Taantuman taikka laman vaikutus on kansalaistasolla kaksijakoinen. Lamasta kärsivät eniten ne, jotka jäävät työttömiksi, sillä heidän ansiotasonsa vähenee olennaisesti. Sama koskee talousvaikeuksiin tai konkurssiin joutuneita yrittäjiä.
Työpaikkansa säilyttävät voivat jopa hyötyä lamasta. Elinkustannukset nimittäin yleensä myös vähenevät. Nythän tämä näkyy jo erityisesti polttoaineiden hintojen laskuna. Työssäkyvien velallistenkin tilanne paranee korkojen tullessa alaspäin.
Palkankorotuksista on osin sovittu ensi vuodellekin. Ansiotaso kasvaa siis edelleen niillä, jotka onnistuvat säilyttämään työpaikkansa. Lisäksi hallitus keventää tuloverotusta, mikä parantaa työssäkäyvien asemaa.
Niin pitkään kuin taantuma ei aiheuta joukkotyöttömyyttä eikä sitä kautta paineita verotuksen kiristämiseen, tilanne on työssäkäyvien osalta hyvä. Näillä on silloin täysi syy kiittää hallitusta veroelvytystoimista, koska heidän suhteellinen asemansa vain petraantuu. Lyhyeksi jäävän taantuman poliittiset vaikutukset tullevat olemaan siten vähäiset. Vain joukkotyöttömyys ja laajemmalle vaikuttava lama johtaa poliittisiin mullistuksiin.
Ahon hallituksen aikana vuosina 1991-1993 on eletty aikoja, jolloin kansalaisten elintaso laski. Sillä oli poliittiset seurauksensa ja Kepu potkaistiin vaaleissa pihalle. 2000-luvun alkupuoliskolla kansalaisten elintaso nousi selvimmin. Ansiotulot kasvoivat selvästi enemmän kuin mitä elinkustannukset nousivat.
Tämä oivallinen käytä näyttää asian graafisesti:
http://www.etla.fi/suhdanne/hk.html
Taantuman vaikutukset kansalaistasolla
7
459
Vastaukset
Linkin käyristä pitää valita ansiotason ja elinkustannusten muutokset eli se oli tämä käppyrä, mitä oli tarkoitus näyttää.
- liikanen saivat
maan syvään lamaan, aholla oli kova työ saada viinasen kanssa talous jaloilleen.
Ahon hallituksella oli tosiaan niin kova työ, että se sai laman vain syvenemään. Laman pohja saavutettiinkin Ahon hallituksen aikana, jolloin työttömyys kasvoi pahimmillaan 17 %:iin. Voikin sanoa, että se oli sille hallitukselle liian kova haaste. Vasta Lipposen sinipunahallitus onnistui nostamaan sitten Suomen ja suomalaiset siitä suosta. Sauli Niinistölle jäi tästä mm. sellainen oppi, että lamahallituksen tulee aina olla sateenkaarihallitus, jos halutaan tuloksia. Tämän Niinistö on tuonut itse esille rehellisesti ja vilpittömästi.
- Totuus.
Mielipidepankki kirjoitti:
Ahon hallituksella oli tosiaan niin kova työ, että se sai laman vain syvenemään. Laman pohja saavutettiinkin Ahon hallituksen aikana, jolloin työttömyys kasvoi pahimmillaan 17 %:iin. Voikin sanoa, että se oli sille hallitukselle liian kova haaste. Vasta Lipposen sinipunahallitus onnistui nostamaan sitten Suomen ja suomalaiset siitä suosta. Sauli Niinistölle jäi tästä mm. sellainen oppi, että lamahallituksen tulee aina olla sateenkaarihallitus, jos halutaan tuloksia. Tämän Niinistö on tuonut itse esille rehellisesti ja vilpittömästi.
.selvää asiaa joku voi vielä uskoa noihin valheisiin.
Kerro totuus se kannattaa aina vaikka se vähän saattaa koskettaa.
- Ex-työtön
Itse jouduin työttömäksi edellisen laman aikana kun työnantajani ajautui konkurssiin.
Minulla oli silloin pieniä lapsia jotka olivat pivähoidossa ja joista maksoimme täyden kuukausimaksun.
Kun jäin ansiosidonnaiselle, huomasinkin yllättöen, että käteen jäävä rahasumma kasvoi siitä mitä se oli ollut työssä ollessa. Syitä oli kaksi. Ansiotaso putosi niin paljon, että veroprosenttini pieneni oleellisesti. Toiseksi siirryimme päivähoitomaksuissa alempaan luokkaan, meidän ei siis tarvinnut ottaa lapsia pois päivähoidosta.
Selvää on, että tuossa tilanteessa ei juuri houkutusta töihin ollut, rahaa jäi elämiseen enemmän, ei paljoa enenpää mutta kuitenkin, ja aikaakin oli puuhasilla kaikkea kivaa.
Tämä vaan esimerkkinä siitä kuinka meillä veroprogressio ja palvelumaksut "kannustavat" työhön. Joten suurin vaikutus työttömyydellä on valtion kassaan joka joutuu joutilaisuuden kustantamaan - Minä vaan
Unohdit sanoa hyvän analyysisi päätteeksi, että Vanhasen 2. hallitus toimii aivan oikein, kun koko sen talouspolitiikka on viritetty sen mukaan, että työllisyys säilyisi lamasta huolimatta niin hyvänä kuin suinkin.
Olennainen osa tätä politiikkaa on se, että kotimainen kulutus ei laskisi turhan takia, esim. mielialojen lamaantumisen tai panikoitumisen vuoksi.
Kun työssäkäyvät nyt saavat palkankorotuksia, veronalennuksia ja inflaatiokin on pysähtynyt, jopa niin, että sellaiset pakolliset menot kuin polttoaineet ja lainanhoitokulut alenevat, niin kotimaisella kysynnällä on hyvät mahdollisuudet korvata se, mitä viennin taantuma aiheuttaa työttömyyttä.
Vastaavaan tavoitteeseen, työllisyyden ylläpitämiseen tähtää sekin, että hallitus nyt käynnistää ittavia julkisia rakennushankkeita ja panostaa rahaa myös korjausrakentamisen ja remontoinnin tukemiseen, kun rakennusalalta vapautuu työvoimaa vielä vuosi sitten vallinneen, täysin ylikuumenneen huippusuhdanteen jäljiltä. - Obs1
Kehotin jo Kapia tuolla jossain ottamaan sinusta oppia. Ja aina vaan paranee. En oikein tiedä, mitä tuossa korjaisin. Ja hallituskin yhä selvemmin elvyttää, joten tämähän näyttää jopa konseksukselta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies
Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?591184Tumman vihreä mercedes
Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,11850Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?
"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol75795- 53634
Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa
Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.83613Pakkomielle
Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs45542Tunnusmerkkejä Kaivatulle
Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt33537Oletko nainen enää täällä?
En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv36524Hurmasit sitten minut
kauneudellasi nainen ja kun sait minut rakastumaan itseesi muutuit ihan porsaaksi etkä välitä vartalostasi enää yhtään.43503Tietysti olen varovainen,
ei kaikki ole pelkkää epävarmuutta. En halua sotkea mitään, enkä aiheuttaa kenellekään hankaluuksia. Ja luulen että ehkä40501