Tarvitaanko asiantuntija sanomaan laulaako hyvin? Nauhoitin tuossa äsken omaa lauluani ja se kuulosti yllättävän hyvältä, suoraan sanottuna erittäin hyvältä. :D Huomasin kyllä paljon virheitä ja korkeissa kohdissa tuntui olavan melko suurta heikkoutta, mutta kokonaisuudessaan ei tosiaankaan mikään maailman huonoin versio kyseisestä kappaleesta! Se on jopa melko vaikea. Oi miten onnellinen olen että olen kehittynyt!
MUTTA... kuinka hyvin itse voi arvioida laulaan? Joku laulamisen asiantuntija voisi suoralta kädeltä tyrmätä versioni karmeana. Missä menee "omasta mielestä hyvin laulamisen" ja "Oikeasti hyvin laulamisen" raja?
Keskustelua ko. aiheesta, pyydän. :D
Voiko luottaa omaan arviontikykyyn?
10
826
Vastaukset
- miksei voisikin
Jos omaa lauluasi nauhoitat ja siitä kuuntelemalla arvioit, niin toki voit omaan korvaasi luottaa. Laulaessaan omaa ääntään on paljon vaikeampi hahmottaa ja kuulla, mutta nauha on lahjomaton.
Toki on selvää, että asiantuntija kuulee äänestäsi enemmän asioita. Eihän hän muuten olisi asianuntija, eikö niin?- nauhoitat
omaa lauluasi ja sitä kriittisesti kuuntelet, sitä enemmän varmaankin opit.
- ettei aina voi
Idols-karsinnoissa oli tuhansia omasta mielestään "hyviä" laulajia. Suurin osa ei kuitenkaan osannut laulaa lainkaan. Musikaalinen ihminen osaa itsekin arvioida oman suorituksensa, mutta epämusikaalinen ei ehkä osaa. Koska en tiedä oletko musikaalinen, suosittelen ulkopuolista arviota. Muuten voi käydä niin, että elättelet epärealistisia haaveita omasta tulevaisuudestasi. Totuus voi sitten joskus tulla pahana yllätyksenä. Muista myös, että kaverien sanaan ei kannata luottaa. Harva viitsii sanoa toiselle päin naamaa, että laulat muuten tosi huonosti. Useimmille se Idols-tuomari oli ensimmäinen, joka kertoi totuuden. Ja kyyneliähän siitä syntyi.
- viba
mulla on muuten ollu toi sama kysymys mielessä, oon nauhottanu tietokoneella ääntäni ja on kuulostanu hyvältä omaan korvaan.. laulunope on sanonu että tykkää kuunnella mun laulua vaikka tekniikalta ei täydellinen ookaan.. muutenki oon laulanu ihan puolitutuille netin välityksellä ja ne on kyllä tykänny.. musiikkia oon harrastanu jo yli 10 vuotta..
ongelma vaan ku mulla ei niinkään oo "pop" lauluääni, enemmän jonku tarja turusen ja Sharon den Adel väliltä.. oon yrittäny löytää sisäisen britneyni, ehkä lähempänä on ny x) ajattelin että vois tosiaan mennä ens vuonna Idolssiin käymään jos ne vaikka tykkäis että on sinne puolellekin sopiva ääni... kyllä se virees ainaki menee.. - ekoja kertoja
tuossa muutama kuukaus takaperin ja pikkuväliajoin siitä aina,joka nauhotuksen jälkeen ollu vastaava fiilis mitä sulla äskeinen onnen puuskasi, mutta kun nyt kuuntelen niitä ensimmäisiä, huomaan VALTAVAN kehityksen tapahtuneen muutamassa kuukaudessa jo. kuuntele muitaki ja laulunopettajan neuvoja.
varmasti ollaan kaikki kuultu alaarvosia levytyksiä myyntiin astikki laitettuna
ASETA SEURAAVA RIMA VIELÄ KORKEALLE ja kun saavutat sitä, nosta yhä - tikka masala
Huomaat hyvät ja huonot puolet vain omista viitekehyksistä ja todennäköisesti hyvin pintapuolisena. Varmasti kuka tahansa osaa sanoa tykkääkö vai eikö tykkää äänestäsi. Mutta jos haluat kunnon palautteen laulamisesta niin tietenkin meet harjaantuneen laulajan juttusille, mieluiten laulupedaogin. Asiantuntija osaa "pintakuuntelun" lisäksi arvioida tekniikkaasi, sanoa tarkkaan mikä mättää ja mikä on hyvää. Kyse on audiokinesteettisestä kuulosta= harjaantunut laulaja kykenee TUNTEMAAN omassa kropassaan toisen laulajan kropan tapahtumat esityksen aikana. Esim. omaa kurkkua alkaa sattua, jos joku rääkyy kurkunpäätä puristamalla ilman tukea. Tai tuntee kuinka syvälle hengitys ulottuu jne.
Mikä sitten on omasta mielestä hyvin laulamista? Se on sitä, että olet tyytyväinen omaan äänentuottotapaasi. Mikä on oikeasti hyvää laulamista? moniulotteinen ja filosofinen kysymys, koska ihmisillä on myös erilaisia esteettisiä näkemyksiä, kaikki ei vain tykkää kaikesta. Henk.koht ajattelen, että laulu on hyvää silloin kun se aidosti koskettaa ja siitä on iloa muillekin. Eli fiilis pohjalta. Mutta kai siinä jotain tekniikkaakin pitäisi hallita... vai pitääkö? Se onkin jännä juttu, että ihmiset pitävät laulajaa hyvänä vaikka olisi teknillisesti täysi raakile. Normi-kuuntelijat eivät ole "syväkuuntelulla" harjaantuneita, eivätkä tietystikkään huomaa (ja siksi eivät jaksa kiinnostua) onko tekniikka kunnossa ja että muodostuuko ääni vaivattomasti jnejnejne. He kuuntelevat laulajia omista viitekehyksistä käsin. Ei siinä mitään pahaa. Voisi ajatella: No mitä väliä, vaikka Paul Potts laulaa kurkku verillä ja tuettomasti jos ihmiset tykkää. No mun mielestä ei siinä mitään. Paul Potts koskettaa ihmisiä, vaikka ei ole teknillinen taituri, mutta hän on päässyt siihen ultimate tavoitteesen eli koskettaa ihmisiä. Huomaamme ettei tekniikalla ole _välttämättä_ kovin suurta merkitystä. Laulamiseen varsinkin pop puolella kuuluu monia muitakin juttuja kuin tekniikan hallinta: vaikkapa laulajan tausta, imago, ulkonäkö, markkinointi, miten levy on tuotettu. Itse tykkään kuunnella sekä näitä teknillisesti huonoja mutta vetovia esiintyjiä sekä lauluteknillisesti taiturimaisia laulajia niin pop kuin klassisella puolella. Kysymykseen mikä on oikeasti hyvää laulamista joku voisi vastata lauluteknillisestä vinkkelistä kuten että: hengitys on pohjassa, tekstistä saa selvää, ääntä ei paineta, ääni on kantava ja hyvin resonoiva jne. blaablaablaa. Mutta onko se hyvää laulamista jos tekniikka on hallussa, mutta tulkinta jää laimeaksi? (klassisella puolella tällaista tosi paljon by the way). No mun mielestä ei ole. Samaan tapaan joku voisi vastata kysymykseen tulkinnallisesta vinkkelistä kuten että: esitys saa ihon kananlihalle, saan muistoja mieleen, tunnen valtavaa surua, oloni on vaikuttunut. Mutta onko se hyvää laulamista jos tulkinta on hallussa, mutta on teknillisesti huono. Omasta mielestä on. Se koskettaa ja tämä on loppujen lopuksi kaikki mikä merkitsee. Tässä vaiheessa huomionarvoinen seikka: voin pitää jotain laulajaa hyvänä ja arvostettavana vaikka hänen musiikkinsa ei kolahda. Eli joku The Rasmuksen lauri tekee mun mielestä hyvää juttua, mutta en muuten vain en tykkää the rasmuksen biiseistä. Mutta silti, arvostan. Anyway Mielestä tekniikka on tärkeä apuväline, jolla pystyy tehdä myös tulkintaa mutta sen teknillisen suorituksen varjoon ei pidä jäädä. No useinhan tekniikka ja tulkinta menee kuitenkin käsi kädessä. Tällä tavalla voi ajatella että oikeasti hyvään laulamiseen siis sisältyy tulkitsemisen lisäksi automaattisesti tekniikka. Se on ihan miten sen haluaa ajatella. Kyl oikeasti hyvät laulajat on sekä teknillisesti ja tulkinnallisesti vaikuttavia.
Jos Paul Potts meni joltain ohi niin hän on Britanian Talent skaban voittaja: http://www.youtube.com/watch?v=DelJrP3P7tA Yleisö menee aivan pähkinöiksi hänestä vaikka tekniikka on mitä on. Hänen kohdallaan muut asiat kuten vaikka hänen tausta ihastuttaa. Kuriositeetiksi tässä sama nessun dorma pavarotin vetämänä: http://www.youtube.com/watch?v=VATmgtmR5o4&feature=related . Itse olen pähkinöinä pavarotin teknilliseen taituruuteen ja tietysti tulkintaan. Tämä on vaivattomampaa, teknillisesti taiturimaista ja tulkintaa löytyy. Check it out.
Pistän tähän joitain pop/jazz suosikkejani tai inhokkeja:
http://www.youtube.com/watch?v=3hyDxwJB-4M Erykah Badu karismaa, persoonallinen ääni, hyvä teknillisestii.haluun sen.nyt.
http://www.youtube.com/watch?v=PbL9vr4Q2LU Ella Fitzgerald taituroi scattauksella. Hyvä karisma ja vuoropuhelu yleisön kanssa ja se ääni. oh mama.
http://www.youtube.com/watch?v=33sY4sq1wzI Joel Hallikainen. En voi sietää huokailevaa laulutyyliä, karseeta. Mutta arvostan noin muuten! onhan tehny pitkän uran ja sillä on hitosti faneja jotka saa paljon hänen laulustaan.
http://www.youtube.com/watch?v=a9ERm-VYZV4 Jippu. Laulaa UPEASTI, osaa ihan oikeasti laulaa. Harmi kun tulkinta on yksipuolista, aina se vaan riutuu ja on tuskainen. Sellanen toimii parissa biisissä, mutta en jaksa kuulla koko levyllistä pelkkää pateettisuus-angstia. Tämän takia en ostanu toista levyä, enkä enää jaksa mennä keikallekaan. Tekispä hän monipuolisempaa kamaa, kuuntelisin mielelläni. Tää biisi on kyllä hieno. Hieno mimmi. Respect.
http://www.youtube.com/watch?v=fcQI-QlTQFI marvin gaye eläytyy 100%.
And the list goes on- hyvää töherrystä
täällä
- justiinsa
...tuossa kohtaa lähti kyllä matto kirjoittajan omien jalkojen alta pois. Eli teknisesti ottaen Jippu ei kyllä osaa ei sitten mitään, onnetonta pihinää ja ilman mikkiä kuuntelisimme lähinnä, onko korvassa tinnitus vai tuuliko se latvoissa suhisee..
- fafja
justiinsa kirjoitti:
...tuossa kohtaa lähti kyllä matto kirjoittajan omien jalkojen alta pois. Eli teknisesti ottaen Jippu ei kyllä osaa ei sitten mitään, onnetonta pihinää ja ilman mikkiä kuuntelisimme lähinnä, onko korvassa tinnitus vai tuuliko se latvoissa suhisee..
Aivan samaa mieltä! Jipun tekniikka on kyllä erittäin huono, vaikka mielelläni hänen lauluaan kuuntelenkin.
- tikka masala
justiinsa kirjoitti:
...tuossa kohtaa lähti kyllä matto kirjoittajan omien jalkojen alta pois. Eli teknisesti ottaen Jippu ei kyllä osaa ei sitten mitään, onnetonta pihinää ja ilman mikkiä kuuntelisimme lähinnä, onko korvassa tinnitus vai tuuliko se latvoissa suhisee..
En muuten sanonut mitään Jipun _teknillisestä osaamisesta_, että äläs vääristele! Sanoin, että hän on upea laulaja, joka osaa todella laulaa. Hän elää kappaleet, joka on mielestäni mahtavaa. Jipun laulussa on mukana tunnetta ja tietynlaista vahvaa, imevää energialatausta. Ja kuten sanoin viime viestissä, edelleen harmittaa biisien samanlaisuus. Itteään ottaa päähän se ainainen riutuminen: toimii parissa biisissä, mutta ei sitä tuskailua KOKO AJAN jaksa. Harmittaa, koska olen varma että Jipun instrumentilla saisi paljon muitakin juttuja irti.
Noh, mutta siihen tekniikkaan. Sanot, että "Jippu ei osaa ei sitten mitään, onnetonta pihinää..." Ei pidä paikkansa. Jippu fraseeraa vuotoisella äänellä, joka on HALLITTUA. Jippu tekee fraseerauksia tuen ja teknillisen pohjan päälle. Se on teknillinen tyylikeino. Nyt jippu käyttää sitä vaan jokaisessa biisissä jolloin se on minunkin mielestä ärsyttävää ja maneerimaista (kuten sanoin). Tämän takia voi vaikuttaa, että ääni on jotenkin rikki tai sitä ei osaa käyttää. Ei harjaantunut korva ei välttämättä osaa erottaa mikä on teknillisesti hyvää tai huonoa laulamista (audiokinesteettinen kuulo).
Ei-hallittusta vuotoisesta äänenkäytöstä mainittakoon vaikka Jimi Pääkallo. Tuntuu, että hän yrittää laulaessaan soundata joltain muulta mitä oikeasti on. Tällainen on mielestäni päälleliimattua, ei uskottavaa. Oon kuullu Pääkalloa livenä pariinkin kertaan, jolloin laulu oli teknillisesti kuunnellen aivan karseeta. Tuki liian ylhäällä, melkein koko ajan kurkkussa.
Vertaillaanpa.
http://www.youtube.com/watch?v=RJx-aiv1OoE Tää klippi on parhaasta päästä Jimin livetilanteista mitä löysin. Hiljaisten kohtien vuotoisuus on suureksi osaksi tuetonta, tukkoista ja puristeista eli höttöä. Tuki pomppaa hartiatasolle ja omaa kurkkua alkaa kiristää siis hallitsematonta. Jos efektejä tekee pelkästään puristamalla kurkunpäätä, soundia ei tule rennosti vuolaalla tavalla. Sellainen teennäinen olo, ikään kuin haluisi olla jotain muuta mitä on. Ei tämä nyt teknillisesti aivan paskaa ole, varsinkaan tämä versio. Keskityn nyt pelkkään tekniikkaan eli näyttämään miten efektejä voi tuotaa hallitusti tai ei-hallitusti. Tässä vähän enemmän kuultavissa kurkkuisia, munattomia esimerkkejä http://www.youtube.com/watch?v=SMhfnrjdTcM http://www.youtube.com/watch?v=evIJwB51o6g http://www.youtube.com/watch?v=EDHWP-6WpT8 Eipä mikään ihme että Jimin ääni on aina vähän poissa.
http://www.youtube.com/watch?v=6E3ZoxNSmeY Jippulla on selvästi käytössään äänivaroja, johon hän miksaa vuotoa hallitulla tavalla. Laulussa on kuultavissa pohjaa ja tukea. Ääneen tulee vuotoa ja värähtelee rennosti. Jipun ääni “lähtee jostain.” Esim. ajassa 1:25 eteenpäin hän väläyttää kokoääntä ja soundia tulee makeesti. Miks se ei voi käyttää sitä enemmänkin? Haluisin mieluusti kuulla sitä lisää! Sen sijaan se vaan riutuu. Toi alkuspiikki on just sitä itteensä, aina se vaan rakastaa liikaa tai muuta angstia.
Jimin ja Jipun tapauksessa päästään taas tähän, että pop puolella ei edes ole tarpeellista laulaa oikein, niitä on niin paljon muitakin juttuja. Esim. itse tykkään Jipun laulusta ja tunnelatingista, mutta en tykkää yksipuolisista biiseistä ja teiniangstista. Jimiä en voi kuunnella laulullisesti, mutta omasta mielestäni tyypissä on omasta mielestä hauskaa lavakarsimaa noin muuten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364245Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3272145Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31994Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481861- 1061780
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4531754Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4771594MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar561395Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4671310Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441306