Kuinka suuri

mahdollisuu

yli 50v trans miehellä on saada hormooneista johtuva aivoverenvuoto. Olen yli 50v ja sain kuulla aivoverenvuoto riskistä koska olen jo yli 50v. Ennenkuin saan hormooneita jouduin perusteellisiin tutkimuksiin, jossa otettiin jopa sydänfilmi, että olen varmasti terve. Vielä menen kerran lääkärille ja siellä saan kuulla, että olenko riittävän terve saadakseni hormooneita. TAYK:sissä lääkäri kertoi, että yhdelle transmiehelle on tullut kyseisestä syystä aivoverenvuoto. Minun piti allekirjoita paperi, että aloitan hormoonit omalla vastuullani.

35

1714

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hurmalaiska

Olet siis transmies, eli naisesta-mieheksi-tapaus. En tiedä niinpäin, mutta transnaisilla on lievästi kohonnut veritulppariski estrojen takia. Mutten ole kuullut että ketään olisi patistettu erityisiin tutkimuksiin tai allekirjoitettu mitään vakuutuksia.

• naiseksi

ja kyllä minut ainakin laitettiin tarkempiin tutkimuksiin ennen kuin saan hormoneita. Maanantaina kävin verikokeessa missä tehdään melkoinen määrä erilaisia kokeita jopa sydänfilmi ja ensi viikolla on aika lääkärille ja vasta sen jälkeen saan hormoneita.

Kyllä minä ainakin jouduin allekirjoittamaan paperin jossa sanon ottavani hormoonit omalla vastuullani.

Kaipa lääkärit sen tietävät, jos aivoverenvuoto johtuu hormooneista. Yli 50v miehillä on aivojen verisuonet muuttuneet

• sitten
        naiseksi kirjoitti:

ja kyllä minut ainakin laitettiin tarkempiin tutkimuksiin ennen kuin saan hormoneita. Maanantaina kävin verikokeessa missä tehdään melkoinen määrä erilaisia kokeita jopa sydänfilmi ja ensi viikolla on aika lääkärille ja vasta sen jälkeen saan hormoneita.

Kyllä minä ainakin jouduin allekirjoittamaan paperin jossa sanon ottavani hormoonit omalla vastuullani.

Kaipa lääkärit sen tietävät, jos aivoverenvuoto johtuu hormooneista. Yli 50v miehillä on aivojen verisuonet muuttuneet

puhut itsestäsi miehenä?

• ...........
        naiseksi kirjoitti:

Myös minä olin reippaasti yli 50 kun hormonit aloitettiin, mutta tuollaista paperia ei ainakaan Helsingissä vaadittu allekirjoittamaan. Eipä kai ne miehen verisuonet ole sen kummemmat kuin naisellakaan ja tuon ikäiset naisetkin syövät hormoneja ilman paperien allekirjoitusta. Estrogeeneissa on todellakin veritulppariski, mutta erityisestä aivoverenvutoriskistä en ole kuullut. Mikäli ao. henkilöllä on muuten tavanomaista suurempi aivoverenvuotoriski, niin se on eri asia.

Aina kun transhoidoissa ollaan aloittamassa hoitojaksoa ja ennen hormonien aloitusta tehdään kattava terveystutkimus (sisältyy myös kromosomien tutkinta) kaikille iästä riippumatta. Tätä varten otetaan runsaasti verikokeita (minulla 11 putkilollista), virtsakokeet ja sydänfilmi. Sydänfilmi on aivan rutiiniomainen toimenpide ja se teetetään monessa muussakin tutkimuksessa. Mikäli on jotain sairauksia, ne pitää olla hyvässä hoitotasapainossa. Minullakin aloitettiin lääkitys sairauteen joka aiemmin oli ollut vain seurannassa. Yleistä terveydentilaa seurataan myöhemminkin, ensin hormonipoliklinikalla ja myöhemmin terveyskeskuksessa.

• mukaan
        ........... kirjoitti:

Myös minä olin reippaasti yli 50 kun hormonit aloitettiin, mutta tuollaista paperia ei ainakaan Helsingissä vaadittu allekirjoittamaan. Eipä kai ne miehen verisuonet ole sen kummemmat kuin naisellakaan ja tuon ikäiset naisetkin syövät hormoneja ilman paperien allekirjoitusta. Estrogeeneissa on todellakin veritulppariski, mutta erityisestä aivoverenvutoriskistä en ole kuullut. Mikäli ao. henkilöllä on muuten tavanomaista suurempi aivoverenvuotoriski, niin se on eri asia.

Aina kun transhoidoissa ollaan aloittamassa hoitojaksoa ja ennen hormonien aloitusta tehdään kattava terveystutkimus (sisältyy myös kromosomien tutkinta) kaikille iästä riippumatta. Tätä varten otetaan runsaasti verikokeita (minulla 11 putkilollista), virtsakokeet ja sydänfilmi. Sydänfilmi on aivan rutiiniomainen toimenpide ja se teetetään monessa muussakin tutkimuksessa. Mikäli on jotain sairauksia, ne pitää olla hyvässä hoitotasapainossa. Minullakin aloitettiin lääkitys sairauteen joka aiemmin oli ollut vain seurannassa. Yleistä terveydentilaa seurataan myöhemminkin, ensin hormonipoliklinikalla ja myöhemmin terveyskeskuksessa.

yli 50v miehillä on huomattavasti suurempi riski saada aivoverenvuoto johtuen siitä, että miehillä siinä iässä kasvaa aivojen verisuoniin jotain pullistumia. naisilla tämä riski on huomattavasti pienempi, tosin osalla naisista tämä riski on. Nuorilla miehillä ei tätä riskiä ole ja he voivat saada hormooneita huomattavasti suurempina annoksina.

Kohta tietysti joku kaikkitietävä sanoo, että TAYK:sin lääkäri on epäpätevä

• hurmalaiska
        naiseksi kirjoitti:

Minä olin siis joskus transnainen ja aloitin hormonit 57-vuotiaana. Eikä siinä mitään hirveesti tsekkailtu. Nyt käyn labrassa parin vuoden välein ja kaikki on hienosti. Nykyään en ole enää transnainen.

• ei kyllä
        ........... kirjoitti:

otettu virtsakoetta eikä sydänfilmiä ennen hormoneita eikä sen jälkeenkään. Olin silloin 24.

• haiskahtaisi
        sitten kirjoitti:

puhut itsestäsi miehenä?

trollilta tämäkin. Jos ollaan jo pääsemässä hormoneille, eikä tiedetä mitä "transmies" tarkoittaa, epäilys herää...

• tsekkailu
        hurmalaiska kirjoitti:

Minä olin siis joskus transnainen ja aloitin hormonit 57-vuotiaana. Eikä siinä mitään hirveesti tsekkailtu. Nyt käyn labrassa parin vuoden välein ja kaikki on hienosti. Nykyään en ole enää transnainen.

onkin tullut vasta sen jälkeen, kun tämä yksi valitettava tapahtuma on tullut ilmi. Elä vaan toivossa, että tämä pullistuma, joka sinullakin on aivoissasi ei repeä. Olethan syntynyt alkujaan mieheksi. Kyllä lääketieteellisistä julkaisuista varmasti tämä asia selviää sinullekin ja se tosiasia, sinullakin se riski on olemassa.

• Niinköhhhh
        tsekkailu kirjoitti:

onkin tullut vasta sen jälkeen, kun tämä yksi valitettava tapahtuma on tullut ilmi. Elä vaan toivossa, että tämä pullistuma, joka sinullakin on aivoissasi ei repeä. Olethan syntynyt alkujaan mieheksi. Kyllä lääketieteellisistä julkaisuista varmasti tämä asia selviää sinullekin ja se tosiasia, sinullakin se riski on olemassa.

Ai syntynyt mieheksi? En minä ainakaan. Minut tulkittiin väärin syntymässä muttei se muuta tosiaasiaa, että synnyin tytöksi.

• siis kaikilla
        tsekkailu kirjoitti:

miehillä on aivoissaan pullistuma? Kaikki me elämme tätä elämää aivoverenvuotoriskit ym tiedostaen, mutta ei sille sitten mitään voi, turha sairauksia on etukäteen sairastaa.

Me käytämme hormoneja, koska meidän täytyy niin tehdä. Et sinä saa saarnoillasi ketään käännytettyä, tekeydyitpä sitten naiseksi tai transnai... anteeksi, transmieheksi.

• se siis
        Niinköhhhh kirjoitti:

Ai syntynyt mieheksi? En minä ainakaan. Minut tulkittiin väärin syntymässä muttei se muuta tosiaasiaa, että synnyin tytöksi.

että sinulla oli syntyessä kikkeli johti väärään tulkintaan. Kaikki olivat niin tyhmiä, että eivät tajunneet sitä, että kikkelistä huolimatta oletkin tyttö. Olipas tyhmiä kätilöitä, kun ajattelivat, että pojilla on kikkeli ja tytöillä pimppi. Olisihan heidän pitänyt tietää, että oikeasti oletkin tyttö.

Kovin kauan annoit ihmisten tulkita väärin, kun vasta pitkälti yli 50v hait korjausta asiaan. Olisi luullut, että pyrit korjaamaan tämän tulkinnan mahdollisimman aikaisin. "Pitkätyttö"

• puhutaan
        Niinköhhhh kirjoitti:

pelkästä kropasta, verenkiertoelimistöstä ja alkuperäisistä hormoneista, niin siinä mielessä ei ole väärin sanoa, että transnainen on syntynyt mieheksi, jos mietitään tiettyjen sukupuoleen sidottujen sairauksien riskejä.

• oli kaikki
        se siis kirjoitti:

että sinulla oli syntyessä kikkeli johti väärään tulkintaan. Kaikki olivat niin tyhmiä, että eivät tajunneet sitä, että kikkelistä huolimatta oletkin tyttö. Olipas tyhmiä kätilöitä, kun ajattelivat, että pojilla on kikkeli ja tytöillä pimppi. Olisihan heidän pitänyt tietää, että oikeasti oletkin tyttö.

Kovin kauan annoit ihmisten tulkita väärin, kun vasta pitkälti yli 50v hait korjausta asiaan. Olisi luullut, että pyrit korjaamaan tämän tulkinnan mahdollisimman aikaisin. "Pitkätyttö"

portit auki, vaan taivas rajana hoidoilla.

• pätkätyttö
        se siis kirjoitti:

Ei löydy tommoista nikkiä mistään. Varmaan joku trolli.

• ei oo ihan niin
        puhutaan kirjoitti:

pelkästä kropasta, verenkiertoelimistöstä ja alkuperäisistä hormoneista, niin siinä mielessä ei ole väärin sanoa, että transnainen on syntynyt mieheksi, jos mietitään tiettyjen sukupuoleen sidottujen sairauksien riskejä.

Entäs jos hormonit ei menekään ihan niin. Niitä on vähemmän tai tasapaino väärä tai kroppa nousee vastarintaan vääriä hormoneja vastaan?

• kullerkuppu
        ei oo ihan niin kirjoitti:

Entäs jos hormonit ei menekään ihan niin. Niitä on vähemmän tai tasapaino väärä tai kroppa nousee vastarintaan vääriä hormoneja vastaan?

Monet sanoo, että sukupuolen vastaiset hormonit tuntuu pahalta ja omat hyvältä. Se on tavallaan myös viimeinen testi HRT:n alussa. Jollei tunnu hyvältä, niin pakkia. Mutta hormonit tuntuu jo ennen HRT:tä. Väärät hormonit voi aiheuttaa erilaisia tauteja jo ennen koko prosessia. Vaikka ne siis on oman kehon tuottamia, oma keho voi reagoida niihin hylkien ja erilaisin allergiareaktioin. Se on sukupuoliristiriidan fyysinen oireisto.

• idiootti
        siis kaikilla kirjoitti:

miehillä on aivoissaan pullistuma? Kaikki me elämme tätä elämää aivoverenvuotoriskit ym tiedostaen, mutta ei sille sitten mitään voi, turha sairauksia on etukäteen sairastaa.

Me käytämme hormoneja, koska meidän täytyy niin tehdä. Et sinä saa saarnoillasi ketään käännytettyä, tekeydyitpä sitten naiseksi tai transnai... anteeksi, transmieheksi.

ainakin siltä kuulostaa. Tai sitten sinulla on pahoja ongelmia ymmärtää lukemaasi. Täällä on sanottu, että yli 50v miehillä on niitä pullistumia aivojen verisuonissa. Eikä täällä ole ketään yritetty käännyttää vaan otettu asia ainoastaan puheeksi.

Huomaa hyvin, että olet niiä kaikkitietäviä nulikoita, jotka täällä aina ovat äänessä kaikkitietävine viisauksineen.

• viestissäni
        idiootti kirjoitti:

ainakin siltä kuulostaa. Tai sitten sinulla on pahoja ongelmia ymmärtää lukemaasi. Täällä on sanottu, että yli 50v miehillä on niitä pullistumia aivojen verisuonissa. Eikä täällä ole ketään yritetty käännyttää vaan otettu asia ainoastaan puheeksi.

Huomaa hyvin, että olet niiä kaikkitietäviä nulikoita, jotka täällä aina ovat äänessä kaikkitietävine viisauksineen.

mitään väittämiä. Jos olet seurannut palstaa sen verran, että tiedät täällä olevan "kaikkitietäviä nulikoita", tietänet varmaan myös, että täällä on lähes päivittäin trolleja, jotka esiintyvät ties minä ja yrittävät saada transihmiset "tekemään parannuksen" tai ainakin ymmärtämään, että olemme pohjasakkaa. Se, että henkilö kutsuu itseään transmieheksi tuntui todella epäilyttävältä, jos on transnainen.

Juu, Suomi24:ssä joku tuntematon ihminen väitti, että miesten aivoissa on sitä ja tätä. Eli yhtä kuin fakta.

• sunkin
        idiootti kirjoitti:

ongelmas on? Toi viesti on varmaan tän ketjun kypsin! Tais liipata liian läheltä...

Millon täällä on jotkut kaikkitietävät nulikat kirjottanu ja mitä? Multa on menny sellanen ohi, vaikka luen tätä joka päivä. Siis sellaset, jotka kirjottaa positiiviseen sävyyn teeässistä.

• osuva
        idiootti kirjoitti:

"Täällä on sanottu, että yli 50v miehillä on niitä pullistumia aivojen verisuonissa."

Sen sanojalta on aivoaneurysma ilmeisesti jo puhjennutkin, koska väittää olevansa transmies, mutta jo seuraavassa viestissään sanoo kuitenkin olevansa miehestä naiseksi tapaus.

• aivot
        viestissäni kirjoitti:

mitään väittämiä. Jos olet seurannut palstaa sen verran, että tiedät täällä olevan "kaikkitietäviä nulikoita", tietänet varmaan myös, että täällä on lähes päivittäin trolleja, jotka esiintyvät ties minä ja yrittävät saada transihmiset "tekemään parannuksen" tai ainakin ymmärtämään, että olemme pohjasakkaa. Se, että henkilö kutsuu itseään transmieheksi tuntui todella epäilyttävältä, jos on transnainen.

Juu, Suomi24:ssä joku tuntematon ihminen väitti, että miesten aivoissa on sitä ja tätä. Eli yhtä kuin fakta.

sinullakin on, vaikka naiseksi itseäsi väitätkin

• minulla onkin,
        aivot kirjoitti:

enkä ole koskaan väittänyt itseäni naiseksi. Tähän keskusteluun osallistuu myös ftm:iä...

• HAHAHAHAHA!!!!
        aivot kirjoitti:

Hyvä, että edes ftm:t hyväksytään! Tästä on hyvä jatkaa...

• kehityksessä.
        se siis kirjoitti:

On niitä tapauksia joissa olisi pitänyt syntyä kaksi lasta, mutta toinen alkio (vai sikiö?) on ottanut toisen itseensä. Ei sitä välttämättä koskaan huomata.

Samoin syntyy näitä molemmat sukuelimet omaavia lapsia. Kaikenlaista sattuu ihmisen kehitys-vaiheessa. Onko se nyt sitten niin ihme jos aivot tulkisevat itsensä mieheksi tai naiseksi, mutta keho onkin sitten täysin päinvastaista?

Mitä epätodennäköistä siinä olisi.

• samaa mieltä
        HAHAHAHAHA!!!! kirjoitti:

Hyvä, että edes ftm:t hyväksytään! Tästä on hyvä jatkaa...

Aihe on yhä ajankohtainen.

• mikä...
        samaa mieltä kirjoitti:

Aihe on yhä ajankohtainen.

aihe?

• Anonyymi
        hurmalaiska kirjoitti:

Onneksi olkoon !
        Hienoa että olet päässyt ongelmastasi ja hyväksyt taas itsesi miehenä joka olet .
        Olen iloinen puolestasi!
        Mukavaa miehen elämää sinulle!

• kyllä aika

vähän... Mistä lääkäri voi varmuudella tietää, että yli 5-kymppisen aivoverenvuoto johtui juuri hormoneista? Kyllähän iäkkäät sellasia voi saada muistakin syistä.

• tavallista

asia kääntyi täällä taas aivan toiseksi kuin mitä alkuperäinen asia oli. Siitä saadaan taas kiittää muutamaa höyrypäätä, jotkat ovat niin tietäviä että......

• pahimman

löydät katsomalla peiliin.

• tässä viestiketjussa

oli olevinaan "niin tietävä" ketjun aloittajaa lukuunottamatta?

• Etzillee

Siellä hurmalaiska vastasi kolmessa minuutissa. Ei ollut yksinpuheluprovo, ei, kuten ei koskaan. Jokos se kämppis tuli marketista?

• anonyymi_A2i

"Yli 50-v"

Sehän oli 59 :D

• Anonyymi

50%:n riski.
      Joko saa tai ei.

Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      136
      7569
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1843
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1840
    4. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1603
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1525
    6. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      104
      968
    7. Oletko miten

Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      49
      900
    8. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      800
    9. Muistatko hänen

Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      31
      749
    10. Mahabharata oli ensimmäinen maailmansota

Toinen maailmansota oli oli vuosina 1914–1918
      Hindulaisuus
      241