On se kumma juttu, että liikenneympyrässä ei osata ajaa. Otetaan nyt vaikka yksi esimerkki. Ajoin liikenneympyrään tarkoituksenani kääntyä menosuunnastani vasemmalle, siis kolmannesta mahdollisesta paikasta ulos. Ympyrään tullessani joku meinasi törmätä vasemmalta kylkeen, soitti vielä mokoma torvea. Eikös seuraavasta risteyksestä meinannut tulla joku oikealta kylkeen. Luuliko hän minun aikovan kääntyä oikealle? Olihan minulla tosin vilkku oikealle, mutta niinhän minulla on aina ympyrään tullessani. Sitten tietysti oli jo aika vaihtaa vilkku vasemmalle.
Toisessa liittymässä annoin tietä, koska hehän tulevat suoraan edestä, aivan kuten samassa risteyksessä ennen kuin siihen ympyrä rakennettiin. Mokomat vain odottivat ja huitoivat minua menemään ensin. Lopulta sitten meninkin.
Poistuessani kolmannesta liittymästä sieltä tulossa ollut hölmöläinen jäi odottamaan. Olin myös vähällä ajaa polkupyöräilijän ja jalankulkijan päälle, vaikka minulla oli koko ajan vilkku vasemmalle, joten olisihan heidän pitänyt tietää, että sinne minä käännyn.
Hävytöntä että vielä keskisormea näytellään, vaikka olen niitä harvoja, jotka ympyrässä osaavat ajaa oikein.
Liikenneympyrä
31
2395
Vastaukset
- Uuno Tumpelo
Tarina voisi olla tosi, koska tuollaista käyttäytymistä löytyy, mutta jotta kukaan ei ottaisi mallia, täytyy heti antaa oikeat ohjeet.
Ympyrään saapuva on väistämisvelvollinen. Muista myös pyöräilijät ja jalankulkijat. VAIN POISTUESSA vilkku oikealle, ei ympyrään tullessa paitsi jos käännyt ensimmäisestä liittymästä pois ympyrästä. Vilkkua vasemmalle ei tarvita, koska kysymys on vain kaarreajosta. Poistuessasi väistä pyöräilijöitä ja jalankulkijoita.
Sekä väärä vilkutus ympyrään tullessa että vilkuttamattomuus poistuessa hämäävät muita.- peugeotisti
ajaa monessa muussakaan tilanteessa, esim. ryhmitykset silloin kun ei ole ryhmitysmerkkejä tai -kaistoja. Vilkun käyttö on mitä sattuu, ajaminen liian lähellä, liian suuri tilannenopeus ym. ym.
Tuo liikenneympyrä on muuten erittäin hyvä keksintö. Säännöt on hyvin yksinkertaiset ja liikenne sujuu (ilman niitä, joille sekin on liian monimutkainen). Kotikaupungissanikin oli ennen muutama vilkas risteys, jossa sivukadulta tullessa oli joskus melkeinpä mahdotonta kääntyä vasemmalle. Kun risteykset sitten korvattiin ympyröillä ei ongelmia enään ollut. Tosin jos ympyrä on kaksikaistainen, sitten se on hieman sekava. - ;-)
>Ympyrään saapuva on väistämisvelvollinen.
Vain, jos ympyrään tulevalla on kärkikolmio. Muussa tapauksessa ympyrässä oleva väistää ympyrään tulevaa. - Harmaasilmä
;-) kirjoitti:
>Ympyrään saapuva on väistämisvelvollinen.
Vain, jos ympyrään tulevalla on kärkikolmio. Muussa tapauksessa ympyrässä oleva väistää ympyrään tulevaa.Onko olemassa paljonkin kiertoliittymiä, joissa ei tuota mainittua
kärkikolmiota ole? Ne kolmiot kun tuntuvat olevan siellä melkeinpä
säännönmukaisesti. Heti ei tule mieleen yhtään sellaista kiertolittymää,
joissa niitä ei ole. - pisteenviilaaja
Ympyrään tullessa ei koskaan näytetä vilkkua, vain ympyrästä poistuttaessa.
- Anssi
Harmaasilmä kirjoitti:
Onko olemassa paljonkin kiertoliittymiä, joissa ei tuota mainittua
kärkikolmiota ole? Ne kolmiot kun tuntuvat olevan siellä melkeinpä
säännönmukaisesti. Heti ei tule mieleen yhtään sellaista kiertolittymää,
joissa niitä ei ole.Lahdesta ainakin löytyy Kaukkarin suuntaan mentäessä ympyrä, jossa kolmio on osalla ympyrään tulevista ja osalla ei. Taitaapa siinä olla yksi kolmio jopa ympyrässä. Taitaa olla niin että ympyrän ajojärjestys on muutettu vastaamaan vanhaa ajojärjestystä. Sen verran hitaasti hämäläiset oppii uutta.
- ;-)
Harmaasilmä kirjoitti:
Onko olemassa paljonkin kiertoliittymiä, joissa ei tuota mainittua
kärkikolmiota ole? Ne kolmiot kun tuntuvat olevan siellä melkeinpä
säännönmukaisesti. Heti ei tule mieleen yhtään sellaista kiertolittymää,
joissa niitä ei ole.Perinteistä liikenneympyrää en kyllä heti muista viimeaikoina kohdanneeni.
- Harmaasilmä
Anssi kirjoitti:
Lahdesta ainakin löytyy Kaukkarin suuntaan mentäessä ympyrä, jossa kolmio on osalla ympyrään tulevista ja osalla ei. Taitaapa siinä olla yksi kolmio jopa ympyrässä. Taitaa olla niin että ympyrän ajojärjestys on muutettu vastaamaan vanhaa ajojärjestystä. Sen verran hitaasti hämäläiset oppii uutta.
Hyvä tietää, että noitakin siis vielä on. Ihmiset kun alkavat jo olla
aika tottuneita siihen, että liittymään tulijoilla on kolmio. Tuossa
kiertoliittymässä voi siis käydä hakemassa vähän lisää jännitystä
elämäänsä, jos suomalainen liikennekulttuuri ei sitä tarpeeksi tarjoa
jo muutenkin :) - Uuno Tumpelo
pisteenviilaaja kirjoitti:
Ympyrään tullessa ei koskaan näytetä vilkkua, vain ympyrästä poistuttaessa.
Jos kääntyy ensimmäisestä liittymästä pois, on vähän myöhäistä laittaa vilkku vasta ympyrässä. Silloin ympyrään tulevat odottavat turhaan eivätkä jalankulkijat tai pyöräilijät osaa varoa. Kaikki kääntyjät kun eivät suojatietä kunnioita, varsinkaan ne, jotka eivät vilkuta.
- Uuno Tumpelo
pisteenviilaaja kirjoitti:
Ympyrään tullessa ei koskaan näytetä vilkkua, vain ympyrästä poistuttaessa.
Sinänsä tarkennuksesi oli ihan paikallaan. Ainakin yksikaistaisen ympyrän yksinkertainen vilkkusääntö on: Vilkku vain oikealle ja vain ympyrästä poistuttaessa. (Tarkoitin vain, että tuosta poistumisesta voi kertoa hyvissä ajoin.)
- autoilija
Lukematta alkuperäistä viestiä, pieni kommentti Oululaisille.
Oulun eteläpuolella on lähes täyden kierroksen kaksikaistainen liikenneympyrä ja siitä ajaa läpi päivässä minunkin nähden useita sokeita.. eivät nimittäin osaa katsoa opasteista miten siinä ajetaan.
8-tieltä Ouluun vasenta kaistaa ajaen ei tarvitse väistää ympyrästä poistuessa ketään, vaikka ajetaan ympyrän sisempää kehää, sillä ulommalla kehällä on sulkuviiva (pakottaa kääntymään ulkokehältä Ouluunpäin) ja myös liikennemerkeistä tuo käy ilmi. Oulunsaloon päin saa ajaa vain sisempää kehää, poikkeuksena Oulun suunnasta ajaessa. Saa nähdä mikä päivä joudun ajamaan jonkun kylkeen.. tähän asti on riittänyt kun on soittanut hieman torvea.
Oulusta 8-tielle ja 4-tielle ajaessa homma menee kuten normaalissa kaksikaistaisessa ympyrässä, joten kunhan edes sen kaikki oppisivat, niin ympyrä alkais ajamaan asiaansa.. nyt ajellaan kuin yksikaistaista ja ilman mitään aivotoimintaa.- Huu
Kyllä ne on ne kaiken maailman raahelaiset/liminkalaiset/rantsilalaiset jotka siinä ympyrässä törttöilee. Miksihän siitä edes tehtiin kaksikaistainen kun Oulun suuntaa lukuunottamatta ympyrästä lähtevät väylät ovat yksikaistaisia...
- Sami
Huu kirjoitti:
Kyllä ne on ne kaiken maailman raahelaiset/liminkalaiset/rantsilalaiset jotka siinä ympyrässä törttöilee. Miksihän siitä edes tehtiin kaksikaistainen kun Oulun suuntaa lukuunottamatta ympyrästä lähtevät väylät ovat yksikaistaisia...
Paikalliset oppivat melkonopeasti ajamaan ympyröissä oikein. Paljon ympäriinsä ajavat osaavat luonnostaan katsoa merkit ja tietävät miten kuuluu ajaa.
Ongelma ryhmä ovat "tapa-autoilijat", ajavat paikasta toiseen liikennevirran mukana, sen kummemmmin liikennemerkkejä tai sääntöjä katsomatta. Liikennesääntöjen tuntemus rajoituu nopeusrajoituksiin, liikennevaloihin ja hämärästi muihin väistämisvelvollisuuksiin.
Turun seudulla on kaksi loistavaa esimerkkiä. Naantalissa on ollut kaksi liikenneympyrää peräkkäin jo joitakin vuosia. Niissä liikkuu etupäässä alueella asuvaa porukkaa ja ehkä yksi viidestä vilkuttaa väärin niissä ympyröissä. Nyt parivuotta vanhan Myllyn liikekeskuksen tuntumaan Raisiossa on rakennettu myös kaksi liikenneympyrää peräkkäin ja niissä luonnollisesti ajelee enimmäkseen kauppamatkalla olevia lähiseudun asukkaita. Näissä ympyröissä ehkä yksi seitsemästä osaa vilkuttaa oikein, suurin osa niistä varmaan näitä naantalilaisia. - Huu
Sami kirjoitti:
Paikalliset oppivat melkonopeasti ajamaan ympyröissä oikein. Paljon ympäriinsä ajavat osaavat luonnostaan katsoa merkit ja tietävät miten kuuluu ajaa.
Ongelma ryhmä ovat "tapa-autoilijat", ajavat paikasta toiseen liikennevirran mukana, sen kummemmmin liikennemerkkejä tai sääntöjä katsomatta. Liikennesääntöjen tuntemus rajoituu nopeusrajoituksiin, liikennevaloihin ja hämärästi muihin väistämisvelvollisuuksiin.
Turun seudulla on kaksi loistavaa esimerkkiä. Naantalissa on ollut kaksi liikenneympyrää peräkkäin jo joitakin vuosia. Niissä liikkuu etupäässä alueella asuvaa porukkaa ja ehkä yksi viidestä vilkuttaa väärin niissä ympyröissä. Nyt parivuotta vanhan Myllyn liikekeskuksen tuntumaan Raisiossa on rakennettu myös kaksi liikenneympyrää peräkkäin ja niissä luonnollisesti ajelee enimmäkseen kauppamatkalla olevia lähiseudun asukkaita. Näissä ympyröissä ehkä yksi seitsemästä osaa vilkuttaa oikein, suurin osa niistä varmaan näitä naantalilaisia.Kyseinen ympyrä on nyt ollut varsinaisesti käytössä vasta pari kuukautta, joten nyt lienee menossa opetteluvaihe. Ympyrä on nelos- ja kasiteiden risteyksessä, ja kaikki Ouluun etelän suunnalta tuleva/etelän suuntaan lähtevä liikenne kulkee sen kautta. Ympyrä on tosiaan kaksikaistainen ja kuhunkin suuntaan mennessä sallitut ajokaistat eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla merkityt saati järkevästi valitut.
- Sami
Huu kirjoitti:
Kyseinen ympyrä on nyt ollut varsinaisesti käytössä vasta pari kuukautta, joten nyt lienee menossa opetteluvaihe. Ympyrä on nelos- ja kasiteiden risteyksessä, ja kaikki Ouluun etelän suunnalta tuleva/etelän suuntaan lähtevä liikenne kulkee sen kautta. Ympyrä on tosiaan kaksikaistainen ja kuhunkin suuntaan mennessä sallitut ajokaistat eivät ole parhaalla mahdollisella tavalla merkityt saati järkevästi valitut.
Onko tuo se 4-tien ja 8-tien risteys? Muistaakseni siinä oli liikenneympyrä jo toukokuussa, kun siitä viimeksi ajoin... vähän enemmän kuin parikuukautta sitten?
Tuo paikka on kyllä sellainen että siitä ajaa paljon pitkänmatkalaisija, jotka eivät normaalisti ympyröissä pahemmin pyöri. Paikalliset oppii pian, mutta ne satunnaiset reissaajat tulee sekoilemaan siinä jatkossakin. - Huu
Sami kirjoitti:
Onko tuo se 4-tien ja 8-tien risteys? Muistaakseni siinä oli liikenneympyrä jo toukokuussa, kun siitä viimeksi ajoin... vähän enemmän kuin parikuukautta sitten?
Tuo paikka on kyllä sellainen että siitä ajaa paljon pitkänmatkalaisija, jotka eivät normaalisti ympyröissä pahemmin pyöri. Paikalliset oppii pian, mutta ne satunnaiset reissaajat tulee sekoilemaan siinä jatkossakin.Ympyrä oli tosiaan käytössä jo alkuvuodesta, mutta silloin siinä käsittääkseni ei vielä ollut kaistamerkintöjä ja siinä ajettiin kuin yksikaistaisessa ympyrässä. Varsinaisesti ympyrä otettiin käyttöön uuden moottoritien avajaisten yhteydessä.
Varsinainen ongelmasuunta on uutta moottoritietä tullessa, mikäli aikeena on jatkaa nelostietä etelään eli siis kääntyä ympyrässä vasemmalle. Vasenta kaistaa pitkin saa opasteiden mukaan kääntyä vasemmalle, oikealta saa ajaa suoraan sekä kääntyä sekä oikealle että vasemmalle. Mikäli nelostiellä olisi kaksi kaistaa, olisi tämä aivan luonnollinen opastus. Etelän suuntaan jatkuvia kaistoja on kuitenkin vain yksi, joten ympyrään vasenta kaistaa ajava joutuukin yllättäen tekemään "hankalan" kaistanvaihdon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että lähes kaikki ajavat ympyrään oikeanpuoleista kaistaa pitkin ja sisempi kaista jää kokonaan käyttämättä. Mikäli oikean kaistan liikenne ohjattaisiin kasitielle (eli "suoraan") ja etelän suuntaan jatkavat vasemmalle kaistalle, tulisi ympyrän kapasiteetti paremmin hyödynnettyä.
Esimerkkiä olisi voinut käydä katsomassa vaikka Torniosta, jossa moottoritien päättävä liikenneympyrä on loogisesti kaistoitettu.
- selväksi
Ennenkuin alatte neuvoa muita ajamaan oikein, lukekaapa tieliíkennelakia uudestaan ja miettikää mitä eroa on kiertoliittymällä ja liikenneympyrällä. Siinä on pienen pieni ero...
Tämän keskustelun pohjalta ymmärrän erittäin hyvin, että 90 % kuljettajista on keskimääräistä parempia.- Nimi kuin nimi
Kansan suussa ja sanomalehdissä puhutaäan ainakin tällä seudulla yleisesti lähinnä vain liikenneympyrstä. Sillä kumpaa nimitystä käyttää ei ole mitään tekemistä ajotaidon kanssa.
- Elvis
Tieliikennelaista ei löydy liikenneympyrä-sanaa. Ainoat tieliikenneasetuksesta löytyvät viittaukset ovat ympyrästä varoittava liikennemerkki, jollaista ainakaan minä en ole koskaan nähnyt, sekä kärkikolmion yhteydessä maininta siitä, että liikenneympyrään tullessa se tarkoittaa sitä, että on väistettävä ympyrää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja. Kiertoliittymää laki ei tunne ollenkaan.
- laki
..laskehan (ja kerro muillekin) missä pykälissä ja momenteissa esiintyy kiertoliittymä tai liikenneympyrä, niin palataan sitten tähän asiaan :)
- Anssi
Voinet kertoa sen eron? Kierotliittymästä ei puhuta laissa mitään. Onko se se havaitsemasi ero?
Nykyisin kai tehdään vain kierotliittymiä, joilla tarkoittetaan kai liikenneympyröiotä, joissa sisääntulevilla teillä on kärkikolmiot. - Vaari Vanhanen
Rupesin ihan muuten vain miettimään, että onko liittymä-sana paikallaan. Autokouluaikanani, joka tosin oli jo joskus hevosajoneuvojen aikaan opetettiin liittymän ja risteyksen ero. Risteysalueella on ohitus kielletty, liittymän kohdalla ei. Tietysti risteyksessäkin voi ohittaa, jos on menosuuntaan useampi kaista (mm. poistumiskaista). Liittymän tuolloin kerrottiin olevan semmoinen pikkutien risteys. Mahdotontahan niitä olisi kaukaa nähdäkin, mutta risteyksistä on aina jotain ennakkotietoa tai näkyvä sinivalkoinen nimikyltti.
Jos eivät käsitteet ole vuosien saatossa muuttuneet, liittymä-nimitys liikennepylpyrän nimessä ei tuntuisi oikealta. - Vaari Vanhanen
Vaari Vanhanen kirjoitti:
Rupesin ihan muuten vain miettimään, että onko liittymä-sana paikallaan. Autokouluaikanani, joka tosin oli jo joskus hevosajoneuvojen aikaan opetettiin liittymän ja risteyksen ero. Risteysalueella on ohitus kielletty, liittymän kohdalla ei. Tietysti risteyksessäkin voi ohittaa, jos on menosuuntaan useampi kaista (mm. poistumiskaista). Liittymän tuolloin kerrottiin olevan semmoinen pikkutien risteys. Mahdotontahan niitä olisi kaukaa nähdäkin, mutta risteyksistä on aina jotain ennakkotietoa tai näkyvä sinivalkoinen nimikyltti.
Jos eivät käsitteet ole vuosien saatossa muuttuneet, liittymä-nimitys liikennepylpyrän nimessä ei tuntuisi oikealta.Olin siis tietysti vaarassa. Sattui unohtumaan se punainen pilleri aamulla.
- vastatkaa
Vaari Vanhanen kirjoitti:
Olin siis tietysti vaarassa. Sattui unohtumaan se punainen pilleri aamulla.
Äläs varasta nimimerkkiäni. Kirjoittaja ei ollut sama.
- Vaari Vanhanen
Vaari Vanhanen kirjoitti:
Olin siis tietysti vaarassa. Sattui unohtumaan se punainen pilleri aamulla.
Sori, vaari sekosi tietokoneen kanssa. Siis nimimerkkini oli Vaari Vanhanen
- pylpyriäinen
Et vastaa esitettyihin kysymyksiin. Taidatkin kuulua siihen 10 %:n joukkoon...
- käsittelijä (selvänä)
pylpyriäinen kirjoitti:
Et vastaa esitettyihin kysymyksiin. Taidatkin kuulua siihen 10 %:n joukkoon...
Anteeksi, että vastaukseni kesti, mutta en avannut välillä tietokonettani.
Toisen anteeksipyyntöni esitän kirjoituksen jyrkän sävyn johdosta, se johtui kai huonosti menneestä pitkästä työpäivästä. Lisäksi viittaus tieliikennelakiin oli harhaanjohtava.
Mutta oleellista on, että kiertoliittymään saapuva väistää muita. Tämän tietysti kaikki tietävätkin. Liikenneympyrässä näin ei välttämättä tapahdu. Paikkoja, jotka voitaisiin luokitella liikenneympyröiksi, on nykyään todella vähän. Niitäkin muutetaan kiertoliittymiksi, jolloin ajojärjestys saattaa muuttua.
Ehkä tämä on pilkun viilausta, mutta toisaalta ei nelikaistainen valtatiekään ole välttämättä moottoritie, vaikka näin jotkut luulevat.
Liittymän käsitetteeseen vielä kommentti. Liittymä on paikka, jossa risteävältä tieltä voi liittyä toiselle. Risteyksessä tiet vain risteävät, mutta sieltä ei ole mahdollista liittyä toiselle. Tämä on liikennetekniikassa vakiintunut käytäntö termeille. - risteys?
käsittelijä (selvänä) kirjoitti:
Anteeksi, että vastaukseni kesti, mutta en avannut välillä tietokonettani.
Toisen anteeksipyyntöni esitän kirjoituksen jyrkän sävyn johdosta, se johtui kai huonosti menneestä pitkästä työpäivästä. Lisäksi viittaus tieliikennelakiin oli harhaanjohtava.
Mutta oleellista on, että kiertoliittymään saapuva väistää muita. Tämän tietysti kaikki tietävätkin. Liikenneympyrässä näin ei välttämättä tapahdu. Paikkoja, jotka voitaisiin luokitella liikenneympyröiksi, on nykyään todella vähän. Niitäkin muutetaan kiertoliittymiksi, jolloin ajojärjestys saattaa muuttua.
Ehkä tämä on pilkun viilausta, mutta toisaalta ei nelikaistainen valtatiekään ole välttämättä moottoritie, vaikka näin jotkut luulevat.
Liittymän käsitetteeseen vielä kommentti. Liittymä on paikka, jossa risteävältä tieltä voi liittyä toiselle. Risteyksessä tiet vain risteävät, mutta sieltä ei ole mahdollista liittyä toiselle. Tämä on liikennetekniikassa vakiintunut käytäntö termeille.Eivät kaikki risteykset ole liittymiä, vaikka olisikin mahdollista siirtyä toisellle.
Aina silloin tällöin joku silti kokeilee, miten auto kulkee kiskoja pitkin...
Kaupungissa kahden kadun risteys on muuten RISTEYS eikä liittymä.
http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/699303.shtml
"Liikennevaloin ohjatussa RISTEYKSESSÄ tulee ajoneuvon, joka..."
Siinä ei lue valo-ohjatussa LIITTYMÄSSÄ.
Liittymä merkityksessä risteys taitaa olla ammattislangia. - Keisari
risteys? kirjoitti:
Eivät kaikki risteykset ole liittymiä, vaikka olisikin mahdollista siirtyä toisellle.
Aina silloin tällöin joku silti kokeilee, miten auto kulkee kiskoja pitkin...
Kaupungissa kahden kadun risteys on muuten RISTEYS eikä liittymä.
http://www.aamulehti.fi/autot/juttu/699303.shtml
"Liikennevaloin ohjatussa RISTEYKSESSÄ tulee ajoneuvon, joka..."
Siinä ei lue valo-ohjatussa LIITTYMÄSSÄ.
Liittymä merkityksessä risteys taitaa olla ammattislangia.Miltä kuullostaisi?
- JEE
Anssi kirjoitti:
Voinet kertoa sen eron? Kierotliittymästä ei puhuta laissa mitään. Onko se se havaitsemasi ero?
Nykyisin kai tehdään vain kierotliittymiä, joilla tarkoittetaan kai liikenneympyröiotä, joissa sisääntulevilla teillä on kärkikolmiot.Missä on suomen isoin liikenneympyrä ja mikä sen halkaisija on?Ja mitä eroa on kiertoliittymällä ja liikenneympyrällä?
- hyvältä
Keisari kirjoitti:
Miltä kuullostaisi?
Aika hyvältä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3522816Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201559Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481380Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151058Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa571007Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta28958En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82933Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149908- 80908
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205849