9,3x66 SAKO

Ei sovellu hirvijahtiin

Liian nopea. Luoti ei aukea kunnolla hirvessä ja reikä on pienempi kuin 308 hyvällä luodilla varustettuna!

33

9061

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turhaan

      Ammuitko huonoon paikkaan.Minä olen pienarilla ampunut enemmän hirviä kuin sinä sillä tykilläsi.

    • Vasan

      Ase oli 308 ja patruuna Lapuan Naturalis. Hyvin tippui, luoti lävisti ensin hirven ja katkas jalan toiselta puolelta. 308 on aivan sopiva kaliiberi hirvenmetsästykseen. Oon ampunut vasta 14, mut isompaa tykkiä en kaipaa. Kaikki nää on kaatuneet silleen, et ei oo tarvinnu 50m pidempää hakea kaatoa.

      • Tästälähtien

        Vain keuhkolaukauksia. paisteille ei pidä ampua,meillä ampujan osuuteen kuuluu verimössöpaistit.Se opettaa parhaiten.


      • selität

        kun metsästäjät. Jotka ovat ampuneet koiran haukkuun satoja hirviä. Ja suosivat järestään vähän suurempaa kalimperia, kuin normaaali 308.
        nim.9,3.


      • systeemit
        Tästälähtien kirjoitti:

        Vain keuhkolaukauksia. paisteille ei pidä ampua,meillä ampujan osuuteen kuuluu verimössöpaistit.Se opettaa parhaiten.

        Sittenhä ite kannattaa järestään jättää ampumati ja ottaa aina päältä parhaat paistit sa sisukat, kun ampujat saavat pitää roippeet. Mitäs menivät reijittämään mokomat kulit. Toki pitää vielä muistaa haukkua napsia päälle, sitä miten taitamattomia tunareita ovat pyssyjensä kanssa. Saa pidettyä porukkahengen korkeana.


    • ensin

      sakon taulukot, kun väität noin.Tiedoksi yleisesti käytetyt kalimperit. Nopein 3006 sitten 308. Suurriista aseista suomessa. Sitten 9,3 kolmoset.
      Ja mitä nopeempi luoti, sen suuremmat turhat lihatuhot tietenkin.
      Ja mulla tietenkin 9,3x62.Hirvi ja karhuluoti 18,5 g.

      • Tähänmennessä

        On ammuttu 30cal aseilla,minä mukaan lukien,ja satoja.


      • käytännössä ei toimi

        Ja onhan 9,3 66ssa rutosti enemmän tehoja kuin 9,3 62ssa


      • lataat
        käytännössä ei toimi kirjoitti:

        Ja onhan 9,3 66ssa rutosti enemmän tehoja kuin 9,3 62ssa

        itse. Saat saman tehon molempiin.


      • itselaataaja
        lataat kirjoitti:

        itse. Saat saman tehon molempiin.

        siihen 66:seen saa itse lataamalla pikkuisen vielä enämpi....


      • 9,3 x 62

        aika perseestä risukkoon ammuttaessa, hyväksy se


    • vieläkään

      ole tajunnut tämän palstan iso kaliiperisten käyttäjiä. T Rexillä kauriin pyyntiin. Hidas luoti ei riko lihoja. 22.lla norsu jahtiin. Nopea luoti. Rikkoo lihoja sekä menee läpi lähes mistä vaan.

    • on ihan jees

      Oon ampunut lyhyellä hirvijahti uralla 14 hirveä. Kaikki 30-06:lla ja joka kerta oon ampunut kaularankaan tai päähän. Ei tartte murehtia missä kunnossa lavat on. Naurattaa tollaset puheet jotta iso reikäinen säästää lihaa. Ei mun mielestä noissa 14:ssa kappaleessa mitä oon ampunut niin, oo menny oikein paljon ketun haaskalle tavaraa...

      • on...

        täysin väärä käsitys. Mikä on isoreikänen. 9,3 ja sun 3006 7,62, eli eroa 1,68 mm reikä koossa. Lihatuhoihin vaikuttaa luodin nopeus.Painavampi luoti on yleensä hitaampi. 3006 luodin lähtönopeus yli 800m/s, paitsi 14 g n. 750 m/s.
        9,3 lähtönopeus 700 m/s ja vähän päälle.Luotipaino 18,5 g.
        Siten 458 nopeus n. 600 m/s.Jotku käyttää 400-500 m/s lähtönopeutta. 458 luotipainot 22,3-33,0g.
        Nyt tietenkin joku aattelee, mikä on lentorata. Se saa olla mitä lystää vaikka 200 m päässä, koska koirametsästyksessä ampumamatkat yleensä 5-20 metriä, joskus voi olla jopa 50 metriä.
        Mulla 9,3x62 toimii hyvin.


      • tartte olla
        on... kirjoitti:

        täysin väärä käsitys. Mikä on isoreikänen. 9,3 ja sun 3006 7,62, eli eroa 1,68 mm reikä koossa. Lihatuhoihin vaikuttaa luodin nopeus.Painavampi luoti on yleensä hitaampi. 3006 luodin lähtönopeus yli 800m/s, paitsi 14 g n. 750 m/s.
        9,3 lähtönopeus 700 m/s ja vähän päälle.Luotipaino 18,5 g.
        Siten 458 nopeus n. 600 m/s.Jotku käyttää 400-500 m/s lähtönopeutta. 458 luotipainot 22,3-33,0g.
        Nyt tietenkin joku aattelee, mikä on lentorata. Se saa olla mitä lystää vaikka 200 m päässä, koska koirametsästyksessä ampumamatkat yleensä 5-20 metriä, joskus voi olla jopa 50 metriä.
        Mulla 9,3x62 toimii hyvin.

        Kyllä se tipuu Huskun 6.5x55 sillä met ammuma täälä tunturissa ,ku tähtää lavantakaa syvähmen tulee hyvät lihat ei se juokse pitkhän.


      • hyvä....
        tartte olla kirjoitti:

        Kyllä se tipuu Huskun 6.5x55 sillä met ammuma täälä tunturissa ,ku tähtää lavantakaa syvähmen tulee hyvät lihat ei se juokse pitkhän.

        mies, mene Tenolle pilkille.


      • niitäkin
        hyvä.... kirjoitti:

        mies, mene Tenolle pilkille.

        Jovain mie olen sieläki käynyt, pilkilä jä kesälä lohen pyynnissä ja aina olen saanut mitä olen pyytänyt??


      • Lavoille

        Joo, meilläkin on seurassa niitä kaulaan ja päähän ampujia. Sitten on miehissä haettu niitä "putoaa niille sijoilleen" -hirviä yökaudet sateessa ja pimeässä. Menee hirvi ja menee lupa...
        Aika harvassa ne kaverit jotka todella ampuvat kaulalle eikä käsi tärise tosipaikan edessä. Ei aloittelijoille!


      • ole niin että
        Lavoille kirjoitti:

        Joo, meilläkin on seurassa niitä kaulaan ja päähän ampujia. Sitten on miehissä haettu niitä "putoaa niille sijoilleen" -hirviä yökaudet sateessa ja pimeässä. Menee hirvi ja menee lupa...
        Aika harvassa ne kaverit jotka todella ampuvat kaulalle eikä käsi tärise tosipaikan edessä. Ei aloittelijoille!

        osuma ratkaisee, ja jos on hyvä osuma niin 308 riittää ihan hyvin, ja tuosta lihan hävikistä..ihme kiistely..kaikki on varmaan osansa saaneet ei ole kukaan nälkään kuollu..tartteehan ne koiratkin ruokaa.


    • 9,3x66

      kun ette tiedä mistä puhutte..niin olkaa hiljaa!!!!

      • valttia

        Se äkki kuolema kun sattuu kaulallerankaan tai päähän Mutta se lihan maku silloin kun veri jää lihaan siinä pitää osata pistää hirven että veri tulee heti pois ei kestä alkaa piipustelemaan.Monesti kun ampuu kaulalle hirvi putoaa heti ,mutta lähtee juosemaan kohta , silloi ei ole sattunut luuhun vai lihakseen josta tulee paljon verta hirvi ei kuole siihen makoilee välistä ja jatkaa matkaa. Päähän ammutaessa jos menee alle hiukan katkoo vain leukaluita hirvijatkaa matkaa mutta kuolee syksyn mittaan. Mutta lapa lapa osuma se tapaa aina.Ei siihen tarvita tykkiä pienemmäläkin kaatuu kun osaa ampua.


      • Lapapuu
        valttia kirjoitti:

        Se äkki kuolema kun sattuu kaulallerankaan tai päähän Mutta se lihan maku silloin kun veri jää lihaan siinä pitää osata pistää hirven että veri tulee heti pois ei kestä alkaa piipustelemaan.Monesti kun ampuu kaulalle hirvi putoaa heti ,mutta lähtee juosemaan kohta , silloi ei ole sattunut luuhun vai lihakseen josta tulee paljon verta hirvi ei kuole siihen makoilee välistä ja jatkaa matkaa. Päähän ammutaessa jos menee alle hiukan katkoo vain leukaluita hirvijatkaa matkaa mutta kuolee syksyn mittaan. Mutta lapa lapa osuma se tapaa aina.Ei siihen tarvita tykkiä pienemmäläkin kaatuu kun osaa ampua.

        Lapa on aina varma paikka pamauttaa. Lavoilta ku vetäsee läpi, niin eipä paljoa juoksentele. Hyvä puoli on vielä se, että sydän pumppaa veret keuhkoihin ja onteloon niin lihasta tulee parempaa. Hävikkiä tietty vähän syntyy, mutta voidaan lähteä siitä, että etupäästä tehdään jauhelihaa. Ja tarvii kait ne koiratkin jotain?

        Kaulan ja pään tavoittelijat ottavat aina riskin. Joskus menee pakosti ohi, niin hyvin ei kukaan ammu, ettei joskus tule sitä huonoa laukausta.


    • höpötä

      kaikki kiväärit mistä vaan lähtee lyijymurkula piipusta niin soveltuu hirvenkaatoon..toinen seikka on se mitkä laillisia ja mitkä ei..

      • Ampuja parhaasta päästä.

        Ammun itelle,se tapahtuu änärillä varustetulla 22:lla.Porukalle tuleva otus 300winmag:lla,ja niin monasti kun liikkuu.Sielläpähän tupaukot siivoaa lahtivajalla.Kerran vittuilivat,niin tein 4ylimääräistä reikää seuraavaan elikkoon,ja keskelle mahaa.


      • metsästäjä90
        Ampuja parhaasta päästä. kirjoitti:

        Ammun itelle,se tapahtuu änärillä varustetulla 22:lla.Porukalle tuleva otus 300winmag:lla,ja niin monasti kun liikkuu.Sielläpähän tupaukot siivoaa lahtivajalla.Kerran vittuilivat,niin tein 4ylimääräistä reikää seuraavaan elikkoon,ja keskelle mahaa.

        mä en voi sanoo muutakun että nauru pääsee . Siis kyllähän huomaa et yllä kirjoittanut on joko 10 vuotias,tai sit joku henkisesti köyhä ihminen. Eikä Metsästyksestä kuullutkaan.


    • Kaikenlaisialässyttäjiä

      Älä lässytä, etteikä 9,3x66 luoti aukea hirvessä ja reikä olisi pienempi kuin 308:lla. Vai ammutko 9,3x66 kokovaippaisella ? 9,3x66 menee isostakin hirvestä lavantakaa ammuttuna läpi ja ulostuloreidä on parin sentin luokkaa. 308 löytyy hirven sisältä.

    • Lohi-Harri

      Miksi kaliberi 375 H&H on niin ylivoimainen hirviaseessa. Asiaan vaikuttaa useampikin seikka. Ensinnäkin ko. kaliberin aseella hirveä ammuttaessa se tapahtuu periaatteella laaki ja vainaa. Laakea lentorata takaa kaadot 0-350 metrin matkoille. Ja teho riittää pitkillekin matkoille onhan joulet 300 metrissä samalla tasolla kuin neitikaliberissa 308 piipunsuulla. Itse olen ampunut hirven pisimmillään 362 metriin ja laakista tippu sijoilleen. Aina kun olen ampunut on maalista kuulunut kops kops ja turpa on ollut tantereessa.

      • Ukkorähjä

        Olen muutaman kerran tavannut miehen, joka käyttää liki samaa nimimerkkiä ....-Harri ja vielä 2015 kesällä asui Tenon rannalla, hänellä takavuosina oli rosteri Sako .375. Tämä kirjoitus tyyli ei vaikuta olevan hänen, tämä on hieman repastelevaa. Tuollaisiin 362;n metrin ampumamatkoihin ei pääse, kuin tunturilta tunturiin ja Limingan ja Elimäen pelloilla. Matkan mittaminen maastossa noinkin tarkasti on näillä gps:llä ja matkaa mittaavilla kiikareilla mielestäni mahdtonta. Koron ottaminen lienee myös vaikea, jos ei ole sellaista kiikaria jossa on niitä korko merkintöjä. Esim. 100:n metriin kodistettu ase, kuin ase tuolta matkalta on osumapiste vähintäin metrin alenpana. -70:tä luvulla tuli Viikin mäen tunnelista kohdistettua 100 metrin matkalelle 12 gramaisilla Lapualaisilla, menimme sitten
        kokeilemaan 300:n metrin radalla niin koron löytyminen vaati jokusen laukauksen.
        Näinä 40:nä jahtikauden aikana en muista saaneni kaataa yhtään paikallaan seisovaa hirveä, joskus on metsä tuonut eteeni kolmekin hirveä kaadettavaksi jahti-
        kaudessa. Hyvää vuoden jatkoa


    • Anonyymi

      Tervehdys jahtiveljet,

      Itse ampunut sorkkaa (ja karhua) monilla eri aseilla ja kaliibereilla .308 Win, .30 R Blaser, .30-06 Spr, 9,3x62, 9,3x66 Sako ja 9,3x74R. Kaikissa on hyviä ja huonoja puolia, mutta kaikilla on aina henki poistunut kohde-eläimestä.

      Kyllä kai se lienee niin, että 3000 joulea on eri asia kuin 6000 joulea eli isommassa reiässä ja osumaenergiassa on vähän enemmän "anteeksiantovaraa", mutta silti kolme tärkeintä asiaa ovat: osuma, osuma ja osuma.

      Hyviä kaatoja kaikille kaliibereille!

      Jouni

    • Anonyymi

      Miltä tuntuu onko 6,5x55 SE liian tehoton hirvikaliiberi?

      • Anonyymi

        Ei ole liian tehoton, täysin varmasti jokainen hirvi kaatuu, jos vain osuma on vitaalialueella.


    • Anonyymi

      Tavallaan turhake on 9366, tosin Sako sillä juhli vuosiaan.
      Suurempipaineinen ja tehokkaampi 9364 Brenneke on keksitty jo ajat sitten.

      • Anonyymi

        Minun mielestä 9,3x66 Sako on aika varteenotettava kaliperi,mahtuu esim,Remingtonin 700 pitkään lukkoon kun vain vaihdattaa piipun.Tehoa on tehdaslatauksissa se mitä 9,3x62,lla on itselataamalla maximiin,jotka eivät välttämättä ole niitä turvallisimpia latauksia,asemallista riippuen.Itse olen suunnitellut vaihdattaa piipun omaan remington 700, 30-06,seen makasiinin mittakin riittää,työntömitalla mittasin 85,2mm.9,3x66,sella maksimi latauspituus 85mm,tulee näppärä hirvi/karhu kivääri.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1247
    2. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      18
      1241
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1159
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1154
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1134
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1133
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1130
    8. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1124
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1115
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1100
    Aihe