käsien puutuminen/pistely

paapa88

Minulla on ollut nyt muutaman päivän ajan kädet puuduksissa ja niitä on pistellyt ja kivistänyt ja tuntuneet turvoinneilta vaikkeivat ole. On myös pyörryttänyt ja hengeä ahdistanut. päivystävä lääkäri sanoo ettei ole vaarallista. Voiko johtua pelkästään niska- ja hartiakivuista?

Magneettikuvat kaksi vuotta sitten ok, kystat molemmissa poskionteloissa. Epäilivät korvan tasapainohäiriötä. Kipuja tuli 2-3 kertaa vuodessa, nyt lisääntyneet ja olo koko ajan huono ja huimaava.

Onko ketään muita puutumisoireista kärsiviä?

19

33766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _minävain_

Syyskuusta alkaen mulla on puutuillu/pistelly vasemman puolen käsi ja jalka vähän millon missäkin tuntuu pistelyä ,sormissa ,sormien välissä,kämmenessä, varpaassa polvessa jne , tosi ikävä ärsyttävää, ja mulla nää on melkeimpä joka päivästä . ja vasen jalka myös puutuilee päivittäin. Olen käynyt lääkärissä mutta he ei oikein oo pitäny sitä minään, mulle viimeks lääkärissä määrättiin ahdistukseen lääkitys ja särky lääkkeitä niska/hartia/pään säryn vuoks.
      Mulla alko nää pistely /puutuilu/värinä oireet kun meillä oli aika raskas muutto ,että en sitten tiedä onko paikat vaan nii jumissa että siks on tollasta...
      Mulla tosiaan oli vasen jalka pitkän aikaa varmaan viikon tai pari sellanen puutuneen tuntunen tai sitä oikeestaan pisteli tai värisi enemmänkin.
      Ja nyt on yks varvas vasemmasta jalasta sellanen outo ihan ku olis kok oajan puutunut tai tunnoton mut kyllä siinä on tunto, että kyllä mitä ihmeellisimpiä oireita löytyy multakin :/

• Biologisti

Koetas Googlata >ihon pistely< tai pane hakusanaksi Suomi 24 sivun hakuruutuun. Minusta tuo kalkinpuutosteoria on aika hyvin selittävä. Samoin myös henkiset syyt pistelyn selittäjinä.
        Kalkinpuutoskin selittyy aika järkeenkäyvästi D-vitamiinin puutteella. Kalkkia saamme yleensä mutta D-vitamiinia emme aina. Nämä kaksi tarvitsevat toisiaan.

• fysioterapia

Lähden siitä, että raajojen pistelyihin ja puutumisiin olisi syynä hermoratojen ahtaumat.
      Itsellä on synnynnäisesti selkärangassa vikaa. Se ajoittain jumiuttaa oikean käden; myös koko
      olkavarren.

Jos tietotaitoa on itsellä, käden liikkuvuus palautuu sitkeällä venyttelyllä omin avuin.

Myös tinnitys lievittyy kun viikkojen työllä saa viallisen olkapään toimimaan.
      Se venytys mikä satuttaa, myös palauttaa verenkiertoa ja poistaa kipuilun ja tunnottomuuden.

matti 61v.

• joo....

Minulla oli värinää ja kihelmöintiä kehossani kun olin todella stressaantunut ja ahdistunut. Meni ohitse kun elämän tilanne muuttui.

• kymysys

hei, saanko kysyä millaista se värinä oli? mulla on ollut tosi pitkään kaikkia outoja neurologisia oireita, yhtenä ärsyttävimmistä jatkuva värinän tunto milloin missäkin: jalassa, kädessä, selässä, niskassa. Värinän keskus vaihtaa koko ajan paikkaa. voisiko stressi aiheuttaa tällaista? niin ja puutuu ja pistelee myös, mutta enemmän värisee.

• _minävain_
        kymysys kirjoitti:

hei, saanko kysyä millaista se värinä oli? mulla on ollut tosi pitkään kaikkia outoja neurologisia oireita, yhtenä ärsyttävimmistä jatkuva värinän tunto milloin missäkin: jalassa, kädessä, selässä, niskassa. Värinän keskus vaihtaa koko ajan paikkaa. voisiko stressi aiheuttaa tällaista? niin ja puutuu ja pistelee myös, mutta enemmän värisee.

tuntuu oikeesaan vasemmalla puolella jalassa päivittäin , sitten se tuntuu välillä myös oikeassa jalassa yhessä tietyssä kohtaa. mä en oikein osaa selittää sitä muutakun sisäisenä värinänä tai sellasella että jotain muurahaisia juoksis jalan sisällä :D itekki oon aika peloissani et mitä ihmettä tää on, lisäks mulla on pieniä tykyttäviä alueita välillä jossain..

• taas näitä
        _minävain_ kirjoitti:

tuntuu oikeesaan vasemmalla puolella jalassa päivittäin , sitten se tuntuu välillä myös oikeassa jalassa yhessä tietyssä kohtaa. mä en oikein osaa selittää sitä muutakun sisäisenä värinänä tai sellasella että jotain muurahaisia juoksis jalan sisällä :D itekki oon aika peloissani et mitä ihmettä tää on, lisäks mulla on pieniä tykyttäviä alueita välillä jossain..

jos googlettaa noita puutumisia, värinöitä, muurahaisia pistelyjä ym. kivoja oireita, löydät itsesi sivustoilta joissa lukee MS-tauti. Ensi alkuun minua huimasi ja google antoi tuon taudin, sitten tulin tosi kipeäksi, en päässyt edes kävelemään koska huimaus oli niin pahaa, tosin tuossa hötäkässä sitten puutui leuka, silmät sattuivat ja pisteli jalkaa, kättä ja reittä. Tutkimuksissa todettiin MS-tauti, että silleen...Ja tällä yhdelle kofeiini-addiktiiviselle henkilölle; en juo kahvia, en teetä enkä mitään missä on kofeiinia.

• kymysys
        taas näitä kirjoitti:

jos googlettaa noita puutumisia, värinöitä, muurahaisia pistelyjä ym. kivoja oireita, löydät itsesi sivustoilta joissa lukee MS-tauti. Ensi alkuun minua huimasi ja google antoi tuon taudin, sitten tulin tosi kipeäksi, en päässyt edes kävelemään koska huimaus oli niin pahaa, tosin tuossa hötäkässä sitten puutui leuka, silmät sattuivat ja pisteli jalkaa, kättä ja reittä. Tutkimuksissa todettiin MS-tauti, että silleen...Ja tällä yhdelle kofeiini-addiktiiviselle henkilölle; en juo kahvia, en teetä enkä mitään missä on kofeiinia.

Ms-tautia minäkin pelkään. Tutkimukset ovat kesken. Kiinnostaa vain tietää, että voivatko värinät johtua muustakin (ja varmasti voivat). Tuohon yhteen edelliseen viestiin kommentoisin, että mullakin yhtenä oireena on sellainen outo "tykyttely" milloin missäkin.

• _minavain_
        kymysys kirjoitti:

Ms-tautia minäkin pelkään. Tutkimukset ovat kesken. Kiinnostaa vain tietää, että voivatko värinät johtua muustakin (ja varmasti voivat). Tuohon yhteen edelliseen viestiin kommentoisin, että mullakin yhtenä oireena on sellainen outo "tykyttely" milloin missäkin.

varmasti voi johtua muustakin kuin ms taudista..
        Mä oon käyny lääkärissä noitten värinöitten takia mutta lääkäreiden mielestä ei oo syytä epäillä ms tautia, empä kyllä tiedä että miksei,mutta kuitenkin niin mulle sanottiin .parilla eri lääkärillä oon käyny ja molemmat sano samaa...
        Mulla syynä( ainakin lääkäreiden mielestä )on ahdistus ja stressi.
        Ja voihan se johtua varmaan just kalkin tai D vitamiinin puutoksesta..
        Eiks muuten ms tauti oo jotenkin perinnöllinen? ainakin jotain tällästä oon kuullu.
        Meillä suvussa ei ainakaan tiedettävästi kenelläkään ms tautia ole, mutta eihän se silti kai pois sulje ms taudin mahdollisuutta..

• kymysys
        _minavain_ kirjoitti:

varmasti voi johtua muustakin kuin ms taudista..
        Mä oon käyny lääkärissä noitten värinöitten takia mutta lääkäreiden mielestä ei oo syytä epäillä ms tautia, empä kyllä tiedä että miksei,mutta kuitenkin niin mulle sanottiin .parilla eri lääkärillä oon käyny ja molemmat sano samaa...
        Mulla syynä( ainakin lääkäreiden mielestä )on ahdistus ja stressi.
        Ja voihan se johtua varmaan just kalkin tai D vitamiinin puutoksesta..
        Eiks muuten ms tauti oo jotenkin perinnöllinen? ainakin jotain tällästä oon kuullu.
        Meillä suvussa ei ainakaan tiedettävästi kenelläkään ms tautia ole, mutta eihän se silti kai pois sulje ms taudin mahdollisuutta..

Oletko löytänyt värinöihin apua mistään? En usko että itselläni olisi ainakaan tavallisimmista vitamiineista yms puutetta, kun syön paljon vitamiinilisiä. Mulla näkyy värinä toisinaan uloskin päin sellaisena hiuksenhienona vapinana ja sitä on vaikea saada rauhoitetuksi millään konstilla.

• _minävain_
        kymysys kirjoitti:

Oletko löytänyt värinöihin apua mistään? En usko että itselläni olisi ainakaan tavallisimmista vitamiineista yms puutetta, kun syön paljon vitamiinilisiä. Mulla näkyy värinä toisinaan uloskin päin sellaisena hiuksenhienona vapinana ja sitä on vaikea saada rauhoitetuksi millään konstilla.

joo mulla auttaa se et mitä vähemmän sitä ajattelee ni sitä vähemmän sitä värinää tuntuu :D
        eli kokeileppa sellanen juttu että ku tunnet värinää koita oikeinkunnolla kokonaan pistää keskittyminen muualle ,jos se auttaa ni sit en kyl usko että on mistään vakavasta kyse , tai ainaki niin yritän myös itselleni uskotella :D
        mulla toi värinä tuntuu kaikista eniten jos panikoin jne..
        koita ajatella jotain muuta kun terveyttäs, mulla itellä on ollu se ongelma että koko ajan ajattelen että mul on joku vakava sairaus, niin tosiaan rupes oireitaki olee vähä sitä sun tätä, et kannattaa ajatella niin että sitä mitä ei oo diagnosoitu niin sitä ei ole :D yritän itekki ainakin kovasti että tää jatkuva panikointi loppuis .

• paapa88

nyt oon käyny lääkärillä tämän takia ja se laittoi lähetteen neurologin vastaanotolle. sanoi että muuten voisi johtua niska ja hartia särystä, mutta kun oireet on ollu myös jalassa niin pitää kuulemma tutkia..
      mä en panikoi tai mieti koko ajan mikä mulla on, nää ns. kohtaukset iskee aina yleensä illalla ja aivan yhtäkkiä.
      nää tulee aina oikealle puolelle ensin, alkaa hengeä ahdistamaan ja sydän lyö tuhatta ja sataa ja kaulassa tuntuu jäykkyyttä, pian samat oireet tulevat vasemmalle puolelle..
      toivottavasti pian pääsisi lääkäriin niin saisi selvyyden asiaan.
      niin ms tauti ei periydy suoraviivaisesti, mutta tottakai on suurempi riski sairastua jos suvussa on ms tautia

• Rev.McMoon

se aiheuttaa juuri tällaisia oireita pitkään käyettynä. Ms-tauti johtuu usein siitä, että on kofeiinin aineenvaihdunta hidasta ja kofeiini vaurioittaa siksi aivoja.

• mc älypäälle
        Rev.McMoon kirjoitti:

se aiheuttaa juuri tällaisia oireita pitkään käyettynä. Ms-tauti johtuu usein siitä, että on kofeiinin aineenvaihdunta hidasta ja kofeiini vaurioittaa siksi aivoja.

Jospa et nyt ottaisi lainkaan osaa MS-aiheeseen!

Itselläni niskavamma ja siitä johtuu jos jonkinlaiset värinät ja valumisentunteet pitkin kroppaa, myös jalkoihin ja pakaroihin asti. Siellä täällä värisee tai väpättää. Tuntopuutoksia myöskin eli aina ei käsi toimi tai jalka.

Niskassa voi olla kulumaa reippaasti jo 40v vanhalla. Ihan ilman kofeiinia.

• paapa88
        Rev.McMoon kirjoitti:

että se voi kofeiini olla sillä käytän kofeiini tuotteita todella harvoin, esim. teetä en juo ollenkaan ja kahvia n. 3 kupillista viikossa jos edes sitäkään.

• Hermot jumissa
        paapa88 kirjoitti:

että se voi kofeiini olla sillä käytän kofeiini tuotteita todella harvoin, esim. teetä en juo ollenkaan ja kahvia n. 3 kupillista viikossa jos edes sitäkään.

Käsien, varpaiden y.m. ääreishermojen pistely johtuu hartian ja niskan seudulla olevista hermoista, jotka ovat pinnetilassa. Fysioterapeutti osaa laukaista jumissa olevat hermot. Pinnetila syntyy yksipuolesesta hartioiden lihasten käytöstä. Voimakkaammat lihakset vetävät heikommat puristuksiin. Omakohtaista kokemusta.

• Pistelee
        Hermot jumissa kirjoitti:

Käsien, varpaiden y.m. ääreishermojen pistely johtuu hartian ja niskan seudulla olevista hermoista, jotka ovat pinnetilassa. Fysioterapeutti osaa laukaista jumissa olevat hermot. Pinnetila syntyy yksipuolesesta hartioiden lihasten käytöstä. Voimakkaammat lihakset vetävät heikommat puristuksiin. Omakohtaista kokemusta.

Fysioterapeutti osaa kertoa, missä on vika kun sormia pistelee ja on muitakin kummallisia oireita. Minulle oli vuosien saatossa tullut virheellisiä tapoja. Pään asento oli liikaa vasemmalle, pään asento oli liian pysty (leuka ylhäällä) ja tietokone oli liian ylhäällä, niskat menivät jumiin. Nämä kun korjattiin niin pistely lähti. Minulla on myös liian liikkuvat nivelet. Liikkeitä ei saa viedä loppuun asti. Tämä aiheutti myös kipuja esim. pohkeissa ja alaselässä. Terveyskeskuslääkäri antaa lähetteen fysioterapeutille.

• Ajattele aina ensin

Syitä voivat olla esim. diapetikoilla negropatia,,,,sokeritauti etenee ja heikentää ääreishermostoa, näkyy kynsien rapeumana, yleiskunnon heikkenemisenä, altumisherkkyden kasvuna, etenee jalakaterien tunottomuudeksi ja pahimillaan liikunnan puutuessa amputaatitioon. Kun sormein kynnet alkaa oireilla, seuraava vaihe on sormien kihelmöinti ja tunottomuuden leviäminen yläraajoihin, yleensä vasen kehon puolisko oireilee ensin. Negropatiaan voi olla syynä monet muut taudit ja vanhuus yksi on merkittävä seikka.

Kukaan never nuori ei voi tietää mitä vamhuus ja kivut ovat, ne kivut ei poistu,,,,ikä ei todella ole pelkkä numero, se on tasan sama kuin autoissa, se heikkeneminen on totaalista jokaisen kohdalla ja jokaisen elintoiminnon kohdalla, ikä ja se mitä on tullut tehdyksi näkyy joko enneaikaisena heikkenemisenä tai myöhästyneenä.

Tutkimuksen mukaan ravinoilla ja eleintavoilla on merkittävä vaikutus jo 40 ja ylöspäin ikäluokissa. Ihminen jolla onellisesti asiat ei tarvitse tressa itseään kaikki selvää kehdosta hautaan: lue suomenruotsalaiset ja elintvat lue raakaravinnon syöjät,,,, elävät pisimpään, jotku pelkällä raala maisilla, toiset monella muulla raakaravinolla,,,suomen vanhin oli keravalaisen punikkii, joka opppi piitollessaan syömään keittämättä yhtä sun toista,,,savu tiesi kuolemaa tuohon aikaan. Eli lähes 110 vuotiaaksi, musta nainen karibialla eli paljon yli 100 vutoiaaksi kuumassa tropiikissa pelkällä maisilla. Mysö iltasyöminen ja juominen nostvat sokerin yöksi korkealle ja vahingottavat pitkä päälle elimistöä.

Sokeri yhdessä suolan kanssa graavaa lohesta nesteet ja rikkoo solut, miksei myös ihmisestä....jokaisella ihmisellä, jolla mahdollisuus vaikutta elämänsä arvoihin voi tehdä valintoja, valitettvasti nykyinen yhteiskunta suorituspaineineen antaa sihen aniharvalle mahdollisuuden,,,, Jatkuva naputus esim. pientan lasten kiireisille vanhemille, joilla opintolainet asuntolainat, mtta vain perusjutut elämiseen velkauttaneet heidät, tressavat heitä ja päälle ihan tressitömän kevyttä työtä tekevän terveyden hoitaja ruokaterapeutin jatkuva moittiminen ja syylistäminen on tätä suomen nykypäivää ja se perheiden viimeinen oljenkorsi, pikkulasten ja heidän vanhempien influenssa rokotus saatta laukaista autimuunitaudin kuten hermoratoja tuhoavan Sarkoidoosi type 4 pahimilllaan ja tressantuneen ihmisen, vanhemman altistuminen dna ketjujen hapettumiselle ei ainakaanliiallisella lenkeilyllä vähene....ihmisä ohjeistettaan kuin hölmölässä,,, mitä enemmän maratoonia juokset sen enemmän juokset ei ole suora kausaalinen ketju.... jokainen ihminen on erilainen,,,suomessa niputetaan kaikki preussilaiseen tapaan,,,,,mitä kovewmpi tressi sen enmmän jalostaa,,,ruotsinkieliset aina jättäneet tsaristisen preussilaisuuden omaan arvoonsa ja toinen syys miksi elävät pitempään,,,,,vähät välittävät preussilaisesta syylistämisestä,,,,,

• Anonyymi

On outoa että jos juo tiettyä / tiettyjä kolajuomaa, se aiheuttaa tuota. Halpamerkit mm. Vaikka joisi harvoin. Se on todella omituista. Parista ei tule. Hiilihappoko. Lihasjumit ovat myös varmaan yksi tekijä ihmisillä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minulla heräsi huoli sinusta ajatteluni kohteesta!

Toivottavasti sinulla on siellä jossain kaikki hyvin. Välitän sinusta edelleen vaikka olet varattu, etkä tykkää minusta.
      Tunteet
      83
      4363
    2. Kivoimmat asiat elämässäsi?

Ihastuminen? Rakastuminen? Voittaminen? Joku muu?
      Sinkut
      163
      3532
    3. Miksi sinua kiinnostaa mitä täällä lukee?

Käyt täällä ja tiedän sen.
      Ikävä
      53
      3139
    4. Missä Sanna nyt suvaitsevaisuus?

Tekijä on nyt kuitenkin jotain muuta kuin suomalainen niin eikös nyt pitäisi suvaita kulttuuri eroja ja rakastaa tekijä
      Maailman menoa
      195
      1940
    5. Etkö usko teidän

Koskaan päätyvän yhteen?
      Ikävä
      44
      1756
    6. Mistä tiedät, että hän on kiinnostunut?

Kiinnostunut sinusta.
      Ikävä
      27
      1747
    7. Et edes ole vanha ja läski

Kunhan halusin loukata.
      Ikävä
      23
      1744
    8. Voisiko näistä

Painaa kirjan. Montakohan sataa sivua tulisi 🤭 ja mikä sen nimi olisi?
      Ikävä
      57
      1694
    9. Mukavaa perjantaita

Rakkaalle H naiselle...❤️
      Ikävä
      19
      1597
    10. Tykkään niin paljon

Ja olen tosi surkeana kun mokasin kerta toisensa jälkeen. 😢
      Ikävä
      18