Keliakia ja olut

eräs utelias

Minulla on tuttava,jolla on keliakia.Se huomattiin"vahingossa",sillä oli oireeton.Tuttavallani on tapana juoda olutta ehkä 3-4 kertaa vuodessa(ehkä useampi pullo,en ole kysynyt paljonko,sillä on asiakkaani,en kehtaa).Hän sanoo,ettei saisi juoda kuin paria merkkiä,mutta koska tekee mieli,niin hän silloin tällöin ottaa.Olihan hän pitkään syönyt viljaa päivittäin,ja sanoo,ettei tämä ole mitään siihen verrattuna.
Minua on jäänyt mietityttämään,että millaista haittaa tästä on?Kyse on kuitenkin satunnaisista kerroista,ja muuten noudattaa ruokavaliota.Eikä oireita tosiaan tule,korkeintaan vähän vatsa "kuplii".Onko täällä ketään asiantuntijaa,joka osaa vastata?

13

8487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei-hysteerikko

      Saat varmasti hysteerikkojen vastauksia joiden mielestä yksikin muru aiheuttaa myöhemmin syövän. Kyllä, hoitamattomalla keliakialla ja etenkin ohutsuolen syövällä on yhteys. Mutta se vaihtelee miten pienestä määrästä ohutsuolen nukka tuhoutuu. Joillakin tuo pari pulloa olutta ei aiheuta mitään, joillekin se aiheuttaa jatkuvan tulehdustilan josta voi myöhemmin aiheutua vakavia sairauksia. Miksei tuttavasi voi juoda gluteenitonta olutta silloin kun olutta juo?

      • eräs utelias

        Gluteiinittomia oluita on niin vähän,ja harvat tummia.Olen itse oluen ystävä,siis nimenomaan niin,että haluan maistella eri laatuja,ja vertailla ystävien kanssa,ja etenkin ulkomailla hieno maistella sellaisia oluita,joita Suomessa ei myydä.Samoin on tuttavani.Siitä tämä aihe tulikin miehen kanssa puheeksi,kun mietittiin,mitä menettäisi,jos olisi keliakia.Leipiin ym tottuisi ajan myötä,kun ne on kehittyneet,pastaa ym on monenlaista jo ilman gluteiinia,ja nuudeleita ym.Mutta sitä mietittii,että ei saisi kunnon oluita.Se olisi kurjaa.Itse en välitä siideristä,ja viinit on ravintolassa kalliita.Ja kuten sanottu,nautitaan oluiden maisteluista.Toivotaan,että ei joudu itse siihen tilanteeseen..Joskus kun maha kipeä useamman päivän,niin käy mielessä.


      • ei-hysteerikko
        eräs utelias kirjoitti:

        Gluteiinittomia oluita on niin vähän,ja harvat tummia.Olen itse oluen ystävä,siis nimenomaan niin,että haluan maistella eri laatuja,ja vertailla ystävien kanssa,ja etenkin ulkomailla hieno maistella sellaisia oluita,joita Suomessa ei myydä.Samoin on tuttavani.Siitä tämä aihe tulikin miehen kanssa puheeksi,kun mietittiin,mitä menettäisi,jos olisi keliakia.Leipiin ym tottuisi ajan myötä,kun ne on kehittyneet,pastaa ym on monenlaista jo ilman gluteiinia,ja nuudeleita ym.Mutta sitä mietittii,että ei saisi kunnon oluita.Se olisi kurjaa.Itse en välitä siideristä,ja viinit on ravintolassa kalliita.Ja kuten sanottu,nautitaan oluiden maisteluista.Toivotaan,että ei joudu itse siihen tilanteeseen..Joskus kun maha kipeä useamman päivän,niin käy mielessä.

        Eli mietitte ystävän kanssa että mitä jos olisi keliakia? Alunperin sanoit että ystävälläsi ON keliakia. Aika huonosti on kyllä asiat jos olut on se tärkein josta ei voi luopua. Tämä ystäväsi, jos sitä edes on, ottaa riskin että suoliston jatkuvassa tulehdustilassa jolla on suora yhteys vatsan alueen eri syöpiin. Hän voi itse punnita kannattaako riski oluen vuoksi.


      • eräs utelias
        ei-hysteerikko kirjoitti:

        Eli mietitte ystävän kanssa että mitä jos olisi keliakia? Alunperin sanoit että ystävälläsi ON keliakia. Aika huonosti on kyllä asiat jos olut on se tärkein josta ei voi luopua. Tämä ystäväsi, jos sitä edes on, ottaa riskin että suoliston jatkuvassa tulehdustilassa jolla on suora yhteys vatsan alueen eri syöpiin. Hän voi itse punnita kannattaako riski oluen vuoksi.

        Sanoin,että tuttavani,sanoin jopa,että hän on asiakkaani.Minä en voi alkaa paasata asiakkaalleni hänen tavoistaan.
        Sanoin myös,että mietimme MIEHENI kanssa,eli ystävästä en ole puhunut mitään.
        On sullakin murheet,jos luulet minun maailmani kaatuvan,jos en voisi juoda olutta.Koko pointti oli se,että mietin,mitä tuttuni tekee tällä itselleen,kun juo joskus harvoin.
        Itsekin juon olutta ehkä sen 4 kertaa vuodessa,eli ei todellakaan ole mikään ongelma kyseessä.Mutta kyllä,harmittaisi jos en voisi itse olutta juoda-mitä sitten,jos se minua harmittaisi?Eihän sille sitten mitään voisi,mutta saa kai sitä miettiä asioita lämpimikseen.Kaiken muun viljan kun voisi korvata.
        Mutta taidat olla sellainen moralisti,josta tuossa edellinen varoitteli :D
        Miksi muuten olisin keksinyt sen tarinan-ei tämä nyt niin "hauska"aihe ole,että keksin kuvitteellisen tuttavan!Enkä aio tutulleni mainita tästä keskustelusta,olisi pian entinen asiakas.


      • ei-hysteerikko
        eräs utelias kirjoitti:

        Sanoin,että tuttavani,sanoin jopa,että hän on asiakkaani.Minä en voi alkaa paasata asiakkaalleni hänen tavoistaan.
        Sanoin myös,että mietimme MIEHENI kanssa,eli ystävästä en ole puhunut mitään.
        On sullakin murheet,jos luulet minun maailmani kaatuvan,jos en voisi juoda olutta.Koko pointti oli se,että mietin,mitä tuttuni tekee tällä itselleen,kun juo joskus harvoin.
        Itsekin juon olutta ehkä sen 4 kertaa vuodessa,eli ei todellakaan ole mikään ongelma kyseessä.Mutta kyllä,harmittaisi jos en voisi itse olutta juoda-mitä sitten,jos se minua harmittaisi?Eihän sille sitten mitään voisi,mutta saa kai sitä miettiä asioita lämpimikseen.Kaiken muun viljan kun voisi korvata.
        Mutta taidat olla sellainen moralisti,josta tuossa edellinen varoitteli :D
        Miksi muuten olisin keksinyt sen tarinan-ei tämä nyt niin "hauska"aihe ole,että keksin kuvitteellisen tuttavan!Enkä aio tutulleni mainita tästä keskustelusta,olisi pian entinen asiakas.

        että keskustelit asiasta miehen kanssa, ei mieheni kanssa. En voi lukea ajatuksiasi ja tietää että tarkoitit juuri omaa miestäsi etkä tätä miestä joka on asiakkaasi. Jokainen aikuinen tekee omat valintansa, jos hän haluaa ottaa riskin oluen vuoksi niin hän ottaa. Ei tuossa ole mitään moralisointia.


      • eräs utelias
        ei-hysteerikko kirjoitti:

        että keskustelit asiasta miehen kanssa, ei mieheni kanssa. En voi lukea ajatuksiasi ja tietää että tarkoitit juuri omaa miestäsi etkä tätä miestä joka on asiakkaasi. Jokainen aikuinen tekee omat valintansa, jos hän haluaa ottaa riskin oluen vuoksi niin hän ottaa. Ei tuossa ole mitään moralisointia.

        Ei tullut mieleen,että voisit luulla niin.Ärsytti vaan asenne,että"jos sitä ystävää nyt edes on olemassa".Miksi ihmeessä olisin keksinyt koko jutun...?
        Mutta minä en voi puuttua muide asioihin,eikä ollut tarkoituskaan.Itseä lähinnä kiinostaa,mikä oikeasti on tuon asian vaikutus,kun toiset on millin tarkkoja-käyttää eri voirasiaa muun perheen kanssa,ja tämä ihminen tekee näin,sortuu silloin tällöin.Hän on sitäpaitsi sairaanhoitaja,eli tietää varmaan itse minkä riskin ottaa.
        Mutta olkoot tämä aihe sitten,yksiselitteistä vastausta ei ole.


      • Ex-Olutmestari
        eräs utelias kirjoitti:

        Gluteiinittomia oluita on niin vähän,ja harvat tummia.Olen itse oluen ystävä,siis nimenomaan niin,että haluan maistella eri laatuja,ja vertailla ystävien kanssa,ja etenkin ulkomailla hieno maistella sellaisia oluita,joita Suomessa ei myydä.Samoin on tuttavani.Siitä tämä aihe tulikin miehen kanssa puheeksi,kun mietittiin,mitä menettäisi,jos olisi keliakia.Leipiin ym tottuisi ajan myötä,kun ne on kehittyneet,pastaa ym on monenlaista jo ilman gluteiinia,ja nuudeleita ym.Mutta sitä mietittii,että ei saisi kunnon oluita.Se olisi kurjaa.Itse en välitä siideristä,ja viinit on ravintolassa kalliita.Ja kuten sanottu,nautitaan oluiden maisteluista.Toivotaan,että ei joudu itse siihen tilanteeseen..Joskus kun maha kipeä useamman päivän,niin käy mielessä.

        Kieltämättä ensimmäisenä itselläkin tuli mieleen, että eikö enää voi juoda olutta, kun tuli tuomio lääkäriltä. Shokki oli kova, onneksi tosin olin ehtinyt jo testata aidon Guinnesin irkuissa :)

        Siirryin suosiolla siidereihin ja siellähän oli ihan uusi maailma vastaassa - erilaisia siidereitä on valtavasti ja vasta murto-osaa on ehtinyt testaamaan. Jos ainoa kokemus siideristä on makea päärynä, kannattaa tutustua (erittäin) kuiviin versiohin kuten Fizz Extra Dry, Crowmoor, Strongbow ja edullisena tulokkaana Lidlin Karlens Dry Apple.

        Pari viikottaista saunakaljaa on kuitenkin säilynyt ohjelmassa, joten täysin en ole oluesta päässyt eroon. Mutta kyllä, entisenä olutmaistajana voin sanoa, että ei maailma keliakiaan ja oluen juonnin radikaaliin vähentämiseen kaadu :)

        Täältä muuten löytyy lista Suomessa myydyistä gluteenittomista oluista, maailmallahan noita on paljon muitakin. Kukkoa löytyy tummana versiona.

        http://www.glu.fi/vinkit/view.php?tid=12


      • eräs utelias
        Ex-Olutmestari kirjoitti:

        Kieltämättä ensimmäisenä itselläkin tuli mieleen, että eikö enää voi juoda olutta, kun tuli tuomio lääkäriltä. Shokki oli kova, onneksi tosin olin ehtinyt jo testata aidon Guinnesin irkuissa :)

        Siirryin suosiolla siidereihin ja siellähän oli ihan uusi maailma vastaassa - erilaisia siidereitä on valtavasti ja vasta murto-osaa on ehtinyt testaamaan. Jos ainoa kokemus siideristä on makea päärynä, kannattaa tutustua (erittäin) kuiviin versiohin kuten Fizz Extra Dry, Crowmoor, Strongbow ja edullisena tulokkaana Lidlin Karlens Dry Apple.

        Pari viikottaista saunakaljaa on kuitenkin säilynyt ohjelmassa, joten täysin en ole oluesta päässyt eroon. Mutta kyllä, entisenä olutmaistajana voin sanoa, että ei maailma keliakiaan ja oluen juonnin radikaaliin vähentämiseen kaadu :)

        Täältä muuten löytyy lista Suomessa myydyistä gluteenittomista oluista, maailmallahan noita on paljon muitakin. Kukkoa löytyy tummana versiona.

        http://www.glu.fi/vinkit/view.php?tid=12

        Ajattelinkin,etten ole ainoa,joka miettii moista.Enkä minä edes ota pari olutta viikossa,jos tuo tilanne eteen tulisi,joten ei olisi vielä pienempi muutos.Nyt en ole kuukauteen juonut yhtään olutta,sitä ennen pari ja sitten taas pariin kuukauteen ei yhtään,eli ei ole maailman kaatumisesta kiinni.Ihan vaan harmin paikasta ;)
        Ne ainoat siiderit,mitä joskus otan on kyllä kuivaa omenaa.Crowmoor on paras,mutta silti oluen otan ennemmin.
        Tuon kukon tiesin,mutta pistänpä pahan päivän varalle tuon linkin-tai jos joku joskus kysyy.On muutama muukin tuttu keliaakikko.Eli kiitos!


    • kt11118

      Heh, asian vierestä itse keliaakikkona minulla ei ole isompia himoja olueen..pullon jos juon niin ei mene kuin max. 15 minuuttia ja tulee suoraan läpi..ja siis siten että pöntöstä PITÄÄ laittaa istuinrengas alas :D

      Eli ei olutta tälle keliaakikolle, ei pisaraakaan.

      Sairastanut olen jo 25 vuotta

      • oluen ystävä

        Ompa näissä eroja.Tiedän monta,jotka eivät meinaa malttaa pysyä dietillä,kun ei tule mitään oireita-se on outoa.sukulaistytöllä juuri todettiin,eikä pienen pientä vaivaa ole ollut!Tehtiin eri sairauden takia kaikki mahdolliset testit,ja oli aika yllätys tuo keliakia.Ehkä tollasella 13v on kuitenkin helpompi totutella asiaan,kun aikuisella-ei ainakaan olutta ole edes ehtinyt maistaa ;) Ei hän tuntunut kovin asiasta järkyttyneen,itse olisin ihmeessä.Mutta pakkohan se olisi hyväksyä,jos olisi todettu.Hankalinta,kun viljaa vaikka missä,jopa maustekastikkeissa kuulemma!


      • joopatijoo....

        Mutta muissa maissa se olut on keliaakikolle sallittu. Eli jos muutat vaikkapa Ruottiin, ei tulekaan läpi enää niin nopeasti. Se on kummaa..

        t. eräs keliaakikko joka juo olutta vaikka asuu Suomessa...


      • vielä epätietoinen
        joopatijoo.... kirjoitti:

        Mutta muissa maissa se olut on keliaakikolle sallittu. Eli jos muutat vaikkapa Ruottiin, ei tulekaan läpi enää niin nopeasti. Se on kummaa..

        t. eräs keliaakikko joka juo olutta vaikka asuu Suomessa...

        En vielä tiedä onko keliakiaa.. tähystystä odotellessa kun ei verikokeissa näkynyt mitään.

        Nyt saa ihna maitokaupasta Sinerbrykoffin Light Beer 3 -nimistä gluteenitonta olutta. se oli erittäin hyvää kun tuossa v-loppuna sitä kokeilin. Siinä on jopa se Gluneeniton- merkki, se sellainen missä on viiva viljan päällä. Se on kuitenkin ohrasta tehtyä, eli ihan perussuomalaisen oluen makuista.


      • Keliaaaakikko
        vielä epätietoinen kirjoitti:

        En vielä tiedä onko keliakiaa.. tähystystä odotellessa kun ei verikokeissa näkynyt mitään.

        Nyt saa ihna maitokaupasta Sinerbrykoffin Light Beer 3 -nimistä gluteenitonta olutta. se oli erittäin hyvää kun tuossa v-loppuna sitä kokeilin. Siinä on jopa se Gluneeniton- merkki, se sellainen missä on viiva viljan päällä. Se on kuitenkin ohrasta tehtyä, eli ihan perussuomalaisen oluen makuista.

        Onhan noita vaikka mitä. Täällä lista Suomessa tarjolla olevista ja eiköhän ulkomaisista nettikaupoista voi tilata muitakin:

        http://www.glu.fi/vinkit/gluteeniton/Lista gluteenittomista oluista/12/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tapio Suominen on kuollut

      Urheilutoimittaja Tapio Suominen on kuollut. Suominen oli kuollessaan 60-vuotias. Selostajalegendan kuolemasta kertoo Y
      Maailman menoa
      251
      18429
    2. Tapio Suominen oli sairauden uhri

      Urheiluselostaja Tapio Suominen kuoli eilen keskiviikkona aamulla tapaturmaisesti Hattulassa. Toisen uutisen mukaan van
      83
      3135
    3. Tapio suominen

      Liian aikaisin lähdit sinua oli kiva kuunnella.
      Ikävä
      123
      2161
    4. Mitä toivot

      Tämän hetkiseen tilanteeseen?
      Ikävä
      191
      1850
    5. Sydämeni on

      varattu sinulle. Et ole minun, en ole sinun. Me on mahdottomuus. Mutta olet se joka on mielessäni ensimmäisenä kun herää
      Ikävä
      134
      1725
    6. Rannalle! Uimaan!! Rinnat paljaiksi!!!

      Järki kadonnut sekä niiltä feministeiltä, jotka vaativat saada esiintyä rinnat paljaina julkisilla uimarannoilla, kuten
      Maailman menoa
      269
      1403
    7. Minä itkin kotona kun tajusin että

      Pelkuruuteni takia kun en lähestynyt vaikka järjestit otollisen hetken ja myöhemmin huomasin lasittuneen katseesi miten
      Ikävä
      10
      1272
    8. Kok-edustaja: Yle aivopesee työntekijöitä

      "– Yle ei vain sensuroi Kyllä isä osaa-sarjaa, vaan haluaa jaksojen määrää manipuloimalla HÄVITTÄÄ ”ongelman” todellisuu
      Maailman menoa
      82
      1083
    9. Elämääni tulee pian uusi uros

      Se on sinisilmäinen, blondi. 😍 Toivottavasti tämä ok?
      Ikävä
      118
      960
    10. Ylen jälkiviisaat estotonta Kamala Harris suitsutusta

      Kolme samanmielistä naikkosta hehkutti Kamala Harrisia ja haukkui Trumpia estottomasti. Nyt oli tarkoituksella valittu
      Maailman menoa
      232
      959
    Aihe