Edes nexium ei poista limaisuutta ja kipuilua nielusta.Nielun alueella on pari imusolmukettakin ollut pitkään turvotuksissa ylhäältä tän takia jo. Pitäisikö minun ottaa 2 nexiumia kerrallaan, jos tämä rauhottaisi tulehduksen nielusta???, oikeastaan tuntuu että limaa on joka puolella kurkun alueella ylhäällä ja alhaalla...limaa on ollut siis 1,5 vuotta 24/7, pahoinvoinnin ja ruokatorven tulehduksen nexium poisti, mutta ei noita vaivoja.
kurkunpään refluksi ja tulehdus
10
7445
Vastaukset
- on joo
on refluksi tautisi? ootko kokeillut olla pari kolme päivää ilman nexiumia. mulla kävi niin että mulle aiheutti refluksiin tarkoitettu lääke omeprazol limaisuutta loppuviimeksi. lopetin lääkkeen ja kurkku parani. tosin minulla on erittäin lievä refluksitauti eli voi olla että tämä neuvo ei sovi sinulle. mutta vain tiedoksi, jos koet että lääkärit eivät osaa sanoa mitään ja sinusta tuntuu jo epätoivoiselta.
- damnndamnn....
Lopetan muutamiksi päiviksi lääkkeen käytön alkaa julmettu poltto vatsassa, pahoinvointia tunnen lääkkeenkin kanssa välillä erityisesti tyhjällä vatsalla.
Voi sanoa että refluksitauti melkein kaikilla oireilla, ja imusolmukkeet reagoi silleen että välillä pienenee ja suurenee ja juuri tuossa nielun kohdalla... - on joo
damnndamnn.... kirjoitti:
Lopetan muutamiksi päiviksi lääkkeen käytön alkaa julmettu poltto vatsassa, pahoinvointia tunnen lääkkeenkin kanssa välillä erityisesti tyhjällä vatsalla.
Voi sanoa että refluksitauti melkein kaikilla oireilla, ja imusolmukkeet reagoi silleen että välillä pienenee ja suurenee ja juuri tuossa nielun kohdalla...mahdollista vaihtaa lääkettä? niitä on eri vaihtoehtoja, jos vaikka toi ei sovi. muuten siis onko diagnoosisi vaikea asteinen refluksi vai tuntuuko sinulla kivut kovilta? nimittäin mä olin ensiavussa kovan poltteen takia ja hengitysvaikeuksien takia ja diagnoosi oli kuitenkin lievä. söin siis 4 kk lääkettä ja pelkäsin todella kipujen uusiutumista ( mm toi limayskä oli hirveä). lopetin kahvin,suklaan ja sokerin käytön kokonaan (todellakin). syön aamulla puuroa ja tilkka maitoa ja vältän raskaita juttuja. olin yksityislekurilla ja hän sanoi, että syömiset ja juomiset erikseen. parin tunnin kuluttua syömisestä saa juoda. tämä oli aika hyvä ohje. toinen ohje, että ei saa vähään aikaan ( itselläni 2 vkoa)syödä kuin kypsennettyjä ruokia. kannattaa kokeilla. ja kun noudatat 2-3 vkoa näitä, voit kokeilla olla pari päivää ilman lääkettä ja fiilistellä miltä tuntuu.toivottavasti näistä on apua. vaivaa tää aiheuttaa mutta on kokeilemisen väärti.ps selaile haulla suolahappo ja/närästys muitakin keskusteluja.mm yks nimerkki certo kirjoittaa hyviä ohjeita. (oon jo kokeillu ja toimii osittain)
- Minulla näin
on joo kirjoitti:
mahdollista vaihtaa lääkettä? niitä on eri vaihtoehtoja, jos vaikka toi ei sovi. muuten siis onko diagnoosisi vaikea asteinen refluksi vai tuntuuko sinulla kivut kovilta? nimittäin mä olin ensiavussa kovan poltteen takia ja hengitysvaikeuksien takia ja diagnoosi oli kuitenkin lievä. söin siis 4 kk lääkettä ja pelkäsin todella kipujen uusiutumista ( mm toi limayskä oli hirveä). lopetin kahvin,suklaan ja sokerin käytön kokonaan (todellakin). syön aamulla puuroa ja tilkka maitoa ja vältän raskaita juttuja. olin yksityislekurilla ja hän sanoi, että syömiset ja juomiset erikseen. parin tunnin kuluttua syömisestä saa juoda. tämä oli aika hyvä ohje. toinen ohje, että ei saa vähään aikaan ( itselläni 2 vkoa)syödä kuin kypsennettyjä ruokia. kannattaa kokeilla. ja kun noudatat 2-3 vkoa näitä, voit kokeilla olla pari päivää ilman lääkettä ja fiilistellä miltä tuntuu.toivottavasti näistä on apua. vaivaa tää aiheuttaa mutta on kokeilemisen väärti.ps selaile haulla suolahappo ja/närästys muitakin keskusteluja.mm yks nimerkki certo kirjoittaa hyviä ohjeita. (oon jo kokeillu ja toimii osittain)
eivät välttämättä pahenna ylärefluksia millään lailla.
Kokeillut olen muutaman vuoden kaikkia mahdollisia juttuja, voi olla että kahvi esimerkiksi pahentaa vatsaportin löysyyttä mutta ei se missään kylläkään tunnu.
Perussääntö on että Nexium aamulla ensimmäiseksi ja vasta tunnin päästä aamupala.
- Laryngo
Kurkun puoli on sen verran herkempi, että se ärsyyntyy huomattavan pienestäkin ylösnousevasta määrästä :-( (jo 3 nousua päivässä riittää, vrt ruokatorven 17 nousuun). Sen takia ylärefluksia sairastavilla on se kurkku tulehtunut suht vakituisesti. Itsellä jo lähes/vasta kolmatta vuotta ...
Lima on kurkun puolustusmekanismi sitä refluksia vastaan... ja kurkun lihakset ärsyyntyy lisää kun ryitään jatkuvasti. Akuutti vaiheessa (ei tosin ollut limaa) ainakin itsellä oli kurkun reagointiherkkyys (vagushermon joku haara ärsyyntynty) selvästi kohonnut tulehduksen myötä .... nyt jo tosin laskenut normaalille tasolle. Myös puhetta piti tuolloin vähentää merkittävästi sekä tarkkailla että puheasento suora eteenpäin. Sekä tietenkin jatkuvaa pientä vesikulauttelua.
Edellämainitun lisäksi tiukahko ruokavalio, Nexium (eka 40mg, sitten 80mg, sitten 60mg, nyt 40 mg) ja muut kuviot. Ääniharjoitteita, vox laxia (vesipullo putki) ja äänihierontaa kurkun/äänentuotto lihasten hoitamiseksi.
Refluksi jatkuu siis lääkityksestä huolimatta...
Happosalpaaja poistaa valitettavasti vain
sen hapon siitä ylösnousevasta aineesta mutta
ei niitä muita aineita (sappi, pepsiini), joidenka katsottaan nykytietämyksen mukaan nimenomaan ylläpitävän niitä oireita hs-lääkityksen kanssa. Tämän ongelman parissa puurretaan tutkimuspuolella.
Joudutko yskimään/rykimään tunnittain?
Helpottaako mikään tätä?- Laryngo
Mitä kurkkulääkärisi kertoi kurkun kunnosta?
Oletko käynyt puheterapeutilla? - damnndamnn...
Laryngo kirjoitti:
Mitä kurkkulääkärisi kertoi kurkun kunnosta?
Oletko käynyt puheterapeutilla?Punoittaa jonkun verran mutta siitäkin on aikaa joku vuosi kun kävin viimeksi,ja kysyit tosta miten usein joudun rykimään niin voisin olla rykimässä vaikka koko ajan, kun ryin pois sitä niin sitä tulee sekunneissa lisää.Joten nieleskelen sitä sitkeää tavaraa.
Aamulla on erityisesti pahin, kun se lima on niin sitkeää että kuulostan ihan moottorisahalta kun sitä yrittää rykiä pois sieltä voimalla.
Pieniä ääniongelmia on toki, mutta erityisesti ärsyttää toi paine tossa rinnassa välillä ja pitäisi olla röyhtäilemässä joka sekuntti, että sen saa pois.
- Rykijä
Voi että kuulostaa tutulta. Mulla todettiin refluksitauti 2010. Itse sen diagnosoin, kun lääkärit ei tajunnu. Muka masennus aiheutti sen poltteen rintakehässä, nielemisvaikeuden, rytmihäiriön ym mitä kaikkea oli. Kaks vuotta oon syöny lääkkeitä, vaihtelevalla menestyksellä. Sandoz tms on nyt, nexiumista halvempi versio. Tuo kurkun limaisuus on todella inhottavaa!! Nyt on lisäksi nielu niin turvoksissa, että vaikea nielaista ja varsinki tuota ikuista sitkeää limaa.. Todella tympeä olla :/
Onko muilla ollut nielun turpoamista refluksitaudissa, vai johtuuko tämä mun isoista nielurisoista? - limaa jatkuvasti
minulla lievä refluksi ja kurkussa tuntuu kuin ei vois henkeä saada, on kuin joku kalvo, ja johtuu varmaan kurkun ärtymisestä ja kuivasta suusta..
- vehnähäiriö
Vehnälakko viikoksi. Poltteet loppuvat. Ainakin minulla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.327107- 434353
- 243755
Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1843457- 122507
- 302455
- 442122
- 262044
- 1641993
- 1051412