Noniin vielä kerran. Tehdään tähän tästä aiheesta tyhjentävä vastausketju ettei jää kenellekään epäselväksi.
Aihe lyhykäisyydessään tässä: on siis toiminimi. Ja on myös oma auto yksityiskäytössä. Jos nyt hommaisin firmalle lisäksi pienen pakun tai pakuksi rekisteröidyn farkun, niin saan vähennettyä auton kaikista kuluista alvit? Bensoista, vakuutusjutuista, huolloista, kaikesta? Tietenkään en auton ostohinnasta saa sitä vähennettyä mutta siis muissa kuluissa.
Ja kun sen joskus pois myyn, myyntihinnassa on silloin taas automaattisesti Alv mukana?
Tarvitaanko pakuun ajopäiväkirja? Jos, niin miksi helvetissä? Pitääkö minun verottajalle näyttää pakulla ajetut ajot ja jos, miksi helvetissä? Entä täytyykö minun osoittaa että omalla yksityisautolla on ajettu ja miten paljon? Jos, niin miksi helvetissä?
Mitä muuta kaikkien täytyy tästä asiasta tietää?
Ja mikä on se uutinen minkä mukaan vuodenvaihteessa tulee voimaan jokin uusi laki joka koskee pakuja? Onko sillä jotain tekemistä yrityksen verotuksen kanssa?
Kiitos jo valmiiksi.
Tmi, pakettiauto ja vielä kerran...
8
2372
Vastaukset
- joo..
saat vähentää kaikki alvit mitkä kohdistuvat Pakuun ja jos sinulla on siviili auto niin et tarvitse ajopäiväkirjaa koska kaikki Pakuajo on yrityksen ajoa, eikö vain :).
Muuta tietoa on: Älä kehu naapureille/kavereille näistä mitään, koska tämä maa on kateellisia täynnä, nämä kokevat velvollisuudekseen ilmoitella sinun mökkimatkasi ym, verottajalle. - sjflsj
kyllä sinä saat vähentää myös pakettiauton ostohintaan sisältyvän arvonlisäveron jos ostat sen autoliikkeestä (et yksityiseltä). Ja noissa vakuutusmaksuissahan ei ole alvia hinnassa...
- kokemusta on
Verotoimistosta riippuen, vaativat pakettiauton ajoista ajopäiväkirjan nähtäväksi. Näin ainakin Lahdessa.
- ollenkaan yksinkertaista
Ensinnä yrityksesi täytyy tarvita pakua, ei mene läpi kampaajalla tai tilitoimistolla. Ei edes grilliyrittäjä saa vähentää kaikkia menoja tai saa, kun ne on bensakulujen osalta päivittäinen tukussa käynti 5 km.
Meillä pistettiin verotoimiston puolelta yksityiskäyttöä 40%, kun firman auto seisoi rannassa (saareen oli menty mökille).
Ajopäiväkirja on aivan välttämätön, kun kysely tulee. On löysempiä verovirkailijoita ja sitten niitä, että kulut pitää olla oikein. Mikäli verotarkastuksia tulee, niin silloin on tosi kysymyksessä, kyllä moni huokaa helpotuksesta aina vuoden vaihteessa, ei voi enää verottaa viiden vuoden takaisia asioita.
Myyntitilanteessa maksat alvia takaisin.
Suosittelen ammattilaista, joka tietää paikkakunnan verotoimiston periaatteet, muuten voi tulla ikäviä yllätyksiä, kun luulee ja uskoo. - asdsa
Voi jumalauta! Joka toisessa viestissä joku kyselee täällä jotain autoa yrityksen nimiin! Kysykää perkele verotoimistosta ennemmin!
- hhgkdhfkjghfdjk
Uuden yrittäjän tärkein tehtävä on miettiä minkälaisen auton firmalle hankkisi.
- niin.
Tällaisia nämä pikkutuhertajat ovat( yrittäjät) perkele! Täysin yhteiskunnan siivelläeläjiä, muiden työläisten verenimijöitä, VAPAAMATKUSTAJIA! Esittävät sitten jotakin suurta, omissa ympyröissään. Kaikki pitäisi olla vapaata, jos mistäkin!! Eduskunta töihin lainsäätäjineen, tällainen veropelleily on loputtava!!
- se on kaksikäyttöauto
Kun ihmiset keksivät kikkailla farkkujen pakettiautoiksi rekisteröinnin kanssa, keksi myös verottaja vastavedon. Se on kaksikäyttöauto, eikä vähennyskelpoinen alv:ssa.
Suoraan verottajan sivuilta kopsattua:
Arvonlisäverolakiin säädetyn kaksikäyttöauton määritelmän mukaan kaksikäyttöautolla tarkoitetaan nykyiseen tapaan pakettiautoa, joka on varustettu kuljettajan istuimen ja tämän istuimen vieressä olevien istumien lisäksi muilla istumapaikoilla.
Kaksikäyttöauton hankintaan eikä siihen tai sen käyttöön sisältyvää arvonlisäveroa saa vähentää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1898603
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264738- 504238
- 593792
- 513216
- 502980
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262676- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.412218Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382203