Olen tulossa oikealta ja haluan kääntyä omassa kulkusuunnassani vasemmalle. Toinen auto on tulossa vasemmalta ja haluaa kääntyä omassa kulkusuunnassaan oikealle. Lisäksi on suoraan ajava liikenne. Kuka väistää ketä ja mihin kohtaan väistävä voi jäädä odottelemaan muiden menoa. Vastatkaa pian. Kiitos!!
Mitenkäs tämä tilanne?
7
936
Vastaukset
- Vasen koukku
Ensinnäkin: onko kyseessä tasa-arvoinen vai eriarvoinen risteys? Tasa-arvoisessa risteyksessä saadaan jo kolmella ajoneuvolla "pattitilanne" eli kaikilla saapuvilla ajoneuvoilla on joku väistettävä. Tällöin kukaan ei saa mennä varomattomasti risteykseen. Ole hyvä ja kerro tarkemmin.
- vastaus.
Jos esim. kyseessä on tasaarvoinen risteys (ei stopmerkkejä tai väistämismerkkejä) Niin oikelta tulevia ja suoraan ajavia väistetään..
Tulet suoraan risteykseen jossa on ruuhkaa.. Katsot ensin vasemmalle ja annat heidän mennä ekaksi.. sitten kun sieltä puolelta pääsee niin tarkistat ettei kukaan tule vastaan toiselta puolelta..
Eli kun suoraan ajetaan niin ainoastaan oikealta tulevia väistetään ja kun käännytään niin suoraan ajavia ja oikealta tulevia väistetään. Kääntyvä odottaa aina. - sinulla´´
Tällä selostuksella ei saa nyt selvää mistä kukakin tulee. Sinä tulet aina "suoraan risteykseen" ja kerrot mistä suunnasta muut tulevat. Eli omin silmin siis kerrot tarinasi. Ei ylhäältä kuvattuna tai naapurin pihalta. Jookos?
- Kolari lähellä
Olin siis tänään ajotunnilla. Tulimme valottomaan risteykseen, jossa oli kaksi ajokaistaa kumpaankin ajosuuntaan, jossa en nähnyt mitään kolmiota. Opettaja kehotti kääntymään vasemmalle. Kysyin, että olenko menossa oikealla kaistalle, jos menen taaemman kaistan oikella puolelle. Hän sanoi, että olen. Niinpä läksin menemään. Tällä kertaa ei ollut suoraan tulevia autoja. Vasemmalta puolelta tuli auto, joka kääntyi eteeni. Olin ajamassa kaistalle, kun opettaja jarrutti ja sanoi, että vasemmalle kääntyvän on väistettävä. Sillä autolla, joka tuli siis minusta vasemmalta ja oli kääntymässä itsestään taaemmalle kaistalle, oli etuajo-oikeus. Vaikka minä tulin oikealta, niin minun oili väistettävä. Olisiko minun huomata jo oikealla kääntymistä aloittaessani toisen auton vilkuista, että se oli kääntymässä eteeni, jos menen omalle kaistalleni ja antaa sen mennä ensin, ennenkuin edes aloitan omaa kääntymistäni. Sekava selostus, mutta tilanteet menevät niin nopeasti ohi, etten ehdi saada tietoa, mikä virhe siinä tapahtui. Olisi toinenkin kysymys. Kun parkkeeraan ruutuun, ajan etummaisen ruudun puoleen väliin. Käännän rattia oikealle ääriasentoon ja alan peruuttamaan. Kun olen peruuttanut, käännän rattia toiseen suuntaan puolitoista kierrosta vai miten se oli? Kitos, jos vastaat!
- ...
Kolari lähellä kirjoitti:
Olin siis tänään ajotunnilla. Tulimme valottomaan risteykseen, jossa oli kaksi ajokaistaa kumpaankin ajosuuntaan, jossa en nähnyt mitään kolmiota. Opettaja kehotti kääntymään vasemmalle. Kysyin, että olenko menossa oikealla kaistalle, jos menen taaemman kaistan oikella puolelle. Hän sanoi, että olen. Niinpä läksin menemään. Tällä kertaa ei ollut suoraan tulevia autoja. Vasemmalta puolelta tuli auto, joka kääntyi eteeni. Olin ajamassa kaistalle, kun opettaja jarrutti ja sanoi, että vasemmalle kääntyvän on väistettävä. Sillä autolla, joka tuli siis minusta vasemmalta ja oli kääntymässä itsestään taaemmalle kaistalle, oli etuajo-oikeus. Vaikka minä tulin oikealta, niin minun oili väistettävä. Olisiko minun huomata jo oikealla kääntymistä aloittaessani toisen auton vilkuista, että se oli kääntymässä eteeni, jos menen omalle kaistalleni ja antaa sen mennä ensin, ennenkuin edes aloitan omaa kääntymistäni. Sekava selostus, mutta tilanteet menevät niin nopeasti ohi, etten ehdi saada tietoa, mikä virhe siinä tapahtui. Olisi toinenkin kysymys. Kun parkkeeraan ruutuun, ajan etummaisen ruudun puoleen väliin. Käännän rattia oikealle ääriasentoon ja alan peruuttamaan. Kun olen peruuttanut, käännän rattia toiseen suuntaan puolitoista kierrosta vai miten se oli? Kitos, jos vastaat!
Ensinnäkin tuosta parkkeeraamisesta. Siis oletko tekemässä kulmaperuutuksen ruutuun? Jos olet, niin eikös se ole niin että autosi keskipilarin ja ruutuun johon peruutat väliin pitää jäädä 1,5 ruutua. Näin ainakin muistelisin. Ja kun siinä välissä on se 1,5 ruutua, niin käännät kaiken oikealle tai vasemmalle (riippuu siitä mistä suunnasta peruutat). Ja kun auto on suorassa ruutuun nähden, niin käännät sen auton ohjauksen suoraksi. En osaa kyllä sanoa että monta kierrosta se onpi.
Sitten tuo risteysajo. En nyt ihan käsitä tuota mitä selitit, joten perussääntöhän on että:
1) Tasa-arvoisessa risteyksessä kääntyessäsi vasemmalle, väistät edestä ja oikealta tulevia.
2) Kolmion/STOP-merkin takaa tultaessa väistät joka suunnasta tulevia, eli vasemmalta, oikealta ja edestä. - vilkku-välkky
Kolari lähellä kirjoitti:
Moni varmasti osaisi auttaa, kunhan vain tajuaisi, kuka kääntyy oikeasti mihin ja mille kaistalle. Mikä on taaemman kaistan oikea puoli? Tuliko se auto siis oikeasti vasemmalta vai oliko se kääntymässä vasemmalle vieressäsi olevalta kaistalta? Mihin se vasemmalta tulija kääntyy, kun se menee "itsestään taaemmalle kaistalle", vai eikö siinä siis ollut kuljettajaa? Jos risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta osoittavia merkkejä, niin vasemmalta tulijaa ei tarvitse noin niinkuin juridisesti väistää. Kuten sanottu, ymmärsin jotain väärin, tai paremminkin en ymmärtänyt oikein mitään kuvailemastasi tilanteesta.
- #%&(/)?
vilkku-välkky kirjoitti:
Moni varmasti osaisi auttaa, kunhan vain tajuaisi, kuka kääntyy oikeasti mihin ja mille kaistalle. Mikä on taaemman kaistan oikea puoli? Tuliko se auto siis oikeasti vasemmalta vai oliko se kääntymässä vasemmalle vieressäsi olevalta kaistalta? Mihin se vasemmalta tulija kääntyy, kun se menee "itsestään taaemmalle kaistalle", vai eikö siinä siis ollut kuljettajaa? Jos risteyksessä ei ole väistämisvelvollisuutta osoittavia merkkejä, niin vasemmalta tulijaa ei tarvitse noin niinkuin juridisesti väistää. Kuten sanottu, ymmärsin jotain väärin, tai paremminkin en ymmärtänyt oikein mitään kuvailemastasi tilanteesta.
antanut jo kaikkensa.
Kun on kuuppa noin sekaisin niin tuskin tämä etäpalvelu pystyy parempaan kuin opettaja paikan päällä ollen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan824206Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan303191- 1672566
- 141925
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281482Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631366Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131150- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13862