oletteko kohdanneet

syrjintää??

jos olette niin missä asioissa:?? ihan kiinnostuksen vuoksi.syrjinnästä on kyllä oma lakikin mutta noudatetaanko sitä aina???

finlex ajantasainen lainsäädäntö: syrjintä

11 § (11.4.2008/212)
Syrjintä

Joka elinkeinotoiminnassa, ammatin harjoittamisessa, yleisönpalvelussa, virkatoiminnassa tai muussa julkisessa tehtävässä taikka julkista tilaisuutta tai yleistä kokousta järjestettäessä ilman hyväksyttävää syytä

1) ei palvele jotakuta yleisesti noudatettavilla ehdoilla,

2) kieltäytyy päästämästä jotakuta tilaisuuteen tai kokoukseen tai poistaa hänet sieltä taikka

3) asettaa jonkun ilmeisen eriarvoiseen tai muita olennaisesti huonompaan asemaan

rodun, kansallisen tai etnisen alkuperän, ihonvärin, kielen, sukupuolen, iän, perhesuhteiden, sukupuolisen suuntautumisen tai terveydentilan taikka uskonnon, yhteiskunnallisen mielipiteen, poliittisen tai ammatillisen toiminnan taikka muun näihin rinnastettavan seikan perusteella, on tuomittava, jollei teko ole rangaistava työsyrjintänä tai kiskonnantapaisena työsyrjintänä, syrjinnästä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.

9

372

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syrjintää

..kun olen hakenut työtä yli viisikymppisenä naisena useastikin.

Rituli

• et maha mitään

Älä tuuppaa lakia ohjeeksi, enemmistö on demokratiaa!

• tuskin silloinkaan

Pitäisikö minun ehkä vedota lakiin saadakseni kokea syrjintää? Tosin minua ei ole ehkä sukupuoleni takia kutsuttu Zonta- ja soroptimistiklubeihin, joten olen kokenut syrjintää, mutta voinha erään kirkkoherran esimerkkiä noudattaen vaihtaa sukupuolta ja välttyä syrjinnältä.

• 11§ 1

Mitä sitten? Hyväksyttäviä syitä ei monestikaan tarvitse kaukaa hakea. "Syrjityksi" pääsee omalla käytöksellään. Oikeammin kyse ei ole lainkaan syrjinnästä vaan vaikeuksien ennakoinnista mikä on ammattitaitoa.

Katsokaa peiliin ja/tai opetelkaa lakikirjasta ne pykälien
      s i v u l a u s e e t k i n. Älä varasta.. ym. löpinät kuuluu mm. näihin sivulauseisiin.

Turhaa vouhkaamista syrjityksi tulemisesta itkeminen kun omasta käyttäytymisestä näkyy vain oppimattomuus, oikeuksien vaatiminen mutta ei valitettavasti henkilökohtaisten velvollisuuksien ymmärtäminen. Ts. pelisääntöjä pitää noudattaa.

Hyvä käytös olisi jo paljon mutta useimmiten liikaa vaadittu.

• laissa mainittuja syitä

Liikkeenharjoittaja tai muu hänen edustajansa voi toki vedota ihan laillisesti johonkin muuhun syyhyn.
        kuten alaikäiseksi epäillyn pitää todistaa ikänsä, -aiheuttaa tai on aikaisemmin aiheuttanut häiriötä /saanut porttikiellon - on päihtynyt ja sen vuoksi evätään pääsy tai palvelu.
        Nämä ovat ihan laillisia syitä, joilla syrjintätutkimukset saadaan mukavasti kumoon. Minä ainakin saan.

• kok-ko-nen

Näistä asioista on turha sinällään mihinkään valittaa. Suomessa on sellainen tapa, että isot instanssit kuten vakuutusyhtiö/posti/pankki yms..(heidän edustajisto) tekevät lakiehdotukset ja eduskunta ne yleensä hyväksyy. Näin siis jos posti päättää, että laatikot on oltava siellä tai täällä tms.. siihenkin löytyy laki. Lakisääteisiä vakuutusmaksuja (mm. eläkevak.) jne. Valtion eläkevakuutusyhtiötkin rakennuttavat/omistavat valtavat määrät kokonaisia kerrostaloja.. pankilla löytyy paljon lain suojissa olevia asioita. Verottajalla on aina harkintaoikeus... jos esim taksikuskilla on heidän "mietiskelynsä" mukaan liikaa rahaa, niin sitten sille laitetaan veroa maksettavaksi ihan vaan joidenkin ns virkailijoiden toimesta... Joten valitettavasti suomessa laki ei todellakaan ole sama kaikille vastoin yleistä olettamusta, mutta kun tunnustat tämän, etkä puutu maailman/suomen lain epäkohtiin... niin mikäs hätä tässä on.

• erottuu selvemmin

tämä syrjintä ainakin miehiä kohtaan,puhuppas totta siellä niin johan asiat kääntyy ihan muuksi mistä on keskusteltu,ja onpa heillä taito myöskin kirjoittaa itse asian vierestä,lisäillä omia asioitaan ja eipä mitään sekään ole jossa vääristellään ja valehdellaan. mutta annas olla jos on nainen niin johan uskotaan kaiken maailman valheet jota ei edes kyseenalaisteta.

• Voi hyvä tavaton
        erottuu selvemmin kirjoitti:

tämä syrjintä ainakin miehiä kohtaan,puhuppas totta siellä niin johan asiat kääntyy ihan muuksi mistä on keskusteltu,ja onpa heillä taito myöskin kirjoittaa itse asian vierestä,lisäillä omia asioitaan ja eipä mitään sekään ole jossa vääristellään ja valehdellaan. mutta annas olla jos on nainen niin johan uskotaan kaiken maailman valheet jota ei edes kyseenalaisteta.

Minä vähän iäkkäämpi lihaa syövä hetoro torpattiin kapakan ovella kännin takia.Samaan aikaan kyseiseen ravinteliin valui porukkaa,joilla oli varmaan enemmän promilleja kuin minulla.Nämä nykytyylin stero-oidi portsarit tuottava ravintoloille aika isot tappiot.Ne jättävät maksavat asiakkaat pihalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      90
      4302
    2. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      38
      2602
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      106
      2448
    4. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      108
      2228
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      28
      1937
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      32
      1935
    7. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      196
      1609
    8. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1607
    9. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      29
      1588
    10. Kuvaile kaivattusi

ulkonäköä?
      Ikävä
      79