eli mitä oireita on keuhkoputkentulehduksessa?
Miten tutkitaan onko keuhkoputkentulehdus?
Mitä eroa on keuhkoputkentulehduksella ja keuhkokuumeella?
Tässä oon flunssaa sairastanut, nuha, yskä, kuume. Kuume laskenut, yskään sain eilen vasta yskänlääkettä vaikka viikonlopusta asti yskinyt. Silloin ei lääkäri määrännyt yskänlääkettä. Eilen sain myös poskiontelontulehdukseen antibioottikuurin.
Kyljet ovat hellinä yskimisestä. Oikea puoli paljon enemmän.
Keuhkoputkentulehdus
2
2317
Vastaukset
- kuume..
Keuhkokuume on vakava tauti, joka vaatii pitkän lääkityksen. Silloin tulehdus on keuhkoissa, eikä henkitorvesssa.
Keuhkoputkentulehdus on aivan tavallista yskän yhteydessä. Se kyllä paranee aikanaa. Ja yskänlääke on turhaa rahantuhlausta ja pahimmassa tapauksessa vain pahentaa tilannetta. Viimeisimpien tutkimusten mukaan lapsille esim. ei saisi antaan yskänlääkettä, miksi siis aikuisillekaan. Riittää kun juot tarpeeksi ja otat vaikka Buranaa. Se tehoaa parhaiten.
Yskä kestää noin kolme viikkoa ja se on vain sairastettava. Siitä se ohi menee. - retik
Itselläni alkoi keväällä ilmetä flunssan oireita, yskää, nuhaa ja korkeaa kuumetta. Koska tarvitsin lääkäriltä sairastodistuksen työpaikalle, lampsin päivystävän sairaanhoitajan puheille terveysasemalle. Sair.hoitaja otti jotain kokeita, ketsoi poskionteloita, muttei osannut oikein sanoa asialle mitään - kuulemma perusflunssaa. No, koska sair.hoitaja voi kirjoittaa sairaslomaa vain kolmelle päivälle, tarvitsin seuraavana lääkärin allekirjoittaman sairaslomatodistuksen. Menin seuraavaksi päivystävän lääkärin vastaanotolle keskussairaalaan, jolle myös valittelin korkeaa kuumetta ja yskää ja nuhaa yms..Lääkäri määräsi yskään yskänlääkettä ja kirjoitti sairaslomaa. Poskionteloistakaan hän ei mitään löytänyt, keuhkot hän tais kuitenkin kuunnella myös, sillä valittelin kipua kyljessä/kylkiluiden kohdalla, jonka lääkäri epäili johtuvan kovasta yskimisestä.
Seuraavana meninkin sitten yksityisen lääkärin vastaanotolle, joka ensimmäisellä käynnillä totesi minulla olevan poskiontelontulehduksen, sekä keuhkoissa varjostumia, eli jonkinasteinen keuhkokuume ja keuhkoputkentulehdus. Keuhkoja kuuntelemalla lääkäri kuuli jotain rohinoita, jonka vuoksi hän passitii minut thorax röntgenkuviin, ja niistä kuvista lääkäri lopulta totesi taudin "vakavuuden" . Silloin minulla ei enään kuitenkaan ollut kuumetta, joten en osannut oikein ottaa sairautta vakavasti. Lääkäri määräsi lääkkeitä. Kokonaisuudessaan tautirumbaa kesti parin kuukauden ajan.
Saattaahan se olla niinkin, että keuhkokuume ja keuhkoputkentulehdus eivät vielä julkisten lääkäreiden puoleen käännyttäessä vielä ollut edennyt tarpeeksi pitkälle, ettei tautia ollut selkeästi havaittavissa, vaikka siihenkin mennessä olin sairastellut korkeaa kuumetta jo kuukauden ajan. Välillä kuume laski kokonaan pois viikon ajaksi ja palasi parin päivän päästä uudelleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911671
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr1911283- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799