Joitakin mietteitäni

Anteeksi jos tuon nyt jotain lapsellista ja merkityksemätöntäkin tähän ja ihan aiheetonta. Mutta ihan omia ajatuksia kuitenkin, älkääkää lukeko, kun arvelen, ettei ne kiinnosta. Saampa purkaa ajatuksiani ja jotka voin lennättää haluttaessa bitti avaruuteen, vai kuinka se sanottiin?

Tiedän ettei tää nyt ihan näin ole hengellisesti ajateltuna, mutta jos nyt ajattelen myös maalaisjärjellä. Olen varmaan ollut "kylässä" lähes kaikkissa maamme eri hengellisissä "liikkeissä". Kunkin seurakunnan opin tiedän jo lähes ennakkoon, koska on niistä kokemusta myös niiden jäsenten kautta.

Maassamme on tullut Jeesuksen nimi tunnetuksi. Entinen seurakuntani oli Stlk. nimestä ei niin väliä, mutta tuntuu mielestäni tosi oudolle, että "poppoossa" on vain yksi pappi ja jäseniä tuskin senvertaa, kuin paikkakunnallani uskovaisia. Koti Siionissani taitaa olla 9 kaitsijaa ja kaksi heistä toimii kirkon pappinakin. Usein sitten puhutaan kuinka moneen osaan lestadiolaisuus on hajonnut. Hengellisesti ajateltuna ymmärrän sen kyllä "täysin". Tätä käytetään usein lyömäaseena, uskovaisia kohtaa. Nyt ei oteta huomioon, kuinka moneen osaan esim. ns. luterilaisuus on hajonnut. Luvut taitavat tuplaantua kirkon sisällä ulkopuolella olevat luterilaiset. Olihan toki näitä hajaannuksia jo Raamatussa.

Oman käsitykseni mukaan lähes kaikkia muita hengellisyyksiä yhdistää yhteinen seurakunta oppi, että harhaoppistenkin opettajien seuraajissa on Jumalan lapsia.

Käsitykseni mukaan, tässä uskossa opetetaan, ihan Raaamatun mukaisesti, ettei väärien opettajien seuraajissa ole Jumalan lapsia ja on vain yksi lauma ja yksi paimen, eli Pyhä Henki puhuu omiensa kautta ja opettaa oikein.

Joh.10:5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".

16. ...Minulla on myös muita lampaita, jotka ei ole tästä lammashuoneesta: ne pitää minun myös tänne saattaman: ja he saavat kuulla minun ääneni; ja pitää oleman yksi lammashuone ja yksi paimen.

47

1558

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin lopunaikoina ei ole yhtäkään turmeltumatonta seurakuntaa.

      Jeesus sanoi:2Löydänkö enää yhtään uskovaa, saapuessani?"

      • tuon käsittänyt niin, että kun eksytys on niin suuri, niin uskovaisia on tosi vähän.

        Matt.7:13. "Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet".


      • weha kirjoitti:

        tuon käsittänyt niin, että kun eksytys on niin suuri, niin uskovaisia on tosi vähän.

        Matt.7:13. "Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet".

        Tämä Herra Suni, yltiöpietismissään, ei juuri muuta Raamatunkohtaa tunnekaan.

        Totta kuitenkin, portti on ahdas. En uskokaan, että "seurakuntalaumoja" pelastuisi. En pelastuksesta mustasukkainen ole, et silviisii.


      • lammashuoneesta
        weha kirjoitti:

        tuon käsittänyt niin, että kun eksytys on niin suuri, niin uskovaisia on tosi vähän.

        Matt.7:13. "Menkäät ahtaasta portista sisälle; sillä se portti on lavia ja avara tie, joka vie kadotukseen, ja niitä on monta, jotka siitä sisälle menevät;
        14. Ja se portti on ahdas, ja tie kaita, joka vie elämään, ja harvat ovat, jotka sen löytävät.
        15. Mutta kavahtakaat teitänne vääristä prophetaista, jotka teidän tykönne lammasten vaatteilla tulevat, mutta sisältä he ovat raatelevaiset sudet".

        Jeesus sanoo:" Minä olen lammashuoneen ovi" Ei siis seurakunta.


      • lammashuoneesta kirjoitti:

        Jeesus sanoo:" Minä olen lammashuoneen ovi" Ei siis seurakunta.

        "Jokainen, joka etsii, löytää. Jokainen joka kolkuttaa, sille avataan"


      • lammashuoneesta kirjoitti:

        Jeesus sanoo:" Minä olen lammashuoneen ovi" Ei siis seurakunta.

        Jeesus on seurakunnan pää ja Raamattu vertaa, miehen ja vaimon yhteyttä seurakuntaan:

        Ef.5:31. Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
        32. Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.


      • kyllä
        weha kirjoitti:

        Jeesus on seurakunnan pää ja Raamattu vertaa, miehen ja vaimon yhteyttä seurakuntaan:

        Ef.5:31. Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
        32. Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.

        jo itse aloittamasi asian vierestä. Toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäistä.


      • Natsarealainen
        weha kirjoitti:

        Jeesus on seurakunnan pää ja Raamattu vertaa, miehen ja vaimon yhteyttä seurakuntaan:

        Ef.5:31. Sentähden pitää ihmisen antaman ylön isänsä ja äitinsä, ja vaimoonsa sidottu oleman, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi.
        32. Tämä salaisuus on suuri; mutta minä puhun Kristuksesta ja seurakunnasta.

        Seurakunta = Kristuksen seuraajat. Seurakunta ei tarkoita seurakunnan seuraaja kuntaa.


      • RaT
        Natsarealainen kirjoitti:

        Seurakunta = Kristuksen seuraajat. Seurakunta ei tarkoita seurakunnan seuraaja kuntaa.

        Mainitsit juuri avainsanan eli Jeesuksen seuraajat.


      • Natsarealainen kirjoitti:

        Seurakunta = Kristuksen seuraajat. Seurakunta ei tarkoita seurakunnan seuraaja kuntaa.

        Tee asiasta aloitus.


      • Natsarealainen kirjoitti:

        Seurakunta = Kristuksen seuraajat. Seurakunta ei tarkoita seurakunnan seuraaja kuntaa.

        näillä Kristuksen seuraajilla on sama elävä usko, mieli ja käsitys:

        1.Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".


      • Punkrock-vl-nuori
        weha kirjoitti:

        näillä Kristuksen seuraajilla on sama elävä usko, mieli ja käsitys:

        1.Joh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

        Kun on elävässä uskossa, nuo samat käsitykset ja mielet tulevat uskovaisten ihmisten vilpittömästä tahdosta kulkea "kaitaa tietä", siis uskossa olevan ihmisen omasta sydämestä (omatunnosta tai miksi sitä nyt halutaankaan kutsua), ei ulkoapäin syötettynä oppina eikä varsinkaan pakkona. Sydämen asenne ratkaisee sitten siellä taivaan portilla, että pääseekö sisälle, eikös vain?

        Jeesus: "Minä olen tie, totuus ja elämä"


    • että tuo yksi lauma

      ja yksi paimen tarkoittaa vain joksikin tietyksi poppooksi nimitettyä joukkoa vaan ylipäätään uskovien joukkoa, hajallaan asuvia jne.

      • opettaa yhtä tekstini kanssa,jossa on sama mieli ja käsitys, nimistä riippumatta. Olihan LLL "vain" herätyksen tuoja:

        Luther toteaa Ison katekismuksen 3. uskonkappaleen selityksessä selvästi, että kristikunnassa eli seurakunnassa eli pienessä pyhien yhteisössä kaikki on syntien anteeksiantamusta.

        "Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. - - Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä. - - Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

        Tärkeä jatko:
        "Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo"


      • voi tarkoitushakuisesti
        weha kirjoitti:

        opettaa yhtä tekstini kanssa,jossa on sama mieli ja käsitys, nimistä riippumatta. Olihan LLL "vain" herätyksen tuoja:

        Luther toteaa Ison katekismuksen 3. uskonkappaleen selityksessä selvästi, että kristikunnassa eli seurakunnassa eli pienessä pyhien yhteisössä kaikki on syntien anteeksiantamusta.

        "Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. - - Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä. - - Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

        Tärkeä jatko:
        "Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo"

        hyvin ottaa esille vain itselle sopivia kohtia.
        Raamattu sanoo myös: "koetelkaa henget"


      • voi tarkoitushakuisesti kirjoitti:

        hyvin ottaa esille vain itselle sopivia kohtia.
        Raamattu sanoo myös: "koetelkaa henget"

        henget koetelleen ja jokaisella uskovaisella onkin henkien eroittamisen lahja:

        5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".


      • uskontunnustukseen
        weha kirjoitti:

        opettaa yhtä tekstini kanssa,jossa on sama mieli ja käsitys, nimistä riippumatta. Olihan LLL "vain" herätyksen tuoja:

        Luther toteaa Ison katekismuksen 3. uskonkappaleen selityksessä selvästi, että kristikunnassa eli seurakunnassa eli pienessä pyhien yhteisössä kaikki on syntien anteeksiantamusta.

        "Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. - - Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä. - - Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

        Tärkeä jatko:
        "Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo"

        Uskontunnustuksesta Luther opettaa.

        Me u s k o m m e pyhän yhteisen seurakunnan. Jos se olisi näkyvissä meidän ei tarvitsi näin sanoa. (ulkomuistista)

        Luther ei opeta missään, että olisi vain 1 fyysinen, luonnollisesti nähtävä seurakunta, tarkoittaessaan "pyhien joukkoa".
        Hän perustaa näkemyksensä Augustinukseen, jonka mukaan seurakunnassa on tosiuskovia ja teeskentelijöitä, jotka yksin Jumala tuntee.
        Todellinen Jumalan valtakunta toteutuu, kun Kristus saapuu,


      • uskontunnustukseen kirjoitti:

        Uskontunnustuksesta Luther opettaa.

        Me u s k o m m e pyhän yhteisen seurakunnan. Jos se olisi näkyvissä meidän ei tarvitsi näin sanoa. (ulkomuistista)

        Luther ei opeta missään, että olisi vain 1 fyysinen, luonnollisesti nähtävä seurakunta, tarkoittaessaan "pyhien joukkoa".
        Hän perustaa näkemyksensä Augustinukseen, jonka mukaan seurakunnassa on tosiuskovia ja teeskentelijöitä, jotka yksin Jumala tuntee.
        Todellinen Jumalan valtakunta toteutuu, kun Kristus saapuu,

        Missä olen sanonut, että seurakunta on näkyvä?
        Siellä opetetaan oikein ja hänen omansa haluavat sitä kuulla:
        1.JOh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".


      • weha kirjoitti:

        opettaa yhtä tekstini kanssa,jossa on sama mieli ja käsitys, nimistä riippumatta. Olihan LLL "vain" herätyksen tuoja:

        Luther toteaa Ison katekismuksen 3. uskonkappaleen selityksessä selvästi, että kristikunnassa eli seurakunnassa eli pienessä pyhien yhteisössä kaikki on syntien anteeksiantamusta.

        "Minä uskon, että maan päällä on pieni pyhä joukko ja yhteisö, joka koostuu pelkistä pyhistä ihmisistä. Sillä on yksi pää, Kristus, ja Pyhä Henki on kutsunut sen koolle. Sillä on yksi usko, yksi mieli ja ymmärrys. Sillä on monenlaisia armolahjoja, mutta se on yksimielinen rakkaudessa, puolueita ei siinä ole eikä hajaannusta. - - Pyhä Henki pysyy viimeiseen päivään asti pyhässä seurakunnassa eli kristikunnassa. Sen välityksellä hän vetää meidät yhteyteensä. - - Me elämme näet kristikunnassa, missä kaikki on syntien anteeksiantamusta, missä Jumala antaa anteeksi meille ja me annamme anteeksi toinen toisillemme, kannamme ja autamme toisiamme. Mutta kristikunnan ulkopuolella, missä ei ole evankeliumia, ei ole myöskään anteeksiantamusta."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/ik/Uskontunnustus.html#33

        Tärkeä jatko:
        "Pyhällä Hengellä on näet ensiksi maailmassa erikoinen seurakunta. Tämä on se äiti, joka synnyttää ja kantaa jokaisen kristityn Jumalan sanalla. Tätä sanaa hän ilmoittaa ja harjoittaa ja hän valaisee ja sytyttää sydämet, niin että sen käsittävät; omistavat ja siinä riippuvat ja siinä pysyvät.

        Ellei näet saarnata Kristuksesta, ei ole ensinkään Pyhää Henkeä perustamassa, kutsumassa ja kokoamassa kristillistä seurakuntaa, jonka avutta kukaan ei voi tulla Herran Kristuksen luo"

        Jumalan sana vl seurakunnassa? Jos ja kun vl seurakunnasa saarnataan muuta kuin Jumalan sanaa millaista on se hoito jota se "äiti" tarjoaa?


        Ja sitten se että mistä sinä sen äidin joka synnytää löydät. Jos usko on ykin Jumalan teko?

        Miten Luther rajaa Kristikunnan? Ei ainakaan niin kuin vl tekevät?

        Ei nyky SRK laisuus opeta niin kuin LLL optetti. Ei opeta vaikka väitää niin tekevänsä?


      • weha kirjoitti:

        Missä olen sanonut, että seurakunta on näkyvä?
        Siellä opetetaan oikein ja hänen omansa haluavat sitä kuulla:
        1.JOh.4:6. "Me olemme Jumalasta: ja joka Jumalan tuntee, hän kuulee meitä; joka ei Jumalasta ole, ei hän kuule meitä. Siitä me tunnemme totuuden hengen ja eksytyksen hengen".

        silloin olisi mahdotonta opetaa niin kuin sielä kuitenkinkin optetetaan...

        - seurakunta on totuuden patsas ja perustus (Ei ole vaan Kristus on totuuden patsas ja perustus). Tämä on peruteltu raamatulla monta kertaa. Yksinkertaisimillaan Jeesus sanoo itsestään minä olen tie totuus ja elämä. -> ehkä nyt vedät johtopäätöksen seurakuntan = Kristus. Josta tietenkin seuraa serakunta = Kristus = totuus = erhetymätön. Josta seuraa seurakunta = Kristus = totuus = erehtymätön = vapahtaja.

        Se on mahdotonta. Seurakunta ei ole vapahtaja vaan Kristus.

        Vielä tämä voi olla vaikeaa sinulle ymmärtää.

        Mutta sitten se että kuinka vl voidaan opetaa että se vt paikka Iisakista ja Rebekasta osoitaa meille että tulee olla kuuliainen seurakunnalle.

        Ei niin voida opetaa kun tuossa raamatun paikassa sanotaan kiistatta - olla kuuliainen Jumalan tahdolle..


      • weha kirjoitti:

        henget koetelleen ja jokaisella uskovaisella onkin henkien eroittamisen lahja:

        5. "Mutta ei he muukalaista seuraa, vaan pakenevat häntä; sillä ei he tunne muukalaisten ääntä".

        että roiskit asia yhteydestä irotettuja raamatunlauseita jotka eivät perustele näkemystäsi lainkaan.


    • lyhyen

      käynnin Jumalan valtakuntaan, mutta palasi nopeasti takaisin saatanan valtakuntaan (= vl-herätysliike).

    • ja surkuttelen

      Apostolinen usko opettaa toisin, kuin Weha nyt on erehtynyt uskomaan.
      Luther ja Laestadius opettavat toisin, kuten saarnat ja kirjeet todistavat.
      Pietisteistä ainakin Zinzendorff opetti toisin.
      Tuskin tämä yksimielisyys toteutuu edes SRK:n sisällä. Jeesuksen neuvo oli odottaa rikkaviljan kanssa elon aikaan asti.

      Mitä yksimielisyys evankeliumin opissa merkitsee? Se ei merkitse täydellistä yksimielisyyttä kaikissa opetuksessa, koska ihmiset ovat vajavaisia.
      Heinät ja oljet Wehan kohdalla palavat, mutta itse on pelastuva niin kuin tulen kautta.

      Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden sisältää luterilaisen opin mukaan sen ytimen, josta ei voi uskoa menettämättä luopua.

      Luther itse oli valmis moniin kompromisseihin katolisen puolueen kanssa, jotta kirkon yhteys säilyisi. Toisaalta hän neuvoo katoliselle alueelle jääneitä evankelismielisiä sopeutumaan.
      Kristityt ovat kaikkina aikoina joutuneet elämään omassa seurakunnassaan Simeonina, Sarpatin leskenä, Davidina ja Hannana.

      Ei kai Weha luule, että kaikkien maailman heränneiden pitäisi rynnätä Oulun rukoushuoneelle voidakseen pelastua?
      Katolisessa kirkossakin on kaiken perinteen alla kuitenkin Jumalan sana. Emme saa epäillä, etteikö Jumala voisi sielläkin herättää itselleen seuraajia.

      • Juuri olen Lutherin omia tekstejä tunnustuskirjoitamme ottanut ja päästelet tuollaista huuhaata...

        Luther oli valmis toimimaan katollisessa kirkossa, jos saa opettaa oikein ja kun ei saanut, hänet potkittiin tällä toimella.

        Näkemykseni mukaan VL:ät saavat yhä opettaa kansan- kirkossa oikein ja piispojenkin mukaan VL-oppi sopii tunnustuskirjoihin. Eikö tämmöinen jauhaminen tästä sitten ole vieläkään selvä?


      • ole edes oulussa seuroissa käynytkään, vaan sama elävä usko on useilla eri paikkakunnilla.


      • olevan jonkunlainen
        weha kirjoitti:

        Juuri olen Lutherin omia tekstejä tunnustuskirjoitamme ottanut ja päästelet tuollaista huuhaata...

        Luther oli valmis toimimaan katollisessa kirkossa, jos saa opettaa oikein ja kun ei saanut, hänet potkittiin tällä toimella.

        Näkemykseni mukaan VL:ät saavat yhä opettaa kansan- kirkossa oikein ja piispojenkin mukaan VL-oppi sopii tunnustuskirjoihin. Eikö tämmöinen jauhaminen tästä sitten ole vieläkään selvä?

        Jeesuksen korvike, jota haluat noudattaa kaikessa.
        Siksikö sinäkin kiroat juutalaiset?
        Pyöriikö sinunkin aurinkosi maa ympäri.
        Ovatko naiset sinunkin mielestäsi miesten ala-
        puolella?

        Koskahan sinä aikuistut ja itsenäistyt?

        Tottakai Vl-läiset saavat opettaa kansankirkossa,
        koska eivät ole itsenäinen seurakunta, vaan kirkol-
        linen, vääräoppisten liike! Saahan siellä opettaa
        muutkin yhdistykset.
        Mutta ne, jotka järjestäytyvät seurakunnaksi, potkitaan sieltä pois!


      • voin vakuuttaa, että
        weha kirjoitti:

        ole edes oulussa seuroissa käynytkään, vaan sama elävä usko on useilla eri paikkakunnilla.

        siellä, missä Vl:stä ei tiedetä mitään, on kaik-
        kein elävimmät seurakunnat!


      • Augustinolainen
        weha kirjoitti:

        Juuri olen Lutherin omia tekstejä tunnustuskirjoitamme ottanut ja päästelet tuollaista huuhaata...

        Luther oli valmis toimimaan katollisessa kirkossa, jos saa opettaa oikein ja kun ei saanut, hänet potkittiin tällä toimella.

        Näkemykseni mukaan VL:ät saavat yhä opettaa kansan- kirkossa oikein ja piispojenkin mukaan VL-oppi sopii tunnustuskirjoihin. Eikö tämmöinen jauhaminen tästä sitten ole vieläkään selvä?

        Älä puhu huuhaasta, kun tietosi Lutherista ovat yksipuoliset ja vajaat.
        Luther ei muuten koskaan eronnut katolisesta kirkosta, kun vielä 1530-luvun lopulla neuvotteli kompromissista.

        Miten SRK:n ehtollisoppi sopii luterilaiseen tunnustukseen?
        Lutherille HPE on armoateria, eikä yksinomaan muistoateria.
        SRK:n seurakuntakäsitys on lähellä dontatolaisia


      • jatkaa vielä
        voin vakuuttaa, että kirjoitti:

        siellä, missä Vl:stä ei tiedetä mitään, on kaik-
        kein elävimmät seurakunnat!

        Taivaan valtakunta on nuotan kaltainen Matt 13:24-
        Siellä on kaikenlaisia kaloja.

        Kehotttaisin Wehaa tutustumaan Herrman Sassen teokseen "Olen luterilainen".
        Tulisi selville Lutherin seurakuntakäsitys ja ristiriita SRK-opin kanssa.
        Se, että kirkkopoliittisesti SRK hyväksytään luterilaisessa kirkossa, ei tarkoita, että VL opetus olisi luterilainen.


      • nyt ystävä
        voin vakuuttaa, että kirjoitti:

        siellä, missä Vl:stä ei tiedetä mitään, on kaik-
        kein elävimmät seurakunnat!

        minun mielestäni tämä usko on niin yksinkertainen asia, kun tässä uskossa opetetaan: "kun synnit on anteeksi", ei muuta tarvitse. Jeesuskin sanoi jossakin, että "älkää siitä iloiko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä kun nimenne ovat taivaassa kirjoitetut". Tää opetus on nimenomaan siis kotisiionini opetus. Sieltä olen tämän aarteen löytänyt-


      • Raaamttu riittää
        jatkaa vielä kirjoitti:

        Taivaan valtakunta on nuotan kaltainen Matt 13:24-
        Siellä on kaikenlaisia kaloja.

        Kehotttaisin Wehaa tutustumaan Herrman Sassen teokseen "Olen luterilainen".
        Tulisi selville Lutherin seurakuntakäsitys ja ristiriita SRK-opin kanssa.
        Se, että kirkkopoliittisesti SRK hyväksytään luterilaisessa kirkossa, ei tarkoita, että VL opetus olisi luterilainen.

        ja tunnustuskirjoissa olen samaa oppia löytänyt...


      • Augustinolainen kirjoitti:

        Älä puhu huuhaasta, kun tietosi Lutherista ovat yksipuoliset ja vajaat.
        Luther ei muuten koskaan eronnut katolisesta kirkosta, kun vielä 1530-luvun lopulla neuvotteli kompromissista.

        Miten SRK:n ehtollisoppi sopii luterilaiseen tunnustukseen?
        Lutherille HPE on armoateria, eikä yksinomaan muistoateria.
        SRK:n seurakuntakäsitys on lähellä dontatolaisia

        ottaa pilvin pimein Lutherin opetuksia ehtoollisesta myös tähän. Mutta tämän olen useasti esittänyt sakramenteista:

        Luther kuitenkin toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa selvästi, että silloinkaan ei tulla uskoon itse kasteen voimasta, vaan sitä edeltävän suullisen sanan voimasta:

        "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html

        Näin voidaan todeta, että vaikka Jumala kasteessa ja ehtoollisessa vakuuttaakin uskovaa syntien anteeksiantamisesta, hän ei kuitenkaan anna niissä syntejä sillä merkityksessä anteeksi, että epäuskoinen ihminen voisi kasteessa tai ehtoollisessa saada uskon. Siinä merkityksessä on ymmärrettävä myös nämä Lutherin sanat:

        "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."
        (Lutherin valitut teokset III: Avaimista, s. 442, WSOY, 1959.)


      • että synnit saadaan
        nyt ystävä kirjoitti:

        minun mielestäni tämä usko on niin yksinkertainen asia, kun tässä uskossa opetetaan: "kun synnit on anteeksi", ei muuta tarvitse. Jeesuskin sanoi jossakin, että "älkää siitä iloiko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä kun nimenne ovat taivaassa kirjoitetut". Tää opetus on nimenomaan siis kotisiionini opetus. Sieltä olen tämän aarteen löytänyt-

        anteeksi vain Wehan kotisiionissa!!!!!, jos joku
        vl-läinen julistaa ne anteeksi!!!

        Siksi SRK onkin harhaoppi!

        Raamattu sanoo:
        Joka uskoo Häneen (Jeesukseen), saa synnit anteeksi!
        Ap 10:43.


      • weha kirjoitti:

        Juuri olen Lutherin omia tekstejä tunnustuskirjoitamme ottanut ja päästelet tuollaista huuhaata...

        Luther oli valmis toimimaan katollisessa kirkossa, jos saa opettaa oikein ja kun ei saanut, hänet potkittiin tällä toimella.

        Näkemykseni mukaan VL:ät saavat yhä opettaa kansan- kirkossa oikein ja piispojenkin mukaan VL-oppi sopii tunnustuskirjoihin. Eikö tämmöinen jauhaminen tästä sitten ole vieläkään selvä?

        Se että vl sanovat näin mutta eivät kuitenkaan tee niin kuin sanovat.

        Ei luterilainen kirkko opeta että pitää olla kuuliainena seurakunnalle?

        Se ei opteta että jos et noudta elämäntapasäätöjä uskon ehtona olet kielätnyt teollasi uskosi?

        Ja sitten se myöskään ei opeta uskon hedelminä ihmiskäsyjen hedelmiä?

        Eli jauhaminen ei ole selvää siksi että on mahdotonta ymärtää miksi Vl opetavat toisin virallisesti ja käytännön tasolla.

        Luterilainen tunnustus opteaa omakohtaista ukoa ja siin kilvoitelemista. Vl vastaava opetus on vain silmän lumetta. Todellisuudessa omatuntoa ja omahkohtainen usko tulee sitoa seurakunnan ilmoitukseen.

        Luterilainen kirkko ei opeta että ehtoolinen on vain muistoateria eikä niin ole lestadiolaisuuskaan opettanut.

        Joten puhu vasta sitten kun oikeasti tiedät mistä puhut.


      • nyt ystävä kirjoitti:

        minun mielestäni tämä usko on niin yksinkertainen asia, kun tässä uskossa opetetaan: "kun synnit on anteeksi", ei muuta tarvitse. Jeesuskin sanoi jossakin, että "älkää siitä iloiko, että henget ovat teille alamaiset, vaan iloitkaa siitä kun nimenne ovat taivaassa kirjoitetut". Tää opetus on nimenomaan siis kotisiionini opetus. Sieltä olen tämän aarteen löytänyt-

        Sillä että sinä uskot synnit anteeki sinä et vielä paljon kostu jos sinulta ymmärrys puutuu siitä miksi olet vapahdettu. Eikä ristinryövärikään muuten tunnustanut sytejään ... vaan mitä hän sanoi..

        42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi".


      • nimim. Weha?
        weha kirjoitti:

        ottaa pilvin pimein Lutherin opetuksia ehtoollisesta myös tähän. Mutta tämän olen useasti esittänyt sakramenteista:

        Luther kuitenkin toteaa Schmalkaldenin opinkohdissa selvästi, että silloinkaan ei tulla uskoon itse kasteen voimasta, vaan sitä edeltävän suullisen sanan voimasta:

        "Näissä suullista, ulkonaista sanaa koskevissa opinkohdissa on lujasti pidettävä kiinni siitä, että Jumala ei anna henkeänsä tai armoansa kenellekään muuten kuin edeltävän sanan välityksellä ja myötä. - - Myös ne, jotka ovat uskossa ennen kastetta tai tulevat kasteessa uskoon, saavat uskon ulkonaisen, edeltävän sanan välityksellä."
        http://www.evl.fi/tunnustuskirjat/s/kolmas.html

        Näin voidaan todeta, että vaikka Jumala kasteessa ja ehtoollisessa vakuuttaakin uskovaa syntien anteeksiantamisesta, hän ei kuitenkaan anna niissä syntejä sillä merkityksessä anteeksi, että epäuskoinen ihminen voisi kasteessa tai ehtoollisessa saada uskon. Siinä merkityksessä on ymmärrettävä myös nämä Lutherin sanat:

        "Älä anna tässä asiassa johtaa itseäsi harhaan tuolla farisealaisella lörpötyksellä, jolla muutamat pettävät itseään, että ihminen nimittäin muka voisi antaa anteeksi syntejä, vaikkei hän kuitenkaan voi antaa armoa enempää kuin Pyhää Henkeäkään. Pysy sinä Kristuksen sanoissa ja ole varma siitä, ettei Jumala millään muulla tavalla anna syntejä anteeksi, kuin suullisella sanalla, kuten hän on määrännyt meille ihmisille. Ellet etsi anteeksiantoa sanasta, niin turhaan katsoa töllistelet taivasta kohti odottaen sieltä armoa, tai, niin kuin he sanovat, sisällistä anteeksiantoa."
        (Lutherin valitut teokset III: Avaimista, s. 442, WSOY, 1959.)

        Huomaatko, Weha, että perustelet ehtoollisoppia Lutherin opetuksella avaimista. Varsin epäloogista.
        Luettu Jumalan sana on myös ulkonaista sanaa.

        Nyt mennään ehtoolliseen: eikö "Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen veri, sinun edestäsi vuodatettu", eikö se ole VL-opin mukaan ulkonaista sanaa?
        Millä perusteella se ei ole?
        Pitää siis vielä kuulla "Jeesuksen nimessä ja veressä".
        Tällaista Luther ei opeta kyllä missään!


    • jätää vastaamatta.

      "Käsitykseni mukaan, tässä uskossa opetetaan, ihan Raaamatun mukaisesti, ettei väärien opettajien seuraajissa ole Jumalan lapsia ja on vain yksi lauma ja yksi paimen, eli Pyhä Henki puhuu omiensa kautta ja opettaa oikein."

      Oikein sinä olet käsittänyt mutta et sitä että siellä missä Kristus ei ole opetajana seielleä ei ole seurakuntaakaan.

      Sinä tuot viestisäsi hienosti esille jo pakkomielteeksi muutuneen pakon seurata opetajia. Pitää olla joukko jonka optejat opettavat oikein.

      Ja tämä on johtanut ja johtaa kohdallasi jatkossakin siihen että sinä menet joukon mukana hukaan siksi että sinun uskosi siihen että on vain yksi joukko yhdet optetajat ja yski oppi on sokeaa.

      Olet käynyt jokaisessa liikeessä etsimässä mitä. Sinä et ole etsinyt Kristusta vaan optejaa. Miksi?

      Jumalan valtakunta ei ole koksaan hajonnyt mihinkään. Se on siellä edelleen mihin sen Jumala asetti. Joten mitä sinä yrität hyötyä siitä että sinä olet vamis myymään omatuntosi sen edestä että saat seruata ajallisia opettajia joukkoa ja popoota?

      Jos uskosi olisi raamatun mukaista sinä et etsisi joukkoa vaan Kristusta. Ja sen ohella sinulle annetaan kaikki muu.

      • wanhawaimo

        Asia on juuri näin. Sinä osasit kiteyttää loistavasti oleellisen wehan hengellisistä seikkailuista. Ja myös sen, mitä on oikea usko:)


      • taas wanhavaimo
        wanhawaimo kirjoitti:

        Asia on juuri näin. Sinä osasit kiteyttää loistavasti oleellisen wehan hengellisistä seikkailuista. Ja myös sen, mitä on oikea usko:)

        Kuule Wanhavaimo! Tuo Weha tuossa perusteli väitteitään sillä, että "vierasta ääntä he pakenevat...".

        Kerron 2-3 tappausta.

        Venäjällä on seurat. Pari, kolme miestä astuu sisään ja istuu kuuntelemaan. Seurojen jälkeen tulevat puhuttelemaan ja kehuvat kuulleensa "elävää jumalansanaa". Tervehtivät jumalanterveellä.
        Sitten alkavat kyselemään nimiä ja paikkakuntia Suomessa... pian paljastuu:
        Puhujat ovatkin vääränmerkkisiä lestadiolaisia, ei ollenaan VL.
        Tämän jälkeen miehen "pakenevat muukalaista ääantä", ottavat kiireesti jumalanterveensä takaisin ja poistuvat.

        Hurskaat VL-saarnaajat pitivätkin koiria ja velhoja kristittynä veljenään!! Kuinka sellainen voi olla mahdollista?

        Siis yksimielisyys evankeliumin opissa kulkee vallan eri tasolla, mitä SRK:n seurakuntaoppi sen määrittelee.
        Lukekaa joskus Laestadiuksen saarna Sorselessa tammikuussa 1844. Viinimäen aita on varsin lavealti vedetty.


      • Joka luulee seisovansa....
        wanhawaimo kirjoitti:

        Asia on juuri näin. Sinä osasit kiteyttää loistavasti oleellisen wehan hengellisistä seikkailuista. Ja myös sen, mitä on oikea usko:)

        Sano sinä vain aamenta :) Tuntuu että pidät wehaa toisen luokan kansalaisena tuolla ylemmyyden tuntoisella kommentilla. Uskon kuitenkin että hän on, kuten Raamatun kirjoituksessa, Jumalalle otollisempi kuin tämän palstan aamenen sanojat.

        Fariseus ja publikaani
        9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
        10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
        11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
        12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
        13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
        14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."


      • penkin kuluttaja
        Joka luulee seisovansa.... kirjoitti:

        Sano sinä vain aamenta :) Tuntuu että pidät wehaa toisen luokan kansalaisena tuolla ylemmyyden tuntoisella kommentilla. Uskon kuitenkin että hän on, kuten Raamatun kirjoituksessa, Jumalalle otollisempi kuin tämän palstan aamenen sanojat.

        Fariseus ja publikaani
        9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
        10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
        11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
        12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
        13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
        14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        >14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan." <

        Saako rukoilemalla synit anteeksi, niinkuin Jeesus opetti tuossa vertauksessa ? Oliko Jeesus tässäkin asiassa väärässä meidän oppiin nähen ?


      • suurimpia
        Joka luulee seisovansa.... kirjoitti:

        Sano sinä vain aamenta :) Tuntuu että pidät wehaa toisen luokan kansalaisena tuolla ylemmyyden tuntoisella kommentilla. Uskon kuitenkin että hän on, kuten Raamatun kirjoituksessa, Jumalalle otollisempi kuin tämän palstan aamenen sanojat.

        Fariseus ja publikaani
        9 Muutamille, jotka olivat varmoja omasta vanhurskaudestaan ja väheksyivät muita, Jeesus esitti tämän kertomuksen: [Sananl. 30:12]
        10 "Kaksi miestä meni temppeliin rukoilemaan. Toinen oli fariseus, toinen publikaani. [Ap. t. 3:1]
        11 Fariseus asettui paikalleen seisomaan ja rukoili itsekseen: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten ole sellainen kuin muut ihmiset, rosvot, huijarit, huorintekijät tai vaikkapa tuo publikaani. [Jes. 58:2; Luuk. 16:15; Ilm. 3:17]
        12 Minä paastoan kahdesti viikossa ja maksan kymmenykset kaikesta, siitäkin mitä ostan.' [Matt. 9:14 | Matt. 23:23 ]
        13 Publikaani seisoi taempana. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' [Esra 9:6; Ps. 51:3]
        14 "Minä sanon teille: hän lähti kotiinsa vanhurskaana, tuo toinen ei.* Jokainen, joka itsensä korottaa, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se korotetaan."

        fariseuksia ja "hengellisiä" paskanpuhujia ovat vanhoillislestadiolaiset.


    • toistat itseäsi

      Varsinkin tämänkertaisen tarinasi loppuosaa olet jo ennenkin toistellut.

      • wehan viestejä

        niistä vastas oikea, nämä kaikki muu oli ihan turhaa.


    • saaraleena

      aloitusta poistettavaksi? Sen vielä ymmärrän, että Devoitin, hyshysin ja wanhanwaimon. Mutta että wehan! Ei mitään logiikkaa. Paitsi ilkeyden logiikka.

      • ketju sisältää muutaman kiperän komnetin jota ei suotaisi luettavaksi?


      • aivan samaa

        mieltä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      205
      4953
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      287
      3053
    3. 134
      1797
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1637
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1451
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1223
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      76
      1163
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1119
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1118
    Aihe