Ostin sinirihmauroksen parille
naaraalle ja kotiuduttuaan alkoi
´puhaltaa´vaahtopesää akvaarion (300l)
kulmaan ja nyt toisen naaraan kanssa
välillä pyörivät balettia sen alla.
Pitäs vettä vaihtaa..edellisestä (n.100l)
vaihdosta puoltoista vkoa..mutta mutta..
meneekö homma pilalle jos vaihdan vettä?
Kuullut ja lukenut että harvemmin muutenkaan kutu onnistuu näin seura-akvassa.
Miten nyt vedenvaihto
11
806
Vastaukset
- fish KING
Akvasi voi toimia myös nk. vanha veden menetelmällä. Jos suodatus massatehokkuus on hyvä ja nitraatti ei nouse yli 40mg/l mitattuna eikä nitraattiakaan esiinny NO2, on turha vaihtaa vettä jos kerran kuplapesää syntyy ja jälkikasvua on odotettavissa.
Vaihda vettä varovasti heti kun poikaset ovat kuoriutuneet tai tee niin että vettä poistuu ja lisääntyy akvaarioon yhtä paljon, tarvitset siis imuletkun viemäriin ja letkun joka tuo uutta vettä akvaarioon samalla paineella.
Kun typen kierto toimii täydellisesti voi veden vaihto väli olla jopa kuukausiakin mutta silloin veden kellertävän ruskea väri ei miellytä useita turhamaisia akvaristeja.- -Rihma-
Enpä suosittelis tuota, pian jokainen aloittelija haluaa vanhavesiakvaarion ja sittenpä kusessa ollaan, kun kalastoa on liikaa.
Nitraattiin ei oikein voi luottaa vedenvaihtomäärittäjänä, jos on paljon kasveja akvaariossa, kasvit voivat vetää kaiken nitraatin ja näin ollen "ei tarviis koskaan" vaihtaa vettä, mutta puhdas vesi on kaiken elämän a ja o! :)
Mä vaihtaisin vettä normaalisti, jos ja kun rihmakalat ovat alkaneet kutemaan, ne kutevat seuraavankin kerran ja jos OIKEASTI poikasia haluaa niin kannattaa siirtää pariskunta kudetusakvaarioon, niin poikasiakin voisi selvitä hengissä.. - -Rihma-
"..tee niin että vettä poistuu ja lisääntyy akvaarioon yhtä paljon, tarvitset siis imuletkun viemäriin ja letkun joka tuo uutta vettä akvaarioon samalla paineella. "
Tuohan käy hyvin myös kuplapesän kanssa, täytyy varoa vaan ettei riko vedenpintaa liikaa, eli on vaihdossa varovainen. - fish KING
-Rihma- kirjoitti:
Enpä suosittelis tuota, pian jokainen aloittelija haluaa vanhavesiakvaarion ja sittenpä kusessa ollaan, kun kalastoa on liikaa.
Nitraattiin ei oikein voi luottaa vedenvaihtomäärittäjänä, jos on paljon kasveja akvaariossa, kasvit voivat vetää kaiken nitraatin ja näin ollen "ei tarviis koskaan" vaihtaa vettä, mutta puhdas vesi on kaiken elämän a ja o! :)
Mä vaihtaisin vettä normaalisti, jos ja kun rihmakalat ovat alkaneet kutemaan, ne kutevat seuraavankin kerran ja jos OIKEASTI poikasia haluaa niin kannattaa siirtää pariskunta kudetusakvaarioon, niin poikasiakin voisi selvitä hengissä..... jokainen tapaus täytyy ottaa omana juttuna, empä taida olla suositellut moista koskaan kellekkään muulle, enkä suosittelekkaan noin tekemään yleisesti, tässä erikois tilanteessa toimii satavarmasti.
- -Rihma-
fish KING kirjoitti:
... jokainen tapaus täytyy ottaa omana juttuna, empä taida olla suositellut moista koskaan kellekkään muulle, enkä suosittelekkaan noin tekemään yleisesti, tässä erikois tilanteessa toimii satavarmasti.
Et niin, siks olin ihmeissäni moisesta. :D
- vesitäi
-Rihma- kirjoitti:
"..tee niin että vettä poistuu ja lisääntyy akvaarioon yhtä paljon, tarvitset siis imuletkun viemäriin ja letkun joka tuo uutta vettä akvaarioon samalla paineella. "
Tuohan käy hyvin myös kuplapesän kanssa, täytyy varoa vaan ettei riko vedenpintaa liikaa, eli on vaihdossa varovainen.fish KING sekä -Rihma- molemmille tasapuolisesti..ns.normaalisti olen vaihtanut osaveden 10-12.sta pvän välein ja nyt on kulunut 10 pvää. Ajattelin vielä pari päivää seurata jatkoa(eilen eka kertaa näin naaraan laskevan mätinsä)elikkä mun tietojen perusteella huomen aamusta pitäisi jotain olla jo tapahtunut..!!?
Uros puristellut sen niiin hoikaksi..melkeen kateeksi käypi..Jätin viime yöksi sen puolen valot palamaan jossa pesä on ajatellen että lämpö pysyisi pinnassa samana..? - fish KING
vesitäi kirjoitti:
fish KING sekä -Rihma- molemmille tasapuolisesti..ns.normaalisti olen vaihtanut osaveden 10-12.sta pvän välein ja nyt on kulunut 10 pvää. Ajattelin vielä pari päivää seurata jatkoa(eilen eka kertaa näin naaraan laskevan mätinsä)elikkä mun tietojen perusteella huomen aamusta pitäisi jotain olla jo tapahtunut..!!?
Uros puristellut sen niiin hoikaksi..melkeen kateeksi käypi..Jätin viime yöksi sen puolen valot palamaan jossa pesä on ajatellen että lämpö pysyisi pinnassa samana..?lykkyä
- fish KING
-Rihma- kirjoitti:
Et niin, siks olin ihmeissäni moisesta. :D
... ens kerralla ehkä hieman tarkemmin, mutta hyvä kun puutuit asiaan, näin sitä toimitaan tiiminä ;) vinkvink... naamakirja saa mut villiksi, onks sulla siä omaa?
- vesitäi
fish KING kirjoitti:
lykkyä
Ainaki uusien rihmisten toivossa tarvitaanki.
Kellertäviä ´pallukoita´tullut vaahdon sekaan..
Vedenvaihto onnistui loistavasti fish KINGIN opeilla..-kiitosta vaan-, vaahtopesä säilyi ehjänä, sitä nyt seurailen. Uros kyllä aika villikko..toinen naaraista lymyilee kasvien suojassa, toinen ei ole moksiskaan(äitee),´sarvet´ojossa kun uros tulee kohti..pieni käännös ja toinen pyhältää ohi. Tosi rohkea täti, arkailusta ei tietookaan, vatsa vielä hieman pullottaa ja lähentelee itse urosta pesällä.. Kiitos vielä neuvoista! - -Rihma-
fish KING kirjoitti:
... ens kerralla ehkä hieman tarkemmin, mutta hyvä kun puutuit asiaan, näin sitä toimitaan tiiminä ;) vinkvink... naamakirja saa mut villiksi, onks sulla siä omaa?
Jees, tiimityö on kivempaa.
Ei oo "tiliä" naamakirjassa, onneksi =) - fish KING
-Rihma- kirjoitti:
Jees, tiimityö on kivempaa.
Ei oo "tiliä" naamakirjassa, onneksi =)Sounot!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta643225Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433087- 422447
Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa992180- 311903
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271800- 481616
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851405- 391290
- 811132