Sipulit parvekkeelle

Titta

Olen monena syksynä aikonut istuttaa parvekelaatikkoon ja -ruukkuun monivuotisia keväällä eri aikaan kukkivien kukkien sipuleita. Olen ostanutkin muutaman pussin, vaan jäin pähkäilemään, että riittääkö kun laitan sipulit multaan purkkeihin, vai tarvitsevatko ne jotain erityistä peittämistä tms.

Luin jostain, että ihmiset ovat peitelleet purkkejaan karhunvillalla, styroxilla ja vaikka millä. Vaikuttaa turhan hankalalta lähteä moiseen hankintaan.

Eli tuleeko niistä mitään, jos vain tökin ne astioihin multaan? Joku tietysti sanoo, että kokeile, mutta kyllä jollain varmasti on kokemusta kukkasipulien kasvattamisesta parvekkeella.

12

3924

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Titta

      Tässä kävi juuri niin kuin epäilinkin, että ketään ei kiinnosta parvekekasvattaminen. Kaikilla on ilmeisesti talot ja mannut missä viljellään.

      • sipuli

        Sipulikukat

        Syksyn usein ankeista ja raskaistakin töistä mukavimpia ovat kevään sipulikukkien istutukset. Aikakausilehdet tarjoavat sipulikukkapaketteja ja alan liikkeissä ja tavarataloissa sekä ruokakaupoissakin on tarjolla toinen toistaan houkuttelevampia pakkauksia. Niitä on vaikea vastustaa ja miksi pitäisikään jos on edes vähänkin maata, johon niitä voi istuttaa. Kukkalaatikoihin ei kannata kuitenkaan laittaa - olen sen kokeillut - mitään ei kasva vaikka kukka-astia olisi aivan maata vasten. Ne tietysti yksinkertaisesti paleltuvat. Olen kyllä lukenut että parvekelaatikossakin voi sipulikukkia kasvattaa, jopa narsissit, tulppaanit ja pikkusipulit päällekkäin samassa laatikossa, mutta se vaatii hyvän pakkassuojauksen. Syksyn puutarhalehdissä (Kotipuutarha nro 8 - 9 ja Viherpiha nro 5) on runsaasti kukkasipuli-asiaa ja istutusvinkkejä.


      • Titta
        sipuli kirjoitti:

        Sipulikukat

        Syksyn usein ankeista ja raskaistakin töistä mukavimpia ovat kevään sipulikukkien istutukset. Aikakausilehdet tarjoavat sipulikukkapaketteja ja alan liikkeissä ja tavarataloissa sekä ruokakaupoissakin on tarjolla toinen toistaan houkuttelevampia pakkauksia. Niitä on vaikea vastustaa ja miksi pitäisikään jos on edes vähänkin maata, johon niitä voi istuttaa. Kukkalaatikoihin ei kannata kuitenkaan laittaa - olen sen kokeillut - mitään ei kasva vaikka kukka-astia olisi aivan maata vasten. Ne tietysti yksinkertaisesti paleltuvat. Olen kyllä lukenut että parvekelaatikossakin voi sipulikukkia kasvattaa, jopa narsissit, tulppaanit ja pikkusipulit päällekkäin samassa laatikossa, mutta se vaatii hyvän pakkassuojauksen. Syksyn puutarhalehdissä (Kotipuutarha nro 8 - 9 ja Viherpiha nro 5) on runsaasti kukkasipuli-asiaa ja istutusvinkkejä.

        Lueskelin jostain, että joku olisi istutellut sipulit parvekelaatikkoon vasta kevättalvesta, ja hyvin kukkivat. Ainakin kertomuksen mukaan.

        Onko muilla kokemuksia?

        En kai minä nyt ainoa ihminen ole joka yritän jotain parvekkeella kasvattaa?

        Kertokaa nyt muutkin jotain, vain onko tämä vain perunamaan ja talon omistajille tarkoitettu palsta.

        Sain amppelitomaattejakin monta sataa parvekkeella :)


      • tiivi
        Titta kirjoitti:

        Lueskelin jostain, että joku olisi istutellut sipulit parvekelaatikkoon vasta kevättalvesta, ja hyvin kukkivat. Ainakin kertomuksen mukaan.

        Onko muilla kokemuksia?

        En kai minä nyt ainoa ihminen ole joka yritän jotain parvekkeella kasvattaa?

        Kertokaa nyt muutkin jotain, vain onko tämä vain perunamaan ja talon omistajille tarkoitettu palsta.

        Sain amppelitomaattejakin monta sataa parvekkeella :)

        Itse laittelin isoon ruukkuun sipuleita,kastelin ja vein kellariin jossa ei tule pakkasta niin paljon kuin ulos eli saapi nähdä että toimiiko?
        Mutta tälläset ohjeet sain ohimennen kun kyselin.Pitää vaan muistaa keväällä nostaa valoon.Kerropa jos sulla joskus onnistuu siis muistaessasi sillä kevääseenhän on vielä aikaa.


      • Titta
        tiivi kirjoitti:

        Itse laittelin isoon ruukkuun sipuleita,kastelin ja vein kellariin jossa ei tule pakkasta niin paljon kuin ulos eli saapi nähdä että toimiiko?
        Mutta tälläset ohjeet sain ohimennen kun kyselin.Pitää vaan muistaa keväällä nostaa valoon.Kerropa jos sulla joskus onnistuu siis muistaessasi sillä kevääseenhän on vielä aikaa.

        Kuinka sattuikin, kun tuli eilen juuri tuo samainen asia mieleen. Eli, että kuinkahan onnistuisi, jos veisi purkit kellariin. Tarvisikohan niitä käydä kastelemassa, vai "unohdetaanko" ne vain sinne johonkin kevättalveen saakka.

        En ole tehnyt vielä sipuleilleni mitään, kun aika on mennyt pähkäillessä. Sipuleita on kyllä niin paljon, että taidan kokeilla myös tuota kellarikonstia ja jotain muuta.

        Yritän muistaa sitten kertoa kuinka olen onnistunut, Sinä myös :) Kiitos vinkistä.


      • Kauko
        Titta kirjoitti:

        Kuinka sattuikin, kun tuli eilen juuri tuo samainen asia mieleen. Eli, että kuinkahan onnistuisi, jos veisi purkit kellariin. Tarvisikohan niitä käydä kastelemassa, vai "unohdetaanko" ne vain sinne johonkin kevättalveen saakka.

        En ole tehnyt vielä sipuleilleni mitään, kun aika on mennyt pähkäillessä. Sipuleita on kyllä niin paljon, että taidan kokeilla myös tuota kellarikonstia ja jotain muuta.

        Yritän muistaa sitten kertoa kuinka olen onnistunut, Sinä myös :) Kiitos vinkistä.

        Jos kellarin lämpötila on 0... 5. niin ei niitä juuri tarvitse käydä kastelemassa, kunhan ruukku on alunperän kosteahko (ei missään tapauksessa märkä, silloin pinta homehtuu, ja sipulit saatttavat mädäntyä jne).

        Parvekkeella olen kokeillut sipuleita ruukussa ilman minkäänlaista peittoa, ja lopputulos on ollut huono. Hyvä jos muutama kukkimaton lehti nousee ylös. Tietysti lasitettu parveke auttaa jos talvi vielä on lauha... mutta suosittelen kyllä ruukun peittämistä tai viemistä 0... 5 asteiseen kellariin talveksi.


    • Paula

      Noh, Titta. Vaikka meillä talo onkin, niin yksi vuosi kokeilin pikkunarsissien sipulien talvettamista kellarissa parvekelaatikoissa. Ajattelin, että lähtisivät keväällä aikaisemmin kasvuun, mutta ne mätänivät.

      Voi olla, että kastelin mullan jo syksyllä liian märäksi, tai ehkä se oli liian tiivistä. Ehkä olisi pitänyt olla enemmän hiekkaa mullan seassa. Parvekelaatikoiden pohjissa oli kyllä reiät, mutta keväällä kun hain laatikot pois perunakellarista, sipulit olivat mädäntyneet ja multa läpimärkää. En kastellut laatikoita talven aikana.

      • Titta

        Kyllä menee niin vaikeaksi, että taidan jättää koko homman ja lahjoittaa sipulit miniälle joka sitten istuttelee ne joskus maahan. Saanhan siellä sitten käydä niitä ihailemassa.

        Toinen näemmä onnistuu ja toinen ei.

        Olen tässä miettinyt, että taidan istuttaa niistä osan alkukeväästä parvekeelle purkkeihin ja katson sitten mitä tulee. Vai tuleeko mitään.


      • Kauko
        Titta kirjoitti:

        Kyllä menee niin vaikeaksi, että taidan jättää koko homman ja lahjoittaa sipulit miniälle joka sitten istuttelee ne joskus maahan. Saanhan siellä sitten käydä niitä ihailemassa.

        Toinen näemmä onnistuu ja toinen ei.

        Olen tässä miettinyt, että taidan istuttaa niistä osan alkukeväästä parvekeelle purkkeihin ja katson sitten mitä tulee. Vai tuleeko mitään.

        Ehdotan että laitat ne nyt ruukkuun jonka täytät kuivahkolla hiekalla. Viet ruukun kylmäkellariin tai jos pidät parvekkeella, niin suojaa hyvin. Älä kastele ollenkaan. Sitten 2 kuukauden päästä nostat lämpimään. Ensimmäisen vuodenhan sipulit kukkivat varastoimansa ravinteiden voimalla, eli jos et halua niitä jatkokasvattaa niin hiekka kasvualustana käy hyvin. Ravinneliousta voi kyllä kukinta-aikaan antaa.

        Voit kokeilla myös sipulien säilyttämistä sellaisenaan jääkaapissa ja sitten keväällä istuttamista multaan. Tuosta ei ole kokemusta, mutta aina voi kokeilla...


      • mä vaan
        Kauko kirjoitti:

        Ehdotan että laitat ne nyt ruukkuun jonka täytät kuivahkolla hiekalla. Viet ruukun kylmäkellariin tai jos pidät parvekkeella, niin suojaa hyvin. Älä kastele ollenkaan. Sitten 2 kuukauden päästä nostat lämpimään. Ensimmäisen vuodenhan sipulit kukkivat varastoimansa ravinteiden voimalla, eli jos et halua niitä jatkokasvattaa niin hiekka kasvualustana käy hyvin. Ravinneliousta voi kyllä kukinta-aikaan antaa.

        Voit kokeilla myös sipulien säilyttämistä sellaisenaan jääkaapissa ja sitten keväällä istuttamista multaan. Tuosta ei ole kokemusta, mutta aina voi kokeilla...

        Istutin syksyllä sipuleita isoon ruukkuun parvekkeelle. Olin monesti ajatellut ja näin telkasta ohjelmaa, jossa kehotettiin peittämään istutus jollain. Aikaansaamattomuuttani ne on jääny peittämättä, vaikka oon monesti sitä aikonu ja kumppanillekin puhunu. Sieltä ei varmaan sit nouse mitään. No, pitää ostaa kevätsipuleita. Onnistuuko ne parvekkeella?


      • Juurtuva
        mä vaan kirjoitti:

        Istutin syksyllä sipuleita isoon ruukkuun parvekkeelle. Olin monesti ajatellut ja näin telkasta ohjelmaa, jossa kehotettiin peittämään istutus jollain. Aikaansaamattomuuttani ne on jääny peittämättä, vaikka oon monesti sitä aikonu ja kumppanillekin puhunu. Sieltä ei varmaan sit nouse mitään. No, pitää ostaa kevätsipuleita. Onnistuuko ne parvekkeella?

        Jos mahdollista niin sipuliruukut voi laittaa hiekkaan tai muun maan ympäröimäksi maan tasoon.Sitten vähän kuivia puiden lehtiä päälle ja lumi hoitaa talven suojauksen.


      • Titta
        Juurtuva kirjoitti:

        Jos mahdollista niin sipuliruukut voi laittaa hiekkaan tai muun maan ympäröimäksi maan tasoon.Sitten vähän kuivia puiden lehtiä päälle ja lumi hoitaa talven suojauksen.

        Toi ei toimi mulla ainakaan, kun asun kerrostalon kuudennessa kerroksessa. Ei niitä täällä voi mihinkään maan tasoon viedä ja pojalle en lähde mitään raijaamaan.

        Joka tapauksessa homma on nyt myöhäistä. Jäivät laittamatta, oli liikaa sairautta yms.

        Nyt pitäisi kyllä alkaa siemeniä jo kiiruusti idättämään.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8296
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2253
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1919
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1654
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1489
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1272
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe