toiminimestä

kysymyksiä?

Eli kun perustan toiminimen niin kuuluuko siihen liittää yrityksen markkinointi käytössä oleva nimi esim."yrityksen nimi tmi oma nimi". Yleensä olen törmännyt siihen että yritysten kaupparekisterin nimi voi olla jotain ihan muuta kuin itse yrityksen nimi.
Eli jos toiminimi on joku muu,niin voiko siis yrityksen markkinointi nimi olla ihan mikä vain?
onko siinä tapauksessa niin että joku voi ottaa saman nimen käyttöönsä?

Esim. jos toiminimellä on eri nimisiä liikkeitä,niin liikkeen nimeä ei voi laittaa toiminimeä.Toivottavasti joku tajuu mitä mä tarkoitan.....

Entä voiko samalla ihmisellä olla kaksi toiminimeä?

3

4458

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • namana

Eli kun perustan toiminimen niin kuuluuko siihen liittää yrityksen markkinointi käytössä oleva nimi esim."yrityksen nimi tmi oma nimi".
      Ei ole pakko..Nimi voi olla melkein mikä tahansa

Eli jos toiminimi on joku muu,niin voiko siis yrityksen markkinointi nimi olla ihan mivain?

Voithan markkinoida melkein millä tahansa nimellä mikä vain tuo asiakkaita..Eihän joissain baarien kuiteissa lue samaa kuin oven päällä, tai grillikioskit.. yms..

onko siinä tapauksessa niin että joku voi ottaa saman nimen käyttöönsä?

Mitä tarkoitat samalla??
      Samaa yrityksen nimeä ei voi ottaa, tosin prh ssa on kai mahdollisuus joku poikkeus tehdä jos toinen o esim lapissa ja toinen turkkusessa ja eri alalla toimii..
      Mutta kauppasi oven päälle voi kai mitä tahansa laittaa kylttiin..

Esim. jos toiminimellä on eri nimisiä liikkeitä,niin liikkeen nimeä ei voi laittaa toiminimeä.Toivottavasti joku tajuu mitä mä tarkoitan.....

??

Entä voiko samalla ihmisellä olla kaksi toiminimeä?    

Voi omistaa monta oy yritystä, mut jos on ns toiminimi eli on yksityinen elinkeinoharjoittaja, niin yksi y-tunnus vain voipi olla. Yrityksellä voipi kuitenkin olla rekisteröityjä aputoiminimiä esim eli alan touhuja varten..Esim vaikka lastenhoitoa ei ehkä ole hyvä yrittää vaikkapa jaskan nakkihoitola nimellä jota on hyvä ehkä käytää grillikioskin touhuissa..
      ja voi rekisteröidä muun kielisiä käännöksiä nimestä itselleen..

• kysymyksiä?

Eli tarkoitin että jos markkinointi nimi ei ole sama kuin rekisteröity toiminimi,niin joku ilmeisemmin voi käyttää samaa nimeä.Vaikka rekisteröidä sen omakseen?

Mutta jos markkinointi nimen rekisteröi siis aputoiminimeksi,niin silloin siis on yksinoikeus?

Monella liikkeellä tarkoitin sitä,että kun on monta eri nimistä liikettä,niin ei voi laittaa yhtä tai useampaa toiminimeksi.Mutta siis jos nyt käsitin oikein niin ne liikkeen nimet on sit aputoiminimiä ja itse toiminimi voi olla ihan joku muu?

• toiminimiläinen
        kysymyksiä? kirjoitti:

Eli tarkoitin että jos markkinointi nimi ei ole sama kuin rekisteröity toiminimi,niin joku ilmeisemmin voi käyttää samaa nimeä.Vaikka rekisteröidä sen omakseen?

Mutta jos markkinointi nimen rekisteröi siis aputoiminimeksi,niin silloin siis on yksinoikeus?

Monella liikkeellä tarkoitin sitä,että kun on monta eri nimistä liikettä,niin ei voi laittaa yhtä tai useampaa toiminimeksi.Mutta siis jos nyt käsitin oikein niin ne liikkeen nimet on sit aputoiminimiä ja itse toiminimi voi olla ihan joku muu?

Eli jos perustaa kahvilan niin usein yrityksen nimi on joku muu kuin kahvilan nimi. Esim. Tmi. Pirkko Parkkonen perustaa aputoiminimelle kahvilan Vanhanajan pullapirtti.
        Katso Patentti-ja rekisterihallituksen sivuilta, mitkä nimet ovat vapaina. Sieltä saa myös yleistä yriyksen nimitietoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe