Mulla on ctec:in akkulaturi xs3600 muistaakseni. Akku oli latauksessa kuukauden päivät, siinä ajassahan luulis akun täyttyneen (85Ah vapaa-ajan akku). Mutta ei laturin mukaan joka pukkasi vielä lähemmäs kolmea ampeeria virtaa. Jännite oli akulla 13,3V kun otin laturin irti.
Kysymykset: Oliskohan laturin huoltoon lähettäminen ajankohtaista? Eikö sen pitäisi siirtyä ylläpitolataukselle autom.? Kuinka pitkä takuu aika tuolla laitteella on, ruottin sivuilla luki että 5v, koskeeko myös suomea?
c-tec akkulaturi
19
4863
Vastaukset
- koskeeko
luultavasti 5v saa takuuta ainakin lähetämällä sen valmistajalle. varmaan onnistuu suoraan kauppaankin vieden (löytyykö kuitti?). jos ei ja kyseistä aparaattia on valmistettu vasta 4v, niin sekin riittää 'kuitiksi'.
mikäli sikailevat takuun suhteen ja laite on ulkoisesti kuin uusi, niin osta toinen samanlainen postimyynnistä ja lähetä sillä kuitilla (kopio) vaikka maahantuojalle takuuseen. sitten palautat postimyyntiin ostamasi laturin. - akkulaturi 47
Mistä päättelet, että laturi on rikki? Mielestäni akkukin voi olla loppu niin, ettei se lataudu kunnolla.
Kokeilisin ensin toisella akulla ja mikäli toimii samoin niin sitten laturi myyjälle joka hoitaa sen kuntoon. - latausta
Mistä tiedät että ongelma on laturissa eikä akussa?
- PuSe
ole liian iso akku 3600:n ladattavaksi?
Ei taida kapasitetti saada sitä täyteen?
Epäilen akun kuntoa.- piiputtaaaa
Akku on uusi, kertaalleen ladattu toisella laturilla. Olen aikaisemmin epäillyt akkua kun oli vanhempi akku kiinni(75Ah). Mutta tämä vanha akku lataantuu aurinkopaneelilla täyteen ihan hyvin...
Tuohon aikaisempaan kommenttiin laturin kapasiteetista... Niin eikö sen pitäisi toimia 120Ah asti?
http://www.ctek.com/SV/MULTI-XS-3600.aspx?p=technical - vaikuta
siis toi lataa muistaakseni 3.6A. eli se vain lataa hitaammin ison akun täyteen. ei ole mitään tekemistä senkanssa, että ei pystyisi/osaisi ladata isoja akkuja.
- akkulaturi 47
vaikuta kirjoitti:
siis toi lataa muistaakseni 3.6A. eli se vain lataa hitaammin ison akun täyteen. ei ole mitään tekemistä senkanssa, että ei pystyisi/osaisi ladata isoja akkuja.
Valmistaja antaa mainoksissaan ymmärtää, että tuossa laturissa olisi jotakin älyä, mutta äly lienee vain siinä, että latausjännite on rajoitettu jolloin lataus käytännössä loppuu akun tullessa täyteen ja napajännitteen saavuttaessa riittävän tason.
Aloittaja taisi mainita, että napajännite ei ole noussut kuin 13,3 volttiin. Jos se on mitattu laturin irroituksen jälkeen pari tuntia levänneestä akusta, on akku täysi ja laturi vialla. - piiputaaaaa
akkulaturi 47 kirjoitti:
Valmistaja antaa mainoksissaan ymmärtää, että tuossa laturissa olisi jotakin älyä, mutta äly lienee vain siinä, että latausjännite on rajoitettu jolloin lataus käytännössä loppuu akun tullessa täyteen ja napajännitteen saavuttaessa riittävän tason.
Aloittaja taisi mainita, että napajännite ei ole noussut kuin 13,3 volttiin. Jos se on mitattu laturin irroituksen jälkeen pari tuntia levänneestä akusta, on akku täysi ja laturi vialla.Nyt, 13 tunnin jälkeen, jännite on 13,15V. Eli jotain vikaa on. Akku siis on uusi kaksi kertaa purettu ja yhden kerran ladattu ennen tätä. Eikä ole siis ihan tyhjäksi ladattu
- akkulaturi 47
piiputaaaaa kirjoitti:
Nyt, 13 tunnin jälkeen, jännite on 13,15V. Eli jotain vikaa on. Akku siis on uusi kaksi kertaa purettu ja yhden kerran ladattu ennen tätä. Eikä ole siis ihan tyhjäksi ladattu
Mikäli mittarisi on ehjä, on akku täynnä.
Jos laturin tosiaan pitäisi lopettaa täyden akun lataaminen, on siinä jotakin vialla. - PuSe
vaikuta kirjoitti:
siis toi lataa muistaakseni 3.6A. eli se vain lataa hitaammin ison akun täyteen. ei ole mitään tekemistä senkanssa, että ei pystyisi/osaisi ladata isoja akkuja.
mutta itse olen saanut sillä isommalla, muistaakseni malli on 7000 kaikki 80 amppeeritunnista isommat akut mielestäni paremmin täyteen (ja nopeammin) kuin tuolla 3600:lla joka on ihan pätevä peli sekin pienemmille akuille.
- piiputtaaaa
akkulaturi 47 kirjoitti:
Mikäli mittarisi on ehjä, on akku täynnä.
Jos laturin tosiaan pitäisi lopettaa täyden akun lataaminen, on siinä jotakin vialla.juu on se mittari ehjä, kun naapurin ammattivehkeelläkin näytti samaa
- Nappia
Painoithan sitä akun koon valintanappia
Jos et niin lataa vain ylläpitolatauksella juurikin tuolla jännitteellä.
Asia selvitetty käyttöohjeessa - jorgoi
Merikäyttöön suunnitellut laturit lataavat akun aina korkeampaan jännitteeseen kuin nk. jokamiesmallit, mitkä on tarkoitettu auton akkujen lataamiseen. Merikäytössä akuista pitää saada virtaa käyttölaitteisiin pidempään ilman, että kone rouskuttaa laturinpyörittämisen takia. Normaali taso on aina 14,4V:iin saakka. Eikä se autonkaan akku pilalle mene, hyvää sillekin tekee saada pohjan sulfatoituminen liikkeelle. Älä koskaan tuo akkua lämpimään talvisäilöön - sillä juuri aiheutat akun sulfatoitumisen. Jos akku on veneessä, lataa se paikallaan täyteen jännitteeseen ja uudista temppu helmikuulla. Näin akku säilyy parhaassa kunnossa.
- Ylläpito 13.8 V
Nämähän ne maasähköllä toimivan akkulaturin jännitteet yleensä ovat.
Kun akku on täynnä, laturi siirtyy 13.8 V ylläpitojännitteeseen. Latausvirta on siinä vaiheessa pudonnut vähäiseksi. Jos laturin kytkee kokonaan pois, kuormittamaton akkujännite pysyy aika kauan 13.3-12.9 V seutuvilla. Kuormittamaton jännite putoaa 12.0 volttiin vain, jos akku on huono. Jos menee sen alle, akku on loppu.
Minäkään en ymmärtänyt, että alkup. viestin laturissa tai akussa olisi sittenkään mitään vikaa. Pienissä autonakun latureissa voi olla automaattinen virran katkaisu eikä niissä ole samaa 13.8 voltin ylläpitotoimintoa kuin merikäyttöön tarkoitetuissa latureissa. - tuplalataus
Ylläpito 13.8 V kirjoitti:
Nämähän ne maasähköllä toimivan akkulaturin jännitteet yleensä ovat.
Kun akku on täynnä, laturi siirtyy 13.8 V ylläpitojännitteeseen. Latausvirta on siinä vaiheessa pudonnut vähäiseksi. Jos laturin kytkee kokonaan pois, kuormittamaton akkujännite pysyy aika kauan 13.3-12.9 V seutuvilla. Kuormittamaton jännite putoaa 12.0 volttiin vain, jos akku on huono. Jos menee sen alle, akku on loppu.
Minäkään en ymmärtänyt, että alkup. viestin laturissa tai akussa olisi sittenkään mitään vikaa. Pienissä autonakun latureissa voi olla automaattinen virran katkaisu eikä niissä ole samaa 13.8 voltin ylläpitotoimintoa kuin merikäyttöön tarkoitetuissa latureissa.Voiko näillä latureilla ladata talvenaikaan kahta akkua yhtäaikaa,eli vaihtokatkaisin molemmille akuille ja piuhat kiinni vain toiseen.
- toimii myös siinä!
tuplalataus kirjoitti:
Voiko näillä latureilla ladata talvenaikaan kahta akkua yhtäaikaa,eli vaihtokatkaisin molemmille akuille ja piuhat kiinni vain toiseen.
- mittaaja.
Ylläpito 13.8 V kirjoitti:
Nämähän ne maasähköllä toimivan akkulaturin jännitteet yleensä ovat.
Kun akku on täynnä, laturi siirtyy 13.8 V ylläpitojännitteeseen. Latausvirta on siinä vaiheessa pudonnut vähäiseksi. Jos laturin kytkee kokonaan pois, kuormittamaton akkujännite pysyy aika kauan 13.3-12.9 V seutuvilla. Kuormittamaton jännite putoaa 12.0 volttiin vain, jos akku on huono. Jos menee sen alle, akku on loppu.
Minäkään en ymmärtänyt, että alkup. viestin laturissa tai akussa olisi sittenkään mitään vikaa. Pienissä autonakun latureissa voi olla automaattinen virran katkaisu eikä niissä ole samaa 13.8 voltin ylläpitotoimintoa kuin merikäyttöön tarkoitetuissa latureissa.12V lyijyakun napajännite menee suurinpiirtein näin
Jännite Kapasiteettia jäljellä
12,81 V 100%
12,70 V 90%
12,60 V 80%
12,45 V 70%
12,25 V 60%
12,05 V 50%
11,80 V 40%
11,55 V 30%
11,25 V 20%
10,95 V 10%
10,50 V 2%
Oikean tuloksen saamiseksi täyttä akkua pitää kuormittaa hetki ennen mittausta ja mitata jännite välittömästi kuormituksen jälkeen.
- laturinostaja
Akku oli kiinni laturissa kuukauden, missä ajassa se myös ominpäin purkautuu. Laturissahan on ylläpitotoiminto. Mitäpä, jos satuit tuurilla paikalle juuri silloin, kun ylläpitolatausjakso oli käynnissä?
Asia lienee jo selvitetty tavalla tai toisella, mutta olipa vain sanottava oma idea siitä, mitä saattoi olla tapahtumassa.
Googlesta löysin tän ketjun kun kuukkeloin noita latureita. - 26
Usein tulee kysymyksiä hyvinkin monia kiinnostavista aiheista tännekin palstalle, vastauksia tulee myös lukuisia ja jotkut on jopa erittäin hyviä ja asiaan paneutuneiden henkilöiden. Mutta mutta, -usein jää se lopullinen ratkaisu asiaan saamatta. Eli alkuperäinen kysyjä toimii varsin epäkohteliaasti kaikkia niitä kohtaan jotka ovat häntä koittaneet auttaa, kyllä minusta olisi asiallista kommentoida kuinka homma lopulta ratkesi. Näin hyödyntäisimme paljon tehokkaammin näitä näppäriä keskustelupalstoja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782