Joillekin on tärkeää meluisissa autoissa meluttomat renkaat. Toisille taas säästä ja ajankohdasta riippumaton turvallinen liikkuminen. Rengasvalintoihin vaikuttaa niin monen asian lisäksi, mielipiteet ja rahan käyttökin, että turhaa on kiistellä kitka- tai nastarenkaiden paremmuudesta.
Minulle on riittänyt yhdet kitkarenkaat joiden jälkeen olen kiltisti pysytellyt nastarenkaiden käyttäjänä niin henkilöautossa kuin city-maasturissakin.
Turhaa kiistelyä talvirenkaiden paremmuudesta.
20
1073
Vastaukset
- kukaan oikeasti
ymmärrä mistään mitään, kunhan kirjoittavat provoilumielessä viestejä palstalle tarkoituksenaan saada vain joku hermoheikko vetämään herneen nenäänsä, ja lähettämään kiukkuisen viestin vastineeksi. Ja sitten kun näitä provoilijoita on palstalla ilmeisesti joku ~500 kpl, niin jokainen haluaa kirjoittaa uuden provoviestin. Nythän on koko palsta taas pikkuhiljaa täyttymässä tästä kitkarengas/nastarengas uhoamisesta. Kohta jauhetaan taas sumuvaloista. Sitten ylinopeudesta. Sitten liikennevaloista. Sitenn vilkun käytöstä. Sitten liikenteenvalvonnasta. Sitten jostakin muusta ikuisuusaiheesta. Ei tosin välttämättä juuri tässä järjestyksessä. Ja viimeistään vappuna alkaa taas jauhaminen siitä ettämiksei kaikilla ole jo kesärenkaat.
- Kitkarenkaista
Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.
- Tonkijamäyrä
Kitkarenkaista kirjoitti:
Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.
Tekniikan Maailmassa oli talvirengastesti syksyllä, muistaakseni numerossa 17. Lisäksi numeron 20 yleisönosastossa toimitus otti tulosten perusteella kantaa asiaan. Miettimisen tueksi kannattaa lukea nämä jutut.
Älä kysy minulta mitä siellä on. Lue itse. Kitkarenkaista kirjoitti:
Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.
Kyllä kitkoillakin pärjäsi, mutta nastoilla paremmin. Auton antoi myös muiden perheenjäsenten käyttöön turvalisin mielin nastarenkailla. Meillä käytettävien kitkarenkaiden kumiseos on pehmeää ja pito muuttuu huonommaksi nopeammin kuin nastarenkaiden.
Talviajo vaatii aina asennemuutosta, mutta kitkat vielä kielen keskelle suuta Etelä-Suomessa varsinkin. Päätiet ja moottoritiet ovat useimmiten sulat, mutta liittymät saattavat ollakin jäässä ja silloin kitkoilla on helisemässä.- renkaista
Kitkarenkaista kirjoitti:
Itse olen miettinyt vaihtaakko nastoista kitkoihin. Olisi kiva jos ei vaan sanota, että nokun ne oli paremmat vaan jotain faktojakin pöydälle, kiitos.
eli kitkat ovat hyvät kesällä jos haluaa pienemmän kulutuksen ja hiljaisuutta. Jarrutus matkat kasvaa kesällä ja talvella huimasti.
Talvella ed.(meluisa auto) hiljaiset, pito lumella ok, jäällä no voi ajelle kielikeskellä...
Nastat, melua jos huono auto, pito niin hyvä kuin talvella voi olla.
Ehkä itse pitäisin kesällä kitkoja, pitää hyvin sorateillä. - huonot kesärenkaat
renkaista kirjoitti:
eli kitkat ovat hyvät kesällä jos haluaa pienemmän kulutuksen ja hiljaisuutta. Jarrutus matkat kasvaa kesällä ja talvella huimasti.
Talvella ed.(meluisa auto) hiljaiset, pito lumella ok, jäällä no voi ajelle kielikeskellä...
Nastat, melua jos huono auto, pito niin hyvä kuin talvella voi olla.
Ehkä itse pitäisin kesällä kitkoja, pitää hyvin sorateillä.Kitkat eivät kestä kesäajoa pehmeän kumiseoksen takia. Kitkat on vaihdettava ilmojen lämmitessä.
- näppylät
huonot kesärenkaat kirjoitti:
Kitkat eivät kestä kesäajoa pehmeän kumiseoksen takia. Kitkat on vaihdettava ilmojen lämmitessä.
Eli jos siis kitkoilla ajelee kesänkin, nii ne lämpiää liikaa. Pehmeä kumiseos ei kestä sitä lämpöä. Eli toisin sanoen se kumiseos kovettuu ja seuraavana talvena on hiukan liukasta ajella.
- oli sinunkin
Jos olisit jättänyt viimeisen kappaleen
kirjoittamatta, niin olisi ollut OK.
Ymmärsitköhän?Turha kierrellä ja kaarrella. Olen voinut valita aina renkaat vain niiden ominaisuuksien mukaan tarvitsematta ajatella melua, renkaiden vaihtoa tai niiden hintaa ja päätynyt nastarenkaisiin.
Kokemuksia minulla on M/S renkaista, Keski-Euroopassa käytettävistä talvirenkaista (kitkarenkaat), nykyaikaisista Suomessa käytettävistä kitkarenkaista ja useista nastarenkaista.
Pakkaskelillä esim. Lapissa pärjää hyvinkin kitkarenkailla, mutta Etelä-Suomessa ongelma tilanteet syntyy ennalta arvaamatta ja teiden lämpötilat vaihtelevat alueetain paljonkin.
Joka tapauksessa joudun ottamaan huomioon talviajossa, että muilla voi olla kitkarenkaat tai vanhat nastarenkaat ja liikkellelähtö sekä jarrutusmatkat sen mukaiset.
Oma ratkaisuni ei missään nimessä tarkoita, että muiden pitäisi noudattaa samaa kaavaa.
- Velkavolvo
Totesin tässä ensilumilla, että uudet Hakkapeliitta viitoset ovat pidoltaan paljon paremmat kuin 15 talvea käytetyt Michelin 260:t. Olisiko mahdollista, että edes tästä päästäisiin yksimielisyyteen?
- Mr Nasta
Asialinjan tekstiä. Mutta oletkin järkimiehiä ja käytät nastarenkaita. Turha tällä palstalla riehuvan kitkaspedeporukan huuteluista on välittää.
Tiellä liikkuu autoja monenlaisilla renkailla, mutta tärkeintä ei ole ovatko ne kitkat vai nastat vaan kunhan vaan pitoa on jäljellä ja ajat tuntevat renkaidensa ominaisuudet.
- Anti Nasta
...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.
- vai mutua
Anti Nasta kirjoitti:
...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.
Paljonko sitten eri rengas- ja ajoneuvotyypit oikeasti kuluttavat tietä, löytyykö oikeata tutkittua tietoa mutun lisäksi? Talvisin teille tulee asfaltin kulutusta ja haurastumista lisäävinä tekijöinä hiekoitussoraa ja suolaa.
Sitten teiden uraisuus, tuleeko se asfaltin kulumisesta vai painumisesta? - ehdottomasti.
Anti Nasta kirjoitti:
...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.
ja kun me kaikki kitkatrenkailla ajavat olemme vielä näitä jotka eivät käytä myöskään yhteiskunnan ilmaisia palveluja, kuten ilmaista koulutusta, terveyspalveluja ja muita, mitä kaikkia niitä nyt onkaan... Niitähän ei kustanneta verovaroin, kuten tieverkostoa... Ja autoilijoiltahan ei Suomessa olla koskaan kerätty mitään ylimääräisiä tai edes tilapäisiä veroja...
- henkikultakin
Anti Nasta kirjoitti:
...että sikäli ei ole sama millä renkailla ajaa, koska nastarenkaat tuhoavat kansallisomaisuuttamme ja tuottavat autot sotkevaa rapaa ja pölyä. Oikeasti ei tosiaan ole hevon v*tun väliä millä talvirenkailla ajaa, kunhan tuntee renkaidensa ominaisuudet. Sitä en ymmärrä miksi nastapeelot inttävät piikkipyörien olevan jotenkin välttämättömät turvalliseen talviautoiluun. Kun eivät ole niin eivät ole.
Säästät enemmän kun pysyt kotona ja katkaiset vielä sähkösikin. Liikenne on useimmille meille välttämättömyys ja se maksaa tietyn summan rahaa. Vaikka pystyisit mielestäsi säästämään teitä sileillä kumeilla se ei auta kokonaistilannetta liikenteessä, turvallinen liikkuminen kuluttaa ja maksaa.
Liikenteessä säästetyt veronmaksajien henget on syytä laskea myös.
Naula päässä ei auta jos kitkat lipsuvat auton alla.
- Nastat verolle
Nastat urauttavat tiet ja pilaamat hengitysilmaa. Kitkat eivät. Nastojen arvostelu on aivan hyväksyttävää, suotavaakin.
- arvosteluilla
Pyyhitään persettä!
- kuitenkin puhuttaisiin
suolan vaikutuksesta ilmaan ja teihin. Voisit olla lähempänä viherpiipero ...
- noin yksioikoista ole
Sekä nastarenkaat että kitkarenkaat kuluttavat tietä ja nostavat keväisin pölyä ilmaan huonontaen ilmanlaatua. Tiet urautuvat paitsi mekaanisesta kulutuksesta myös painumalla, ja tässä taasen ajoneuvon paino on oleellinen tekijä. Asfalttipintaa kuluttaa myös hiekka joka hiertyy renkaiden ja asfaltin välissä. Asfaltti murenee myös routimalla, kun koloissa oleva vesi vuoron perään jäätyy ja sulaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1176011Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631503894Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503295Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4702740Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2701755Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321423- 871406
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151356Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1591288- 771268