Jos varaa ajan gynekologille mahdollisen hormonaalisen aknen takia, tutkitaanko sitä silloin miten? Tehdäänkö kaikenlaisia gynekologisia tutkimuksia? En ole kertaakaan käynyt gynen vastaanotolla.
Hormonaalinen akne
16
3404
Vastaukset
- lajia aknea on
kuin "hormonaalista"?
- ....
Ihotautilääkäri vastaa aknen hoidosta, ei gynekologi.
- Uncut
ei pysty ihmeisiin, jos on hormonaalinen ongelma. Edes Roasta ei välttämättä ole sen pidempää apua, koska hormonitoiminta laittaa kaiken takaisin alkutekijöihinsä kuurin jälkeen. Nimimerkillä rasvoittuva iho takaisin vajaassa kuukaudessa Roan loppumisesta. Itse epäilen, että mulla olisi PCOS ja gynelle olen menossa lähiakoina selvittämään asian.
- kukkkis
Uncut kirjoitti:
ei pysty ihmeisiin, jos on hormonaalinen ongelma. Edes Roasta ei välttämättä ole sen pidempää apua, koska hormonitoiminta laittaa kaiken takaisin alkutekijöihinsä kuurin jälkeen. Nimimerkillä rasvoittuva iho takaisin vajaassa kuukaudessa Roan loppumisesta. Itse epäilen, että mulla olisi PCOS ja gynelle olen menossa lähiakoina selvittämään asian.
Näin juuri. Itsekin tuota PCOS:aa epäilen.
- seuraavanlaisia kokeita
kukkkis kirjoitti:
Näin juuri. Itsekin tuota PCOS:aa epäilen.
Gyne voi tehdä monenlaisia kokeita selvittääkseen mistä akne naisella johtuu. Verestä pystytään selvittämään kaikkien eri hormonien määrät, testosteronin (aknen aiheuttaja) ja naishormonien suhteelliset määrät, jne...
Lisäksi jos epäilee PCOS:ta, lääkäri voi tehdä kohdun ultraäänitutkimuksen jossa tutkitaan munasarjojen terveyttä.
Suosittelen lämpimästä menemään gynekologille. Mulla oli oireena pelkkä akne, ja gynekologi diagnosoi mulla just ton PCOS:n. Ihotautilääkärit eivät koskaan maininneet mitään edes tollaisen mahdollisuudesta!! Ilman gynekologiani en tälläkään hetkellä tietäisi että mulla on PCOS. Ihotautilääkärit ei ollenkaan huomioi sitä että vika on hormoneissa. - Uncut
seuraavanlaisia kokeita kirjoitti:
Gyne voi tehdä monenlaisia kokeita selvittääkseen mistä akne naisella johtuu. Verestä pystytään selvittämään kaikkien eri hormonien määrät, testosteronin (aknen aiheuttaja) ja naishormonien suhteelliset määrät, jne...
Lisäksi jos epäilee PCOS:ta, lääkäri voi tehdä kohdun ultraäänitutkimuksen jossa tutkitaan munasarjojen terveyttä.
Suosittelen lämpimästä menemään gynekologille. Mulla oli oireena pelkkä akne, ja gynekologi diagnosoi mulla just ton PCOS:n. Ihotautilääkärit eivät koskaan maininneet mitään edes tollaisen mahdollisuudesta!! Ilman gynekologiani en tälläkään hetkellä tietäisi että mulla on PCOS. Ihotautilääkärit ei ollenkaan huomioi sitä että vika on hormoneissa.Tarvitaanko sen määrittämiseen välttämättä edes mitään verikokeita? Netistä löytyy sellasta tietoa, että kaksi seuraavista oireista pitää täyttyä: hyperandrogenismi, epäsäännölliset kuukautiset ja monirakkulaiset munasarjat. Hyperandorgeenisuuden voi nähdä päälle päin ja siihen lisäksi potilaan oirekuvaus sekä munasarjojen tutkiminen sisäkautta ultralla.
Kuinka todennäköistä on, että e-pillereistä olisi apua? Yasminet ei aikoinaan vaikuttanut ihoon millään tavalla, mutta muita sivuvaikutuksia oli sitten senkin edestä. Diane Nova olisi tohon kai se oikea merkki, mutta voiko sitä syödä huoletta koko loppuelämänsä? - Kaikenlaisia kokeillut
Uncut kirjoitti:
Tarvitaanko sen määrittämiseen välttämättä edes mitään verikokeita? Netistä löytyy sellasta tietoa, että kaksi seuraavista oireista pitää täyttyä: hyperandrogenismi, epäsäännölliset kuukautiset ja monirakkulaiset munasarjat. Hyperandorgeenisuuden voi nähdä päälle päin ja siihen lisäksi potilaan oirekuvaus sekä munasarjojen tutkiminen sisäkautta ultralla.
Kuinka todennäköistä on, että e-pillereistä olisi apua? Yasminet ei aikoinaan vaikuttanut ihoon millään tavalla, mutta muita sivuvaikutuksia oli sitten senkin edestä. Diane Nova olisi tohon kai se oikea merkki, mutta voiko sitä syödä huoletta koko loppuelämänsä?Pilleiden estrogeeneistakin voi saada näppyjä. Isot finnit voivat vaihtua pieniin. Riippuu ihan pillereistä ja henkilöstä onko apua. Minulle sopivat nämä joissa ei ole estrogeenia ollenkaan ( taitava olla ns. minipillereitä ).
- ei tarvita verikokeita
Uncut kirjoitti:
Tarvitaanko sen määrittämiseen välttämättä edes mitään verikokeita? Netistä löytyy sellasta tietoa, että kaksi seuraavista oireista pitää täyttyä: hyperandrogenismi, epäsäännölliset kuukautiset ja monirakkulaiset munasarjat. Hyperandorgeenisuuden voi nähdä päälle päin ja siihen lisäksi potilaan oirekuvaus sekä munasarjojen tutkiminen sisäkautta ultralla.
Kuinka todennäköistä on, että e-pillereistä olisi apua? Yasminet ei aikoinaan vaikuttanut ihoon millään tavalla, mutta muita sivuvaikutuksia oli sitten senkin edestä. Diane Nova olisi tohon kai se oikea merkki, mutta voiko sitä syödä huoletta koko loppuelämänsä?multa ei ainakaan otettu verikokeita, riitti että gyne näkin mun finninaaman ja teki munasarjojen ultraäänitutkimuksen.
Mulla toimii yasmin pillerit tosi hyvin, mutta myös Diane Novat toimi hyvin. Niitä söin ensi alkuun, ne tehos nopeasti akneen. EI niissä hormonimäärissä niin kamalan suuria eroja ole Yasminin ja Diane Novan välillä.
Joskus saattaa auttaa ihan pelkkä progesteronikin eli minipilleri, koska yleensä PCOS:ssa estrogeeniä on riittävästi. - Uncut
ei tarvita verikokeita kirjoitti:
multa ei ainakaan otettu verikokeita, riitti että gyne näkin mun finninaaman ja teki munasarjojen ultraäänitutkimuksen.
Mulla toimii yasmin pillerit tosi hyvin, mutta myös Diane Novat toimi hyvin. Niitä söin ensi alkuun, ne tehos nopeasti akneen. EI niissä hormonimäärissä niin kamalan suuria eroja ole Yasminin ja Diane Novan välillä.
Joskus saattaa auttaa ihan pelkkä progesteronikin eli minipilleri, koska yleensä PCOS:ssa estrogeeniä on riittävästi.ihon rasvoittuminen myös pillereiden myötä vai oliko sulla sellasta ongelmaa edes?
- tosin ..
Uncut kirjoitti:
ihon rasvoittuminen myös pillereiden myötä vai oliko sulla sellasta ongelmaa edes?
Väheneehän se, tosin mulla ei ollut kovin rasvoittuva iho alunperinkään, mutta siitä huolimatta paha akne.
- kukkkis
tosin .. kirjoitti:
Väheneehän se, tosin mulla ei ollut kovin rasvoittuva iho alunperinkään, mutta siitä huolimatta paha akne.
tuleeko tuollaisessa tapauksessa mennä gynelle meikittä niin kuin ihotautilääkärille mentäessä?
- lumihiutale~
ei tarvita verikokeita kirjoitti:
multa ei ainakaan otettu verikokeita, riitti että gyne näkin mun finninaaman ja teki munasarjojen ultraäänitutkimuksen.
Joskus saattaa auttaa ihan pelkkä progesteronikin eli minipilleri, koska yleensä PCOS:ssa estrogeeniä on riittävästi.gynekologi aina myös seksielämästä? Entä onnistuuko tuo munasarjojen ultraäänitutkimus ihan normaalisti, jos on vielä neitsyt?
- Uncut
lumihiutale~ kirjoitti:
gynekologi aina myös seksielämästä? Entä onnistuuko tuo munasarjojen ultraäänitutkimus ihan normaalisti, jos on vielä neitsyt?
kaikenlaisia tietoja. Ultraamisesta ei ole kokemusta, mutta en usko, että neitsyys millään tavalla vaikuttaa siihen. Et sä sitä neitsyyttä menetä, vaikka jotain tungettaisiinkin sisään.
- peittänyt...
kukkkis kirjoitti:
tuleeko tuollaisessa tapauksessa mennä gynelle meikittä niin kuin ihotautilääkärille mentäessä?
No mun akne oli ainakin sellaista, ettei sitä meikillä pystynyt peittämään, joten mun kohdalla oli yhdentekevää oliko meikkiä vai ei. Mut ei gyne erityisesti ala tutkimaan ihoa, riittää kun sanot että on aknea. Gyne saattaa kysellä jotain, että missä alueilla aknea on tai kuinka pahaa se on, mutta ei se ala ihoa tutkimaan.
- en usko että haittaa
Uncut kirjoitti:
kaikenlaisia tietoja. Ultraamisesta ei ole kokemusta, mutta en usko, että neitsyys millään tavalla vaikuttaa siihen. Et sä sitä neitsyyttä menetä, vaikka jotain tungettaisiinkin sisään.
Tuskin ultraamista neitsyys estää. Se laite jolla tutkimus tehdään on aika kapea, ei varmaan paljon tampoonia tai kuukuppia kapeampi joten kyllä se pitäisi sinne emättimeen saada vaikka olisikin immenkalvo paikallaan. Kai sen ultran voi toisaalta ottaa ulkopuoleltakin, tosin siitä en ole ihan 100% varma.
- tightsu
en usko että haittaa kirjoitti:
Tuskin ultraamista neitsyys estää. Se laite jolla tutkimus tehdään on aika kapea, ei varmaan paljon tampoonia tai kuukuppia kapeampi joten kyllä se pitäisi sinne emättimeen saada vaikka olisikin immenkalvo paikallaan. Kai sen ultran voi toisaalta ottaa ulkopuoleltakin, tosin siitä en ole ihan 100% varma.
Mietin aina kun hormoneista puhutaan ja testosteronista, että olenko minä ainoa nainen jolla aknea ja lisääntynyt sukupuolihalukkuus ja lisäksi olen aika lihaksikas ja isokokoinen.Mietin vaan, että voinko tästä jo päätellä ,että akne johtuu testosteronista?Lisäksi syön kortisonia lääkkeenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊931438Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1921425Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761175- 901125
- 83989
- 81985
- 39952
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66905Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v81902Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/6847