Paarman puheenvuoro arvoista.

Kössönöm

"Paarma: Kauppojen pyhäaukiolo polvien notkistamista kulutusjumalalle

Sunnutaishoppailun näkeminen kilpailevana toimintana sunnuntain jumalanpalveluksille ei ole syy, miksi kirkko vastuu kauppojen pyhäaukioloa. Paarman mukaan kirkko voi kyllä sopeutua tilanteeseen järjestämällä vaihtoehtoisina aikoina jumalanpalveluksia."

- Vai että kirkko sopeutuu tilanteeseen:))) Milloin kirkossa sunnuntaisin niin tunkua olisi ollut, että kauppojen aukiolo kirkonmenojen sukseeta vähentäisi?

"Miten on arkkipiispan omien kulutustottumusten laita? Vieraileeko Paarma itse sunnuntaisin kaupassa?

- Matkalla saatan käydä huoltoaseman kaupassa. Muuten pyrin välttämään kaupassakäyntiä sunnuntaisin."

- Matkalla mistä? Ettei vaan Paarma tarkoittaisi että matkalla kotiin sunnuntaityöstään saarnaa pitämästä. Eikö se kirkon vaatima lepopäivä kuulukaan piispoille ja muille kaulapantahepuille?

http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=6987&Itemid=38

13

436

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SemiSeppä

...Kukaan toimittaja kyseenalaista näiden haastateltujen vastauksia. Paarman arvot eivät ole sen parempia, kuin valtaosan väestöstäkään, mutta väestö keskimäärin on tuskin noin tekopyhää?

• Kössönöm

Tuossakin olisi toimittaja voinut kysäistä, että mistä se arkkipiispa sunnuntaina on sitten tulossa, kun huoltoaseman kaupassa ostoksilla käy.

Sinänsä en ollenkaan kadehdi niitä ihmisiä, jotka vuorotöitä kaupassa tekevät ja useimmiten osa-aikaisina ja pienellä palkalla, mutta on älytöntä lähteä nostamaan yhtä alaa tapetille tuolla tavalla.

Kymmenet tuhannet ihmiset tekevät jatkuvasti vuorotöitä ja viikonlopputöitä. Ei niistä puhuta mitään. Ei varmaan niin, koska tuskinpa Paarmakaan tykkäisi siitä, että jos jouluähky yllättää ja pitäisi mahakramppien takia päästä ensiapuun, niin ovella olisi lappu: "pyhitämme lepopäivän, sori".

• SemiSeppä
        Kössönöm kirjoitti:

Tuossakin olisi toimittaja voinut kysäistä, että mistä se arkkipiispa sunnuntaina on sitten tulossa, kun huoltoaseman kaupassa ostoksilla käy.

Sinänsä en ollenkaan kadehdi niitä ihmisiä, jotka vuorotöitä kaupassa tekevät ja useimmiten osa-aikaisina ja pienellä palkalla, mutta on älytöntä lähteä nostamaan yhtä alaa tapetille tuolla tavalla.

Kymmenet tuhannet ihmiset tekevät jatkuvasti vuorotöitä ja viikonlopputöitä. Ei niistä puhuta mitään. Ei varmaan niin, koska tuskinpa Paarmakaan tykkäisi siitä, että jos jouluähky yllättää ja pitäisi mahakramppien takia päästä ensiapuun, niin ovella olisi lappu: "pyhitämme lepopäivän, sori".

Aikuisuuteni kynnyksellä olin hotellissa töissä ja siellä tehtiin töitä ympäri viikon ja kellon. Itseasiassa viikolopputyöt (ja välillä yötyöt) olivat kysyttyjä paremman korvauksen takia. Joskus istuttiin tyhjässä hotellissa jouluaattona töissä ja joskus uutena vuotena tai Juhannuksena.

Nuorena tuo kaikki meni ja oli hauskaa. Nyt vanhempana ei tuollainen ainakaan minua enää kiinnosta tippaakaan.

Kannatan kuitenkin sunnuntaiaukioloja. Meidän perheelle ne ovat olleet tervetulleita.
        Oma napa paras napa ;-)

• urbanus paganus
        Kössönöm kirjoitti:

Kaupoissa on tehty epäsäännöllistä viikkoa jo yli kymmenen vuotta. Vapaapäivät laitetaan viikoille oli sunnuntai auki tai ei.
        En oikein ymmärrä tällaista murinaa.
        Isot kaupat auki vaan, niissä on parempi valikoima, hinnat halvempia ja logistiikka tehokkaampaa joten ympäristörasituskin on pienempää.

• 4 tuntia?
        SemiSeppä kirjoitti:

Aikuisuuteni kynnyksellä olin hotellissa töissä ja siellä tehtiin töitä ympäri viikon ja kellon. Itseasiassa viikolopputyöt (ja välillä yötyöt) olivat kysyttyjä paremman korvauksen takia. Joskus istuttiin tyhjässä hotellissa jouluaattona töissä ja joskus uutena vuotena tai Juhannuksena.

Nuorena tuo kaikki meni ja oli hauskaa. Nyt vanhempana ei tuollainen ainakaan minua enää kiinnosta tippaakaan.

Kannatan kuitenkin sunnuntaiaukioloja. Meidän perheelle ne ovat olleet tervetulleita.
        Oma napa paras napa ;-)

Käsittääksini nyt väännetään kättä siitä, saisivatko kaupat olla su auki klo 12-16 vai 12-18. Tuntuisi typerältä sulkea jo klo 16. Jos kerran vaivautuu menemään su töihin, niin samalla sitä varmaan olisi kuusikin tuntia. Hyvien sunnuntailisien takia kai monet ovat kiinnostuneita menemään ko. ajankohtana töihin. Ei neljässä tunnissa kavin paljin absoluuttisesti palkkaa kerry, vaikka tuntipalkka olisikin lisineen kohtuullinen. Varsinkin, jos on pitkä työmatka, niin 4 tuntia tuntuu naurettavalta.

Mä oli aikoinaan pankissa töissä, ja siellä oli kerran sellainen tilanne, että oli jotain tekemättömiä juttuja, jotka oli ilmeisesti pakko saada tehdyksi välittömästi. Niinpä olimme töissä sunnuntaina. Se oli muistaakseni vielä joku juhlapyhäkin. Mä olin aivan äimänkäkenä ,kun sain palkkanauhan. Meille oli maksettu kolminkertainen tuntipalkka. Luulin sitä aluksi virheeksi, mutta ei se ollut. Mulle ei koskaan selvinnyt millä perusteilla palkka oli kolminkertainen. 2,5 kertaisen mä olisin vielä jotenkin pystynyt itselleni selittämään. Mutta eipä mulla ollut mitään valittamista.

Ainakin pankkialalla on ay-liike on pitänyt pintansa. Tai ainakin silloin oli. En tiedä onko sopimukset nykyään huonompia kuin ennen.

• Kössönöm
        4 tuntia? kirjoitti:

Käsittääksini nyt väännetään kättä siitä, saisivatko kaupat olla su auki klo 12-16 vai 12-18. Tuntuisi typerältä sulkea jo klo 16. Jos kerran vaivautuu menemään su töihin, niin samalla sitä varmaan olisi kuusikin tuntia. Hyvien sunnuntailisien takia kai monet ovat kiinnostuneita menemään ko. ajankohtana töihin. Ei neljässä tunnissa kavin paljin absoluuttisesti palkkaa kerry, vaikka tuntipalkka olisikin lisineen kohtuullinen. Varsinkin, jos on pitkä työmatka, niin 4 tuntia tuntuu naurettavalta.

Mä oli aikoinaan pankissa töissä, ja siellä oli kerran sellainen tilanne, että oli jotain tekemättömiä juttuja, jotka oli ilmeisesti pakko saada tehdyksi välittömästi. Niinpä olimme töissä sunnuntaina. Se oli muistaakseni vielä joku juhlapyhäkin. Mä olin aivan äimänkäkenä ,kun sain palkkanauhan. Meille oli maksettu kolminkertainen tuntipalkka. Luulin sitä aluksi virheeksi, mutta ei se ollut. Mulle ei koskaan selvinnyt millä perusteilla palkka oli kolminkertainen. 2,5 kertaisen mä olisin vielä jotenkin pystynyt itselleni selittämään. Mutta eipä mulla ollut mitään valittamista.

Ainakin pankkialalla on ay-liike on pitänyt pintansa. Tai ainakin silloin oli. En tiedä onko sopimukset nykyään huonompia kuin ennen.

millaisia lisäkorvaksia saa. Jossain ma-pe työssä on aivan eri korvaukset, kuin vaikkapa ravintola-alalla, jossa mennään kolmen viikon jaksoissa ja ollaan viikonloppuisinkin töissä.

Minustakin on typerää tuollainen neljän tunnin työaika. Koko päivä jo kuitenkin tavallaan menetetty ja käteen ei juuri mitään jää.

• sikseen

niin asiassa on aika monta puolta. Monet yrittäjät ovat sanoneet ettei heillä ole maksaa ympärivuotisesti moninkertaisia palkkoja työntekijöilleen jos kaupat saisivat olla aina pitkään auki. Sitten tulee kysymys että mitkä kaupat? Erikoiskauppojen tyntekijätkin haluaisivat sunnuntaikorvauksia, mutta tuskin yrittäjät itse. Monet ovat myös halunneet suoda itselleen edes yhden vapaapäivän viikossa, tämä siis jälleen pienyrittäjien puolelta sanottua.

Sunnuntailisien maksamisessa on sekin juttu, että vaikka luulisi kaupan lisääntyvän jos tulee 1 lisäpäivä ostamiseen, se ei kuulemma sitä tee, vaan talouksien ostokset vaan jakautuvat entisen 6:n sijasta 7:lle päivälle. Kun rahaa ei tule lisää ja sitä vaanmenee enemmän, kauppiaat ovat ymmärrettävästi tätä vastaan. Pääosin.

• Kössönöm

pakko pitää auki, jos ei halua?

• Kössönöm kirjoitti:

jos haluaa näihin uusiin kauppakeskuksiin oman pikku putiikkinsa. Sellaiset on sopimusehdot.

• Kössönöm
        purje kirjoitti:

jos haluaa näihin uusiin kauppakeskuksiin oman pikku putiikkinsa. Sellaiset on sopimusehdot.

näiden kauppakeskusten ja putiikkien välinen sopimuskysymys, ei itse aukioloaikojen salliminen.

Eikö Vihreät eilen halunneet juuri sitä, että pikkuputiikkien ei tarvitsisi olla auki, mikäli oikein muistan.

• mitä Purje
        Kössönöm kirjoitti:

mainitsi, niin missasit sen pointin mitä yritin sanoa. Eli pienliikkeille kaupan auki pitäminen on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pelkästään kustannuksia aiheuttava. Siinä ei ole haluamisesta kyse. Jos ei pidä ja muut pitävät, on varmaa ettei saa tuloa siltä päivältä. Jos pitää auki ja muutkin pitävät, kauppa ei ole välttämättä yhtään vilkkaampaa, se vaan jakaantuu 7:lle päivälle 6:n sijaan. Ja työntekijöille pitää maksaa palkkaa useammalta päivältä, lisäprosentein, vaikka kaupan tulot eivät kasva. Tässä nyt toiseenkertaan selitettynä tämä asia.

Elikkäs ei ole aina pakko pitää auki, mutta yhtä kaikki kaupanpitäjälle se tuottaa näissä tapauksissa vain tappoita, tekee kuinka hyvänsä. Ymmärrän siis näiden kauppiaiden kannan, enkä itse pelkkänä asiakkaana ole vaatimassa täyttä vapautta aukioloaikoihin.

• Kössönöm
        mitä Purje kirjoitti:

mainitsi, niin missasit sen pointin mitä yritin sanoa. Eli pienliikkeille kaupan auki pitäminen on muutamia poikkeuksia lukuunottamatta pelkästään kustannuksia aiheuttava. Siinä ei ole haluamisesta kyse. Jos ei pidä ja muut pitävät, on varmaa ettei saa tuloa siltä päivältä. Jos pitää auki ja muutkin pitävät, kauppa ei ole välttämättä yhtään vilkkaampaa, se vaan jakaantuu 7:lle päivälle 6:n sijaan. Ja työntekijöille pitää maksaa palkkaa useammalta päivältä, lisäprosentein, vaikka kaupan tulot eivät kasva. Tässä nyt toiseenkertaan selitettynä tämä asia.

Elikkäs ei ole aina pakko pitää auki, mutta yhtä kaikki kaupanpitäjälle se tuottaa näissä tapauksissa vain tappoita, tekee kuinka hyvänsä. Ymmärrän siis näiden kauppiaiden kannan, enkä itse pelkkänä asiakkaana ole vaatimassa täyttä vapautta aukioloaikoihin.

kauppojen aukioloa sunnuntaisin. Voin ihan hyvin ostaa ruokani muinakin päivinä.

Enkä tiedä miten tämäkin asia sitten olisi pitänyt ratkaista. Ei sitä myöskään työntekijöitten selkänahasta saa ottaa. Onhan sitäkin jo vuosia sitten väläytelty, että sunnuntaityöstä ei pitäisi maksaa ylimääräistä. Ihmettelin sitä jo silloin, koska miksi juuri kaikkein pienipalkkaisimpien palkkaehtoja tuolla tavalla muutettaisiin.

Niin tai näin, niin tuo Paarman lausunto oli silkkaa roskaa, koska hän veti siihen tapansa mukaan taas kristilliset arvot mukaan. Se jos mikä on ihan tyhjää lätinää.

Eipä ole Paarma ollut miltään muultakaan alalta ollut vaatimassa vuorotöitä ja viikonlopputöitä pois.

• puusilimä

typerä asia, josta vouhotetaan ihan suotta.
      oli niin tai näin, niin paras vaihtoehto on että kaikki saa pitää puljujaan auki vaikka joka vitun päivä jos haluaa. jos ei halua niin laittaapi oven säppiin.
      jos työntekijät vinisee niin siihen voi vastata että "täällä ei ole pakko olla, tuossa on ovi".
      toisaalta jos joku vinkuu että "et pidä kauppaasi auki sunnuntaisin" niin siihen voi vastata että "se onkin vapaaehtoista, etsi joku toinen kauppa."

en näe tuollaisessa vaihtoehdossa mitään väärää. ketään ei pakoteta maksamaan sunnuntaitöistä, eikä ketään pakoteta sitä tekemään.

no herra "kärpäsellä" tietysti voisi olla tuohonkin jotain sanottavaa..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei sua enään tunnista

Kun olet vanhentunut ja lihonut.
      Ikävä
      170
      6524
    2. Huomenet naiselle

Harmittaa ettei ehkä nähdä enää koskaan. Näillä mennään sitten.
      Ikävä
      58
      4462
    3. Etsin vastaantulevista sua

Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s
      Ikävä
      28
      3098
    4. Mikä kaivatussasi kolahti?

Mikä oli erityistä?
      Ikävä
      61
      2977
    5. Kaikesta muusta

Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko
      Ikävä
      16
      1895
    6. Hyvää yötä.

Miten äkäpussi kesytetään? 😉 pus
      Ikävä
      15
      1554
    7. Tekis mieli lähestyä sua

Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗
      Ikävä
      27
      1536
    8. Ajatteletko koskaan

Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹
      Ikävä
      38
      1485
    9. Kyllä hävettää!

Olla taivalkoskelta jos vuoden taivalkoskelainen on tuommoinen tumpelo.
      Taivalkoski
      34
      1330
    10. T, miten mun pitäis toimia

Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest
      Ikävä
      44
      1230
    Aihe