Keskioluen juominen ei ole riski. Se on niin mieto juoma, että ei aiheuta alkoholisoitumisen riskiä.
Itsellä menee noin 50-70 pulloa viikossa eikä haittaa yhtään elämää. Päinvastoin, olut tuo paljon iloa elämään! :)
Keskiolut ei riski
35
2529
Vastaukset
- The Rat
Vakava riski on tuo olut. Painonhallinnan kannalta nimittäin.
Itselläni menee lisäksi vatsa kuralle, jos juon yli kymmenen tuoppia illassa. Ihan hyvä toki silloin tällöin vähän putsata elimistöä, mutta se haju on jonkinmoinen riskitekijä parisuhteessa elävälle...
Oma kulutus on kyllä varsin kohtuullista. Vajaa 24-pakkaus tölkkejä menee viikossa, jos ei ole mitään kummempaa menoa tai vieraita. Siihen päälle sitten pari-kolme tuoppia ravintolassa ja ehkä pullo viiniä... - voipytty
alkoholisoitunut, jos sinussa olisi alkoholisoitumiseen tarvittavat geenit.
Keskinkertaisuutesi merkinnee, että olet keski-ikäinen ja käyttänyt alkoholia jo parikymmentä vuotta tuon 7-10 pulloa päivässä. Lienet myös lähes 180 senttiä pitkä, painat n. 85 kg ja älykkyysosamääräsi on tasan 100. Olet naimisissa, ammattisi osaava, et polta, sulla on 2 tervettä lasta, kaunis koti, josta vielä hiukan velkaa ja ajat muutaman vuoden vanhalla autolla (paitsi et tietenkään alkoholia nauttineena)kuukausipalkkaiseen työhön, josta saat keskinkertaista kolmen tonnin palkkaa.
Kymmenen vuoden kuluttua painosi on hiukan noussut, olet saanut pienen ylennyksen, askel lyhentynyt, mieskuntosi heikentynyt, luova aivotoimintasi vähentynyt, asuntovelat maksettu, ja lapsista toinen on lentänyt pesästä.
Oluen käytöstäsi en osaa ennustaa mitään. Alkoholi on nimittäin aika vekkuli ja arvaamaton kaveri. - Heh.
Yritäpä olla viikko ilman kaljaa. Onnistuuko?
Jos ei onnistu kun yrittämisestäkin tulee kolotuksia, valvomisia ja hermoiluja, joita korjatakseen pitää taas hakea kaljaa, niin olet alkoholiriippuvainen.
Ihan pelkästä "riskittömästä" kaljasta.
Älä yritä tuputtaa soopaa kokeneemmille. - ja tappaa
suurin virhe on juuri tuossa, että uskottelee itselleen homman olevan hallinnassa.
minulla suvussa ei tietääkseni alkoholisteja (ennen minua).
mutta parinkymmenen vuoden harjoittelun takia olen aika kusessa.
ammatti meni. muutaman vuoden päästä meni perhekin. ja asunto. kerran meni ajokortti. pikkuista vaille, ettei toisenkin.
uusi kaljasta tykkäävä kaveri löytyi, mutta pahus kuoli kesken hauskanpidon. ja ihan vaan kohtuullisesti keskiolutta juotiin. niin uskoteltiin toisillemme.
ei kannattaisi täällä mainostaa, että kaljaa juomalla ei alkoholisoidu. joku voi vielä uskoa ja lähteä tielle, joka vie tuhoon. oletko sitten ylpeä, vaikka itse hallitsetkin juomisesi... ehkä hallitset, ehkä et.
jos hallitset, mitä täällä palstalle teet sanaa julistamassa. mene ihmeessä hakemaan lisää kaljaa, ennen klo yhdeksää.
jos tämä oli provo, jota myös arvailen, hyvin onnistuit ärsyttämään ainakin minut. ehkä saat siitä hyvän mielen. - Mitä?
Mäyräkoira kaljaa/4,5% vastaa alkoholimäärältään lähes tismalleen 0,5 litran 32% kossupulloa.
Eli kiskot joka päivä kaljassa reilusti yli puolen kossupullon verran alkoholia kitusiin.
Onko kaljan mietous jokin puolustus, kun mietoa kerran kiskotaan monin verroin enemmän? - 555555
vajaa kymmenen kepua on kuitenkin aika paljon päivässä. Jos ei käy töissä voi tissutella sen hiljakseen pitkin päivää, silloin on vain pöhnässä.
jos tinttaa sen töitten jälkeen vauhdilla on vähän kännissäkin.
kummassakin tapauksessa käy pitemmän päälle maksalle ja muulle elimistölle. sekä aiheuttaa riippuvuuden.
itse lopetin juopottelun. en juo enää kirkkaita, vain kepua. lähes päivittäin. koitan hiljakseen päästä siitä eroon. ei kiinnosta terveyshaitat. - en joisi
Suomalaisessa oluessa on ensin käymisen nopeuttamis-kemikaalit, sitten käymisen pysäyttämis-kemikaalit, homehtumisenesto-kemikaalit ja lopuksi vielä kaikki muut "normaalit" säilöntäaineet!
Mikset samantien mene jonkin petrokemian tehtaan viemäriputken päästä juomaan?
Maku voisi olla jopa tuhdimpi.- OOOO
Suomalainen kemiallinen juomaseos, jota täällä oluena myydään valmistusmenetelmästä johtuen säilyy varastoinnissa ja kuljetuksessa moninverroin pidempään, kuin eurooppalaiset oluet, sekä kuolleen olutjuopon ruumis säilyy haudassa maatumatta kauan.
- olla provo
mutta on uskomattoman paljon ihmisiä, jotka luulevat olevansa ok, kun juovat "vain" keppanaa. Yksi plo on kuitenkin yksi annos ja miehillä yli 24 annosta/vk on jo suurkulutusta. Ihan sama, juoko sen kirkkaina vai oluena tai siiderinä.
Eräskin kuulu laulajatar 50-60-luvuilta joi vain olutta ja olisi ehkä elossa vielä, jos olisi jättänyt nekin oluset juomati. Mutta toisaalta, jos juominen tuo elämään enemmän iloa ja onnea kuin juomattomuus, niin en näe mitään syytä lopettaa.- keppanan ystävä
Enpä tunne yhtään alkkista joka pelkkää keppanaa joisi. Jos juominen pysyy keppanassa, ei liene mitään riskiä.
- ?+?
keppanan ystävä kirjoitti:
Enpä tunne yhtään alkkista joka pelkkää keppanaa joisi. Jos juominen pysyy keppanassa, ei liene mitään riskiä.
Nimittäin itsesi.
- Timo.alkoholisti
keppanan ystävä kirjoitti:
Minä olen yksi joka on alkoholisoitunut keppanaa juomalla. Joinkin sitä ja vain sitä joka päivä.
Minulla fysiikka kesti, muttei pää.
Juomista kesti 25 vuotta, oireet koko ajan paheten
Loppuvuodet olivat helvettiä, mutta lopettamaan en pystynyt vaikka kuinka yritin
Aamuyöt pyörin hiessä, päivät töissä iltaa ja keppanaa odotellen.
Totaalinen väsyminen, toivottomuus, mahavaivat, lintsaamiset, valehtelut , petetyt lupaukset, antabuskuurit, itsemurha-ajatukset, sairaslomat ...
Nyt olen ollut raittiina viitisen vuotta ja kaikki nuo oireet ovat hävinneet
- naamasta
ja kehosta jo kilsan päähän kun tulee vastaa nuin paljon kaljasta tykkäävän henkilön. Vaikka on omasta mielestään iloinen ainakin kaljoja kauppakärryyn lastatessaan, niin ei kyllä mun silmiini. Pöhönneessä kehossa ei voi voida hyvin.
- näin on
Ei keppanaa yksinkertaisesti voi juoda niin paljon, että se aiheuttaisi alkoholismia. Kuka muka pystyy juomaan pari konttia kaljaa päivässä? Johan se litku tulee kusena ulos ja varmaan saman vahvuisena kun menee suusta sisään.
- Lasolarska
Tietämieni rapajuopponaisten suosikkijuoma on useinkin kepardi. (Vrt. julkkiksista edesmennyt pahasti alkoholisoitunut laulaja Laila Kinnunen, jonka suosikkijuoma oli kepardi). Tietämieni rapajuoppomiesten suosikkijuoma taas on Koskenkorva (silloin kun on varaa) - muutoin Gambina ja halvimmat kirkaat (ja jotkut tekevät kiljua tai pontikkaa - korvikkeiden käyttö on harvinaista). Tällä perusteella väitän: kepardi altistaa ainakin naiset alkoholismille.
- kossu arska
Lasolarska kirjoitti:
Tietämieni rapajuopponaisten suosikkijuoma on useinkin kepardi. (Vrt. julkkiksista edesmennyt pahasti alkoholisoitunut laulaja Laila Kinnunen, jonka suosikkijuoma oli kepardi). Tietämieni rapajuoppomiesten suosikkijuoma taas on Koskenkorva (silloin kun on varaa) - muutoin Gambina ja halvimmat kirkaat (ja jotkut tekevät kiljua tai pontikkaa - korvikkeiden käyttö on harvinaista). Tällä perusteella väitän: kepardi altistaa ainakin naiset alkoholismille.
En pitäisi keskiolutta edes alkoholijuomana, vain virvoitusjuomana.
- Archibald Lauder
Kun v. 1969 keskioluen myynti vapautettiin (joitakin kepulaisia kuntia lukuun ottamatta) niin kulutetun alkoholin määrä maassamme lähes kaksinkertaistui. Väite ettei keskiolut ole riski on perätön. Sitä paitsi keskiolut on alhaison juoma - se altistaa herkimmin vähävaraiset. Varoissaan olevat päihdeongelmaiset eivät juo keskiolutta vaan viinejä, kirkkaita, viskejä ja drinkkejä.
- kepsukka.
Keskiolutta ei mielestäni voi edes pitää alkoholijuomana. Itsellä menee 50-100 annosta viikossa.
- fakta tietoa
Kun syö terveellisesti, harrastaa liikuntaa yms. ei joku 100 keppanaa viikossa aiheuta ongelmia ja terveyskin pysyy hyvänä. Oluesta saa myös paljon vitamiineja ja se varjelee alzhaimerin se parkkinsonin taudista. On myös aivoille hyväksi sekä ehkäisee sepelvaltimotaudilta.
- Ohan noita
No mulla on tuttavia ,jotka juo six packillisen keski-olutta joka ilta, eikä heillä ole mitään ongelmia elämässä.Normaalia arki elämää viettävät,illasta aina ottavat six packillisen......
- altshaimeriko?
viikkovauhtia pitävät unohtavat käydä lenkillä ja unohtavat kaupassa käydessään ostaa terveellistä ruokaa ja käyttävät aivojaan johonkin muuhun kuin terveellisen ruoan tekemiseen. Sitten ne unohtaa tutkia, mitä vitamiineja keskioluesta saa ja sepelvaltimotaudin sijaan menettävät aivosolujaan.
- Ö
100 keppanaa viikossa on aivan liikaa tuon dementian ehkäisyyn, päivittäin korkeintaan 2-3 koska suurempi määrä kumoaa holin MAHDOLLISET terveysvaikutukset.
Terveellisempi vaihtoehto ilman holin aiheuttamaa syöpäriskiä on säännöllinen liikunta ja täysraittius.
- Ö
Olet jo alkoholisoitunut.
- iltakaljat
No,esimerkiksi erään kaverin isä juo jokaikinen päivä Karjala six packin, ei juo enempää koskaan.6 kpl Karjala six packin hakee aina prismasta ja juo illasta kello 19.00-21.30 ja menee nukkumaan. Ei käy ikinä missään viihteellä jne.Kahtelee televisiota vaan siinä illasta ja viettää samanlaista elämää arkena kun muutkin normi kansalaiset,syö normaalista nukkuu juo aamukahvit aamulla jne...
- kohtuu.käyttäjä
iltakaljat kirjoitti:
No,esimerkiksi erään kaverin isä juo jokaikinen päivä Karjala six packin, ei juo enempää koskaan.6 kpl Karjala six packin hakee aina prismasta ja juo illasta kello 19.00-21.30 ja menee nukkumaan. Ei käy ikinä missään viihteellä jne.Kahtelee televisiota vaan siinä illasta ja viettää samanlaista elämää arkena kun muutkin normi kansalaiset,syö normaalista nukkuu juo aamukahvit aamulla jne...
Itse olen siirtynyt kohtuukäyttöön, eli vaihdoin viinit ja kirkkaat keskiolueen, jota menee 8-12 pulloa illassa. Terveyteni on parantunut kohisten, liikunta maittaa, krapulaa ei enää koskaan ole, mieli on virkistynyt yms. Eli vain positiivista. Tällä linjalla aion jatkaa loppuelämäni. Terveenä ja iloisena kohtuukäyttäjänä!
- 0 pulloa arkena
kohtuu.käyttäjä kirjoitti:
Itse olen siirtynyt kohtuukäyttöön, eli vaihdoin viinit ja kirkkaat keskiolueen, jota menee 8-12 pulloa illassa. Terveyteni on parantunut kohisten, liikunta maittaa, krapulaa ei enää koskaan ole, mieli on virkistynyt yms. Eli vain positiivista. Tällä linjalla aion jatkaa loppuelämäni. Terveenä ja iloisena kohtuukäyttäjänä!
onko mielestäsi kohtuukäyttöä 8-12 pulloa päivässä ?
- kohtuu.käyttäjä
0 pulloa arkena kirjoitti:
Kyllä on.
- juobbo
0 pulloa arkena kirjoitti:
..ovat keksineet jotkut lääkärit, joissa heissäkin aika lailla alkoholin suurkuluttajia ja itsemurhan tekijöitä. Ainahan rajoja laitetaan vähän alakanttiin, koska kyse on psykologiasta.
- ei huomaa
kohtuu.käyttäjä kirjoitti:
tai muista mikä on normaali ja virkeä olo.
- huono provo
huono provo
- Juoppo.
Keskikalja ei ole mikään juopottelujuoma. Mutta sä dokaat kuitenkin määrällisesti aika vitusti. Se käy terveydenpäälle ajanoloon.
- luukulta rahat?
että olisi varaa ostaa kunnon juomia.
- 7787ij
Tuommoinen määrä on riski
- aivoille
- maksalle
- monelle muulle elimelle (esim. paksusuolisyövän riski)
Se on sitten tuurista kiinni sattuuko se kirroosi tai alkoholidementia kohdalle, mutta riski on olemassa vaikka et kokisikaan juomista ongelmana. - Raitis alkoholisti
On alkoholi missä muodossa tahansa (koskenkorva,keskiolut, ym) ja kun se ei tuo elämään mitään negatiivista, niin itselle ja läheisille, niin miksi siitä pitäisi olla huolissaan? Vaan mikäli tulee tarve alkaa kontrolloimaan omaa juomistaan, niin silloinhan kontrolli on jo mennyt juomiseen?
Tuntemistani ns. normaaleista ihmisistä ei yhdenkään tarvitse kontrolloida juomistaa tai se ei ohjaa heidän ajatuksiaan ja käyttäytymistään.
Omaan elämääni alkoholi ei tuonut mukanaan mitään hyvää, ongelmia itselle ja perheelle, niitä riitti. Nyt jo vuosia raitista elämää viettäneenä, tiedän millaista on elämä jossa ei tarvitse miettiä, että ottaisinko vai en tai olla huolissaa maksa-arvoista.
Tosiasia on se, että ne ketkä haluavat nauttia alkoholia, nauttikaa sitä olkoon kyseessä sitten keskiolut tai koskenkorva. Alkoholistilla ei ole mahdollisuutta nauttia alkoholista, koska hän ei pysty juomistaan kontrolloimaan.
Suurkuluttajalla on on kolme vaihtoehto, hän itse päättää koska juo, paljonko hän juo ja hän myös pystyy itse päättämään koska juominen loppuu. Alkoholistilla nämä asiat on hakusessa, juominen loppuu yleensä vasta kun loppuu rahat tai fysiikka.
No tämä tästä, tälläisiä ajatuksia ja omia kokemuksiani.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod305740- 345150
- 292944
- 342424
- 372098
- 152048
- 301768
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191667- 121661
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons361593