Onko aviorikokseen toisen puolison houkuttelu syntiä?

Ex-kaverinsa pettämä

Kuinka oikeat Ladiolaisuuteen kuuluvat ihmiset suhtautuvat avioliiton rikkomisyritykseen? Minun kaveripiiriin tuppautui aivan yllättäen Siikalatvan alueella eräs nykyisin 41 v. naikkonen, joka väitti haluavansa olla kaverini/ystäväni eikä kuulemma halunnut näin päästä rakkaan aviomieheni lähelle, mutta toisin kävi, vaikka puolisoni ei antanut hänelle suotuisia signaaleja. Oli puhe pari vuotta sitten tämän naisen kanssa jopa siitä, etten voi kestää ja sietää ihmistä, joka vonkaa miestäni ja esittää kaveriani. Sanoin suoraan, etten voi hyväksyä sellaista, että yritetään miestä ja ollaan tämän jälkeen muka haluamassa olla mieheni kaveri, jotta saisi olla tämän lähellä odottaen uutta tilaisuutta.

Viime talvena tämä ns. "kaveri" alkoi lähetellä kaipaavia tekstiviestejä mieheni puhelimeen, joihin oli kirjoitettu rakkaudentunnustuksia. Samalla minuun tämä muka ystäväni vähensi yhteydenpitonsa nollaan. Tämä leski-rouva oletti mitä ilmeisemmin, ettei aviopuolisoni näytä minulle hänen tekstiviestejään. Miehelleni tämä muka kunnollinen ihminen oli vinkunut haluavansa olla ystävää ja ja kaveria sen jälkeen, kun mieheni oli ilmoittanut, että rakastaa minua eikä halua tätä naista lähelleen eikä kotiimme.

Eihän tämä nainen sitä tietenkään uskonut, vaan tuli syksyllä käymään ja lähetteli viestejä miehelleni vielä alkuviikosta luullen, etten tiedä, mitä hän yrittää tehdä.

Olen kerännyt rohkeutta kysyäkseni tältä leskeltä, että onko hän yrittänyt miestäni, onko heillä suhde tai laitellut viestejä miehelleni. Kysyinkin asiaa suoraan maanantaina, mutta tietenkin tämä nainen kielsi asian ja vieläpä vetosi Laestadiolaiseen elämänkatsomukseensa. En edelleenkään kertonut tietäväni miehelleni osoitetuista rakkaus-tekstiviesteistä, mutta ainakin sain hänet puhumaan itsensä pussiin. Miten on mahdollista, että tälläistä voi sattua, että "kunnon" Laestadiolainen leski yrittää valehdella liikuntarajoitteiselle ja vokotella hänen ei-laestadiolaista miestä? Itse olen perus-luterilainen, jolle on opetettu, että raamatussa sanotaan:"Älä himoitse toisen aviopuolisoa!"

Ainakin opin sen, että en uskalla hankkia enää uusia kavereita Siikalatvalta. Aina minulle on tehty sama temppu, mutta tämä nykyinen pitkäaikainen puolisoni on sentään järkevä ihminen, jolle liikuntarajoitteisuuteni ei kuulemma aiheuta vinkua mennä ikinä kenenkään muun sänkyyn. Olen hänen ainokaisensa ja rakas mussukkansa, vaikka sitä eivät muut tunnu ymmärtävän. Olisin sentään luullut, että täällä Pulkkilassa olisi ollut rehtejä Laestadiolaisia henkilöitä, joille avioliitto ja kaverit olisivat vielä pyhä asia. On huijattu ja petetty olo tämän "kaverin" takia. Eikö aviorikos ole Laestadiolaisille syntiä? Entä tälläinen valehtelu ja selän takana vehtaaminen & kieroilu?

11

1756

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uuslestadiolainen....

      Samat synnit ne on lestadiolaisillakin uskovaisilla. Kieroilua en kannata missään määrin,en minkäänlaista valehtelua ja luiruilua. Tällaiset, jotka tätä harrastavat ja vielä ihan tietoisesti, ovat kyllä matkalla helvettiin. Varo tällaisia tekolestadiolaisia. ja tekopyhiä yleensäkin. Kieroja huijareita löytyy kaikista ihmisryhmistä rotuun, sukupuoleen ja uskontoon katsomatta.

      • mieltä

        kanssasi! Eivät yhtään parempia kuin muutkaan ihmiset,vaikka ovatkin itse sitä mieltä.Vaikka kyllähän sitä aina voi avio/avopuolisolle sanoa,että käsky tuli ylhäältä!!!


    • sinulle jo

      tähän viestiin toisessa kohtaa, mutta kaikki ihmiset ovat tuomion alaisia samoille synneille, Jumala voi kylläkin armahtaa ihmisiä, johon me emme pysty... Olen itsekkin avioeron kokenut, useasti petetyksi tullut. Mutta on tärkeää muistaa se, että Jumala mittaa meille sillä mitalla, millä me mittaamme toisille. Niin inhoittavalta kuin se tuntuukin...

      • Ex-kaverinsa pettämä

        Kiitos teille kaikille vastauksistanne! Myös kaikille niille, jotka vastasitte poistettuihin ketjuihin. Tuntuu siltä kuin olisin saanut kadonnutta itsetuntoani hieman takaisin.

        Tiedän, että armollinen Jumala palkitsee ihmisen sen perusteella, miten tämä kohtelee muita. Siksi olenkin pyrkinyt olemaan hyvä toisia kohtaan. En voi tämän vuoksi ymmärtää, että miksi kyseinen leskirouva maksoi hänelle tekemäni hyvät teot pahalla.

        Koetin auttaa häntä esim. työnhakuun liittyvissä asioissa, neuvoin häntä rajujen poikiensa kasvatuksessa, autoin jopa uuden oman miehen etsimisessä, vaikka hän nauroi kirjaimellisesti minun pukeutumiselle, uskonnolleni, murteelleni, harrastuksille ja kaikelle, joka minuun liittyi ja ennenkaikkea vokotteli rakasta aviomiestäni selkäni takana.

        Minulle itselleni ovat avioliitto ja uskonto erittäin pyhä asia. Samoin kaverit ja ystävät, jotka eivät vehtaa ja kieroile selän takana, kuten tämä 41- vuotias leskirouva teki syyttäen kaikesta vielä miestäni, jonka tiedän olevan uskollinen.

        En voi mitenkään ymmärtää sellaisia ihmisiä, jotka vetoavat uskoonsa ja väittävät siihen vedoten, että se kieltää toisen aviomiehen vokottelun, mutta tekee itse kaiken aikaa toisin.
        En enää pysty myöskään hyväksymään sellaisia ihmisiä, jotka tekevät tämän naisen tekemiä asioita, sillä minulle on tehty aiemmin samoin monta kertaa. Kaverini ja ystävät ovat osoittautuneet lähes aina olevan kanssani samasta syystä eli käyttäneet minua vain hyväkseen päästäkseen minun kumppanini seuraan valehdellen samalla minulle. Yleensä lopulta epäonnistuttuaan he ovat kuitenkin tunnustaneet yrityksensä toisin kuin tämä petollinen ystäpiiriini luikerlellut ns. teko-ystävä.


      • Tiehöylä
        Ex-kaverinsa pettämä kirjoitti:

        Kiitos teille kaikille vastauksistanne! Myös kaikille niille, jotka vastasitte poistettuihin ketjuihin. Tuntuu siltä kuin olisin saanut kadonnutta itsetuntoani hieman takaisin.

        Tiedän, että armollinen Jumala palkitsee ihmisen sen perusteella, miten tämä kohtelee muita. Siksi olenkin pyrkinyt olemaan hyvä toisia kohtaan. En voi tämän vuoksi ymmärtää, että miksi kyseinen leskirouva maksoi hänelle tekemäni hyvät teot pahalla.

        Koetin auttaa häntä esim. työnhakuun liittyvissä asioissa, neuvoin häntä rajujen poikiensa kasvatuksessa, autoin jopa uuden oman miehen etsimisessä, vaikka hän nauroi kirjaimellisesti minun pukeutumiselle, uskonnolleni, murteelleni, harrastuksille ja kaikelle, joka minuun liittyi ja ennenkaikkea vokotteli rakasta aviomiestäni selkäni takana.

        Minulle itselleni ovat avioliitto ja uskonto erittäin pyhä asia. Samoin kaverit ja ystävät, jotka eivät vehtaa ja kieroile selän takana, kuten tämä 41- vuotias leskirouva teki syyttäen kaikesta vielä miestäni, jonka tiedän olevan uskollinen.

        En voi mitenkään ymmärtää sellaisia ihmisiä, jotka vetoavat uskoonsa ja väittävät siihen vedoten, että se kieltää toisen aviomiehen vokottelun, mutta tekee itse kaiken aikaa toisin.
        En enää pysty myöskään hyväksymään sellaisia ihmisiä, jotka tekevät tämän naisen tekemiä asioita, sillä minulle on tehty aiemmin samoin monta kertaa. Kaverini ja ystävät ovat osoittautuneet lähes aina olevan kanssani samasta syystä eli käyttäneet minua vain hyväkseen päästäkseen minun kumppanini seuraan valehdellen samalla minulle. Yleensä lopulta epäonnistuttuaan he ovat kuitenkin tunnustaneet yrityksensä toisin kuin tämä petollinen ystäpiiriini luikerlellut ns. teko-ystävä.

        Uuslestadiolaiset eivät ota kantaa VL toimintaan noin yleensä. Tässä tapauksessa on kuitenkin kyseessä äärimmäinen moraalittomuus, joka velvoittaa ketä tahansa uskovaa. Noudatamme Jeesuksen rakkauden kaksoiskäskyä. Rakastamme kaikkia lähimmäisiämme, emme kuitenkaan syntiä ja moraalittomia tekoja.

        Mikäli voit antaa tuon 41 vuotiaan lesken yhteystiedot, niin joku puhujistamme voi käydä keskustelemassa hänen kanssaan. Puhuttelustamme moni, - itse asiassa kaikki ovat saaneet avun syntiselle elämäntavalleen.


    • isompaa huolta

      Eihän tuossa suurta huolta ole, uusi tulokas ei voi vaimon asemaasi horjuttaa. Kun kyseessä on leski, on ilmeistä että ei ole kyse neitsyestä ja silloin hän ei Raamatun mukaan voi päästä kuin korkeintaan konkubinin asemaan. Mahdollinen jälkikasvukin kuuluisi Raamatun mukaan sinulle, niin olen ymmärtänyt.

      • Ex-kaverinsa pettämä

        Minä olen lukenut Raamatusta, että lesken tulee ottaa uudeksi puolisokseen menehtyneen puolison veli ja heidän lapsensa tulisivat kuolleen puolison nimiin.

        Muunlainen toisen puolison himoitseminen oli kiellettyä.


    • tässä kuitenkin vastaus

      Minusta on todella törkeää, että sinua on kohdeltu noin. Avioliitto on pyhä, ja Raamattu sanoo: "Minkä Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako". Tämä koskee mielestäni nimenomaan sitä, että ei yritetä viedä toisten puolisoja. Tämä sama sanotaan toisin kymmenessä käskyssä, "Älä himoitse lähimmäisesi puolisoa...". Kuulostaa oikein kierolta touhulta, että hän on ensin verhoutunut ystäväksesi ja sitten yrittänyt viedä miehesi. Ja vielä valehdellut sinulle asiasta. Toivottavasti tuo nainen ei enää tänä päivänä häiritse sinua ja miestäsi. Kannattaa tosiaan varoa tuollaisia "ystäviä".

      Olen itse törmännyt joskus elämäni aikana samaan asiaan. Nimittäin naiset ovat tulleet, jopa minun läsnäollessa, iskemään miestäni. Naiset eivät olleet ollenkaan moksiskaan minusta tai siitä että olemme sitoutuneet toisiimme vaan yrittivät ns. onneaan. Tämä siis lohdutuksen sanana ettet ole ainoa joka on joutunut tällaiseen tilanteeseen. Todella outoa käytöstä mielestäni, ei tulisi omaan mieleeni koskaan mennä yrittämään rikkomaan toisten liittoa. Ehkä tämä kuvastaa kotoa opittuja asioita tai yleisesti ihan tämän maailman menoa. Pettäminen ja valehtelu jyräävät. Eikä kristitytkään säästy tältä.

      Siunausta ja tsemppiä avioliitollenne!

      • nainen..

        Chateissa pörrää näitä "uskovaisten"rouvien ukkoja etsimässä seuraa. Liian sinisilmäinen ei kannattaisi olla.
        Työmatkoilla sitte irrotellaan vähän.


    • pulkkilan tt

      ja on silti sulle uskollinen. on outoa että tutkit miehesi viestit ja ilmeisesti jankutatkin hänelle. ero voi tulla.. joku käryää..
      varmatieto

    • niin kauhean vaaral-

      liselta kuulosta.

      Kristillisen rakkauden nimissä Sinun tilisi hieman sääliä 41-vuotiasta leskeä. Tuon ikäisen naisen ei enää ole kovinkaan helppoa luoda uusia suhteita. Ehkei hän välttämättä haluakaan sitoutua. Hänelle todennäköisesti riittää, että saa seksuaaliset tarpeensa tyydytetyksi. Tuossa prosessissa miehestäsi saattaisi olla suurta apua. Voisithan neuvoa ja ohjata miestäsi tyydyttämään lähimmäisesi luonnolliset tarpeet. Ja sitten päälle kahvistelisitte kaikki yhdessä ja kummastelisitte, että moninaisia ovat nämä ihmisten tiet, elo kummallista ja haaveet usein irrationaalisia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1772
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1224
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1126
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      72
      901
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      233
      872
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      855
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe