Suolauksesta jälleen

323234

Suolauksen merkitystä, hyviä sekä huonoja puolia on ruodittu miljoonaan otteeseen vaikka missä yhteydessä. Suomi24 on siinä mielessä huono paikka edes koettaa tätä, mitä nyt aion, koska täällä on lähes poikkeuksetta puuttua toisen mielipiteisiinkin. Asiaan: pyytäisin jokaista tätä lukenutta kirjoittamaan oman mielipiteensä teiden suolauksesta Suomessa, sekä myös perustelemaan mielipiteensä, olkoon se kuinka jyrkkä tahansa. Ne, jotka vaivautuvat aikaansa tähän käyttämään (kiitos jo etukäteen), älkää kommentoiko toistenne mielipiteitä, kirjoittakaa vain ja ainoastaan omanne.

Tarkoituksenani olisi kerätä tietoa asiasta (tässä tapauksessa siis suolaus), jonka tarpeellisuudesta kiistellään jatkuvasti. Kerätyn aineiston perusteella pyrin muodostamaan kuvan siitä, onko tämä toiminta oikeasti kansalaisten mielestä tarpeen, vai silkkaa huuhaata. Uskoisin, että muitakin kiinnostaa tällainen gallup-tyylinen tiedonkeruu tämän aiheen tiimoilta.

Kiitokset!

45

2294

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rekkakuski vm.-45

      70-luvun loppupuolella tehtiin muutamilla tieosuuksilla (yksi niistä ainakin oli Lahti-Jämsä-Jyväskylä)suolaamattomuuskokeilu. jonka tarkoitus oli kestää koko talvikauden(oli muistaakseni melko runsasluminen talvi).Näitä kokeiluosuuksia hoidettiin kyllä hyvin, auraamalla, tiekarhuilla j.n.e., silti kokeilu jouduttiin keskeyttämään melko pian, sen lähinnä
      raskaalle liikenteelle tuomien ongelmien vuoksi.
      Tuossa ylläolevassa saattaa olla asia-/muistivirheitä, pointti on kuitenkin se, että kokeilu keskeytettiin. Ja on sanottava, että tunsin suurta helpotusta siitä. Puollan suolan käyttöä myös siksi, että nähdäkseni se pitää päätiet kuivina suurimman osan talvea, nämä suolaloskakelit ovat melko tilapäisiä.

      Olkoon galluppisi menestyksekäs.

      • Suolaa kurkuun ja korviin

        tiellä kesälläkään. Samaa kaatuma tautisia koko sakki. Mistähän tämä johtuu,pitää ruveta suolaamaan kesälläkin tiet.


    • Sohvatiikeri

      Henkilöautoilijana: puolesta.

      Kävin tiistaina Helsingistä Lahdessa. Mennessä oli tiellä sohjoa, radiokin toitotti kaakkois-Suomen huonosta kelistä. Matkavauhti 80-90. Illalla tie oli paljas, matkavauhti 110.

      Ilman suolaa tie olisi ollut liukkaan lumipolanteen peitossa, kolareita siellä täällä, vauhti 50-60.

      Suolalla tiet saadaan nopeasti hyvään kuntoon. Sohjo on väliaikainen haitta.


      Suolaus ei ole galluppiasia. Kas kun et kysy, onko kiva maksaa veroja?

    • Jarre35

      Kyllähän sitä tästä suolausasiasta, kuin myös vaikkapa verojen maksustakin voidaan vääntää gallupia. On selviö, että ihmisiä on sekä puolesta että vastaan tällaisiakin asioita käsiteltäessä(onhan siinä verojen maksussakin hyvät puolensa...).

      Itse olen jyrkästi suolausta vastaan, mutta ymmärrän toki esim. raskaan kaluston kuljettajia ja heidän myönteistä suhtautumista suolaukseen. Vastaan tätä hommaa olen siksi, että näen sen omalla kohdallani aivan turhana rasitteena luonnolle monestakin näkökulmasta. No, onhan siinä sekin, että suolauksen ansiosta ihmiset eivät opi ajamaan oikeilla talvikeleillä koskaan. Ekologinen vaikutus on kuitenkin merkittävä sekä suoraan että epäsuoraan: suolan kylväminen rasittaa luontoa, ja suolapaskalla vuorattujen autojen puhdistus vaatii entistä enemmän puhdistusta (pesua sekä liuottimia), ja tämä tällainen touhu ei ole kovin kauaskatseista. Paljon puhutaan pitkäjänteisestä kehityksestä ja nimenomaan kauaskatseisuudesta, mutta ajatellaanko koskaan sitä, kuinka pieni hinta muutama ihmishenki (suolaamattomien teiden takia) olisi sen sijaan, että ympäristö ei kärsi ja näin se säilyy jälkipolvillemmekin?

      Minä pidän puhtaalla autolla ajamisesta ja siitä, että auto myös säilyy puhtaana.

      • ABE CE

        Mitenkähän ne norjalaiset rekka-kuskit pysyy,jyrkillä vuorenrinne teillä. Kun suomalaiset ei pysy suoralla tielläkään.


      • LLLW
        ABE CE kirjoitti:

        Mitenkähän ne norjalaiset rekka-kuskit pysyy,jyrkillä vuorenrinne teillä. Kun suomalaiset ei pysy suoralla tielläkään.

        Pyydän anteeksi rivoa kieltäni jo etukäteen; suomen kielen taitosi on aivan vitun paskaa. Opettele äidinkielesi (siis jos se edes suomi on) kunnolla, ennen kuin tulet tänne vuodattamaan. Mikäli et äsken lukemaasi ymmärtänyt, selvennänpä hieman: jopa noinkin lyhyt kirjoituksesi on aivan helvetin sekavaa, välimerkkien olemassaolosta puhumattakaan. Näin ollen kehoitan sinua joko a) ottamaan suomen kielen alkeiskurssin tai b) ottamaan toisen.

        Hyvää jatkoa ja onnea tämän maan äidinkielen opiskelussa!


      • perse

        Koita nyt sinäkin tajuta että auto on työkalu ja se saa tahreentua!


      • ....,,,,
        LLLW kirjoitti:

        Pyydän anteeksi rivoa kieltäni jo etukäteen; suomen kielen taitosi on aivan vitun paskaa. Opettele äidinkielesi (siis jos se edes suomi on) kunnolla, ennen kuin tulet tänne vuodattamaan. Mikäli et äsken lukemaasi ymmärtänyt, selvennänpä hieman: jopa noinkin lyhyt kirjoituksesi on aivan helvetin sekavaa, välimerkkien olemassaolosta puhumattakaan. Näin ollen kehoitan sinua joko a) ottamaan suomen kielen alkeiskurssin tai b) ottamaan toisen.

        Hyvää jatkoa ja onnea tämän maan äidinkielen opiskelussa!

        kehotan sinua käyttämään oikeaa sanaa, kehotan!


      • öllölä
        ABE CE kirjoitti:

        Mitenkähän ne norjalaiset rekka-kuskit pysyy,jyrkillä vuorenrinne teillä. Kun suomalaiset ei pysy suoralla tielläkään.

        ja mäkiin ei jää kiinni jos heittää ketjut alle joka mäen alla. Vastaavasti alamäet olisi lasketeltava alas lähes kävelyvauhtia. Esim. viitostiellä jossa erittäin vilkas rekkaliikenne voisi jonot olla kymmeniä kilometrejä. Norjan vuoristoteillä on liikennemäärät "hiukan" vähäisempiä joten siellä on aikaa laitella ketjuja.


    • kitkapelle376586

      Savossa on jo vuosia ajeltu kiitettävän vähäsuolaisilla teillä ja hyvin on pärjätty. Kun teitä ei suolata pilalle, niille muodostuu puhtaanvalkoinen jääkerros johon voidaan haluttaessa saada ERITTÄIN hyvä pito käyttämällä lämmitettyä sepeliä ja asiallisia talvirenkaita.

      • luulet mooses

        että kävisi jos kehä 3 hoidettaisiin sepelillä


      • kitkapelle376586
        luulet mooses kirjoitti:

        että kävisi jos kehä 3 hoidettaisiin sepelillä

        Samanlainen kaaos kuin aina kun kehäteillä on joko:

        pimeää
        liukasta suolamössöä
        lunta
        vettä tai jäätä
        useampia ajoneuvoja
        keskiviikko tai joku muu
        joulu tai juhannus
        pertti tai kalle
        bnv
        jne ja dkw


    • Sohvatiikeri

      Tässä vaiheessa tilanne on 2-2. Ihan kiva.

      • pakolliseksi

        Ihmettelen miksei kuorma-autoihin määrätä Suomessa pakolliseksi hiekkasirotinta. Takapyörien eteen mahtuisi tyypillisesti aika iso hiekkasäiliö ja hiekan tuloa voitaisiin säädellä sähköisesti ohjaamosta. Jos säiliössä olisi vielä riittävän karkeaa sepeliä, toimisi se eriomaisesti jään lisäksi myös lumikelillä ja varmistaisi lähtemisin pysäkeiltä, liikennevaloista ja takaisin liukkaan mäen ylös pääsyn.

        Onko tälläasia markkinoilla? Muistan joskus nähneeni mainoksen ko laitteesta.

        Halpa investointi siihen verrattuna että rekka linkussa tai ojassa


      • Hans_Lennart
        pakolliseksi kirjoitti:

        Ihmettelen miksei kuorma-autoihin määrätä Suomessa pakolliseksi hiekkasirotinta. Takapyörien eteen mahtuisi tyypillisesti aika iso hiekkasäiliö ja hiekan tuloa voitaisiin säädellä sähköisesti ohjaamosta. Jos säiliössä olisi vielä riittävän karkeaa sepeliä, toimisi se eriomaisesti jään lisäksi myös lumikelillä ja varmistaisi lähtemisin pysäkeiltä, liikennevaloista ja takaisin liukkaan mäen ylös pääsyn.

        Onko tälläasia markkinoilla? Muistan joskus nähneeni mainoksen ko laitteesta.

        Halpa investointi siihen verrattuna että rekka linkussa tai ojassa

        80-nopeuksisilla teillä on kiva saada isoja hiekanjyväsiä tuulilasiin ja konepeltiin. Kynsilakkapullolla sitten lakataan konepeltiä kesällä.


      • asa666
        pakolliseksi kirjoitti:

        Ihmettelen miksei kuorma-autoihin määrätä Suomessa pakolliseksi hiekkasirotinta. Takapyörien eteen mahtuisi tyypillisesti aika iso hiekkasäiliö ja hiekan tuloa voitaisiin säädellä sähköisesti ohjaamosta. Jos säiliössä olisi vielä riittävän karkeaa sepeliä, toimisi se eriomaisesti jään lisäksi myös lumikelillä ja varmistaisi lähtemisin pysäkeiltä, liikennevaloista ja takaisin liukkaan mäen ylös pääsyn.

        Onko tälläasia markkinoilla? Muistan joskus nähneeni mainoksen ko laitteesta.

        Halpa investointi siihen verrattuna että rekka linkussa tai ojassa

        mutta ei hiekkaa kuluu aivan helvatisti. Riittää ehkä maks. muutamaan liikkeelle lähtöön kun on tyhjänä. Joku pitempi liukas mäki niin tyhjenee jo kerralla. Että turha tuollaista on pakolliseksi säätää. Aika harvoin noita rekkoja pääteillä jää kiinni niin että siitä jotain haittaa olisi. Pikkuteillä asia erikseen ja ketjut voisi kyllä olla pakolliset.


    • Rapalasi

      Meidän tiemestari ei auraa teitä, vaan suolaa laitetaan varmuuden vuoksi.

      Miksi ette auraa/hiekoita?

      Mestari:

      terät kuluvat, teroitus on kallista sekä asentamiseen menee aikaa. On halvempaa kustannus syistä johtuen kastella ruutalla tietä kuin aurata (kiukustui kyselystä)

      Eli meillä lumisateen jälkeen paksukin lumi sulatetaan loskaksi maantielle. Aiheuttaa muuten rajua auton vetelyä verrattuna että tiellä olisi paksu lumikerros. lisäksi tuulilasi on aina harmaata täynnä. mutta aja lapissa, siellä ei millään kelillä tuulilasi ole rapaa täysi vaikka kenekä perässä sattuisit roikkua.

      pohjavesi pilaantuu tästä suolarallista.

      • insinööritietteitten

        lukeminen teettää,ennen tiemestarit olivat käytännön miehiä.Hatun nosto heille.


      • mieltä olen.

        Tiestö pysyy märkänä ja mönjä lentää. Näkyvyys vasten aurinkoa ajettaessa todella huono. Kiva öljykalvo tuulilasissa.
        Kuoluaikana piti mutaman kerran hypätä linja-auton kyytiin, kun kuski ei uskaltanut pysähtyä pääkallokelin takia. Mutta koskaan ei oltu ojassa. Mutta eihän nykyiset kuskit tahdo pysyä tiellä kesäkelillä saatika talvella. Jos keliä pelätään olis parempi pysyä kiltisti kotona. Ja antakaa raskallee liikenteelle mahdollisuus ottaa mäkeen vauhtia.


    • Auto taas kurassa

      Ehdottomasti vastaan!

      1) Miksi talvella pitää olla kesäkeli ?

      2) Ihmiset eivät opi ajamaan talvella turvallisesti, jos aina pyritään pitämään tienpinta lumettomana ja kuivana

      3) Auton ruostuminen, saa olla päivittäin pesemässä. Jos annat suolan seistä maalipinnalla pari viikkoa, niin ei se ilman kunnon liuotinpesuainetta maalipinnasta irtoa

      4) Suola aiheuttaa sohjokeliä, joka on lumikeliä huomattavasti vaarallisempi ilmiö!

      5) Tornio-Rovaniemi sektorin yläpuolella ei suolata ollenkaan ja hyvin siellä teillä pysytään ! Ja tiedän, että etelässä lämpötila vaihtelee rajummin puolella !

    • Lepa2 (häme)

      taajama-alueiden suolaamista en kannata yhtään. Joitain osuuksia voidaan hiekottaa kyllä. Itse ainakin osaan ajaa suolaamattomalla taajama-alueella, ja en ole huomannut että häviäisin siinä "koko vapaa-aikaani" kun ajotyylini on kelin mukainen. Vaikka häviäisinkin, se on palvelu ympäristölle kun klorideja ei valu huleveden mukana luontoon.

      Sen sijaan en tiedä mitä sanoisin isompien teiden (80-100 km/h) suolaamisesta, muuta kuin toisaalta, toisaalta ja toisaalta.

    • Pakkaskuski

      "Koko Suomi värjöttelee tänään kunnon pakkasissa. Ilmatieteen laitoksen mukaan pohjoisessa on aamulla kylmimmillään lähes 30 astetta pakkasta ja Etelä-Suomessa 10–15 astetta"

      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135251455430

      "Etelärannikolla saadut aamun lumisateet eivät nekään haitanneet autoilijoita sen jälkeen kun teitä suolattiin."

      http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/1135251458570

      Eikö näitä kuivalla pakkasilmalla suolaa kylväviä ympäristörikollisia saada kuriin?

      • suolaukselle

        Meillä suomen ainoa laillistettu mafia kylvää suolaa teille oli keli melkein mikä vaan, nytkin melkein kymmenen pakkasta ja eikun saatana suolaa ajetaan niin että lilluu.. Olen jo päättänyt että jos valtiovalta vähät välittää luonnosta ja pohjavesistä niin ikkunasta nakkelen aikki roskat ulos, näköjään luontoa kannata ajatella pätkääkään. Kauniita sanoja vaan..
        Suolaa kyllä levitetään mutta koloja ja kuoppia ei kukaan viitsi paikkailla. No, onhan siellä lämpimässä hytissä mukavampi leikkiä oikein kunnon "atomiestä" ja kuunnella kun iso diesel kurnuttaa.
        On jatkunut jo ihan liian kauan tuo mafian toiminta, monta ajotaidotonta sukupolvea jo tullut suolauksen vuoksi. Kaikki menee hyvin niin kauan kun on suolaa mutta sitten kun tulee suolaton pätkä ja lipsahtaa perä niin silloin lähdetään joko vastaantulevan eteen tai metsään..
        Rekkojen vuoksi ei tarvitse suolata, Kuusamossakin rekat tulevat tiellä vastaan ja lumi vaan vähän pölisee. Sehän se tuntuu kivalle vielä näin joulun alla..
        Rekkoihinkin lailliset talvirenkaat, kumma että ne saa ajella samoilla kiekoilla kesät talvet. Suolauksella peitellään sitten tuotakin laittomuutta.
        Olen jopa miettinyt että josko seuraavaan autooni laitan ollenkaan talvirenkaita, odotellaan ja soitellaan sitten vaan suolaa joka levähdysalueelta. Noinhan ne ns. "ammattikuljettajatkin" tekevät..
        Sama laki kaikille.


    • rtut

      Espoossa Tiehallinnon aliurakoitsijana toimii tällä hetkellä YIT, joka taas käyttää omia aliurakoitsijoitansa teiden "ylläpitoon".
      Kuka päättää mitä teillä tehdään minäkin hetkenä?
      Olettaisin, että Tiehallinnolla on joku ns. pääkyrpä, joka päättää (tiemestari) asiasta tilannekohtaisesti.
      Valitettavasti tämä toiminta on ollut aivan hanurista näinä muutamina vuosina mitä olen tilannetta tarkkaillut.
      Teitä on väkisin yritetty sulattaa suolalla, joka johtaa siihen, että tielle levitetty suola sulattaa hieman tien pinnassa olevaa jäätä/lunta ja jäätyy udelleen. Tuloksena on aivan saatanan liukas ajorata.
      Alla muutamia esimerkkejä väärästä tienhoidosta.
      Länsiväylä (KT 51): talvi 2002, martinsillan kohdalla bussikaista on aivan jääkuljulla liiallisen suolankäytön seurauksena. Hiekkaa ei ko. osuudelle saatu koko talvena. Ilmeisesti liian kallista. Suolaa oli kuitenkin varaa levittää ympärivuorokautisesti.
      Länsiväylä kevättalvi 2002; lämpötila 4 astetta, satoi kaatamalla vettä. Koko suolauskalusto liikenteessä, kaiken kukkuraksi Matinkylän kohdalla suola-auto peruutti hitaasti luiskaa pitkin Piispansiltaa kohti jauhaen suolaa tielle, joka tietysti vesisateen takia huuhtoutui samantien maaperään.
      Kehä II talvi 2003: suola-autot ajavat peräkkäin; edellä ajava levittää suolaa tielle ja perässä ajava auraa edellä ajavan suolat penkkaan. Sama toistunut useasti samalla väylällä.
      Vanha turuntie 2005: kaksi suola-auton kuljettajaa piipahtivat kahvilla huoltoasemalla, jolla satuin itse asioimaan. Tauon jälkeen suola-autot jatkoivat peräkkäin matkaansa kohti Espoon keskustaa, kumpikin suolaa levittäen, ja perässä tuleva auraten edelläajavan suolat penkkaan.
      2006-2008 minulla ei ollut mahdollisutta kyttäykseen koska olin ulkomailla.
      2008 loppukevät, Matinkylästä tultaessa Länsiväylälle Tiehallinto jahkaili mahdollisiman pitkään siivotakseen pölyt pois kadulta. Pöly oli saatananmoinen. Espoon kaupungin ajoradat oli jo aikaa sitten kasteltu ja hiekan nosto aloitettu. Tais kestää kuukauden sen jälkeen ku ne pestiin, ja eikä sillonkaan tehty kunnolla vaan ajettiin jollain hamsterilla ne moreenit pois mitä oli talven aikana tiestä irronnu.
      2009 talvi (kolme päivää sitten), soukanväylän ja länsiväylän liittymä soukasta tultaessa oli kuin luistinrata.
      -15 asteen pakkasessa oli ilmeisesti taas yritetty sulattaa tienpinta suolalla, joka oli taas jäätynyt. Bussipysäkille näkyi olevan heitetty jotain jätemaan tyyppistä sepeliä, mutta risteykseen ei.
      Ilmeisesti taaskin liian kallista.
      Onneksi suolaan löytyy rahaa, oli se sitten hyödyllistä tai ei.

      • Sohvatiikeri

        YIT hoitaa Espoon alueen valtion teitä, ja aika isoa osaa muistakin valtion teistä, esimerkiksi kolmostietä pitkälle Hämeeseen.

        Tiehallinnon alueurakka toimii niin, että urakoitsija (YIT) päättää, mitä tehdään ja koska. Tiehallinto sitten kyttää (valvoo) onko liukkautta torjuttu riittävästi, ym. Kitkaa pitäisi löytyä.

        YIT on delegoinut kelinhallinnan aliurakoitsijalleen Suomen Kelitieto Oy:lle. (www.suomenkelitieto.fi) Kelitiedon päivystäjä käytännössä lähetää suola-autot liikkeelle silloin kun katsoo tilanteen niin vaativan.

        Tien päällä sitten YIT:n kouluttamat kuskit päättävät annostukset ym tilanteen mukaan.

        Kartta valtion teiden hoitourakoitsijoista löytyy täältä:
        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/24817.PDF


      • 18+16=?
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        YIT hoitaa Espoon alueen valtion teitä, ja aika isoa osaa muistakin valtion teistä, esimerkiksi kolmostietä pitkälle Hämeeseen.

        Tiehallinnon alueurakka toimii niin, että urakoitsija (YIT) päättää, mitä tehdään ja koska. Tiehallinto sitten kyttää (valvoo) onko liukkautta torjuttu riittävästi, ym. Kitkaa pitäisi löytyä.

        YIT on delegoinut kelinhallinnan aliurakoitsijalleen Suomen Kelitieto Oy:lle. (www.suomenkelitieto.fi) Kelitiedon päivystäjä käytännössä lähetää suola-autot liikkeelle silloin kun katsoo tilanteen niin vaativan.

        Tien päällä sitten YIT:n kouluttamat kuskit päättävät annostukset ym tilanteen mukaan.

        Kartta valtion teiden hoitourakoitsijoista löytyy täältä:
        http://www.tiehallinto.fi/pls/wwwedit/docs/24817.PDF

        Ei vaadi koulutusta, työajat arvotaan miten sattuu kiinnostamaa, kansa media tukee toimintaa aivan sama mitä teet tai jätät tekemättä. Saat tehdä autoilijoille laillisesti ja myös tietämättäsi erittäin vaaralliset ajo-olosuhteet ja seurata kolarisumia lehdistä koska pilasit näkyväisyyden sekä poistit kitkan tien ja renkaiden väliltä. Kivessyöpä voisi olla ainoa mikä tuon älyttömyyden pysäyttäisi pitkällä juoksulla.


    • autotekn.v:sta -81

      Niin suolalla on niin hyvät kuin huonotkin puolensa.

      -Hyviä on lähes sulaneet tiet joilla voidaan säästyä onnettomuuksilta.

      -Huonot on taasen ajoneuvojen enenaikainen ruostuminen niin peltien lisäksi elintärkeät jarrulaitteet,usein alustapesussa unohtuva pyöräntuenta,sekä useimpia kuljettajia sivuteillä yllättävä renkaiden ns.pikeytyminen.
      Tästä viimeisestä voi rauhassa nostaa metelin mutta varsinkin täältä pohjoisesta etelää muuttaneet ovat huomanneet ko.ilmiön uutena kokemuksena.Niin ja lainatakseni viellä kemiaa korkeakoulussa opiskelleen ystävääni,hän kommentoi kyllä ymmärtää liikenteen ongelmat mutta aika kovin ja kärkevin sanoin suolan ympäristölle aiheuttamia tulevia haittoja.
      Tosin eihän se meitä nykyisiä "päättäjiä" haittaa mutta kun pitäisi kaiketi jättää jälkeläisekin toimiva luonto asuttavaksi vai pitäisikö.

      • suolaton

        Kasailin tässä kuluvan talven kokemuksiani liikenteessä tähan mennessä.
        Mitä pitemmälle ollaan saatu nauttia arktisesta ilmastosta, sitä enenevässä määrin olen havainnut
        muiden tienkäyttäjien maltistuneen liikenteessä, ajonopeudet ovat hiukan laskeneet,
        turvavälit ovat kasvaneet ja ennakointikin tainnut lisääntyä. Mutta miksi näin on päässyt käymään juuri tänä talvena?

        Väitän vakaasti että autoilijat ovat tainneet tottua siihen ettei jatkuvasti yritetä keinotekoisesti luoda kesäkeliä talven keskelle,
        hyvä, näin asian pitäisikin olla ja suolauksen loppua suomesta kokonaan.
        En ole ikinä nähnyt siinä mitään järkeä että tuhlataan järkyttäviä määriä rahaa asiaan jonka voisi
        myös lopettaakin, moni pienituloinen tai vähävarainen osaisi todenäköisesti ja nopeastikin keksiä niillekin rahoille käyttöä.
        Mikäli suolaaminen lopetettaisiin kokonaan, syntyisi siitä säästöä monilla eri tavoilla esim. ajoneuvojen ruostuminen
        loppuisi miltei kokonaan, ajonopeudet laskisivat jolloin vähenee myös polttoaineen kulutus.
        Näin ollen liikenne- sekä ajoneuvojen turvallisuus parantuisi, joka taas näkyisi hoito kustannuksissa,
        pienempinä määrinä vakavasti loukkaantuneita tai kuolleita.

        voisi tuloksena tietysti olla onnettomuustilastoissa piikki parina seuraavana vuonna,
        mutta sen jälkeen uskoisin ihmisten oppineen ja ymmärtäneen omaisuutensa sekä kanssaihmisen arvon, ellei peräti ihmishenkien arvon.
        Sekä sen kuinka talvella ajetaan talvikelissä turvallisesti.

        Syksyisin olisi ihmisten mielestä järkevää alkaa jo hyvissä ajoin varustamaan ajoneuvoja talvea varten, vaihtamaan renkaita yms.
        sillä koska tahansa saattaisi olla suolan puuttuessa liukasta töihin lähdettäessä.

        Samaan aikaan suolan käytön lopettamisen kanssa kun tehtäisiin vielä muutoksia eri käytäntöihin,
        niin parissa vuodessa muuttuisi moni asia paremmaksi.

        Sekä ajoneuvon että kuljettajan yleiskunnon pitäisi olla ratkaisevammassa roolissa,
        kun vakuutusyhtiöissä lasketaan liikenneonnettomuuksien korvauksia.
        Tarvittaisiin laki joka voisi velvoittaa liikenneturvallisuutta vaarantaneen korvaamaan vahinkonsa itse,
        riippumatta siitä oliko kaskoa tai ei.
        Esimerkkinä mainittakoon:

        Näkyvyys - ihmiset jotka tahallaan tai oman piittaamattomuuden vuoksi asettavat muita tienkäyttäjiä vaaraan, jättämällä
        ajoneuvon kunnollisen puhdistamisen tai näkyvyyteen liittyvien laitteiden toiminnan varmistamisen ennen ajoon lähtemistä.

        Perässä roikkujat - tiedän että "peräänajaja maksaa -käytäntö" on olemassa, mutta eihän minkään vakuutuksen pitäisi korvata
        jos tahallaan aiheuttaa peräänajon ajamalla liian lähellä? korvaako kotivakuutuskaan jos sytytät talon tahallasi? -ei.

        Ylinopeutta ajavat - tarvitseeko edes perustella? enkä tarkoita nyt tavallista 0-8km/h ylinopeutta, vaan tahallista.

        Näin ainakin osalle kansalaisista saattaisi nousta pintaan oman omaisuuden suojeleminen,
        "kyllä kasko korvaa" ajattelun sijaan, loputhan ajelee kuitenkin hälläväliä asenteella, teki niin tai näin.
        Vakuutuksissa pitäisi myös huomioida nykyistä selkeämmin, niin alttius onnettomuuksille - joka nostaisi maksuja tuntuvasti,
        kuin myös maksuja alentavasti, niiden osalta jotka eivät ole olleet osallisena onnettomuuksiin.

        Rekkamiehet tms. - kyllä pysyy isokin auto tiellä kun on ajonopeus suhteutettu vallitseviin olosuhteisiin,
        kännykkä on pois korvalta ja jalka pois kojetaululta - tiedän, koska olen itsekin raskaankaluston kuljettaja.
        Lumiketjuilla, ketjulevittimillä tai hiekkasirottimella pärjää vallan hyvin.


      • tienhoitaja
        suolaton kirjoitti:

        Kasailin tässä kuluvan talven kokemuksiani liikenteessä tähan mennessä.
        Mitä pitemmälle ollaan saatu nauttia arktisesta ilmastosta, sitä enenevässä määrin olen havainnut
        muiden tienkäyttäjien maltistuneen liikenteessä, ajonopeudet ovat hiukan laskeneet,
        turvavälit ovat kasvaneet ja ennakointikin tainnut lisääntyä. Mutta miksi näin on päässyt käymään juuri tänä talvena?

        Väitän vakaasti että autoilijat ovat tainneet tottua siihen ettei jatkuvasti yritetä keinotekoisesti luoda kesäkeliä talven keskelle,
        hyvä, näin asian pitäisikin olla ja suolauksen loppua suomesta kokonaan.
        En ole ikinä nähnyt siinä mitään järkeä että tuhlataan järkyttäviä määriä rahaa asiaan jonka voisi
        myös lopettaakin, moni pienituloinen tai vähävarainen osaisi todenäköisesti ja nopeastikin keksiä niillekin rahoille käyttöä.
        Mikäli suolaaminen lopetettaisiin kokonaan, syntyisi siitä säästöä monilla eri tavoilla esim. ajoneuvojen ruostuminen
        loppuisi miltei kokonaan, ajonopeudet laskisivat jolloin vähenee myös polttoaineen kulutus.
        Näin ollen liikenne- sekä ajoneuvojen turvallisuus parantuisi, joka taas näkyisi hoito kustannuksissa,
        pienempinä määrinä vakavasti loukkaantuneita tai kuolleita.

        voisi tuloksena tietysti olla onnettomuustilastoissa piikki parina seuraavana vuonna,
        mutta sen jälkeen uskoisin ihmisten oppineen ja ymmärtäneen omaisuutensa sekä kanssaihmisen arvon, ellei peräti ihmishenkien arvon.
        Sekä sen kuinka talvella ajetaan talvikelissä turvallisesti.

        Syksyisin olisi ihmisten mielestä järkevää alkaa jo hyvissä ajoin varustamaan ajoneuvoja talvea varten, vaihtamaan renkaita yms.
        sillä koska tahansa saattaisi olla suolan puuttuessa liukasta töihin lähdettäessä.

        Samaan aikaan suolan käytön lopettamisen kanssa kun tehtäisiin vielä muutoksia eri käytäntöihin,
        niin parissa vuodessa muuttuisi moni asia paremmaksi.

        Sekä ajoneuvon että kuljettajan yleiskunnon pitäisi olla ratkaisevammassa roolissa,
        kun vakuutusyhtiöissä lasketaan liikenneonnettomuuksien korvauksia.
        Tarvittaisiin laki joka voisi velvoittaa liikenneturvallisuutta vaarantaneen korvaamaan vahinkonsa itse,
        riippumatta siitä oliko kaskoa tai ei.
        Esimerkkinä mainittakoon:

        Näkyvyys - ihmiset jotka tahallaan tai oman piittaamattomuuden vuoksi asettavat muita tienkäyttäjiä vaaraan, jättämällä
        ajoneuvon kunnollisen puhdistamisen tai näkyvyyteen liittyvien laitteiden toiminnan varmistamisen ennen ajoon lähtemistä.

        Perässä roikkujat - tiedän että "peräänajaja maksaa -käytäntö" on olemassa, mutta eihän minkään vakuutuksen pitäisi korvata
        jos tahallaan aiheuttaa peräänajon ajamalla liian lähellä? korvaako kotivakuutuskaan jos sytytät talon tahallasi? -ei.

        Ylinopeutta ajavat - tarvitseeko edes perustella? enkä tarkoita nyt tavallista 0-8km/h ylinopeutta, vaan tahallista.

        Näin ainakin osalle kansalaisista saattaisi nousta pintaan oman omaisuuden suojeleminen,
        "kyllä kasko korvaa" ajattelun sijaan, loputhan ajelee kuitenkin hälläväliä asenteella, teki niin tai näin.
        Vakuutuksissa pitäisi myös huomioida nykyistä selkeämmin, niin alttius onnettomuuksille - joka nostaisi maksuja tuntuvasti,
        kuin myös maksuja alentavasti, niiden osalta jotka eivät ole olleet osallisena onnettomuuksiin.

        Rekkamiehet tms. - kyllä pysyy isokin auto tiellä kun on ajonopeus suhteutettu vallitseviin olosuhteisiin,
        kännykkä on pois korvalta ja jalka pois kojetaululta - tiedän, koska olen itsekin raskaankaluston kuljettaja.
        Lumiketjuilla, ketjulevittimillä tai hiekkasirottimella pärjää vallan hyvin.

        Kuinkas ajattelit polanteen poiston hoidettavan jos suolan käyttö lopetettas kokonaan..? Tielle kertyy lumisateen aikana hetkessä monen cm:n polanne johon liikenne sitten kuluttaa urat.. Saattaa hieman liikenneturvallisuus heikentyä..???


      • suolaton
        tienhoitaja kirjoitti:

        Kuinkas ajattelit polanteen poiston hoidettavan jos suolan käyttö lopetettas kokonaan..? Tielle kertyy lumisateen aikana hetkessä monen cm:n polanne johon liikenne sitten kuluttaa urat.. Saattaa hieman liikenneturvallisuus heikentyä..???

        suolaamisesta vapautuvilla resursseilla, eli aura-autoilla, niin kuin jossain päin kuulemma jopa jo tehdäänkin! Tälläkin hetkellä tuolla Vt 4:llä on poorit polanteessa (koska ei onneksi ole päästy sen suolan kanssa läträämään) ja hyvin siellä liikenne sujuu, tulin juuri sieltä eikä liikenneturvallisuudessa ollut mielestäni mitään poikkeuksellista, ellei nyt sitten lasketa pro-suola puolueen jäsenten tarkoittamaa huomattavaa haittaa liikenteelle ja kansallista turvallisuusriskiä, eli lunta tiellä tammikuussa. Ylinopeudet pois, turvavälit kuntoon ja malttia ajamiseen!


      • Sohvatiikeri
        suolaton kirjoitti:

        suolaamisesta vapautuvilla resursseilla, eli aura-autoilla, niin kuin jossain päin kuulemma jopa jo tehdäänkin! Tälläkin hetkellä tuolla Vt 4:llä on poorit polanteessa (koska ei onneksi ole päästy sen suolan kanssa läträämään) ja hyvin siellä liikenne sujuu, tulin juuri sieltä eikä liikenneturvallisuudessa ollut mielestäni mitään poikkeuksellista, ellei nyt sitten lasketa pro-suola puolueen jäsenten tarkoittamaa huomattavaa haittaa liikenteelle ja kansallista turvallisuusriskiä, eli lunta tiellä tammikuussa. Ylinopeudet pois, turvavälit kuntoon ja malttia ajamiseen!

        Vt 4 on suolattu tänään Jyväskylän korkeudelle ja ylikin. Sitä on välillä vaan hankala huomata. Lähinnä siitä voi aavistaa, kun lumi ei tartu tiehen.

        Aurauksen resurssitarve on moninkertainen suolaukseen nähden.


      • suolaton
        Sohvatiikeri kirjoitti:

        Vt 4 on suolattu tänään Jyväskylän korkeudelle ja ylikin. Sitä on välillä vaan hankala huomata. Lähinnä siitä voi aavistaa, kun lumi ei tartu tiehen.

        Aurauksen resurssitarve on moninkertainen suolaukseen nähden.

        No jos tuonne Vt 4:lle on tänään sitä taikasuolaa levitetty, niin eipä se ole niitä polanteitakaan poistanut, vaan vissiinki juuri sen takia poorit on kiiltävällä peilijäällä johon ei lumi tartu... Jep, juu ja kyllä, tiedän että resurssien tarve olisi suurempi jos pelkästään aurat/karhut hoitaisi hommaa... mutta luulen että ei siitä ongelmaksi olisi.


      • sisu480
        suolaton kirjoitti:

        No jos tuonne Vt 4:lle on tänään sitä taikasuolaa levitetty, niin eipä se ole niitä polanteitakaan poistanut, vaan vissiinki juuri sen takia poorit on kiiltävällä peilijäällä johon ei lumi tartu... Jep, juu ja kyllä, tiedän että resurssien tarve olisi suurempi jos pelkästään aurat/karhut hoitaisi hommaa... mutta luulen että ei siitä ongelmaksi olisi.

        se on suolan puutetta jos se peilijäällä on, näin pakkaskauden jälkeen tie on niin kylymä et kelin lauhduttua se työntää kuuraa jonka liikenne lämpimillä renkailla hieroo jääksi .
        erittäin hankala arvioida suolamäärä jolla sen saisi "kosteannahkeaksi" pitäväksi sohjojään tyyppiseksi,ja kun tien runko pukkaa kuuraa lisää niin tilanne muuttuu jälleen.
        jos et suolaa raiteet menee tosi liukkaaks ei oo hyvä sekkää .


      • EKRauraaja
        tienhoitaja kirjoitti:

        Kuinkas ajattelit polanteen poiston hoidettavan jos suolan käyttö lopetettas kokonaan..? Tielle kertyy lumisateen aikana hetkessä monen cm:n polanne johon liikenne sitten kuluttaa urat.. Saattaa hieman liikenneturvallisuus heikentyä..???

        Meilläpäin täällä Espoossa on tapana aurata kunnolla, sen jälkeen heitetään tarvittaessa hiekkaa perään. Jos polannetta pääsee kertymään, se poistetaan mekaanisesti joko karhulla tai kauhakuormaajalla. Tielaitos on näköjään päättänyt hävittää kaikki karhut suolarahoiksi niinkuin tämäkin ammattitaitoinen tienhoitaja väittää. Terveisiä lähettää ammattiauraaja ja liikenneturvallisuuden vaarantaja koska emme suolaa muna pystyssä niinkuin eräät.


      • suolius
        EKRauraaja kirjoitti:

        Meilläpäin täällä Espoossa on tapana aurata kunnolla, sen jälkeen heitetään tarvittaessa hiekkaa perään. Jos polannetta pääsee kertymään, se poistetaan mekaanisesti joko karhulla tai kauhakuormaajalla. Tielaitos on näköjään päättänyt hävittää kaikki karhut suolarahoiksi niinkuin tämäkin ammattitaitoinen tienhoitaja väittää. Terveisiä lähettää ammattiauraaja ja liikenneturvallisuuden vaarantaja koska emme suolaa muna pystyssä niinkuin eräät.

        Onneksi tuli taas pakkaset ja suola ei pure.


      • suolaus rikollista
        suolius kirjoitti:

        Onneksi tuli taas pakkaset ja suola ei pure.

        Pakkasta n. -15 astetta ja tie nihkeä/kostea ja lasiin lentää pikku hiljaa paskaa, vaan käytäpä siinä pissapoikaa...En tiedä mitä tohon on sekotettu, kun ei meinaa tien pinta kuivua vaikka jo monta päivää reilua pakkasta?! Aamulla vanhassa kaupungissa tekniikan museon kohdalla oikein sulia lätäköita valoissa vaikka pakkasta -11 astetta...perkele!


      • suolaton
        suolaton kirjoitti:

        No jos tuonne Vt 4:lle on tänään sitä taikasuolaa levitetty, niin eipä se ole niitä polanteitakaan poistanut, vaan vissiinki juuri sen takia poorit on kiiltävällä peilijäällä johon ei lumi tartu... Jep, juu ja kyllä, tiedän että resurssien tarve olisi suurempi jos pelkästään aurat/karhut hoitaisi hommaa... mutta luulen että ei siitä ongelmaksi olisi.

        käydä eteläsuomessa suolaamassa auto, nyt sit odotellaan pakkasten lauhtumista, että saa auton pestyä siitä paskasta.. prkele että pistää vihaks koko touhu, köyhällä kun ei oo omaa autotallia missä autoansa kuivattaa, toisin kuin niillä esim. jotka siitäkin suolaamisesta on rahat kuitannu. Jos oltaisiin ameriikassa niin haastaisin oikeuteen koko tiehallinnon - liikenteen vaarantamisesta!

        Omalle kohdalle kävi meinaan jälleen kerran silleen että, auto oli parkissa useamman tunnin. Sitten kun lähdin liikenteeseen kylmällä autolla, ja tietysti samantien bussien ym. raskaankaluston sekaan, tuulilasi muurautui umpeen siitä suolapaskasta ennen kuin kerkesin v**tua sanomaan, tuulilasin pissapoikaakaan ei voinut aluksi käyttää kun lasi oli vielä kylmä, lasin lämmettyä sainkin sitten pysäytellä vähän väliä irroittamaan jäätynyttä/sohjoutunutta suolapaskaa pois sulista ja lasista. Vasta käännyttyäni Lahdesta 24:selle tilanne helpottui, liukkaammaksi meni mutta näkyvyyskin tuli takaisin, ennemmin ajelen hiljempaa kuin sokkona.
        Niin, ja ennenkuin kukaan ehtii kysyä.. juu kyllä, pissapojan kusisäiliössä on aitoa ja ehtaa lasolia -30´c seoksena ja autona on iso ja hitaasti lämpenevä bemari jossa on termarit ynnä muut pelit ja rensselit kunnossa...

        "EKRauraaja" Hienoa kuulla että jossain päin pk-seutua on vielä vanhaa kunnon maalaisjärkeä tallella!
        Täällä meillä päin karhusivat polanteet pois kaupungista, ja sen jälkeen viskoivat risteysalueille hiekkaa, hienosti ollaan pärjätty ilman suolaa. Muutamaa peltikolaria lukuunottamatta, jopa vähin vaurioin, ovat ihmiset oppineet taas ajamaan hiljempaa ja ennakoiden.


      • 4+19=
        suolaus rikollista kirjoitti:

        Pakkasta n. -15 astetta ja tie nihkeä/kostea ja lasiin lentää pikku hiljaa paskaa, vaan käytäpä siinä pissapoikaa...En tiedä mitä tohon on sekotettu, kun ei meinaa tien pinta kuivua vaikka jo monta päivää reilua pakkasta?! Aamulla vanhassa kaupungissa tekniikan museon kohdalla oikein sulia lätäköita valoissa vaikka pakkasta -11 astetta...perkele!

        Ruskeasannan rampissa tuusulan tiellä ajoi 2 suolaseppoa peräkkäin. Kuulemma toinen lukee karttaa ja takana olevalla on tulkki hytissä et löytää noi suolattavat tiet alueelta. Välillä näkyy eksyvät ja ajelevat toisistaan erossa. Pakkasta vajaa 20. Varmaan tekevät kokeiluja että joko saavat tienpinnat jäätymään.


      • kraah
        4+19= kirjoitti:

        Ruskeasannan rampissa tuusulan tiellä ajoi 2 suolaseppoa peräkkäin. Kuulemma toinen lukee karttaa ja takana olevalla on tulkki hytissä et löytää noi suolattavat tiet alueelta. Välillä näkyy eksyvät ja ajelevat toisistaan erossa. Pakkasta vajaa 20. Varmaan tekevät kokeiluja että joko saavat tienpinnat jäätymään.

        täällä pk seudulla jotain paskaliuosta ainakin tonne isommille väylille kylvää ihan pakkasesta välittämättä. Aluksi lentää kura (pakkasta -17) , ja hetken päästä tie on peilijäässä. Sairasta touhua.


    • Anonyymi

      Huolehdin että autossani on hyvät NASTARENKAAT (ei kitkat), ajan kelin mukaan, ja käytän myös kävellessäkin nastakenkiä.
      Ei koskaan mitään ongelmia liukkauden kans vaikka tiet ja pihat olisivat peili-jäässä.
      Raskas liikenne on asia erikseen, joka siis aiheuttaa vaaraa muille tienkäyttäjille jos tiet ovat liukkaita.

      Raskaan liikenteen käyttäminen täytyisi painottaa vain pääteille, joiden liukkauden torjunta hoidettaisiin mahdollisimman vähällä suolauksella, ja sivuteitä ei missään tapauksessa saa suolata ollenkaan.
      Vanhojen sivuteiden runkoa ei ole suunniteltu nykyiselle raskaan liikenteen määrälle ja painolle, vaan suolavesi menee tienpinnan halkeamista läpi, ja muodostaa vesipatjan asfaltin ja jäässä olevan tiiviin tien rungon väliin.
      Tämä vesipatja irrottaa asfaltin helposti tien rungosta, varsinkin ajettaessa tiellä raskaalla kalustolla.
      Seurauksena on valtavat jopa auton renkaan mentävät kraaterit tien pinnassa.
      Päätiet kestävät tämän paljon paremmin.

      Liukkaudentorjunta pystyttäisiin hoitamaan hyvin pitkälle uusilla hyväksi havaituilla menetelmillä, kuten esim. sahanpurulla: https://yle.fi/uutiset/3-11874487

      Purun sekaan laitetaan korkeintaan 2% suolaa, joka jäädyttää purun tienpintaan kiinni.
      Suola pysyy tienpinnassa, eikä aiheuta kiveniskemiä tuulilaseihin, pelteihin, ja ihmisiin.
      Sahanpuru ei myöskään puhko polkupyöränrenkaita, eikä vahingoita koiran tassuja jota kivi-suola seos tekee.
      Puru on myös turvallinen biohajoava luonnontuote, jota ei tarvitse välttämättä edes harjata keväällä pois samalla tavalla kuin sepeliä.
      Talojen parkkipaikoilta ja pelastusteiltä nurmikoille levinnyttä sahanpurua ei tarvitse haravoida keväällä, vaan sen voi jättää nurmikolle luonnolliseksi lannoitteeksi.

      Joka tapauksessa raskaan liikenteen käyttö pitäisi kieltää sivuteillä, jos määränpää ei välttämättä vaadi kyseisen tieosuuden käyttämistä, vaan sitä käytetään pelkästään oikaisemiseen.

      Suola ruostuttaa autot pilalle ennen aikaisesti, aiheuttaa esim. jarrusatuloiden liukutappien ruostumista ja jumiutumista (renkaat jarruttaa epätasaisesti, ja auto voi jarruttaessa suistue vastaantulevien kaistalle, pyörähtää ympäri, yms), samentaa tuulilasin huonontaen näkyvyyttä.
      Lisäksi suola pilaa pohja- ja pintavesiä, suolan kerääminen, jalostaminen ja kuljettaminen Suomeen aiheuttaa myös ympäristöpäästöjä, autojen ennen aikaista ruostumista unohtamatta (autojen valmistus aiheuttaa valtavat päästöt).

      Eli kyllä tässä olisi Liikenneministerille paljonkin kehitettävää!
      Ensitilassa uudet liukkaudentorjunta menetelmät käyttöön, ja rajoituksia raskaan liikenteen käyttämiseen sivuteillä.

      Ai niin, melkein unohtui!
      Ulkomaalainen raskasliikenne käyttää Suomea kauttakulku-maana, koska Suomen tieverkoston kuluttamisesta ei peritä tietullia samalla tavalla kuin muissa pohjoismaissa!
      Joten tietullit ulkomaalaiselle raskaalle liikenteelle, tämä on täysin välttämätöntä, sillä ei ole oikein että rekkakuskit jotka eivät maksa euroakaan veroa Suomeen, käyvät hajottamassa/kuluttamassa Suomen tiestöä, jonka korjaukseen Suomen valtiolla ei ole edes varoja!

      Siinäpä alkajaisiksi, eikä kestä kiittää.

    • Anonyymi

      Tuusulantiellä on siirrytty taas perinteiseen 12t suolaralliin. Aamulla 5.30 useampi suola-auto , yksi ihmetteli bussipysäkillä. Nyt 18.10 tulee sama armaada vastaan kusenkeltaset valot vilkkuen sirottimet tanassa. Lopputulos on että -5 asteen pakkasessa loska lentää ja autoilijat ei pysy tiellä loskaliirrossa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      81
      1840
    2. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Maailman menoa
      237
      1639
    3. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      91
      1523
    4. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1328
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      164
      1105
    6. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      64
      1083
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      932
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      62
      916
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      856
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      95
      817
    Aihe