Riku Lumbergin avoin kirje romaniyhteisölle!

!!!

Olen verenperinnöltäni puoliksi romani ja elänyt romanikulttuurin keskellä. Itse kulttuuri on sinänsä kaunis ja toisista ihmisistä välittävä, mutta pinnan alla kytee niin, että sormet savuavat. Mikä ajaa ihmisen tekemään peruuttamattomia ja pahoja asioita?

Tiedän, ettei kukaan itseään kunnioittava romani voi kiistää tätä tosiasiaa. En yleistä enkä kohdista viestiäni keneenkään tiettyyn ihmiseen. Tuon vain esiin omia ajatuksiani. Haluan herättää keskustelua. Ehkä sitä kautta joku pystyy tulkitsemaan tekojaan ja tuntemuksiaan paremmin.

Olen itse saanut perhepiirissäni tehdä aina omat valintani. Minua ei ole pakotettu mihinkään muottiin. Olen saanut olla yksilö, jolla on oma tahto. Tästä kiitos kuuluu vanhemmilleni.

Olen valinnut jo pienestä pitäen tien, jossa romanikulttuuri on osa elämääni, mutta se ei hallitse sitä. Varsinkin aikuisiällä tieni on vielä enemmän eronnut romanien elintavoista ja kulttuurista. Kilpaurheilu hallitsi elämääni monta vuotta.

Katson kuuluvani enemmän valtaväestöön kuin romaneihin, mutta tunnen romanien tavat kuin omat taskuni. Arvostan suuresti useimpia romanikulttuuriin kuuluvia piirteitä, kuten vanhempien ihmisten kunnioitusta, perheen tärkeyttä. Olen ylpeä taustastani.

On kuitenkin asioita, jotka saavat karvani pystyyn.

Kuten verikosto. Keskityn kirjeessäni tähän ongelmaan ja järjettömyyteen, joka joissakin tapauksissa on väkivaltaisuuksien takana.

Jotkut vähättelevät verikostoa ja sanovat, ettei sellaista ole enää olemassa Suomen romanien keskuudessa. Paskapuhetta, sanon minä.

Kaava on tuttu mafiaelokuvista: Joku vieraasta suvusta tappaa tai vahingoittaa toisen suvun jäsentä. Seurauksena on kosto tavalla tai toisella. Veren pitää vuotaa. Koston ei välttämättä tarvitse kohdistua syylliseen. Myös joku lähisukulainen voi kärsiä verisesti. Siis henkilö, jolla ei ole asiaan mitään osuutta.

Vielä vuosien jälkeenkin voidaan koston nimissä leikkiä hippaa puukkojen kanssa pihalla. Tämä on raakaa todellisuutta.

Vaihtoehto kostolle on syyllisen osapuolen poistuminen, niin sanottu väistäminen. Mutta jos väistämistä ei tapahdu, seurauksena voi olla verinenkin yhteenotto. Väistäminen kuulostaa hienommalta kuin verikosto, mutta periaatteessa kyse on samasta asiasta.

Suomen romanien keskuudessa verikosto on aiemmin ollut huomattavasti yleisempää kuin nyt, mutta se ei ole poistunut. Jos joku näin väittää, hän valehtelee ennen kaikkea itselleen.

Tiedän, että tämä kirjoitus herättää närää joissakin ihmisissä. He voivat kohdistaa vihansa minuun, tai huvittavaa kyllä, johonkin sukulaiseeni.

Ehkä he eivät vain tiedä faktoja tai eivät halua uskoa niitä. He voivat närkästyä myös siksi, etteivät he halua faktojen tulevan esiin. Se on jo silkkaa tyhmyyttä. Ongelmaa ei voi poistaa, jos siitä ei puhuta.

En ole koskaan ymmärtänyt, miksi väkivallalla pitää ratkoa asioita. Helpottaako kosto todella? Parantaako se haavat? Tuoko se poikanne takaisin? Saako sillä katu-uskottavuutta?

Usein koston syynä näyttää olevan juuri uskottavuuden tai arvostuksen saaminen. Yritetään olla niin kovaa jätkää. Minä ainakin nauran tällaisille ihmisille ja tavallaan säälin heitä.

Kaikkein ikävintä on, että koston kierre jatkuu aina vain. Tulee mieleen Lähi-idän tapahtumat. Kosto kostetaan kostolla. Onko kyse kunniasta? Vai mikä helvetti ihmisiä riivaa?

Perinteistäkään en lähtisi puhumaan. Tuollainen perinne pitäisi haudata heti. Miksi hyvyydelle ei anneta tilaa? Tarkoitan aitoa anteeksiantoa ja välittämistä.

Romanit ovat Suomessa parjattu vähemmistö. Eikä suinkaan aina syyttä. Syyllistä voi usein etsiä sieltä eteisen suuresta ja kiiltävästä peilistä.

Järkevintä olisi vetää samasta köydestä ja elää sovussa. Yhdistää voimat, jotta ongelmiin päästäisiin käsiksi. Sopeutuminen vie aikaa, mutta tuntuu, ettei edes haluta elää moitteetonta elämää sovussa.

Minä puolustan Suomen lakia. Itse asiassa myös omalta osaltani valvon sitä.

Jos Suomen laki ei riitä riitojen ja rikosten selvittämiseen, tarjoan ratkaisuksi muuttoa sellaiseen maahan, jossa laki miellyttää.

Romanikulttuuri huokuu välittämistä ja lämpöä. Jokaisesta pidetään huolta, vieraistakin. Näitä hyviä asioita pitäisi vaalia ja tuoda esiin. Aito ja oikea romanikulttuuri painottaa hyviä käytöstapoja ja kaikkien ihmisten kanssa toimeen tulemista.

Vanhempia ihmisiä kunnioitetaan ja heidät otetaan monin tavoin huomioon. Vanhempien ihmisten neuvoja ja ohjeita kuunnellaan. Nämä ovat niitä hyviä asioita, joista olen ylpeä ja joita pyrin itse noudattamaan.

Verikosto, tai mitä nimitystä kukakin siitä haluaa käyttää, on häpeällinen tosiasia romanien keskuudessa.

Haluan, että tällainen barbaarinen käytös saataisiin kitkettyä pois.

Mutta tuskin se tapahtuu minun elinaikanani.

47

6408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin vouhottaisin

      Noin minäkin puhuisin, jos minulla olisi sama kohtalo, kuin sinulla, poika. Vouhottasin juuri samalla lailla kuin sinä, poika. Jos olisin veri velallinen, poika. Tietän senkin, ETTÄ LUMBERIN SUKU ON KOVIA VALEHTELEMAAN, VAI MITÄ POIKA.
      Sinun tätisi valehteli tällä osastolla;
      "Karkasin kotoa, kun vanhempani yrittivät laittaa mustalais hametta minulle, kun olin kolmetoista vuotta.Eikö tämäkin juttu ollut valtaväestölle valehtelemista! Jokainen tietää, että tuo ikäiselle ei missään tapauksessa anneta edes lupaa , laittaa mustalaishametta, vaikka tyttö itsekin haluaisi. Minä en ymmärrä miksi te valehtelette noin kovasti?
      Ja sinä itse olet Riku, veri velan alainen, eikö?

      Tottakai sinä nyt vouhotat tästä asiasta.
      Ja veljesi on oikein mafianmies, ampuu ihmisiä oikein huviksee. Vai mitä poika? Onko vale?

      "mutta tunnen romanien tavat kuin omat taskuni"

      Vai tunnet sinä romanien tavat! Jos tunnet meidän tavat, niin miksi puhut täällä omista karvoistasi? Se on vastoin romani tapoja.
      ""On kuitenkin asioita, jotka saavat karvani pystyyn.""
      Vai on pojalla karvat jo!!!!
      Ei voi muuta kuin nauraa sinulle, tuommosiako te olette kaikki?

      • MUSTALAISTEN

        KESKUUDESSA AKTIIVISTA LAATUA, NIIN MEITÄ ON TÄÄLLÄ PALJON JOITTEN EI PITÄIS OLLÄ TÄÄLLÄ...


      • huomaattekos

        miten lennätte lankaan.tänne varmasti lumberit itse kirjoittele ja jos kirjoittaa niin omilla nimillään ja toisekseen vanha juttu.joku yrittää hämmentää. ja oikaisu ennen oli moni todella nuoria kun laittoivat hameet päälle.muillakin on tietoa kuin tämän ajan kaalolla. kuinka moni oli ees kuuttatoistakaan kun oli lapsi sylissä. täällä sivustoilla näyttää ett yhestä suvusta on tehty kaiken pahan alku.meidänkin suvusta löytyy vaikka mitä en viitsi osoittaa sormella kenenkään sukua.en usko ett ois yhtäkään sukua jol ois puhtaat jauhot pussissa.


      • fghkghkghkh
        huomaattekos kirjoitti:

        miten lennätte lankaan.tänne varmasti lumberit itse kirjoittele ja jos kirjoittaa niin omilla nimillään ja toisekseen vanha juttu.joku yrittää hämmentää. ja oikaisu ennen oli moni todella nuoria kun laittoivat hameet päälle.muillakin on tietoa kuin tämän ajan kaalolla. kuinka moni oli ees kuuttatoistakaan kun oli lapsi sylissä. täällä sivustoilla näyttää ett yhestä suvusta on tehty kaiken pahan alku.meidänkin suvusta löytyy vaikka mitä en viitsi osoittaa sormella kenenkään sukua.en usko ett ois yhtäkään sukua jol ois puhtaat jauhot pussissa.

        miksi ei kosteta asioita HETI ja NIILLE JOTKA JOTAIN OVAT TEHNEET vaan ollaan niin paskahousuja että sysätään näitä asioita omille lapsille ja sukulaisille hautumaan vuosikausiksi?
        Ja samoin pitäisi ymmärtää milloin joku omassa suvussa vahingoitettu on oikeasti ansainnut tapahtuneen.
        Ei oikeutta voi kostaa vääryydellä, jos näin on tapahtunut, että joku vain on saanut sitä mitä on tilannutkin.


      • Romanit on kaunista kansaa

        fiksu poika kun kirjoittaakin hyvää kieltä!!!!!!!!!
        Sivistynytkin näyttää olevan,jonkunhan täytyy aloittaa kannustamaan romaneita ajattelemaan omilla aivoilla, haloo v.2000.
        Kehityksen täytyy menne aina parempaan, eikä polkea paikallaan.
        Romaneiltakaan ei puutu järkeä, se täytyy vain laittaa jalostumaan. Sivistys ei ole koskaan pahe.
        Kulttuurin vaaliminen on sitä että on ylpeä taustastaan ja haluaa sen jatkuvan.
        Romanit


    • oijuo

      kyllä lumbergit haluavat nyt koko sakin voimalla puuttua kaaleitten epäkohtiin, ja kertoa miten me ollaa paskoja ja huonoja ja niin paljon on meissä pahuutta. joku tvssä ja joku lehissä. herää vaan kysymys että mikä on motiivi? Pisteet valkolaisilta ("minä en onneksi elä tuota pahaa ja huonoa romanikulttuuria ainakaan täysipäiväisesti, kuulun varmasti teihin hyviin ja terveisiin valkolaisiin") vai oikea halu kertoa kaaleille (mutta ennenkaikkea kaajeille) missä on parantamisen varaa.Kirjeessä kerrotaan että varsin varhain on Rikukin jo lähtenyt pois romanikulttuurista ja elää enemmän valkolaisten elämää, mutta tuntee silti romaneiden tavat kuin omat taskunsa. Perustuuko tieto oman perheen kautta tulleseen tietoon romanikulttuurista vai tunnetko muitakin kaaleita ja tapoja elää? Vai perustuuko tieto työn kautta poliisina tulleeseen tietoon, poliisit yleensäki törmäävät työsä takia vain siihe ryhmään kaaleita jotka kaikkea pahuutta harrastaa ja sen takia näkeevät vain huonoja asioita ja yleistävät ne kaikki kuuluvaksi jokaisen kaalon elämään ja kulttuuriin. Mutta tämäkin menee kuitenkin taas niin että mustalainen joka elää romanikulttuurissa ovat väärässä ja valehtelee ja se joka puhuu kulttuurin ulkopuolelta ja on vähän enemmän kun kaajeet niin se on hyvä ja oikeassa.

      • NIITÄ KAAJEITTEN

        PISTEITÄ, NIIN KUIN KAKSI NAISTAKAAN EI VOIS ITE SELVITTÄÄ VÄLEJÄÄN VAAN TARVIITTE JAUHONAAMOJEN OIKEUS ISTUIMIA

        OSTAKAA EHKÄISY VÄLINEITÄ NIILLÄ KORVAUS RAHOILLA ETTETTE LISÄÄNNY. TERV, EETU


      • Oriin

        MITÄ JOS SE MOTIIVIN ON VAIN IHAN MUUTOKSENHALU?
        HALU SAADA VAIKUTETTUA ASIOIDEN MENEMISTÄ PAREMPAAN SUUNTAAN?
        TOSIASIA ON ETTÄ ILMAN TIETTYJÄ PERINTEITÄ JA TAPOJA OLISI MONELLA KAALEELLA PAREMPI OLLA JA ELÄÄ EIKÖ?
        KAIKKI KAALEET EIVÄT TOIMI HUONOJEN ASIOIDEN MUKAAN, MUTTA TIETÄVÄT NIISTÄ KYLLÄ.


      • Edvard.B
        Oriin kirjoitti:

        MITÄ JOS SE MOTIIVIN ON VAIN IHAN MUUTOKSENHALU?
        HALU SAADA VAIKUTETTUA ASIOIDEN MENEMISTÄ PAREMPAAN SUUNTAAN?
        TOSIASIA ON ETTÄ ILMAN TIETTYJÄ PERINTEITÄ JA TAPOJA OLISI MONELLA KAALEELLA PAREMPI OLLA JA ELÄÄ EIKÖ?
        KAIKKI KAALEET EIVÄT TOIMI HUONOJEN ASIOIDEN MUKAAN, MUTTA TIETÄVÄT NIISTÄ KYLLÄ.

        SEN MUKAAN MIKÄ SE ON SIELULTAAN , MUTTA ELÄ OLE HUOLISSASI, ENNENKUIN TÄMÄ SUKUPOLVI ON HAUDASSA,NIIN MUSTALAISUUS ON VAIN SAVUPILVI TAIVAANRANNASSA

        KIITOS JULKKIS KAALEITTEN.


      • Edvard.B
        Edvard.B kirjoitti:

        SEN MUKAAN MIKÄ SE ON SIELULTAAN , MUTTA ELÄ OLE HUOLISSASI, ENNENKUIN TÄMÄ SUKUPOLVI ON HAUDASSA,NIIN MUSTALAISUUS ON VAIN SAVUPILVI TAIVAANRANNASSA

        KIITOS JULKKIS KAALEITTEN.

        ON JOSSAIN VAIHEESSA ELÄMÄSSÄÄN VETÄNYT PAKIN PÄÄLLE, EIKÄ SAA SITÄ POIS , NIIN VOIS ANTAA MUITTEN MENNÄ TAVOILLAAN.

        EI KAI NAAPUREILLA OLE OSAA EIKÄ ARPAA , JONKUN VAIKEAAN LAPSUUTEEN


    • Hesarissa

      HS 18.8.2007

    • jos rakasta satutetaan

      tai hänen verensä vuodatetaan niin se on päivänselv juttu että siitä täytyy maksaa, mitä itse teet jos sun oma laps tapettais , toivottavasti näin ei kävis, tai joku lähimmäisistäsi, mitä tekisit itse siinä tilanteessa, tuskin ottaisit kaulasta kiinni ja puristaisit kättä? tai mistä minä tiedän kuinka joku muu toimii siin'ä tilanteessa

      • ensimmäisenä

        Mutta siittä ,- huolimatta NAISET JA LAPSET RAUHAAN ,MINUN mielestäni (en tiijä sitten, mutta ei saa olla niin kipiä paikka, ettei niitä voisi jättää rauhaan)


      • ???????

        sitten heti tai annetaan olla jos vähääkään välittää omista sukulaisistaan, ettei heitä tarvitse vetää mukaan suotta ja pitää vuosikymmenien turhaa kyräilyä.


      • Hävettääkö yhtään

        Kristitty kun puolustatte verikostoa, ajatelkaa
        vähän mitä raamatussa puhutaan?
        Joka tunnustaa olevansa kristitty suojelee hän elämää ja antaa Jumalan tuomita pahat teot.
        "Älkää tuomitko että teitä ei tuomittaisi".

        Hammas-hampaasta laki ei ole enää voimassa uudentestamentin ajoista asti.
        Muslimit ja juutalaiset, heillä on koston laki voimassa, mutta he eivät ole kristittyjä.


    • asiahaan sinä puhut

      ja totta kaikki että kaalo on barbaari ja elää vanhojen lakien mukaa silmä silmästä ja hammas hampaasta.
      Minä en ymmärrä että kaalon pitää vetää serkkuje serkkujen serkut vaikka ei tuntiskaan näitä tekijöitä. Näinkin kaukaa vedetään jos on joku verityö tapahtunut.

      • TYHMÄSTI

        Pitäisikö meidän elää kuin valkolaiset?
        Ei- kyllä Jumala on meidät luonnut tällaiseksi, emme voi muuttua valkolaiseksi. Jos Jumala olisi halunut, että meidän pitäisi muuttua kaajeiksi, niin kyllä Hänellä olisi ollut valta siihen heti.

        Eikä se yleensä koske serkun serkkua, eikä serkkua.Väistämis velvollisuus on ilman muuta heidän kohtallaan voimassa, mutta ei kukaan ole vielä iki maailmassa koskenut tämmöisen asian takia, asia on erikseen jos ei tietä paikkaansa.
        Ei serkkujenkaan pitä röyhkeillä.

        Olkaamme niitä joksi Jumala on meidät luonnut, eikä pyritä valkolaiseksi. Antakaamme anteeksi kykyjemme mukaan.
        Jumala siunatkoon mustalais kansaa, ja että oppisimme jos pitää vihata niin ainostaan asianomaista vihamaan, vain asianomaista, ei pieniä lapsia, eikä naisia. Meidän kyllä pitäisi jotenkin oppia myös antamaan anteeksi.Koska Jeesuskin ei anna anteeksi, jos me anneta.


        Henkirikoksia ja ruumiinvammoja koskevia lakeja

        12 "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla. [1. Moos. 9:6 ]
        13 Mutta ellei hän tehnyt sitä tahallaan, vaan Jumala antoi sen tapahtua hänen kätensä kautta, hän voi paeta paikkaan, jonka minä osoitan. [4. Moos. 35:11; 5. Moos. 4:42, 19:4; Joos. 20:3]
        14 Mutta jos joku tekee niin pahasti, että salakavalasti murhaa toisen ihmisen, hänet on minun alttarinikin äärestä haettava surmattavaksi. [1. Kun. 2:31]
        15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [Sananl. 19:26]
        16 Jos joku syyllistyy ihmisryöstöön, häntä rangaistakoon kuolemalla katsomatta siihen, myykö hän ryöstetyn vai löydetäänkö tämä hänen hallustaan. [5. Moos. 24:7; 1. Tim. 1:10]
        17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [3. Moos. 20:9; 5. Moos. 27:16; Sananl. 20:20; Mark. 7:10]
        18 "Jos joku riidellessään lyö toista kivellä tai lapiolla, niin että tämä joutuu vuoteenomaksi mutta ei kuole
        19 vaan toipuu ja pystyy liikkumaan ulkosalla kepin varassa, niin lyöjää älköön rangaistako. Hänen tulee silti maksaa toiselle korvaus sairauden ajalta ja huolehtia hänen parantumisestaan.
        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
        22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
        23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
        24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, [3. Moos. 24:20; 5. Moos. 19:21; Matt. 5:38]
        25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
        26 Jos joku lyö orjaltaan tai orjattareltaan silmän sokeaksi, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä.
        27 Jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta


      • JUMALA
        TYHMÄSTI kirjoitti:

        Pitäisikö meidän elää kuin valkolaiset?
        Ei- kyllä Jumala on meidät luonnut tällaiseksi, emme voi muuttua valkolaiseksi. Jos Jumala olisi halunut, että meidän pitäisi muuttua kaajeiksi, niin kyllä Hänellä olisi ollut valta siihen heti.

        Eikä se yleensä koske serkun serkkua, eikä serkkua.Väistämis velvollisuus on ilman muuta heidän kohtallaan voimassa, mutta ei kukaan ole vielä iki maailmassa koskenut tämmöisen asian takia, asia on erikseen jos ei tietä paikkaansa.
        Ei serkkujenkaan pitä röyhkeillä.

        Olkaamme niitä joksi Jumala on meidät luonnut, eikä pyritä valkolaiseksi. Antakaamme anteeksi kykyjemme mukaan.
        Jumala siunatkoon mustalais kansaa, ja että oppisimme jos pitää vihata niin ainostaan asianomaista vihamaan, vain asianomaista, ei pieniä lapsia, eikä naisia. Meidän kyllä pitäisi jotenkin oppia myös antamaan anteeksi.Koska Jeesuskin ei anna anteeksi, jos me anneta.


        Henkirikoksia ja ruumiinvammoja koskevia lakeja

        12 "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla. [1. Moos. 9:6 ]
        13 Mutta ellei hän tehnyt sitä tahallaan, vaan Jumala antoi sen tapahtua hänen kätensä kautta, hän voi paeta paikkaan, jonka minä osoitan. [4. Moos. 35:11; 5. Moos. 4:42, 19:4; Joos. 20:3]
        14 Mutta jos joku tekee niin pahasti, että salakavalasti murhaa toisen ihmisen, hänet on minun alttarinikin äärestä haettava surmattavaksi. [1. Kun. 2:31]
        15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [Sananl. 19:26]
        16 Jos joku syyllistyy ihmisryöstöön, häntä rangaistakoon kuolemalla katsomatta siihen, myykö hän ryöstetyn vai löydetäänkö tämä hänen hallustaan. [5. Moos. 24:7; 1. Tim. 1:10]
        17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [3. Moos. 20:9; 5. Moos. 27:16; Sananl. 20:20; Mark. 7:10]
        18 "Jos joku riidellessään lyö toista kivellä tai lapiolla, niin että tämä joutuu vuoteenomaksi mutta ei kuole
        19 vaan toipuu ja pystyy liikkumaan ulkosalla kepin varassa, niin lyöjää älköön rangaistako. Hänen tulee silti maksaa toiselle korvaus sairauden ajalta ja huolehtia hänen parantumisestaan.
        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
        22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
        23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
        24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, [3. Moos. 24:20; 5. Moos. 19:21; Matt. 5:38]
        25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
        26 Jos joku lyö orjaltaan tai orjattareltaan silmän sokeaksi, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä.
        27 Jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta

        Jumala ei varmaan ole kieltänyt käyttäytymästä kunnolla, ei edes kaaleita. ja järkeäkin saa käyttää, kelle sitä on annettu, eikä varmaan käske tappamaan. Entäs, kun olette noin uskovaisia ja Jumalan käskyille kuuliaisia,kun kerran se kuolo korjaa meistä jokaisen,ehkä vihaamassasi suvussa myös on uskovaisia. kaikki olemme menossa samaan taivaaseen.saman Jumalan lapsina. tuskin Jumalalla on eri huoneita, tai paikkakuntia antaa sen mukaan, ettei vihamiehet joutuisi samaan paikkaan.


      • Ekö nuo ole kaikki?
        TYHMÄSTI kirjoitti:

        Pitäisikö meidän elää kuin valkolaiset?
        Ei- kyllä Jumala on meidät luonnut tällaiseksi, emme voi muuttua valkolaiseksi. Jos Jumala olisi halunut, että meidän pitäisi muuttua kaajeiksi, niin kyllä Hänellä olisi ollut valta siihen heti.

        Eikä se yleensä koske serkun serkkua, eikä serkkua.Väistämis velvollisuus on ilman muuta heidän kohtallaan voimassa, mutta ei kukaan ole vielä iki maailmassa koskenut tämmöisen asian takia, asia on erikseen jos ei tietä paikkaansa.
        Ei serkkujenkaan pitä röyhkeillä.

        Olkaamme niitä joksi Jumala on meidät luonnut, eikä pyritä valkolaiseksi. Antakaamme anteeksi kykyjemme mukaan.
        Jumala siunatkoon mustalais kansaa, ja että oppisimme jos pitää vihata niin ainostaan asianomaista vihamaan, vain asianomaista, ei pieniä lapsia, eikä naisia. Meidän kyllä pitäisi jotenkin oppia myös antamaan anteeksi.Koska Jeesuskin ei anna anteeksi, jos me anneta.


        Henkirikoksia ja ruumiinvammoja koskevia lakeja

        12 "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla. [1. Moos. 9:6 ]
        13 Mutta ellei hän tehnyt sitä tahallaan, vaan Jumala antoi sen tapahtua hänen kätensä kautta, hän voi paeta paikkaan, jonka minä osoitan. [4. Moos. 35:11; 5. Moos. 4:42, 19:4; Joos. 20:3]
        14 Mutta jos joku tekee niin pahasti, että salakavalasti murhaa toisen ihmisen, hänet on minun alttarinikin äärestä haettava surmattavaksi. [1. Kun. 2:31]
        15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [Sananl. 19:26]
        16 Jos joku syyllistyy ihmisryöstöön, häntä rangaistakoon kuolemalla katsomatta siihen, myykö hän ryöstetyn vai löydetäänkö tämä hänen hallustaan. [5. Moos. 24:7; 1. Tim. 1:10]
        17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [3. Moos. 20:9; 5. Moos. 27:16; Sananl. 20:20; Mark. 7:10]
        18 "Jos joku riidellessään lyö toista kivellä tai lapiolla, niin että tämä joutuu vuoteenomaksi mutta ei kuole
        19 vaan toipuu ja pystyy liikkumaan ulkosalla kepin varassa, niin lyöjää älköön rangaistako. Hänen tulee silti maksaa toiselle korvaus sairauden ajalta ja huolehtia hänen parantumisestaan.
        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
        22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
        23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
        24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, [3. Moos. 24:20; 5. Moos. 19:21; Matt. 5:38]
        25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
        26 Jos joku lyö orjaltaan tai orjattareltaan silmän sokeaksi, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä.
        27 Jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta

        Eikös nuo raamatun kohdat ole kaikki vanhasta testamentistä?

        On mielestäni väärin ja kieroutunutta vedota tuollaisissa asioissa raamattuun käyttämällä sitä hyväksi oman edun tavoittelemiseen ja "lakaista"sillä syntiä pois.

        Kun Jeesus tuli maailmaan ja kärsi meidän tähtemme ristin kuoleman,teki hän sen rakkaudesta meitä kohtaan ja silloin meidät siirrettiin pois vanhantestamentin lain alta ja Jeesus Kristus vaputti meidät armollaan.

        Mites sitten 10 käskyä jossa sanotaan älä tapa?

        En tarkoita "mollata" tai muuta vastaavaa kenenkään suvun kohdalle on totta kun on sattunut ikäviä asioita sakissa,niin niitä on varmasti vaikea antaa anteeksi ja katkeruuden juuri voi jäädä kalvamaan vuosikymmeniksi ihmisiä.Mutta pitäisi myös ottaa huomioon sellainen seikka , että monetkin pahat teot on sattuneet esim 10-20 vuotta tai pidemmänkin aikaa sitten,miksi silloin tarvitsee jonkun 15-20 vuotiaan pojan kärsiä moisista teoista???

        Eikö silloin ainakin pitäisi kaiken olla jo anteeksi annettu,vaikka ei heti pystyisi unohtamaankaan,kun asian omainen tekijä on jo pois nukkunut? Miksi pitää kantaa vihaa ja katkeruutta sellaisille ihmisille jotka eivät ole olleet olemassakaan,kun joku kyseinen asia on sakissa tapahtunut?

        Kuinka voimme olla niin julmia toinen toisillemme,että pidämme aina ja aina vaan yllä tätä samaa asiaa.Eikö se ole jo monen kaalon tiedossa mitä sydän surua se tuottaa kun läheinen viedään raaalla tavalla keskuudestamme pois,miksi kummassa sitä pitää jatkaa vielä muille ja miksi asiat ei voi olla henkilökohtaisia ja koskea sitä kuka asian on tehnyt??

        Jumala siunatkoon koko romaani väestöä ja antakoon voimia anteeksi antoon ja ymmärtämiseen kaikilla näilläkin alueilla.

        T:Tätä mieltä olen


      • fgkhjh,ghjh
        TYHMÄSTI kirjoitti:

        Pitäisikö meidän elää kuin valkolaiset?
        Ei- kyllä Jumala on meidät luonnut tällaiseksi, emme voi muuttua valkolaiseksi. Jos Jumala olisi halunut, että meidän pitäisi muuttua kaajeiksi, niin kyllä Hänellä olisi ollut valta siihen heti.

        Eikä se yleensä koske serkun serkkua, eikä serkkua.Väistämis velvollisuus on ilman muuta heidän kohtallaan voimassa, mutta ei kukaan ole vielä iki maailmassa koskenut tämmöisen asian takia, asia on erikseen jos ei tietä paikkaansa.
        Ei serkkujenkaan pitä röyhkeillä.

        Olkaamme niitä joksi Jumala on meidät luonnut, eikä pyritä valkolaiseksi. Antakaamme anteeksi kykyjemme mukaan.
        Jumala siunatkoon mustalais kansaa, ja että oppisimme jos pitää vihata niin ainostaan asianomaista vihamaan, vain asianomaista, ei pieniä lapsia, eikä naisia. Meidän kyllä pitäisi jotenkin oppia myös antamaan anteeksi.Koska Jeesuskin ei anna anteeksi, jos me anneta.


        Henkirikoksia ja ruumiinvammoja koskevia lakeja

        12 "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla. [1. Moos. 9:6 ]
        13 Mutta ellei hän tehnyt sitä tahallaan, vaan Jumala antoi sen tapahtua hänen kätensä kautta, hän voi paeta paikkaan, jonka minä osoitan. [4. Moos. 35:11; 5. Moos. 4:42, 19:4; Joos. 20:3]
        14 Mutta jos joku tekee niin pahasti, että salakavalasti murhaa toisen ihmisen, hänet on minun alttarinikin äärestä haettava surmattavaksi. [1. Kun. 2:31]
        15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [Sananl. 19:26]
        16 Jos joku syyllistyy ihmisryöstöön, häntä rangaistakoon kuolemalla katsomatta siihen, myykö hän ryöstetyn vai löydetäänkö tämä hänen hallustaan. [5. Moos. 24:7; 1. Tim. 1:10]
        17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [3. Moos. 20:9; 5. Moos. 27:16; Sananl. 20:20; Mark. 7:10]
        18 "Jos joku riidellessään lyö toista kivellä tai lapiolla, niin että tämä joutuu vuoteenomaksi mutta ei kuole
        19 vaan toipuu ja pystyy liikkumaan ulkosalla kepin varassa, niin lyöjää älköön rangaistako. Hänen tulee silti maksaa toiselle korvaus sairauden ajalta ja huolehtia hänen parantumisestaan.
        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
        22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
        23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
        24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, [3. Moos. 24:20; 5. Moos. 19:21; Matt. 5:38]
        25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
        26 Jos joku lyö orjaltaan tai orjattareltaan silmän sokeaksi, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä.
        27 Jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta

        tuntuu ettet tiedä ihmisistä yhtään mitään.

        On kostonhimoisia kaajeita ja on kostonhimoisia kaaleita.
        Kulttuuri vaikuttaa siihen jonkin verran miten asiat halutaan hoitaa. Ja sitten jokainen yksilö tekee niin kuin parhaaksi katsoo, tai joskus kaaleitten tapauksessa niin kuin yhteisö painostaa ja on opettanut käyttäytymään.

        Äläkä puhu Jeesuksesta mitään, Jeesus sanoi vain että käännä toinenkin poski, eikä siihen ole mitään muuta kristillistä lisättävää.
        Joka muuta tekee, se tuomitaan sen mukaan.


      • siunaa ja varjele meitä
        TYHMÄSTI kirjoitti:

        Pitäisikö meidän elää kuin valkolaiset?
        Ei- kyllä Jumala on meidät luonnut tällaiseksi, emme voi muuttua valkolaiseksi. Jos Jumala olisi halunut, että meidän pitäisi muuttua kaajeiksi, niin kyllä Hänellä olisi ollut valta siihen heti.

        Eikä se yleensä koske serkun serkkua, eikä serkkua.Väistämis velvollisuus on ilman muuta heidän kohtallaan voimassa, mutta ei kukaan ole vielä iki maailmassa koskenut tämmöisen asian takia, asia on erikseen jos ei tietä paikkaansa.
        Ei serkkujenkaan pitä röyhkeillä.

        Olkaamme niitä joksi Jumala on meidät luonnut, eikä pyritä valkolaiseksi. Antakaamme anteeksi kykyjemme mukaan.
        Jumala siunatkoon mustalais kansaa, ja että oppisimme jos pitää vihata niin ainostaan asianomaista vihamaan, vain asianomaista, ei pieniä lapsia, eikä naisia. Meidän kyllä pitäisi jotenkin oppia myös antamaan anteeksi.Koska Jeesuskin ei anna anteeksi, jos me anneta.


        Henkirikoksia ja ruumiinvammoja koskevia lakeja

        12 "Jos joku vahingoittaa toista, niin että tämä kuolee, häntä rangaistakoon kuolemalla. [1. Moos. 9:6 ]
        13 Mutta ellei hän tehnyt sitä tahallaan, vaan Jumala antoi sen tapahtua hänen kätensä kautta, hän voi paeta paikkaan, jonka minä osoitan. [4. Moos. 35:11; 5. Moos. 4:42, 19:4; Joos. 20:3]
        14 Mutta jos joku tekee niin pahasti, että salakavalasti murhaa toisen ihmisen, hänet on minun alttarinikin äärestä haettava surmattavaksi. [1. Kun. 2:31]
        15 Jos joku lyö isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [Sananl. 19:26]
        16 Jos joku syyllistyy ihmisryöstöön, häntä rangaistakoon kuolemalla katsomatta siihen, myykö hän ryöstetyn vai löydetäänkö tämä hänen hallustaan. [5. Moos. 24:7; 1. Tim. 1:10]
        17 Jos joku kiroaa isäänsä tai äitiään, häntä rangaistakoon kuolemalla. [3. Moos. 20:9; 5. Moos. 27:16; Sananl. 20:20; Mark. 7:10]
        18 "Jos joku riidellessään lyö toista kivellä tai lapiolla, niin että tämä joutuu vuoteenomaksi mutta ei kuole
        19 vaan toipuu ja pystyy liikkumaan ulkosalla kepin varassa, niin lyöjää älköön rangaistako. Hänen tulee silti maksaa toiselle korvaus sairauden ajalta ja huolehtia hänen parantumisestaan.
        20 Jos joku lyö orjaansa tai orjatartaan kepillä ja tämä kuolee siihen paikkaan, lyöjä on ansainnut rangaistuksen.
        21 Mutta jos orja pysyy hengissä päivän tai kaksi, isäntää älköön rangaistako; onhan orja hänen omaisuuttaan.
        22 Jos ihmiset tappelevat keskenään ja samalla töytäisevät raskaana olevaa naista, niin että hän saa keskenmenon mutta hänelle ei aiheudu muuta vahinkoa, lyöjä maksakoon sakkoa sen mukaan, mitä naisen aviomies vaatii tai miten asia oikeudessa ratkaistaan.
        23 Mutta jos muuta vahinkoa tapahtuu, annettakoon henki hengestä,
        24 silmä silmästä, hammas hampaasta, käsi kädestä, jalka jalasta, [3. Moos. 24:20; 5. Moos. 19:21; Matt. 5:38]
        25 palovamma palovammasta, haava haavasta, ruhje ruhjeesta.
        26 Jos joku lyö orjaltaan tai orjattareltaan silmän sokeaksi, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi silmästä.
        27 Jos hän lyö orjaltaan tai orjattareltaan hampaan suusta, hän päästäköön tämän vapauteen hyvitykseksi hampaasta

        sen vuoksi e4i vanhantestamentin silmä-silmästä,siis kosto ei oleollut voimassa uudenliiton aikana, siis uudentestamentin aikana.
        Eli meidän tulee antaa toisillemme anteeksi rajattomasti 70 x70, ja kääntää vielä toinenkin poski, jos lähimmäinen meitä vahingoittaa.

        Älkää tuoko raamatunvastaista oppia tänne, Kristityn elämä on oltava anteeksiantavaa.

        Loihan Jumala valtaväestönkin, mutta se ei dellytä että hekään eläisivät metsäläisinä maailman loppuun asti.
        He ovat valinneet kehityksen tien, ei kulttuuristaan slti tarvitse luopua vaikka haluaa muuttua ja mennä kehityksessä eteenpäin.

        Jumala siunatkoon mustalaiskansaa että ymmärtäisimme omaa parastamme!!!!!!


      • profeettoja kumoamaan;
        siunaa ja varjele meitä kirjoitti:

        sen vuoksi e4i vanhantestamentin silmä-silmästä,siis kosto ei oleollut voimassa uudenliiton aikana, siis uudentestamentin aikana.
        Eli meidän tulee antaa toisillemme anteeksi rajattomasti 70 x70, ja kääntää vielä toinenkin poski, jos lähimmäinen meitä vahingoittaa.

        Älkää tuoko raamatunvastaista oppia tänne, Kristityn elämä on oltava anteeksiantavaa.

        Loihan Jumala valtaväestönkin, mutta se ei dellytä että hekään eläisivät metsäläisinä maailman loppuun asti.
        He ovat valinneet kehityksen tien, ei kulttuuristaan slti tarvitse luopua vaikka haluaa muuttua ja mennä kehityksessä eteenpäin.

        Jumala siunatkoon mustalaiskansaa että ymmärtäisimme omaa parastamme!!!!!!

        Matt. 5:17
        Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.

        Matt. 5:18
        Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.

        Joh. 7:49
        Mutta tuo kansa, joka ei lakia tunne, on kirottu."

        Room. 2:12
        Sillä kaikki, jotka ilman lakia ovat syntiä tehneet, ne myös ilman lakia hukkuvat, ja kaikki, jotka lain alaisina ovat syntiä tehneet, ne lain mukaan tuomitaan;

        1. Tim. 1:9
        ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

        Room. 7:5
        Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        Room. 7:7
        Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        Room. 7:12
        Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        Room. 7:14
        Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        Room. 7:16
        Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.


    • tsiganilo

      Nykynuoriso kaaleissa on jotain vikaa,ei ole mikään uutinen kenenllekään varmasti?!
      Koko maailma on muuttunut viimeisten kymmenien vuosien aikana koko ajan vauhtia kasvattamalla,se näkyy myös kaajeitten kuin kaaleitten maailmassa.
      Ikään kuin kokonainen uusi kerrostuma olisi noussut ja kilpajuoksu on raakaa,joka ei pysy mukana jää petojen syötäväks,eikä oman edun ajaessa enää yhteinen hyvä merkitse mitään.
      Korruptio on jo niin globaalista myös siviilien sisällä,ettei siinä auta kuin kääntää päänsä tai leimautua häviäjiks.
      No kaiken tasapuolisuuden vuoksi on myös sanottava että myös vanhempi sukupolvi on menettänyt otteensa ja ikäänkuin vanheminen olisi pahakin synti,ei enää näe vanhuksia muuta kuin laitoksissa.
      Nuori tahtoo olla aikuinen ja aikuinen taas nuori,keinolla millä hyvänsä.
      Kun on ilta,toivoo aamua ja aamulla kun olis ilta

    • Riku Lumberg

      Minulle oikein ilmoitettiin, että joku täällä esiintyy minuna. Voihan tuosta viestistä sen kuvan saada. En minä omaa kirjoitustani tänne postaile. Se löytyy Hesarin sivuilta jos joku haluaa lukea. Nyt joku vaan haluaa leikkiä, tai esiintyä minuna.

      Kirjoitus on vanha, mutta aihe ei. Olen edelleen täysin samalla kannalla. Sen oli tarkoitus herättää keskustelua. Sen se teki. Ja tekee näköjään edelleen.

      Rakentavaa keskustelua toivoen.

      Riku Lumberg

      • ooooooooopopopop

        käsittääkseni tuon kirjoituksen kirjoitti "!!!", eikä siis kukaan ole esiintynyt siuna.


      • ooooooooopopopop
        ooooooooopopopop kirjoitti:

        käsittääkseni tuon kirjoituksen kirjoitti "!!!", eikä siis kukaan ole esiintynyt siuna.

        tosin lainausmerkit puuttuu


      • notmenotmenotme
        ooooooooopopopop kirjoitti:

        tosin lainausmerkit puuttuu

        näit puplicity tempauksii ny alkaa riittää joka suunnasta ei mikää ihme ku joku niiki erikoine ku puolmustalais kyttä kerää puplicitii mikä se helpompaa vedetää vaa samaa standappii mitä jauholaiset on ennekii vetäny ja avot pointsei alkaa sadella sieltä täältä


      • Riku Lumberg
        ooooooooopopopop kirjoitti:

        käsittääkseni tuon kirjoituksen kirjoitti "!!!", eikä siis kukaan ole esiintynyt siuna.

        Hyvä juttu. Joku oli näköjään vain saanut käsityksen, että minä olisin ketjun aloittanut. Ainakin minulle tuolla ylempänä on muutama viesti osoitettu. Mutta kaikki hyvin.

        Mukavaa muuten lukea nimettömien ja kasvottomien kommentteja nimimerkkien takaa.


      • mutta minä tunnen sinut.
        Riku Lumberg kirjoitti:

        Hyvä juttu. Joku oli näköjään vain saanut käsityksen, että minä olisin ketjun aloittanut. Ainakin minulle tuolla ylempänä on muutama viesti osoitettu. Mutta kaikki hyvin.

        Mukavaa muuten lukea nimettömien ja kasvottomien kommentteja nimimerkkien takaa.

        Hei,- mitäs väliä sillä on, onko nimetön tai nimenlinen? Senkö takia haluat nimiä, että voit sitten autoratsioissa keljuilla, hä- niinkö. Luulet olevasi siellä kunku.


      • mutta minä tunnen sinut.,,...
        Riku Lumberg kirjoitti:

        Hyvä juttu. Joku oli näköjään vain saanut käsityksen, että minä olisin ketjun aloittanut. Ainakin minulle tuolla ylempänä on muutama viesti osoitettu. Mutta kaikki hyvin.

        Mukavaa muuten lukea nimettömien ja kasvottomien kommentteja nimimerkkien takaa.

        Hei,- mitäs väliä sillä on, onko nimetön tai nimenlinen? Senkö takia haluat nimiä, että voit sitten autoratsioissa keljuilla, hä- niinkö. Luulet olevasi siellä kunku.

        P.S.ÄLÄ KUULE PUHU KARVOISTASI TÄLLÄ PALSTALLA, LOUKAAT VANHOJA IHMISIÄ. ETKÖ SINÄ OLE SAANUT KOTIKASVATUSTA? SINÄHÄN KÄYTÄYTYT KUIN SIKA. NIIN KUIN TÄTISIKIN TEKI TAITETTA, MAALAAMALLA ALASTON KUVIA VANHEMMISTAAN. SE OLI OIKEITA VANHEMPAIN KUNNIOITUSTA, OLETTEKO AIVAN SIKOJA? SILTÄ NÄYTTÄÄ. JA TOINEN TÄTI NÄYTELI ÄITIÄÄN, ELOKUVASARJASSA. OOOHHOH -ELUKOITA OLETTE KOKO SUKU


      • hotten totti
        mutta minä tunnen sinut.,,... kirjoitti:

        Hei,- mitäs väliä sillä on, onko nimetön tai nimenlinen? Senkö takia haluat nimiä, että voit sitten autoratsioissa keljuilla, hä- niinkö. Luulet olevasi siellä kunku.

        P.S.ÄLÄ KUULE PUHU KARVOISTASI TÄLLÄ PALSTALLA, LOUKAAT VANHOJA IHMISIÄ. ETKÖ SINÄ OLE SAANUT KOTIKASVATUSTA? SINÄHÄN KÄYTÄYTYT KUIN SIKA. NIIN KUIN TÄTISIKIN TEKI TAITETTA, MAALAAMALLA ALASTON KUVIA VANHEMMISTAAN. SE OLI OIKEITA VANHEMPAIN KUNNIOITUSTA, OLETTEKO AIVAN SIKOJA? SILTÄ NÄYTTÄÄ. JA TOINEN TÄTI NÄYTELI ÄITIÄÄN, ELOKUVASARJASSA. OOOHHOH -ELUKOITA OLETTE KOKO SUKU

        sä tairarki vihata lumbereita. aivojesi toiminta on hyvin kapea katseinen.kyll ne mustalaiset on elukoita jotka sekaantuu lapsiin.ei kai nuo lumbreit oo sun leipää syöneet ,kun noin ärhäkkä oot?eikä myö mustalaiset olla sen parempia kin muutkaan kansat.moni jauhaa täällä asioitten vierestä kun ei oo tietoo.tyhmyys tiivistyy porukassa.


      • Edvard.B
        hotten totti kirjoitti:

        sä tairarki vihata lumbereita. aivojesi toiminta on hyvin kapea katseinen.kyll ne mustalaiset on elukoita jotka sekaantuu lapsiin.ei kai nuo lumbreit oo sun leipää syöneet ,kun noin ärhäkkä oot?eikä myö mustalaiset olla sen parempia kin muutkaan kansat.moni jauhaa täällä asioitten vierestä kun ei oo tietoo.tyhmyys tiivistyy porukassa.

        PAREMMUUDESTA, KAIKKI ON VAIN VAJAVAISIA IHMISIÄ.
        TÄSSÄ TAPAUKSESSA ON KYSYMYS SIINTÄ,ETTÄ JOTKUT EI HALUA OLLA SITÄ MIKSI HEIDÄT ON LUOTU
        JA TULEEKIN OLEMAAN VAIKEA ONGELMA TULEVAISUUDESSA

        ENNEMMIN PITÄIS KANNUSTAA LAPSIA TUNNISTAMAAN JA TUNNUSTAMAAN VÄRINSÄ

        ONHAN SE SELVÄSTI NÄKYVISSÄ, KUN IHMINEN ON KASVAVASTA ASTI PYRKINYT OLEMAAN KAAJEITA,VAIKKA ON SYNTYNY MUSTALAISEKS

        EIHÄN SE OO SUSI EIKÄ LAMMAS - TIETÄÄ VAIN MOLEMPIEN TAVAT MUTTA EI SIELUSSAAN KUNNIOITA KUMMANKAAN PERIAATTEITA - KÄYTTÄÄ VAIN NÄITÄ TIETOJAAN, PÄÄSTÄKSEEN ITSEKKÄISIIN PÄÄMÄÄRIINSÄ.

        KYLLÄ SE ON TIETENKIN IKÄVÄÄ,KUN AIKUISEKSI TULLESSAN VASTA HUOMAA ETTÄ EIHÄN KAAJEET PIDÄKKÄÄN MUA KAAJEINA - KUN ON JULKISESTI HEITTÄNYT OMAN IDENTTIDEETTINSÄ MÄKEEN - NIIN NYT PITÄISKIN VAIKUTUSVALLALLAAN HEITTÄÄ KAIKKIEN KAALEITTEN PERSOONAT ROSKIIN.

        TOSIASIASSA VALKOLAISET NAURAEN HALVEKSII MUSTAA , JOKA YRITTÄÄ EPÄTOIVOISESTI OLLA VALKONEN... SURULLISTA.


      • hotten totti
        Edvard.B kirjoitti:

        PAREMMUUDESTA, KAIKKI ON VAIN VAJAVAISIA IHMISIÄ.
        TÄSSÄ TAPAUKSESSA ON KYSYMYS SIINTÄ,ETTÄ JOTKUT EI HALUA OLLA SITÄ MIKSI HEIDÄT ON LUOTU
        JA TULEEKIN OLEMAAN VAIKEA ONGELMA TULEVAISUUDESSA

        ENNEMMIN PITÄIS KANNUSTAA LAPSIA TUNNISTAMAAN JA TUNNUSTAMAAN VÄRINSÄ

        ONHAN SE SELVÄSTI NÄKYVISSÄ, KUN IHMINEN ON KASVAVASTA ASTI PYRKINYT OLEMAAN KAAJEITA,VAIKKA ON SYNTYNY MUSTALAISEKS

        EIHÄN SE OO SUSI EIKÄ LAMMAS - TIETÄÄ VAIN MOLEMPIEN TAVAT MUTTA EI SIELUSSAAN KUNNIOITA KUMMANKAAN PERIAATTEITA - KÄYTTÄÄ VAIN NÄITÄ TIETOJAAN, PÄÄSTÄKSEEN ITSEKKÄISIIN PÄÄMÄÄRIINSÄ.

        KYLLÄ SE ON TIETENKIN IKÄVÄÄ,KUN AIKUISEKSI TULLESSAN VASTA HUOMAA ETTÄ EIHÄN KAAJEET PIDÄKKÄÄN MUA KAAJEINA - KUN ON JULKISESTI HEITTÄNYT OMAN IDENTTIDEETTINSÄ MÄKEEN - NIIN NYT PITÄISKIN VAIKUTUSVALLALLAAN HEITTÄÄ KAIKKIEN KAALEITTEN PERSOONAT ROSKIIN.

        TOSIASIASSA VALKOLAISET NAURAEN HALVEKSII MUSTAA , JOKA YRITTÄÄ EPÄTOIVOISESTI OLLA VALKONEN... SURULLISTA.

        edvard sinä ei aina tiedä kaikki asia.ei täällä elämäs ehdi ajatelemaan asioita niin rodullisesti kun tuppaa tuo nälkä tulemaan ja pötyä on pöytään saatava katsos kaikilla tulee olemaan tiukkaa heimon parissa kun yhteiskunta putoo alas.ootkos muuten tietoinen ett lumbergit ovat toisen puolelta bergjä?


      • HALLIN JANNE
        hotten totti kirjoitti:

        sä tairarki vihata lumbereita. aivojesi toiminta on hyvin kapea katseinen.kyll ne mustalaiset on elukoita jotka sekaantuu lapsiin.ei kai nuo lumbreit oo sun leipää syöneet ,kun noin ärhäkkä oot?eikä myö mustalaiset olla sen parempia kin muutkaan kansat.moni jauhaa täällä asioitten vierestä kun ei oo tietoo.tyhmyys tiivistyy porukassa.

        aHAAH ,VIHAAN KAIKKIA TEKOPELEJÄ, TEESKENTELIJÖITÄ, SEKÄ SIKOJA, NÄMÄHÄN OVAT TÄYS SIKOJA, TAITAT OLLA SAMAA PORUKKAA, NIIN OLETIN, ONKOS SULLAKIN KARVAT ? MAALAATKO SINÄKIN ALASTONKUVIA SAKKILOISTASI? LUMBERIT ON OIKEITA SIKOJA, NIIN KUIN SINÄKIN, he ovat myös kaajeiden pyllyn-nuolijoita, niin kuin sinäkin, taijat olla sen RIKUPOLLISSIN PYSSYVELI, NIINPÄ SIE OOTKIN, AI KUN NÄKISIN SINUT, TYÖNTÄISIN SINUN PYSSISI OMASTA TURVASTASI ALAS, MINÄ MUUTEN PYSTYN SIIHEN

        lumbereita LUMBERIT EIVÄT TIETÄ, ETTÄ TÄLLAISETKIN KÄSKYT ON RAAMATUSSA.
        2. Moos. 20:12
        "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [Sir. 3:1,2; Mark. 7:10; Ef. 6:2,3]
        3. Moos. 19:14
        Älä pilaile kuuron kustannuksella äläkä pane estettä sokean tielle, vaan pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [5. Moos. 27:18]
        3. Moos. 19:32
        "Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle ja pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [Sir. 8:6]
        5. Moos. 5:16
        "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]
        5. Moos. 27:16
        "'Kirottu on jokainen, joka ei kunnioita isäänsä ja äitiänsä.'


        P.S.
        JOS RUPIAT MILLÄÄN TAVALLA RÄPIMÄÄN TURPAASI, NIIN TIEDÄTKÖ MITÄ,- OMISTASI RÄÄVIT, JA TUHAT KERTAISESTI


      • Riku Lumberg
        HALLIN JANNE kirjoitti:

        aHAAH ,VIHAAN KAIKKIA TEKOPELEJÄ, TEESKENTELIJÖITÄ, SEKÄ SIKOJA, NÄMÄHÄN OVAT TÄYS SIKOJA, TAITAT OLLA SAMAA PORUKKAA, NIIN OLETIN, ONKOS SULLAKIN KARVAT ? MAALAATKO SINÄKIN ALASTONKUVIA SAKKILOISTASI? LUMBERIT ON OIKEITA SIKOJA, NIIN KUIN SINÄKIN, he ovat myös kaajeiden pyllyn-nuolijoita, niin kuin sinäkin, taijat olla sen RIKUPOLLISSIN PYSSYVELI, NIINPÄ SIE OOTKIN, AI KUN NÄKISIN SINUT, TYÖNTÄISIN SINUN PYSSISI OMASTA TURVASTASI ALAS, MINÄ MUUTEN PYSTYN SIIHEN

        lumbereita LUMBERIT EIVÄT TIETÄ, ETTÄ TÄLLAISETKIN KÄSKYT ON RAAMATUSSA.
        2. Moos. 20:12
        "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [Sir. 3:1,2; Mark. 7:10; Ef. 6:2,3]
        3. Moos. 19:14
        Älä pilaile kuuron kustannuksella äläkä pane estettä sokean tielle, vaan pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [5. Moos. 27:18]
        3. Moos. 19:32
        "Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle ja pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [Sir. 8:6]
        5. Moos. 5:16
        "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]
        5. Moos. 27:16
        "'Kirottu on jokainen, joka ei kunnioita isäänsä ja äitiänsä.'


        P.S.
        JOS RUPIAT MILLÄÄN TAVALLA RÄPIMÄÄN TURPAASI, NIIN TIEDÄTKÖ MITÄ,- OMISTASI RÄÄVIT, JA TUHAT KERTAISESTI

        Kylläpäs nyt jollain on pinna kireällä. Ota rauhallisesti ja hengitä syvään. En todellakaan tiedä keitä täällä kirjoittelee, mutta veljeni tuskin tänne kirjailee.

        Raamatun säkeet ei nyt oikein sovi tähän paikkaan vaikka Jumalaa kunnioitankin.

        Ihme juttuja tällä lukeekin. Onko tämä aina tällainen suunsoitto-palsta?


      • VAIKKA EI KAI NUO
        hotten totti kirjoitti:

        edvard sinä ei aina tiedä kaikki asia.ei täällä elämäs ehdi ajatelemaan asioita niin rodullisesti kun tuppaa tuo nälkä tulemaan ja pötyä on pöytään saatava katsos kaikilla tulee olemaan tiukkaa heimon parissa kun yhteiskunta putoo alas.ootkos muuten tietoinen ett lumbergit ovat toisen puolelta bergjä?

        NIMET NIIN VÄLIÄ OO, KUN EIVÄT KUITENKAA SUKUAOO


      • ++++++
        Riku Lumberg kirjoitti:

        Kylläpäs nyt jollain on pinna kireällä. Ota rauhallisesti ja hengitä syvään. En todellakaan tiedä keitä täällä kirjoittelee, mutta veljeni tuskin tänne kirjailee.

        Raamatun säkeet ei nyt oikein sovi tähän paikkaan vaikka Jumalaa kunnioitankin.

        Ihme juttuja tällä lukeekin. Onko tämä aina tällainen suunsoitto-palsta?

        huono sillä millä voi...


      • kyse on vakavasta
        ++++++ kirjoitti:

        huono sillä millä voi...

        asiasta,kun kirotaan ja siunataan samaan hengenvetoon


      • kannibal
        HALLIN JANNE kirjoitti:

        aHAAH ,VIHAAN KAIKKIA TEKOPELEJÄ, TEESKENTELIJÖITÄ, SEKÄ SIKOJA, NÄMÄHÄN OVAT TÄYS SIKOJA, TAITAT OLLA SAMAA PORUKKAA, NIIN OLETIN, ONKOS SULLAKIN KARVAT ? MAALAATKO SINÄKIN ALASTONKUVIA SAKKILOISTASI? LUMBERIT ON OIKEITA SIKOJA, NIIN KUIN SINÄKIN, he ovat myös kaajeiden pyllyn-nuolijoita, niin kuin sinäkin, taijat olla sen RIKUPOLLISSIN PYSSYVELI, NIINPÄ SIE OOTKIN, AI KUN NÄKISIN SINUT, TYÖNTÄISIN SINUN PYSSISI OMASTA TURVASTASI ALAS, MINÄ MUUTEN PYSTYN SIIHEN

        lumbereita LUMBERIT EIVÄT TIETÄ, ETTÄ TÄLLAISETKIN KÄSKYT ON RAAMATUSSA.
        2. Moos. 20:12
        "Kunnioita isääsi ja äitiäsi, että saisit elää kauan siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [Sir. 3:1,2; Mark. 7:10; Ef. 6:2,3]
        3. Moos. 19:14
        Älä pilaile kuuron kustannuksella äläkä pane estettä sokean tielle, vaan pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [5. Moos. 27:18]
        3. Moos. 19:32
        "Nouse harmaapään edessä, anna arvo vanhukselle ja pelkää ja kunnioita Jumalaasi. Minä olen Herra. [Sir. 8:6]
        5. Moos. 5:16
        "'Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa. [2. Moos. 20:12 ]
        5. Moos. 27:16
        "'Kirottu on jokainen, joka ei kunnioita isäänsä ja äitiänsä.'


        P.S.
        JOS RUPIAT MILLÄÄN TAVALLA RÄPIMÄÄN TURPAASI, NIIN TIEDÄTKÖ MITÄ,- OMISTASI RÄÄVIT, JA TUHAT KERTAISESTI

        pimenee,sielusi huutaa tuskaa olet kirottu tästä lähtien.kaikki mitä teet epäonnistuu. kielesi on kaksinainen kuin käärmeellä.tassisi on alkanut hyvän ja pahan äfääreissä.


      • kannibal
        kannibal kirjoitti:

        pimenee,sielusi huutaa tuskaa olet kirottu tästä lähtien.kaikki mitä teet epäonnistuu. kielesi on kaksinainen kuin käärmeellä.tassisi on alkanut hyvän ja pahan äfääreissä.

        edellinen kirjoitus ei ole rikulle. vaan kaikille muille mitkä jauhaa vihaaaa ja sitten jumalakin vedetään mukaan.ero on mustalaisella ja valkolaisella siinä sivistynyt menee suomen lakituvan kautta ja sivistymätön tekee omat lait.


      • taitaa tämmöistä olla
        Riku Lumberg kirjoitti:

        Kylläpäs nyt jollain on pinna kireällä. Ota rauhallisesti ja hengitä syvään. En todellakaan tiedä keitä täällä kirjoittelee, mutta veljeni tuskin tänne kirjailee.

        Raamatun säkeet ei nyt oikein sovi tähän paikkaan vaikka Jumalaa kunnioitankin.

        Ihme juttuja tällä lukeekin. Onko tämä aina tällainen suunsoitto-palsta?

        Katkerat, epäonnistuneet ja epäsosiaaliset mustalaiset täällä aukovat päätänsä. Ne, joilla on oikeata asiaa ja kykyä kritisoida meitä itseämme, yleensä lyödään maihin alta aikayksikön.
        Sananvuoron ja kiitosta saat täällä yleensä kun muistat kirjoittaa siitä kuinka vaikeatä meillä raukoilla on kaajeitten meitä sortaessa jne.

        Tästä huolimatta, hyvää jatkoa sinulle ja muillekin, jotka muistavat mitä ne käytöstavat ja sielunsivistys oikeasti tarkoittavat.


      • sivusta seuraaja
        kannibal kirjoitti:

        edellinen kirjoitus ei ole rikulle. vaan kaikille muille mitkä jauhaa vihaaaa ja sitten jumalakin vedetään mukaan.ero on mustalaisella ja valkolaisella siinä sivistynyt menee suomen lakituvan kautta ja sivistymätön tekee omat lait.

        niinkuin varmaan huomaatte että tälläinen manaus on ilman muuta saman suvun jatkoa.
        Se on myös sellainen taito johon ei kaikille lahjoja oo. eikä annetakaa ....onneksi ei
        ohje olisi sivusta kun seuraan näitä juttuja
        älkää kommentoiko näitten juttuihin
        yksi alottaa ja toinen jatkaa samaa poppoota.
        hullua touhua sanon minä.
        kauheaa kun ei tiiä ihminen mikä on lintu vaiko kala,, hui


    • Olen ähly by the way

      Enemmän itsekritiikkiä.
      "Romanikulttuuri huokuu välittämistä ja lämpöä. Jokaisesta pidetään huolta, vieraistakin" -te käyttäydytte ihmisten ilmoilla, kuin siat, ja paskat välitätte muista.

      Tekopyhiä elukoita koko porukka. Aina varastellaan,ryypätään, käytetään huumeita ja ajetaan kortitta aiheuttaen milloin mitäkin häiriötä.

    • hathrsthr

      pankaa se köysi kaulan ympärille ensiksi.

    • Anonyymi

      Verikostot ym väkivaltainen perinne kertoo siitä että sivistyksen taso on kivikautisella tasolla. Nykypäivänä pitäisi ihan jokaisen ihmisen rotuun katsomatta tajuta että tappaminen ja väkivaltainen käytös on rikos.

      • Anonyymi

        Sen kyllä kertoo tikostilastotkin


      • Anonyymi

        Entäs pukeutuminen joka käytännössä estään sekä työpaikan saamisen, että työn vastaanottamisen. Missä on se työpaikka jossa voi työskennellä ilman luku- ja kirjoitustaitoa heimovetimissä? Vielä tyhmempää on kuitenkin kun viranomaiset suostuvat elättämään etnisyyden perusteella työstä kieltäytyjiä. On ok, jos ei halua tehdä töitä, mutta silloin on tultava toimeen omillaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1874
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1731
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1725
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1696
    8. 103
      1676
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1487
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe