pienikokoinen pulma!!!!!

ystävää etsivä

Moi!!!
Mä oon allerginen karvaisillle ja höyhenpeitteisille eläimille,olisiko tulilisko hyvä minulle tuleeko allergiaa?mitä syö?
onko normaalia että 1 tulilisko maksaa iisalmen eläinkaupassa 15€?en omista akvaariota mutta olin aikeissa ostaa terraarion (muovisen),en tiedä moniko litrainen mutta sellainen tavallisen kokoinen,eläin kaupassa tällaisessa oli muutama tulilisko ja kääpiökynsisammakoita epäilen että se oli vähän liian pieni..paljonkohan sellainen terraario maksaisi??tarvitseeko tulilisko suodattimen?lämmittimen?voiko kaloja pitää samassa terraariossa?paljonko lämmitin suodatin maksaa?kiitos jo etukäteen vastauksista!!!

7

664

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyttö 84

      Moittikaa mua jos puhun ihan höpöjä! Akvaarion harrastamiseta on jo jonkin verran aikaa ja tietoni voivat olla vanhentuneita. =) Aikoinani mulla oli 6 vuotta tuliliskoja.

      - Tuliliskon voi ottaa myös allerginen. Itse olen allerginen koirille yms. eikä liskoista mitään oireita tullut.
      - Itse syötin liskoilleni pakastettuja surviaisia. Niitä saa eläinkaupasta, eivätkä ainakaan pari vuotta sitten maksaneet kovin paljoa. Voi myös antaa kärpäsen toukkia ja kalanruokaa yms. mutteivät niitä ainakaan meillä syöneet.
      - Silloin kuutisen vuotta sitten tuliliskot meillä Järvenpäässä maksoivat n. 20mk, mutta joo, hinnat ovat nousseet. N. 10e, elleivät jopa lähemmäs 20e.
      - Osta akvaario. Säästyt monilta murheiltä ostaessasi suoraan isomman kavaarion. Isompi on helpompi hoitaa, koska se antaa anteeksi tekemäsi virheet. (kaikki aloittelijat tekevät jonkinasteisia virheitä) Itselläni oli 60 litrainen, joka oli mielestäni oikein mainion kokoinen. Käytettynä akvaarioita saa yllättävän halvalla. Hinnoista en osaa sanoa.
      - Suodatin pitää olla, nuista lähtee älyttömän paljon kakkaa! Ja on muutenkin mukavampi. Lämmitintä tuskin tarvitset, minulla ei ainakaan ollut.
      - Itselläni oli samassa miljoonakaloja sekä monneja. Pienemmät kalat päätyivät poikkeuksetta liskojen suihin. Saivatpahan jotain vaihtelua ruokiinsa. Kalat voivat tietysti tehdä pahaa jälkeä liskojen iholle syömällä sitä... :(
      - Eivät nuo tarvikkeet miljoonia maksa. Satsaa kerralla kunnolla, niin tuliliskojen harrastaminen on mukavaa! =)

      Ja otathan kunnolla niistä selvää vaikka kirjaston kirjoista, niistä löytyy kiitettävän hyvin tietoa!!

      • tyttö 84

        Juu, eli tuliliskon nimellä todellakin myydään kahta eri lajia. Ja onhan niitä muitakin vesiliskoja, ja auta armias, jos joku eläinkauppias niitä tuliliskoina myy!

        Nyt alkaa taas tulilisko-kuume nousta.. Antaiskohan ukko hankkia akvaarion...? =)


      • niin eikö se
        tyttö 84 kirjoitti:

        Juu, eli tuliliskon nimellä todellakin myydään kahta eri lajia. Ja onhan niitä muitakin vesiliskoja, ja auta armias, jos joku eläinkauppias niitä tuliliskoina myy!

        Nyt alkaa taas tulilisko-kuume nousta.. Antaiskohan ukko hankkia akvaarion...? =)

        niin eikö se onnistuis se muovinen terraario??
        no jos haluaisin jonkun sammakan tai liskon muovi terraarioon?


      • tyttö 84
        niin eikö se kirjoitti:

        niin eikö se onnistuis se muovinen terraario??
        no jos haluaisin jonkun sammakan tai liskon muovi terraarioon?

        Kyllä muuten joo, mutta tuppaavat olemaan turhan pieniä. Isoin löytämäni silloin aikanaan oli vain 20-litrainen. Ei siinä paljon iloa ole kellekään, ei saa rakennettua kunnon "maisemaa". Ja tietysti tarvii siivota useammin yms. Ellei ole KOKENUT akvaristi, suosittelen suurta asuinpaikkaa tuliliskoille. Ja niitä ei saa kuin lasisina.

        Tottakai muovinen tulee halvemmaksi, mutta jos se siivoamisen ja hampaiden kiristelyn yms. siitä johtuva vaiva pistetään rahaksi, niin akvaariossa (lasinen) säästää miljoonia! =)

        Mielestäni lalsinen on ollut helpompi pitää puhtaanakin... Siis kun ajattelee levien putsausta seinistä...


    • eve
    • bat

      wautsi....oot sä iisalmesta?

    • tularius

      Minimi tuliliskon lajista riippuen on 60 - 80 litraa!!!
      Isommassa pääsevät käyttäytymään lajille tyypillisellä tavalla, pienessä tulee vaan turhia kähinäitä tilanpuutteen vuoksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      96
      1852
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      176
      1377
    3. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      16
      1228
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1157
    5. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      63
      1112
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      87
      976
    7. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      81
      974
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      72
      959
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      793
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      768
    Aihe