Raskaus ja närästys yö aikaan

Voi ei

Onko kuinka moni odottaja saanut tämän kamalan vaivan itelleen? Mä vasta tajusin pari päivää sitten että yöaikaan alkava karmea polte kurkussa on juuri tuota närästystä, viimekin yö meni taas sen kanssa taistellessa. Hain nyt rennietä apteekista, tiedä sitten auttaako yhtään. Ei ole koskaan ollut tämmöistä ja on kyllä vihoviimenen vaiva.

24

25574

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Muistelen että meillä vaimo popsi banaania iltaisin tuohon (rennien ohella). Tiedä sitten oliko joku oma kikkansa, mutta menihän tuo ohi. Muutamassa kuukaudessa. :)

• ^S-A^

otat illalla maitolasin ja 1-2 sokeripalaa ja imeskelet ne maidon kera:) Itellä toimii aina, eikä tartte mittää rennietä ostella.

• Masu 24+6

Juu ei auta Renniet tai Magnesiamaito muakaan. Erään ystävän vinkistä keksin kokeilla piimää - oon nyt kahtena iltana juonut lasin piimää illalla kun närästys alkaa pahentua niin auttaa kyllä tosi hyvin, suosittelen kokeilemaan! :)

• närästys...

NOstakaa sängyn päätyä (ei pelkkää omaa päätä tyynyillä) eli vaikka kirjat sängyn jalkojen alle. Ja ei missään nimessä vatsa täynnä nukkumaan tai saa kyllä äkkiä ruokatorven tulehduksen. Eli lähes tyhjällä vatsalla nukkumaan. Ja välttäkää närästäviä ruoka-aineita!!! Toimii. Nukkumaan mennessä yksi rennie vielä kehiin!

Pahin virhe on syödä iltapala liian myöhään.

• Serena

Jeps, ruokatorvi yläviistoon kun yrittää nukkua, nimim. rv 29! :) Viimeyö oli kans kärsimysten yö, ikinä ei ole poltellut kurkussa NÄIN pahasti. Ts. heräsin tuohon kurkunpoltteluun puolipyörryksissä. Ja aina se ruoka vaan nousi uudestaan kurkkuun. Join vettä paljon, popsin yhden mandariinin (en tiedä miksi), ja lisäsin tyynyjä sängynpäätyyn niin runsaasti, että nukkuma-asento oli melkein puoli-istuva. Heti helpotti. Sitten kun myöhemmin heräsin uudestaan ja olo oli tasoittanut, fiksasin ylimääräiset tyynyt pois, niin sai levätä aamuun asti kunnolla. Onneksi ei vauvakaan pitänyt hereillä omilla liikkeillään. Älkää syökö makkaraa ja ketsuppia viim. iltapalana, tästä opimme myös sen. Hehehe.

• Pro-närästäjä
        Serena kirjoitti:

Jeps, ruokatorvi yläviistoon kun yrittää nukkua, nimim. rv 29! :) Viimeyö oli kans kärsimysten yö, ikinä ei ole poltellut kurkussa NÄIN pahasti. Ts. heräsin tuohon kurkunpoltteluun puolipyörryksissä. Ja aina se ruoka vaan nousi uudestaan kurkkuun. Join vettä paljon, popsin yhden mandariinin (en tiedä miksi), ja lisäsin tyynyjä sängynpäätyyn niin runsaasti, että nukkuma-asento oli melkein puoli-istuva. Heti helpotti. Sitten kun myöhemmin heräsin uudestaan ja olo oli tasoittanut, fiksasin ylimääräiset tyynyt pois, niin sai levätä aamuun asti kunnolla. Onneksi ei vauvakaan pitänyt hereillä omilla liikkeillään. Älkää syökö makkaraa ja ketsuppia viim. iltapalana, tästä opimme myös sen. Hehehe.

Minulla on vaikea närästysongelma ja joudun syömään ilman raskauttakin jatkuvasti haponsalpaajia (Omepratsoli ja Ranixal) JA käyttämään jos jonkinlaisia kepulikonsteja, että pystyisin nukkumaan öisin, eikä ruokatorvi tulehtuisi kroonisesti. Minun mahani on käytännössä melkein koko ajan hapoton noiden lääkkeiden takia, mutta silti mahan sisältö on haitallista, mikäli se pääsee vellomaan kurkussa saakka. Sen huomaa aina aamuisin, jos niin on käynyt, ääni on käheä ja kurkussa ikävä tunne. Meillä on aina parisängyn pääpuolen jalkojen alla 5 cm korotukset. Niiden lisäksi joudun välillä turvautumaan sellaiseen konstiin kuin lisälevy patjan alla. Se on Bauhausista ostettu pätkä tukevaa levyä, joka yltää vyötäröltä pääpuoleen saakka ja jonka pääpuolen alle lykkään huonoina öinä puurasian niin että nukun puoli-istuvassa asennossa. Se ei tee selälle hyvää, mutta käy silloin tällöin. Jos on närästysongelmaa, on tärkeää että mahalaukku ei ole liian täynnä kun menee nukkumaan. Samoin ei pitäisi syödä mitään hapanta iltasella. Jos jonkun närästys helpottaa mandariinin syömisellä, niin väittäisin että silloin on kyseessä ollut joku muu vaiva kuin närästys... Piimääkin ihmettelen, itselläni se aiheuttaa meganärästyksen jos sitä illalla otan. Toisaalta piimässä ja jogurtissa on jonkin verran proteiinia ja proteiini lujittaa mahalaukun sulkijaa, joten ehkä piimän juonti auttaa jollain lievähköön närästykseen. Proteiinipitoinen ruoka on parasta, jos on närästyksen uhka olemassa (hyvä iltapala on esim. vaalea leipä, jonka päälle on kasattu paljon palvikinkkua lasillinen maitoa). Suklaa ja kaakao löysyttävät sulkijaa ja niistä voi saada todella huonon olon pitkäksi aikaa. Banaani on neutraali tai emäksinen hedelmä ja rakenteeltaankin sellainen, että saattaa hillitä mahansisällön kiipeämistä. Mahahappoja voi laimentaa maidolla ja vesikin saattaa auttaa, mutta kovin täyteen mahaansa ei kannata kerralla juoda, koska sitten mahan sisältö pyrkii taas ylöspäin. Hiilihappoiset juomat ja hiivaleipä voivat myös aiheuttaa mahan sisällön kipuamista ylöspäin ilman mukana.

• ^^^^^^^^

Itselläni auttaa, kun juon runsaasti (litran verran) vettä tai maitoa ennen nukkumaan menoa. Mahan sisältöä neutraloituu, eikä enää polttele kurkkuun noustessaan. Tyhjä vatsa pahentaa tilannetta, koska silloin ylös tulee pelkkää mahanestettä.

• tarja 2

Myös minä olen raskaana vain yöaikaan.

• ap kirjoittelija

Ei ollenkaan tarvinnut herätä siihen poltteen tunteeseen, taitaa siis auttaa tuo(koputtaa puuta). Onkos kellään sitten tietoa, että kuinka kauan tuota rennietä saa syödä? Voin tietysti soittaa omaan neuvolaankin, mutta jos täällä joku osaa näinkin vastata? Mulla kun ei ole tuosta kokemusta.

Onkos täällä muuten muita helmikuun odottajia? Miten teillä muuten mennyt?

• plup-toukokuussa

Itse olen joutunut samariinia lipittämään, jopa 2 lasillista/pv välillä, mutta auttaa kyllä. Ystävättärelleni tuli kauhea HIMO koko samariiniin, hän joi varmasti päälle litran päivässä koko raksauden ajan. Ja sivuvaikutuksista paasaavat - samariini on pelkkää hedelmäsuolaa. Lääkäritkin antaneet vihreän valon aikoja sitten :)

• voit...

rauhassa syödä koko loppuraskauden ajan. Katso vielä sieltä pakkauksesta, niitä voi ottaa myös todella monta kappaletta päivässä. Raskauden aikaista närästystä ei myöskään tarvitse lähteä mitenkään selvittelemään, koska syy on jo selvillä. Siellä käyttöohjeissa nimittäin lukee, että jos oireet jatkuvat, tulee ottaa lääkäriin yhteyttä. Tämä siis siksi, että joskus närästys on oire jostakin sairaudesta.

• tosikunvesi

RV33 ja närästys vaivannut koko raskauden ajan, mutta pahentunut oksenteluksi asti nyt loppuajasta, varsinkin öisin. Tässä maailman paras vinkki, jonka kuulin eilen ja nyt hyvät yöunet saaneena haluan jakaa:

Syö raaka peruna illalla ennen nukkumaanmenoa.

Toimii!

• rv 37

Mulla auttaa kun ottaa 2 rennietä kerralla ennen nukkumaan menoa, ja sama yöllä jos tuntuu vielä pahalta. Joillekkin auttaa, joillekkin ei. Kokeilemalla se selviää.

• janiliina

Mä oon ottanut nyt melkein kuukauden teelusikallisen ruokasoodaa veden kanssa aina iltaisin. Ainut millä lähtee.. en tosin oo mitään kalliita lääkkeitä ees kokeillut riittää kun rautalääkkeen joutuu ostaa. sitten oon jättänyt ruisleivän pelkästään aamuksi ja päiväksi ja ottanut iltasin vaaleeta leipää maidon kanssa. Neuvolantäti ainakin tykännyt vaikka ihan omin päin tota ruokasoodaakin menin kokeilemaan. ainut mitä se murehti että ruisleipä ois silti parempi noitten rauta-arvojen takia. mutta kun se pistää ainakin närästämään.

• 2323232323

Sooda on varmaan yksi pätevä konsti, sitähän se samariinikin oikeasti on, kalliimmassa muodossa vain...

• q42543
        2323232323 kirjoitti:

Sooda on varmaan yksi pätevä konsti, sitähän se samariinikin oikeasti on, kalliimmassa muodossa vain...

Ennen raskautta ei närästänyt ikinä, mutta nyt sitä alkaa olla ihan ihmeissään kun ei mikään tunnu tosiaan auttavan. Kaikki syötävä tai juotava ärsyttää vaan kurkkua ja kirvelee. Tuntuu että koko ruokatorvi olisi tulessa. Renniet ja kaikki käsikaupassa olevat lääkkeet oon kyllä kokeillu. Sängyn päätyäkin olen yrittänyt nostaa tyynyillä ylös. Olisihan se hyvä saada tässä vaiheessa vielä vähän nukuttua ennenkö vauva putkahtaa maailmaan. Ei auta maito eikä piimä. Sooda on vielä kokeilematta.

• ........
        q42543 kirjoitti:

Ennen raskautta ei närästänyt ikinä, mutta nyt sitä alkaa olla ihan ihmeissään kun ei mikään tunnu tosiaan auttavan. Kaikki syötävä tai juotava ärsyttää vaan kurkkua ja kirvelee. Tuntuu että koko ruokatorvi olisi tulessa. Renniet ja kaikki käsikaupassa olevat lääkkeet oon kyllä kokeillu. Sängyn päätyäkin olen yrittänyt nostaa tyynyillä ylös. Olisihan se hyvä saada tässä vaiheessa vielä vähän nukuttua ennenkö vauva putkahtaa maailmaan. Ei auta maito eikä piimä. Sooda on vielä kokeilematta.

.........

Estää aineiden nousemista ylöspäin.

Minulla yö refluksia vaikka en ole raskaana. Kysykääs apteekista voisko sitä käyttää raskaana olessa? En tiedä miten ikinä itse voisin lapsia hankkia ku tämä refluksi ollut niin paha viime vuosina. Itse syön vähän aina iltaisin noin 2h ennen nukkumaan menoa siis jotain pientä muuten tulee huono olo.

• Aäityli08

paras lääke närästykseen, ja muutenkin vatsavaaivoihin!!! pitää suoliston hyvässä kunnossa.... mulla ruokasooda ja renniet ym pahentaa tilannetta.. ennen ku rupesin öljyä ottaan, ni mulle tuli kamalia närästyskohtauksia.. 5rennietä kerrallaan otettuna autto vähä... mut kulaus ruokaöljyä, ja mielellään jotain maitotuotetta päälle( VÄHÄN) jos paha maku jää suuhun, ei vettä!!! 10MIN sit pitäis olla laittamatta mitään suuhun, että kerkeää laskeutua..mut toi auttaa jo heti parin minuutin päästä... ja muutenki jos on ähky olo, on tullu syötyä liikaa (noita mielihalujahan on...) tasottaa vatsaa tosi hyvin.. ite pidän nenästä kiinni ku sitä otan..:) ei silloin maistu... kokeilkaa... kaikilla kuitenki varmaan öljyä kotoa löytyy... :):)

• Tosiaankin...

Vika foorumilla olen mutta vatsa se on miehelläkin he hee.....
        Joo minäkin huomasin oliiviöljyn tehon närästysvaivoihin ja googletin josko muutkin olis hoksanneet. Itse olen ottanut pikkukulauksen espanjalaista kirkkaan
        keltaista oliiviöljyä ennen nukkumaanmenoa ja polteoireet lakkaa välittömästi
        (yksinkertaisesti varmaan siksi, että öljykalvo muodostaa suojakerroksen ruoka-
        torveen estäen happopoltteen). Olen ottanut ko. vajaan ruokalusikallis satsin muutamana iltana peräkkäin ja närästysoireet on häipyneet pitkäksi aikaa.

Toisaalta tuolla toisella palstalla joku tais syyttää öljyä närästyksestä? - Ja tais lääkärikin sanoa, että mikä se ketäkin närästää? Ja kyllä olen saanut helpotus-
        ta myös Omeprazol- närästyslääkkeestä jota lääkäri määräsi.

• närä

itse testaan nytten Inkivääri teetä, raakaa perunaa sekä ruokaöljyy :D Toivottvasti tehoaa, ei kestä joka yö samaa oloa..ihan kamalaa!

• ------rv 37------

Mä olen kärsinyt närästyksestä jo ennen rv 30...aamulla, päivällä, illalla ja pahinta yöllä...Olen samarinia joutunut ottamaan yölläkin kun on poltellut kurkkua kaameasti. Toimii kyllä nopeasti ja saa käyttää raskausaikana, ohjeessa taitaa olla että 4ps/pv. Usein joudun ottamaan tuon neljäkin pussia päivässä. Sitrushedelmät ja kahvi ovat itselläni pahimmat närästyksen aiheuttajat. Jaksamista sinullekin :)

• RV17+3 ja närästää

Älkää nyt hyvät ihmiset raakaa perunaa menkö syömään! Se sisältää solaniini-nimistä hermomyrkkyä, joka ei taatusti tee hyvää kasvavalle vaaville - eikä sen paremmin äidille itselleenkään.

• -----

Minulla oli toisen raskuden aikana niin kova närästys, että alkoi tulla hoikan verta ruokatorvesta, vain syljen mukana. Meni hapoista ruokatorven limakalvot.
      Ei pidä vähätellä, sain reseptin Ranixal nimistä lääkettä, sitä saa myös ilman reseptiä. Kannattaa pyytää lääkäriltä resepti ja hoitaa ei tarvitse turhaan kärsiä.

• Näränärä

Itsellä on tai ainakin näillä näkymin oli todella kovan luokan kivulias närästys ja huomasin oliiviöljyn runsaan käytön poistavan oireet kokonaan ..ainakin näillä näkymin. Toivotaan parasta.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet toisen kanssa

...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain
      Ikävä
      224
      1556
    2. Näytit taas lihoneen.

Tynnyri se vaan kasvaa.
      Ikävä
      29
      1403
    3. Kuka teistä on paras nainen

A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊
      Ikävä
      61
      1269
    4. Immu otti pataan

Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      69
      1227
    5. Onko jotain mistä

Olet huolissasi kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      78
      1204
    6. Osaako joku selittää tätä

Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?
      Ikävä
      75
      1172
    7. Jos me joskus nähtäisiin

niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi
      Ikävä
      103
      1163
    8. Koska vietät

Yhteisen yön kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      54
      998
    9. Lesken uusi

Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans
      Puolanka
      18
      962
    10. Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"

Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per
      Lieksa
      175
      855
    Aihe