Miksi joku paikka

kawe

on jäänyt mieleesi, hyvässä tai pahassa?
En voi mennä mökille, koska siellä päätettiin minun loppuelämästäni.
Juro-Ukon tekstistä tuli ikävä, elävän tulen ritinää, savun tuoksua pihalla ja merta.
Hyviä paikkoja, eri merkityksissä on monta.

30

887

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hetulaaz

koska siellä päätettiin loppuelämästäni.
      Tai menehän minä, yks hailee se on, elämä menee ja kuolema tulee.

• kawe

siinä keskellä Helsinkiä niin tee, minun mielikseni, kierros kirkoissa.
        Uspenskissa voit tutustua, kauniin rakennuksen lisäksi, upeaan kirkkotaiteeseen.
        Tuomiokirkko on pelkityneisyydessään vaikuttava ja Temppeliaukion kirkko must kohde.
        Kirkoissa on rauhoittavaa olla, usko vaan.
        En ole uskovainen vaan kiinnostunut arkkitehtuurista ja taiteesta.

• hetulaaz
        kawe kirjoitti:

siinä keskellä Helsinkiä niin tee, minun mielikseni, kierros kirkoissa.
        Uspenskissa voit tutustua, kauniin rakennuksen lisäksi, upeaan kirkkotaiteeseen.
        Tuomiokirkko on pelkityneisyydessään vaikuttava ja Temppeliaukion kirkko must kohde.
        Kirkoissa on rauhoittavaa olla, usko vaan.
        En ole uskovainen vaan kiinnostunut arkkitehtuurista ja taiteesta.

että olen käynyt kaikissa Suomen kirkoissa, erämaakirkoissakin.
        Ja niiden hautausmailla.
        Mutta en tuosta syystä, minulla on toisenlainen harrastus niihin.
        Ei, ei se ole mikään nuorison Goottilaisuus tai muuta.
        Se liittyy sotiin.

• kawe
        hetulaaz kirjoitti:

että olen käynyt kaikissa Suomen kirkoissa, erämaakirkoissakin.
        Ja niiden hautausmailla.
        Mutta en tuosta syystä, minulla on toisenlainen harrastus niihin.
        Ei, ei se ole mikään nuorison Goottilaisuus tai muuta.
        Se liittyy sotiin.

kas kummaa ja mikä kiehtoo?

• hetulaaz
        kawe kirjoitti:

kas kummaa ja mikä kiehtoo?

vaikkapa, Järventaus, tai joku Laaksonen, olisi homma turhaa.
        Mutta minulla on omituinen sukunimi, ja siksi on "helppoa" löytää historiani.
        Ja esi-isäni, haudoilta.
        Sotaherroja kun olivat.
        Ja kuten, ehkä, tiedät, Suomessa on sodittu, jokunen sata vuotta.
        Ja sukuni on sotinut, kirjaimellisesti, pitkin Suomea, pitkä maa kun tämä on.

• kawe
        hetulaaz kirjoitti:

vaikkapa, Järventaus, tai joku Laaksonen, olisi homma turhaa.
        Mutta minulla on omituinen sukunimi, ja siksi on "helppoa" löytää historiani.
        Ja esi-isäni, haudoilta.
        Sotaherroja kun olivat.
        Ja kuten, ehkä, tiedät, Suomessa on sodittu, jokunen sata vuotta.
        Ja sukuni on sotinut, kirjaimellisesti, pitkin Suomea, pitkä maa kun tämä on.

ymmärrän. Tanner Suomi on aina ollut samoin kuin Puola esim.
        Poliittinen kantasi poikkeaa ilmeisesti varhaisemmista sukulaisistasi, tuli mieleeni jostain...............

• hetulaaz
        kawe kirjoitti:

ymmärrän. Tanner Suomi on aina ollut samoin kuin Puola esim.
        Poliittinen kantasi poikkeaa ilmeisesti varhaisemmista sukulaisistasi, tuli mieleeni jostain...............

erilainen, vaan en paljon.
        Ehnrooth, Tanner, Mannerheim, ketään en tuntenut ja sukunimeni on ihan muuta, mutta tuonlainen sekasotku olen.
        Mannerheim on kait lähinnä, tiukka mutta oikeudenmukainen. Ja nyt pitää sitten katsoa laajemmin. Lahtari tappoi mutta lopetti tappamisen 1918, Suomen puolesta.
        Tappoi taas 1939 ja siitä eteenpäin, mutta aiheesta ja Suomen puolesta.
        Tarvittaisko me taas jotain kaltaistaan tuonne Kaakkois-Suomeen?
        Siellä on Suomi katoamassa, Karjalaiset antautuvat joukoittain ja myyvät maat ja rannat itäiselle ystävälle.
        Heihinhän suhtauduttiin epäluuloisesti jo talvisodan jälkeen.

• kawe
        hetulaaz kirjoitti:

erilainen, vaan en paljon.
        Ehnrooth, Tanner, Mannerheim, ketään en tuntenut ja sukunimeni on ihan muuta, mutta tuonlainen sekasotku olen.
        Mannerheim on kait lähinnä, tiukka mutta oikeudenmukainen. Ja nyt pitää sitten katsoa laajemmin. Lahtari tappoi mutta lopetti tappamisen 1918, Suomen puolesta.
        Tappoi taas 1939 ja siitä eteenpäin, mutta aiheesta ja Suomen puolesta.
        Tarvittaisko me taas jotain kaltaistaan tuonne Kaakkois-Suomeen?
        Siellä on Suomi katoamassa, Karjalaiset antautuvat joukoittain ja myyvät maat ja rannat itäiselle ystävälle.
        Heihinhän suhtauduttiin epäluuloisesti jo talvisodan jälkeen.

Mannerheim väärässä, rohkenen olla eri mieltä.
        Hän oli tosin vanha mies jatkosotaan, mutta kuka sen pestin olisi hoitanut. .....
        Katsoin sen presidentinlinnan keskustelun aiheesta tällä viikolla.
        Venäläisille voi kyllä vuokrata maata, samoin sielläkin tehdään, mutta ei myydä. Toisaalta onhan miljoona Euroa iso raha jos ja kun tyrkytetään. Jos minä olisin venäläinen tänne sijoittaisin, onhan täällä turvallista ym.

• Meriläinen

tunsin minäkin kun ex-mieheni kanssa muutettiin keskisuomeen.
      Eron jälkeen muutin ensin äitini luo eteläkarjalaan koska hän oli huonossa kunnossa ja halusin hänen olevan kotonaan niin pitkään kuin se minusta kiinni on, ja loppuun sai olla.
      Hänen kuolemansa jälkeen ei ollut pientäkään epäilystä minne muutan, meri ja lapsuus toi minut tänne kotkaan ja täältä löytyy parhaita paikkoja paljon. Varsinkin kesällä puistojen ja meren yhteisyys on tämän kaupungin lumoa.
      On paikkoja muuallakin missä minusta on kiva käydä niitä on suomi pullollaan.
      Ja se viimekeväinen kreetan matka; aamukahvi terassilla kukkojen kiekuessa ja upeaa upeampi näköala vuorelle.
      Viime kevään jälkeen meren lisäksi luontolistaani ovat tulleen vuoret ja tunturit. Ja kaikki meret joita olen nähnyt jäämeri ja välimeri ja tietysti tämä omä pieni merenlahteni jonka lähellä asun.

• kawe

tällaista tekstiä palautteeksi halusinkin.
        Suomalaiset ovat luonnon ystäviä jo perimältään.
        Olet kohdellut äitiäsi, poikkeus nykysuomessa, todella hienosti. Varmasti hyvin palkitsevaa, henkisesti. Nauti Sapokasta, Wellamosta ym.kultturellissa Kotkassa...........

• Juro-Ukko
        kawe kirjoitti:

tällaista tekstiä palautteeksi halusinkin.
        Suomalaiset ovat luonnon ystäviä jo perimältään.
        Olet kohdellut äitiäsi, poikkeus nykysuomessa, todella hienosti. Varmasti hyvin palkitsevaa, henkisesti. Nauti Sapokasta, Wellamosta ym.kultturellissa Kotkassa...........

...lähisaaret varsin hyvin. Oli yksi luoto, missä saatoin viipyä tuntitolkulla katsellen avomerta. Lapin vaellusretkillä hiihtolomilla, nautin metsähallituksen autiotupien tunnelmasta, silloin ei ollut näitä turistikomplekseja kuten nyt. Samoilla reisuilla yövyttiin usein myös laavussa rakovalkean lämmössä.
        Nuoruudessani kuitenkin paras paikka oli faijan put, put vene ja haaveenani oli tietenkin merellinen ammatti, no merenkävijää ei minusta tullut, vaikka sainkin intistä rannikkolaivurin paperit.

• Meriläinen
        Juro-Ukko kirjoitti:

...lähisaaret varsin hyvin. Oli yksi luoto, missä saatoin viipyä tuntitolkulla katsellen avomerta. Lapin vaellusretkillä hiihtolomilla, nautin metsähallituksen autiotupien tunnelmasta, silloin ei ollut näitä turistikomplekseja kuten nyt. Samoilla reisuilla yövyttiin usein myös laavussa rakovalkean lämmössä.
        Nuoruudessani kuitenkin paras paikka oli faijan put, put vene ja haaveenani oli tietenkin merellinen ammatti, no merenkävijää ei minusta tullut, vaikka sainkin intistä rannikkolaivurin paperit.

put put meriläisestä juontuu mun rekkini.
        En ikinä unohda sitä turvallisuutta kun sai kulkea kovassakin myräkässä ison miehen kyydissä
        setäni tai enoni kuka milloinkin meidät saareen kuljetti.
        Keskimoottori ja siinä istuin kuuman moottorin päällä, vene täynnä laukkuja ja ruokaa kun vietiin aina mökille paljon tavaraa.
        Ensimmäiset kahvit keitettiin kävyillä joita sai sitten taas kerätä.
        Nyt ei elä enää monikaan siitä sukupolvesta kuuluu jo ite siihen seuraavaks lähtevään.
        Ja tässä unohdin tasan tahallani kaiken sen tuskan ja vaikeuden mitä kuului siihen aikaan,
        halusin muistaa vaan sen hyvän.

• ent.tehtaantyttö
        Juro-Ukko kirjoitti:

...siellä Käsmun rannalla, kun rantakivellä istuin, niin sellainen kummallinen rauha sieluuni tuli. Katselin sitä aavaa merta ja sen rantaa, ajattelin sitten, että tänne palaan vielä monta kertaa. Yritettiin sitten löytää se kiviröykkiö johon virolaiset kiviä laittoivat, mutta, eipä silmiimme osunut. Kovin ovat kauniit villiruusut siellä Viron rannikoilla. Mukavaa oli nuotiokahvit Viron rannikolla keitellä. Ensi kesänä sitten taas.

• Juro-Ukko
        ent.tehtaantyttö kirjoitti:

...siellä Käsmun rannalla, kun rantakivellä istuin, niin sellainen kummallinen rauha sieluuni tuli. Katselin sitä aavaa merta ja sen rantaa, ajattelin sitten, että tänne palaan vielä monta kertaa. Yritettiin sitten löytää se kiviröykkiö johon virolaiset kiviä laittoivat, mutta, eipä silmiimme osunut. Kovin ovat kauniit villiruusut siellä Viron rannikoilla. Mukavaa oli nuotiokahvit Viron rannikolla keitellä. Ensi kesänä sitten taas.

ja jos on omalla autolla liikkeellä kanttaa tutustua Lahemaan kansallispuistoon, missä kauniin luonnon lisäksi on vanhoja komeita kartanoita. Käsmusta länteen päin on Saviranta niminen paikka, missä muistaakseni päättyy yli Suomenlahden jatkuva graniittipohjainen maa-aines. Viron maapohja on kalkkikiveä, samaa kiveä mistä tarinan mukaan Turun tuomiokirkko olisi rakennettu. On näitä kiviä vaihdeltu myöhemminkin, Muhun saarelta Saarenmaalle johtava maasilta on rakennettu neuvostoaikana Suomesta tuodulla graniitilla, joten vuoroin vieraissa.

• uk-ko

Jaalassa on pieni järvialue, missä on muutama pikkujärvi kiinni toisissaan, vain pienet, parikymmenmetriset knnakset erottavat niitä. Ensimmäisen kerran kun yövyin siellä laavussa, oli synkkä, sumuinen sateinen yö. Jokaisella järvellä huusi kuikka. Oli ihanaa maata laavussa sumun keskellä ja kuunnella kuinka kuikan huuto kaikui avaruudessa, kuin se olisi maailman ainoa ääni.
      Paikasta on sittemmin tullut vakituinen vierailukohde, mutta sen ekan yön tunnelma ei ole toistunut.

Toinen paikka on Saimaalla, isossa saaressa. Kapea lahti, jonka rannalla on loistava leiripaikka veteen laskevine kallioineen. Siihen on hyvä tehdä tulet. Aivan kapean lahden vastarannalla kohoaa valtava vuori suoraan vedestä. Aurinko paistaa sen huipulle kauan vielä kun se on jo laskenut. Ihmeelliseltä tuntuu istua syvällä lahden pohjukassa hämärässä ja katsella kultaisena loistavaa vuorta.
      Tästäkin on tullut vakituinen etappi ja leiri.

Molempien paikkojen herättämät tunteet ovat varmaan ihan tavallisia, kaikille suomalaisille tuttuja luonnon elämyksiä. Nuo kaksi ovat minun: omistan ne :-) En niitä maita, vaan ne tunteet.

• kawe

hienoja, ainukertaisia kokemuksiasi, me ymmärrämme ne.

• Minulle on ehdottomasti hyvä paikka sauna. Itsensä peseminen ja vedellä läträys on ehdottomasti mieli puuhiani. Jostain syystä saan sieltä energiaa ja vietän siellä joskus aikaani puettunakin, silloin kun se ei ole edes päällä. Hoidan saunassa puheluita, teen siellä vaikeita suunnitelmiani, meditoin ja käytän saunaa luoviin prosesseihini. Varmaan olen tyypillinen suomalainen.

Paikkoja ja asioita joita välttelen on esim. tivoli, karuselli, markkinat, ilotulitus ja ilmapallot.

• mökkerö

Minulle myös sauna on aina ollut sellainen"pyhä paikka".Saatan istua lauteilla ja miettiä kaikkea maan ja taivaan väliltä.Unohdun jonnekin.
        Siellä on sopivan hämärää,kosteaa ja suloista.
        Pesuaineitten tuoksu,koivunvasta,kuuma höyry.

Seuraavana aamuna täytyy mennä ihan vaan nuuskimaan saunan tuoksua,muka tekemään sinne jotain.

Ja pienen mökkini ikkunasta saatan katsella ajattoman ajan vain jonnekkin,annan ajan mennä ja uuden tulla,takan lämpö ja käpertyminen sänkyyn unten maille,hiljaisuuteen...
        Se on parasta tällä hetkellä itselleni.

• henrii

mennä sille järvelle josta myin mökin, vaikka tunnen järven kuin omat taskuni, ja harrastan pilkkimistä.

• uk-ko

Oliko pakkotilanne, vai huomasitko jälkikäteen, mitä kaikkea tulit myyneeksi?

• Pirre*

illat, - kun päivän päätteksi tehtiin tulet ja istuttiin vain ja juteltiin, - kuuneltiin hiljaisuutta tai vain kapustarinnan piip piip piipitystä..Joskus kuohui koski tai läikkyi tunturijärvi tai vain lirisevä pieni tunturipuro puro..oi niitä reissuja..

Sitä sumun peitossa olevan joen ylitystä, eksymisemme jälkeen en haluaisi enää koskaan kokea..

• Ettei tullut oikea karhu tai susi viekkuun nukkumaan kun sitten pötköttelit yöllä siellä laavulla...Vai näitkö sellaisia oikeita?

• henrii

keskiyön jälkeen juuri kun alkaa hämärtää kuuluu lintujen laulu voimakkaana, parhaiten satakieli on jäänyt mieleen.
        Tonen on pahanilmanlintu joka aamulla alkoi huhuilemaan, huhuu hu huuuu hu huu hu huuu.

• Pirre*
        miljoona kirjoitti:

Ettei tullut oikea karhu tai susi viekkuun nukkumaan kun sitten pötköttelit yöllä siellä laavulla...Vai näitkö sellaisia oikeita?

laavulla koskaan, ikävä kyllä..teltassahan me vain.

Karhuja en ole osannut pelätä, vaikka niitä kuulemma on siellä ollutkin..ei mitään petoeläimiä ole tullut vastaan. Vain ahman jälkiä olen nähnyt tunturien lumilla.

Ehkä kammottavin yöpymispaikka oli kerran ahmaloukun, ilmeisesti se oli sellainen, läheisyydessä.
        Jotain huuteluja on yössä kuulunut, esim naalin ulvontaa, tai kiljuntaahan tuo paremminkin oli.

Sitte riekon yllättävä kotkotus on saanut melkein huonot housuuni..:)

Ei siellä ajattelekaan petoeläimiä, ihme kumma..

• Pirre*
        henrii kirjoitti:

keskiyön jälkeen juuri kun alkaa hämärtää kuuluu lintujen laulu voimakkaana, parhaiten satakieli on jäänyt mieleen.
        Tonen on pahanilmanlintu joka aamulla alkoi huhuilemaan, huhuu hu huuuu hu huu hu huuu.

laulaa satakieli joka ilta, ja juuri siinä kymmenen - yhentoista paikkeilla, silloin on hienoa istua tuossa pihassa..ja entä se tuoksu joka tulee silloin järveltä, - sitä on pakko nuuskia..

• Pirre* kirjoitti:

laavulla koskaan, ikävä kyllä..teltassahan me vain.

Karhuja en ole osannut pelätä, vaikka niitä kuulemma on siellä ollutkin..ei mitään petoeläimiä ole tullut vastaan. Vain ahman jälkiä olen nähnyt tunturien lumilla.

Ehkä kammottavin yöpymispaikka oli kerran ahmaloukun, ilmeisesti se oli sellainen, läheisyydessä.
        Jotain huuteluja on yössä kuulunut, esim naalin ulvontaa, tai kiljuntaahan tuo paremminkin oli.

Sitte riekon yllättävä kotkotus on saanut melkein huonot housuuni..:)

Ei siellä ajattelekaan petoeläimiä, ihme kumma..

En minäkään ja en edes telttaan uskalla. Nytkin lähden huomenna viikonlopuksi saareen ja siellä vilistää peuroja hirviä ja kettuja. Ja voi siellä niitä susia ja karhujakin...

Mä yövyn kyllä ihan talviasuttavassa vanhassa talossa, mutta se saunareissu onkin elämys...

• Pirre*
        miljoona kirjoitti:

En minäkään ja en edes telttaan uskalla. Nytkin lähden huomenna viikonlopuksi saareen ja siellä vilistää peuroja hirviä ja kettuja. Ja voi siellä niitä susia ja karhujakin...

Mä yövyn kyllä ihan talviasuttavassa vanhassa talossa, mutta se saunareissu onkin elämys...

siellä ulkosauna, ilman mukavuuksia?

Me mennään huomenna häihin, - taas he saavat toisensa, kaksi rakastunutta nuorta :)

• Pirre* kirjoitti:

siellä ulkosauna, ilman mukavuuksia?

Me mennään huomenna häihin, - taas he saavat toisensa, kaksi rakastunutta nuorta :)

Kyllä se on ilman mukavuuksia meren rannassa. Ne häät ovat kyllä yleensä iso rahanreikä. Kun pitää ostaa uudet vaatteet ja lahja, onneksi niitä on harvoin.

• ibiza

Raskaan "kaivupäivän" jälkeen saunominen, iltanuotio, savun tuoksu, yöttömän yön hiljaisuus, lintujen ääntely, kuukkelien hyppely käden ulottuvilla, harvasanainen hiljainen keskustelu, tuleen tuijotus, hiiltyvä nuotio, haukotusten siivittämä vetäytyminen uneksimaan "isomuksesta"...

• kawe

ketju tästä tuli. Ylitse muiden nousi tietenkin luonto ja elämykset siellä. Laulun sanoin:
        "tuli räiskyy nuotiossa savu hiljaa leijailee ja nyt illan tummetessa metsä meille kuiskailee"
        "tuli hiipuu ja saapuu taikahetki leiriyön, aika nuoruuden haipuu kuin se unta ollut ois........

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Medvedev: Suomi tuhoutuu ydinsodassa ensimmäisenä

Venäjän ydinaseilla on lyhyin matka Suomeen, joten ydinsodassa Suomi tuhoutuu heti sodan alkuminuuteilla, muilla mailla
      Maailman menoa
      537
      1768
    2. Hotellille löytyi ostaja....

Tämän päivän Kainuun Sanomissa oli uutinen, että pesänhoitajan mukaan Hotelli Kainuu myydään ensiviikolla. Hieno homma,
      Kuhmo
      18
      867
    3. Sinä. Just sinä.

Palataan ajassa taaksepäin vuosi tai kaksi. Mitä tekisit toisin jos voisit?
      Ikävä
      84
      863
    4. Onko se loukkaavaa

Kun joka kerta tuijotan sun peppua. En mahda sille mitään, että se vangitsee katseeni. Pohdin vain että ei minusta ole k
      Ikävä
      101
      796
    5. Onko kaivattusi seinäruusu?

Kun hän saapuu paikalle, huomaako kukaan, vai kääntyvätkö päät? Onko se hyvä vai huono juttu? Oletko sinä huomattu vai
      Ikävä
      50
      719
    6. Tiedätkö kaivattusi musiikkimaun?

Minkälaisesta musiikista hän pitää?
      Ikävä
      63
      705
    7. Saana airola ja. muusikko spekulaatiota

Saara airolan kirja muusikko mies. Oisko redrama tai lauri tähkä? Saana oli 13 v vuonna 2014 Tekoäly sanoo : tähkä Julki
      Yhteiskunta
      2
      697
    8. Miten kuvaisit tunteitasi

tällä hetkellä?
      Ikävä
      63
      666
    9. Jos saisit palata takaisin johonkin vuoteen

Mikä vuosi se olisi? Ja mitä siinä hetkessä tapahtuisi?
      Ikävä
      73
      618
    10. Moi, olen Lampunhenki

Kerro toivomuksesi🏺
      Ikävä
      65
      533
    Aihe