Hei!
Minua kiinnostaisi opiskella äidinkielen ja kirjallisuuden opeksi tai sitten ruotsin opettajaksi. Tahtoisin tietää, miten paljon kyseisiin ammatteihin opiskelevat viettävät aikaa samojen opiskelukavereiden kanssa? Siis onko paljon luentoja, ryhmätöitä tms. saman ryhmän kanssa? Ja jos näin on, kuinka suuri tämä ryhmä on? Aineenopettajiksi opiskelevathan joutuvat opiskelemaan kahdella eri laitoksella. Aiheuttaako tämä ongelmia sosiaalisiin suhteisiin?
Itse kun en oikein pidä tästä luokattomasta lukiosta, jossa opiskelukaverit vaihtuvat joka kurssilla. Olisi mukava saada tiivis, pieni ja huolehtiva yhteisö, kun en ole mikään yltiösosiaalinen uusien ihmisten seurassa.
Kiitos vastauksista!
opetusryhmien koko yliopistolla?
3
795
Vastaukset
- vinhempaan vauhtiin.
Siihen saa varautua, että yliopistossa kurssikaverit vaihtuvat entistä vinhempaan vauhtiin. Jos pääaineeksesi tulee esim. suomen kieli, niin usein ensimmäisenä vuonna olet suurin piirtein samoilla kursseilla yhtä aikaa aloittaneiden kanssa, mutta sitten tiet usein ainakin osaksi erkanevat, sillä opintoja käydään niin omaan tahtiin ja osittain myös itse määrätyssä järjestyksessä. Ei silti pidä huolestua, sillä etenkin oman pääaineen ihmisiin tutustuu kyllä erilaisissa fuksiriennoissa, joita ensimmäisen vuoden opiskelijoille järjestetään. Esim. suomen lukijoille järjestetään varmasti "kastajaiset", saunailtaa, pikkujoulua tms. tapahtumia.
Ryhmäkoot vaihtelevat todella paljon, aineittain ja aineiden sisälläkin kursseittain. Monissa aineissa on enimmäkseen massaluentoja ja itsenäisesti tentittäviä kirjoja; mm. kirjallisuus kuuluu näihin. Kielissä (myös suomessa) on sentään melko paljon kontaktiopetusta ja pienryhmiä, joiden koko taas vaihtelee esim. 15-25 oppilaan välillä. Mutta tässäkin on niin, että samaa ryhmää tarjotaan esim. kolmena aikana viikosta, joten voi olla, ettei osu samaan parhaimpien tuttujen kanssa.
Vieraiden kielien opiskelu on siinä mielessä koulumaista, että monesti kursseilla on pienehkö ryhmä ja läsnäolopakko. Kursseilla tehdään tehtäviä yksin ja ryhmässä: keskustellaan, pidetään puheita ja esitelmiäkin jne., eli ei ole pelkkää perinteistä ope puhuu, opiskelijat kuuntelevat -systeemiä. Tosin paljon joutuu kotona vääntämään esseitä, ja tietysti tentteihin lukemaan. Eikä kielissäkään olla aina samojen naamojen kanssa samalla kurssilla (ei, vaikka yhtä aikaa olisitte aloittaneet), vaan voi olla, että monia tapaat vaan yhdellä luennolla (=1,5 tuntia viikossa).
Kasvatustieteiden opiskelu lienee kaikista sirpaleisempaa, naamat ja tavat vaihtuvat. On jättikokoisia massaluentoja ja pienempiä ryhmiä, missä keskustellaan luentojen aiheista ja oheiskirjallisuudesta. Välillä ryhmissä on tarkoituksellisesti sekaisin eri aineiden opettajiksi opiskelevia, joten yhä vain vinhempaan vauhtiin vaihtuvat opiskelu"kaverit" lainausmerkeissä siksi, ettei monia edes opi tuntemaan nimeltä.
Ei silti kannata säikähtää: kyllä ihmisiin tutustuu, jos on itse aktiivinen ja hakee kontakteja. Iltariennot on mielestäni avainasemassa, eivätkä ne välttämättä tarkoita aina kännissä örveltämistä, vaan mukavaa yhteiseloa. :)
En tiedä, auttoiko vai pelästyttikö. :) Em. esimerkit perustuvat kokemuksiini Jyväskylästä, opiskelen sekä äikän että erään vieraan kielen opettajaksi, joten kokemusta löytyy eri oppiaineista.- edelliseen
"Eikä kielissäkään olla aina samojen naamojen kanssa samalla kurssilla (ei, vaikka yhtä aikaa olisitte aloittaneet) --"
Tarkoitus oli kirjoittaa, ettei olla aina SAMOILLA kursseilla. Eli voi olla, että pääsee parhaiden tuttujen kanssa samaan kielihistorian ryhmään, mutta lauseoppi ja kirjallisuus on käytävä eri aikaan erilaisten aikataulujen vuoksi tai sen vuoksi, että ei mahdu samaan ryhmään. Esim. lauseopista voidaan järjestää kolme rinnakkaisryhmää viikossa: ma, ti, to jne.
Massaluentoja on usein vain yksi, ja siellä ainakaan luennoitsijaa ei tippaakaan kiinnosta, onko jokin opiskelija paikalla vai ei.
- tuleva ope myös
Aloitin syksyllä ruotsin ja englannin opinnot Turun yliopistossa. Olen samaa mieltä kuin edellinen vastaaja. Kielten opiskelijoilla on täälläkin tiiviit porukat. Itsekin olen todella ujo, mutta yliopistossa olen saanut jo ainakin jonkinasteisia kavereita melko helposti ja ensimmäisenä vuonna kursseilla on aikalailla samoja henkilöitä. Saman pääaineen opiskelijoiden kanssa on ollut paljon erilaisia tapaamisia, joissa tutustuu nopeasti opiskelijakavereihin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281478- 371401
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541139- 69984
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi254944Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei193924- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää15823Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818