Paljonko teillä kanssaodottajilla on noussut paino 30 viikoille tultaessa?
Itselläni tähän mennessä kiloja kertynyt 12 ylimääräistä...
Kerkesin jo ystävälleni kehua hyvää oloani ja sitä kun en tunne olevani mikään sotanorsu, mutta neuvolan jälkeen taas masis iski..
Ei pelkästään sen takia kun paino on noussut, vaan kun siitä aletaan paasaamaan neuvolassa..!!!
Ettei painoa saisi tulla enempää ja "voi kun tämä on taas niin korkea tämä paino"...
Sokerirasituksessa olen käynyt, että siitä ei huolta. Olen muuten normaalikokoinen, en mikään tikku mutta en isokokoinenkaan.
Miten teillä muilla on otettu painonnouseminen neuvolassa, ja paljon siis on kiloja kertynyt?
Olenko tosiaan poikkeustapaus??
Rv 30 - painokriisi!!!
10
5959
Vastaukset
- Äippä77
Voisi olla kuin itseni kirjoittaman teksti sulla. Mulla on viikko 28 meneillä ja painoa on tullut 8 kg. painoindeksini oli normaalin ja ylipainoisen rajalla kun aloin odottaa. Olin siis myös sokerirasituksessa. Ahdistaa muakin tosi paljon toi painon kyttäys. En kuitenkaan aio millekään nälkäkuurille vain siksi että neuvolassa oltaisiin tyytyväisempiä.
Odotan toista lastani ja ekasta painoa kertyi yhteensä 17 kg mitkä kylläkin karisi synnytyksen jälkeen ihan normaalilla syömisellä ja imettämisellä.Kilot eivät siis jääneet synnärille kuten joskus kuulee. Mulla jäi synnärille n. 7 kg. Loput 10 kg tippui pikkuhiljaa ihan itsekseen.
Mulla vain on raskauden aikana nälkä aika usein ja tulee sitten syötyä, koska nälässä olen hyvin kärttyinen.Päätin eka raskaudessakin, että syön jos nälättää. Nyt toisessa raskaudessa yritin kontrolloida syömistäni, kun tuota ikääkin on enemmän ja ehkä ne kilot ei poistu niin helposti kuin nuorempana. Ei vain oikein onnistu.Ja sekös pistää ahistamaan eikä neuvolan mittailut auta asiaa yhtään. - kxljfb
rv 26 2 menossa ja painoa tullut 10 kiloa. Eikä oo kyllä valitettu yhtään neuvolassa. Lähtöpaino ennen raskautta 56 kiloo ja oon vajaat 170 pitkä, et sellanen ihan normi kokonen tyttönen. pelkäsin viime neuvolakäynnillä ku vaa'alle hyppäsin et ne sanoo jotain mut sano vaan et oikein hyvä :D
- paljonko
mulla oli 30 rv kohdalla, mutta kaikenkaikkiaan ekasta raskaudesta tuli 24 kg ja tokasta 18 kg. Suurimmaksi osaksi ne oli turvotusta ja lähti melkin heti synnytyksen jälkeen.
Ekassa raskaudessa katsoivat takemmin ja kun huomasivat, että turvotusta on, niin ei siihen juutikaan sanotu mitään kun kaikki arvot (pissanäyte ja verenpaine) oli hyvät.
Tokassa raskaudessa ei enää sanottu mitään kun kerroin, etä ekan raskauden jäljiltä lähti kilot heti eikä ongelmia ollut.
Eniten neuvolassa varmaan pelätään tuota, että jos ne kilot siten jää synnytyksenkin jälkeen ja jos ne ovat muodostuneet aivan ylenpalttisesta syömisestä eli vääristä ruokailutavoista.
Onhan joku älynväläys jossain ollut esilläkin (oman raskausaikani aikana muistan jotain tällaista juttua lukeneeni), että raskauskilot pitäisi laskea sellaisen kaavan mukaan, että vauvan paino lapsiveden paino ja kaikki sen yli on liikaa :) Muistaakseni tuossa laskelmassa päädyttiin alle 10 kg (olikohan peräti 8 kg) raskauskiloihin. Kyllä raskaus on sen verran kokonaisvaltainen juttu naisen kehossa, että ei raskauskilojakaan voi laittaa vaan yhteen muottiin.
Älä ole huolissasi vaan nauti raskaudestasi, jos mitään muuta huolenaihetta ei ole kuin ne lisäkilot! - rv 30+0
lisää 7.6 kg, mut oli tullu viimeisen kuuden viikon aikana 450g/vko. Viikkonousu oli liikaa neuvolatätin mielestä(ei minun), mut kokonais painonlisäys ihan ok.
- painaa
Olen miettinyt miksi ihmeessä monella tuntuu olevan samanlaisia kokemuksia neuvolakäynneistä..siellä suorastaan MASENTUU tuosta painon ylitarkasta tarkkailusta ja huomauttelusta. Ymmärrän kyllä jos mennään terveysriski rajoille, mutta siitä kyllä valitetaan muutenkin. Voisihan asiasta jutella niin, ettei äiti masennu ja rupea syömään masennukseen vielä entistä enemmän! Neuvolassahan on tarkoitus tarkkailla ja tukea myös tulevan äidin henkistä jaksamista. Mulle tuli yli 20kg, neuvolan täti ei sanonut siitä mitään, tarkkaili varmasti muuten vointia. Lääkäri kyllä huomautti jälkikäteen, että liikaa tuli..tulihan sitä kai, en pystynyt liikkumaan loppuajasta, mutten lopettanut syömistä.
- Vauvoja_tulossa
Itselleni tuli hormonihoitojen yhteydessä 20 kg:tä kolmessa kuukaudessa ja sitten raskauden aikana saman verran ja vielä on matkaa maaliin (vko 30). Eli yhteensä painoa on tullut 40 kiloa ja kokonaispaino huitelee 100kg:tä. Mitään ei ole neuvolassa asiasta sanottu (enkä kyllä jäisi sanattomaksi jos sen tekisivät) ja ihan hyvin voin, lenkkeilen ja syön pääosin terveellisesti. Tärkeintä on kasvattaa nyt vauva tai vauvat - painoa voi tiputtaa sitten vaikka loppuelämänsä. Sokeriarvot hyvät eikä muutenkaan mitään ongelmia..
Niin, ja en tunne itseäni ollenkaan sotanorsuksi eikä kukaan muukaan ole käsittääkseni sitä mieltä : ). - sanottiin neuvolassa
että en saa lihota yli kuutta kiloa koko raskauden aikana! Nyt 15 3, ja on tullut 1,7 kiloa lisää. Enää varaa 4,3 kiloon - niitten mielestä!
- mikset?
Mut siis painaahan jo kohtu,vauva,lapsivesi,istukka jne. 6kg.... tai ainakin sitä luokkaa... Ootko sitten muuten ylipainoinen vai mistä ne tuon keksi? Mut ei kyl kannata painosta stressata, musta tuntuu et stressaaminen itessään nostaa entisestään painoa.
- just sen
mikset? kirjoitti:
Mut siis painaahan jo kohtu,vauva,lapsivesi,istukka jne. 6kg.... tai ainakin sitä luokkaa... Ootko sitten muuten ylipainoinen vai mistä ne tuon keksi? Mut ei kyl kannata painosta stressata, musta tuntuu et stressaaminen itessään nostaa entisestään painoa.
minkä lihoo ja turhat mutinat pois terkkareilta. Älytöntä nipottaa siitä. Ymmärrän sen et jos yht äkkiä tulee hirmuisesti painoa niin kyse varmaankin on turvotuksesta ja siihen pitää kiinnittää huomiota. Ihan sama se onko laiha, normi tai pyöreä lähdöltään jokaiselle tulee ne kilot mitkä tulee, ei niille yksinkertaisesti voi mitää jos syö normisti ja suht terveellisesti. Eikös asia ole näin???
- Myöh
mikset? kirjoitti:
Ihanteellinen painonnnousu yksösraskauksissa on 10-12 kiloa. Mutta tiedänm monia, joilla se on ollut enemmänkin 20 kiloa (ja ovat nyt synnytyksen jälkeen taas hoikkia jne.). Ei stressiä ja jos joku teille moisesta sanoo, niin kysykää paljonko itse ovat saaneet painoa raskauden aikana (tai onko sitä jo ilman raskauttakin liikaa). Itse olen ollut hoikka ja huolehdin kunnostani. Syön myös terveellisesti. Ja painoa nyt on tullut tuo 40 kg ja varmaan muutama kiloo on vielä tulossa. Mutta osa lähtee jo synnärillä ja loput imetyksen avulla. Ja jos ei lähde, niin itsestäänhän se lon vain kiinni. Tiedän saavani painon taas normimittoihin, sitten kun sen aika on. Nyt en huolehdi siitä vaan pyrin syömään säännällisesti - samoin imetysaikana.
Ps. Tuollainen 6 kg:tähän ei ole mitään! Oli ylipainoa jo ennestään tai ei. Sanoohan sen järkikin, että jo pelkästään vauva "lisukkeineen" tekee tuon. Kuitenkin nyt kasvaa myös rinnat ja pieni vararavintokaan tuskin on pahasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j492338- 262213
Katu täyttyy askelista...
Hyvää sunnuntaita ja hyvää jatkoa jos näin...Vettä sataa, mutta hyvä vaan, ainakin kasveille.271545Näin susta unta
Teit siinä temppuja ja kurkit huomaanko. Niinkuin sun tarttis sitä epäillä. Öitä tuimalle!161534- 1241447
- 191093
Tiedätkö nainen sen tunteen
Kun toinen tulee jossain vastaan. Naama leviää hymyyn kuin hangonkeksi. Mulla on susta semmonen,tunne.71984Kauniit ihmiset ei ole sinkkuja, se on karu fakta
Ihmisessä on lähes poikkeuksetta aina jotain vikaa jos hän pysyy sinkkuna pitkään. Sori kun sanon tän näin suoraan, mut117954Mikset päästä irti ja hae apua
Mt ongelmiisi. En vaan voi ikinä enää luottaa sinuun, pelkään sinua ja toivon löytäväni jonkun muun. Rahaa sulla on saad89944Kristinusko - epätoivoinen yritys pelastaa ihmiset jumalalta
Ei ole mitään sellaista, mitä pitää "pelastua". Lukuun ottamatta tietysti ”jumalan” (sen ei jumalan, joka väittää oleva333883