinimoottorinsa TSI:ksi, siitä huolimatta että sen lyhenteessä mainitaan kaksoisahtaminen. Kaksoisahdetuissa TSI-koneissa mekaaninen ahdin tuottaa ahtopainetta jo alhaisilla kierroksilla, pakokaasuista käyttövoimansa saava turbo tulee mukaan moottorin kierrosluvun noustessa. Mekaaninen ahdin kytkeytyy pois käytössä moottorin kierrosluvun saavuttaessa 3500 r/min, sillä sen jälkeen mekaanisen ahtimen hyötysuhde heikkenee ja hukkaenergiaa hyödyntävä turboahdin kykenee jo yksinään ylläpitämään riittävää ahtopainetta. Bensiini ruiskutetaan suoraan sylintereihin jopa 150 baarin paineella.

        Eli tuon perusteella on epäselvää onko 1,4 litrainen TSI kone tupla-ahdettu, mutta suoritusarvoja kun katsoo niin veikkaisin että on.. sillä tuskin 1,4 litrainen mylly muuten antaisi 1500rpm:n paikkeilla muuten 200nm:n vääntöä.


    • tupeIII

      Ostin Ocu2 -05 ja kaksi vuotta oli kärsimystä. 23 korjaamokäyntiä joista 20 käyntihäiröiden takia. Kilometrejä tuli 55 tuhatta. Ja moottorina oli luotettavaksi tiedetty MPI joka oli palvellut jo lähes 10-v konsernin autoissa. Vika ei poistunut ennen siirtymistä seuraavaa kulkupeliin.

      • Ocuman

        Todella mielenkiintoinen tarina, jota en kuitenkaan kaikkea mahdollista nähneenä halua pitää täysin mahdottomana, mutta samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin sanoa, että pidän tarinan todenmukaisuutta vähintäänkin epätodennäköisenä.
        Itselläni on meinaan ollut vastaavalla tekniikalla varustettuja autoja kaiken kaikkiaan 7 kpl ja yhdessäkään ei ole ollut mitään ongelmia. Myös useilla tutuilla ja sukulaisilla on ollut sama kone ja kellään heistäkään ei ole ollut mitään ongelmia. Ja myös Skodan huoltopäällikkö sanoi, että MPI on muuten hyvä kone, mutta se ei valitettavasti tuo juurikaan rahaa korjaamopuolelle, sillä viat ovat niissä tuskaisen harvinaisia korjaamopisneksen kannalta.
        Toki voihan sinulla tupeIII olla todellinen krapulamaanantai-kappale, sillä kaikkihan on nykyään mahdollista, mutta tosiasia kuitenkin on, että riski saada huono yksilö on MPI-koneisessa erittäin pieni.


      • uskottavuus lujilla

        "Käyntihäiriöiden takia". Mitähän ne sellaiset käyntihäiriöt oli ja miten niitä yritettiin korjata? Taisi olla aika tumppu korjaamo? Ja hyvin ehdit silti olla tien päälläkin, 55 tuhatta kilometriä kahdessa vuodessa, ei Skodasi kauaa korjaamolla ehtinyt seisomaan...


      • tupeIII
        Ocuman kirjoitti:

        Todella mielenkiintoinen tarina, jota en kuitenkaan kaikkea mahdollista nähneenä halua pitää täysin mahdottomana, mutta samaan hengenvetoon täytyy kuitenkin sanoa, että pidän tarinan todenmukaisuutta vähintäänkin epätodennäköisenä.
        Itselläni on meinaan ollut vastaavalla tekniikalla varustettuja autoja kaiken kaikkiaan 7 kpl ja yhdessäkään ei ole ollut mitään ongelmia. Myös useilla tutuilla ja sukulaisilla on ollut sama kone ja kellään heistäkään ei ole ollut mitään ongelmia. Ja myös Skodan huoltopäällikkö sanoi, että MPI on muuten hyvä kone, mutta se ei valitettavasti tuo juurikaan rahaa korjaamopuolelle, sillä viat ovat niissä tuskaisen harvinaisia korjaamopisneksen kannalta.
        Toki voihan sinulla tupeIII olla todellinen krapulamaanantai-kappale, sillä kaikkihan on nykyään mahdollista, mutta tosiasia kuitenkin on, että riski saada huono yksilö on MPI-koneisessa erittäin pieni.

        Minulla on tosiaan ollut hieman huonoa tuuria autojen kanssa. 2000 Golf oli suht hyvä, ainoastaan 2 kertaa jäin pakkasessa tielle ja ne ongelmat tuli tutuksi aika monelle pienimmällä bensiinillä ajaneelle. -02 Bora olikin sitten aika paljon heikompi esitys, 3 vuotta 82 tuhatta ja korjaamolla oltiin paljon. Kun Skoda saapui kävin nollauttamassa viat paikallisessa VW liikkeessä, löytyi muuten yhdeksän vikakoodia. Skodan käyntihäiriöt alkoivat välittömästi kun mentiin pakkasen puolelle. Kesäautona vikoja oli selvästi vähemmän. Tietysti automiehet saa epäillä rauhassa vikojen todenperäisyyttä. Käynti oli sellaista kuin vanha auto kävisi kolmella pytyllä ja musta savu tuli pakoputkesta. Ja sitä vikaa ei koskaan löytynyt. Apu löytyi uudesta autosta ja nyt menty 1,3 vuotta ja 70 tuhatta ilman yhtään ylimäärästä vikaa. Seat Altea XL tdi nykyinen auto.


      • tupeIII
        uskottavuus lujilla kirjoitti:

        "Käyntihäiriöiden takia". Mitähän ne sellaiset käyntihäiriöt oli ja miten niitä yritettiin korjata? Taisi olla aika tumppu korjaamo? Ja hyvin ehdit silti olla tien päälläkin, 55 tuhatta kilometriä kahdessa vuodessa, ei Skodasi kauaa korjaamolla ehtinyt seisomaan...

        Niin minusta asiakkaan ei tarvitse osata kovin yksityiskohtaisesti osata ongelmia ratkoakkaan. Käyntivikaa oli, puolia vaihdeltiin, tulppia uusittiin, joku moottorinohjausyksikkö vaihdettiin, tyhjäkäyntimoottori vaihdettiin. Yleisellä tasolla siis jotain tehtiin mutta vikaa ei saatu "kiinni". Ja lähes kokoajan huollon suhtautuminen oli todella vittumaista, kunnes huoltopäällikkö laittoi itse autoni käyntiin vika sattui tulemaan just silloin esiin.
        Ja huoltoa koskevan mielipiteeni pystyt ehkä arvaamaan. Tuli välissä asioitua siellä aavistuksen ärsyyntyneessä mielentilassa. Skodani tai ainakin sen MPI oli valmistettu maanantaina. Seuraava auto taitaa olla eli uskoa koiteltiin mutta ei se kokonaan merkkiin mennyt. Ja nyt meillä on, luojalle kiitos, toinenkin merkkihuolto kaupungissa.


      • jos pyörä olis irti?
        tupeIII kirjoitti:

        Niin minusta asiakkaan ei tarvitse osata kovin yksityiskohtaisesti osata ongelmia ratkoakkaan. Käyntivikaa oli, puolia vaihdeltiin, tulppia uusittiin, joku moottorinohjausyksikkö vaihdettiin, tyhjäkäyntimoottori vaihdettiin. Yleisellä tasolla siis jotain tehtiin mutta vikaa ei saatu "kiinni". Ja lähes kokoajan huollon suhtautuminen oli todella vittumaista, kunnes huoltopäällikkö laittoi itse autoni käyntiin vika sattui tulemaan just silloin esiin.
        Ja huoltoa koskevan mielipiteeni pystyt ehkä arvaamaan. Tuli välissä asioitua siellä aavistuksen ärsyyntyneessä mielentilassa. Skodani tai ainakin sen MPI oli valmistettu maanantaina. Seuraava auto taitaa olla eli uskoa koiteltiin mutta ei se kokonaan merkkiin mennyt. Ja nyt meillä on, luojalle kiitos, toinenkin merkkihuolto kaupungissa.

        Kun siitä ei tuu testeriin virheilmoitusta?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      307
      7740
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      86
      6031
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3581
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2077
    5. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1916
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1699
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      59
      1486
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe