Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Elkää menkö töihin Lidl:n, jos olette ihmisiä

Mä vain

Elkää hyvät ihmiset menkö Lidliin töihin, jos olette yhtään inhimillisiä ja ajattelette vielä terveyttänne.

Itselläni oli yli 5v kaupallisen alan työkokemusta takana ja hain sitten työn vaihtelunhalun sekä kehittymisen halun vuoksi Lidliin. Sinne haettiin vuoropäällikköä. Olin ollut aiemmin myyjän hommissa toisessa kaupassa.

No, sitten kun työsuhde Lidlissä alkoi, sainkin aloittaa myyjän hommista, vaikka minulle oli toisin luvattu.

Epäkohtia alkoi paljastua lisää.

Työsopimus saatiin allekirjoitettua vasta kolmannen työpäivän iltana, klo 22.00 (syystä, että herra aluepäällikön kiireet eivät sitä aiemmin sallineet).

Heti ensimmäisen päivän ensimmäisen työminuuttini aikana työhön "koulutus" aloitettiin uhkailemalla.

Eli tyyliin: "Jos teet tämän asian näin, niin saat varoituksen". Eli vaikka, jos tuotteiden pahvit ei ole perforoitu hyllynreunojen mukaisesti, saat varoituksen, joista voi seurata potkut.

Herrajumala, kuka toivotetaan tervetulleeksi töihin tuolla tavalla? Ehkä Hitlerin aikana tää oli vielä ihan "normaalia"...

Myös muiden työntekijöiden vastaanotto oli tympeähkö. Kukaan ei toivottanut minua tervetulleeksi taloon. Koetin olla ystävällinen ja tervehtiväinen, mutta harvoin sain aitoja ja iloisia tervehdyksiä vastineeksi. Vain tympeitä katseita.

Varsinkin aamuisin talossa oli tympeä meininki. Ei katsottu hyvällä, jos kommunikoi toisen työntekijän kanssa. Piti vaan tuppisuuna purkaa kuormaa aivan sairaan kovaa vauhtia.

Puolessa tunnissa piti saada purettua kokonainen lavallinen. Aivan mahdoton aikaraja ilman sairaalloista energialatausta tehtäväksi seitsemän aikaan aamulla.

No, sitten kun aloin hallita hommat todella hyvin, niin sekin oli väärin.

En esimerkiksi olisi saanut neuvoa toista uutta työntekijää asiassa, jonka jo osasin niin hyvin, että minusta oli juuri siinä tilanteessa apua.

Tämä oli nääs myymäläpäällikön/apulaismyymäläpäällikön tehtävä ja sain hirveät huudot siitä niskaani, kun olin neuvonut. Vaikka uusi tyyppi kiitteli minua asiantuntevasta neuvosta.

Lisäksi puhuhuonetilojeni kaappi väännettiin kerran väkisin auki. Lienee epäilivät minua varkaaksi (?).

Olin erittäin loukkaantunut asiasta ja kysyin, miksi vuorovastaavana toiminut henkilö oli tehnyt näin. Vastaukseksi sain, että oli etsinyt jotain ylimääräisiä työvaatteita, jotka kuulemma olivat jääneet kaappiini ennen työpaikkaan saapumistani. Tekosyy, sanon mä.

Sanoin tyypille, että miks perkeleessä et tullut kysyy multa lupaa/ avainta oman työkaappini aukaisuun. Minulta voi ihan rehellisesti tulla suoraan kysymään, jos jotain epäillään. Niin Lidlmäistä toimintaa penkoo toisten tavaroita.

Ja tohon autojenpenkomislegendaan uskon edelleen täysin.

Minua painostettiin myös jättämään taukoni pitämättä.

Tämä kävi ilmi siitä, että sain palautteen, jossa korostettiin, että olin AINOA työntekijä, joka piti talossa lakisääteiset taukonsa.

Työurani Lidl:ssa sai sitten päätöksen erään vilkkaan työpäivän päätteeksi, noin kuukauden työsuhteen alkamisen jälkeen.

Otin palautteesta vaarin, ja jätin tuona päivänä taukoni pitämättä. Koska minulle oli annettu hoidettavaksi viisi eri hommaa samanaikaisesti. Ja hoputus oli, kuin orjaleirillä olisi ollut.

Minulla oli lähes viisi tuntia kulunut, kun olin viimeksi käynyt wc:ssä. Olin oikeastaan kiireen keskellä jo unohtanut asian.

Kunnes sitten juuri, kun olin saanut tärkeimmän homman loppuun hoidettua, wc-hätä yllätti. Niin kovaa että sattui vahinko, ja jouduin tekemään tarpeeni varastotilojen lattiakaivon päälle, kun wc:sen ei ollut enää mitään mahdollisuutta ehtiä. En yksinkertaisesti mahtanut asialle mitään. Tapaus oli täysin inhimillinen vahinko.

Tämä laitettiin lopulta potkujeni "syyksi". Vaikka koetin siivota jälkeni, en siinä kiireessä saanut niitä siivottua kuitenkaan tarpeeksi hyvin.

Olisiko tätä tapahtunut, jos olisin saanut rauhassa pitää lakisääteiset taukoni? Ei olisi.

Elkää menkö Lidliin töihin, jos ette halua paskoa lattioille sen takia, kun teitä painostetaan niin, ettette ole edes vessaan päässeet.

Edellinen tarina oli totta, tästä elämästä.

Edellä mainittujen asioiden takia kärsin pitkän työttömyys- sekä masennusjakson. Koetin puolustaa oikeuksiani työsuojeluvaltuutetun välityksellä ja vaatia yhtiöltä korvauksia.

Korostin myös, että ei noilla syillä ketään voi irtisanoa ja että irtisanomiseni oli täysin epäoikeudenmukainen, loukkaava ja laiton.

Vastaukseksi sain vain sen, että koeaikana työsuhteen voi purkaa - eikä siihen tarvitse perusteluita. Paskot sitten vaikka housuusi tai oksennat syliisi, niin sinut voidaan sen takia irtisanoa.

Käsittääkseni Lidl käyttää edellisessä lauseessa mainitsemaani pykälää häikäilemättömästi hyväkseen. Ja samalla myös työntekijöitä sen kustannuksella. Ja heidän psyykkistä- että fyysistä terveyttään.

En leimaa tässä välttämättä kaikkia Lidl:n myymälöitä. Vaikka yleisesti olen kuullut koko ketjusta lähinnä vain huonoa. Minulle sattunut tapahtui Uudellamaalla, lähellä pääkaupunkiseutua.

Mutta ei ollut varmasti ainoa myymälä, jossa meininki on samanlainen.

Jos siis meinaatte säilyttää ihmisyytenne, suosittelen välttämään kyseistä "Hitlerin jälkeläistä" kuin ruttoa.

29

7623

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Natsi Siwa

      Ei oo kukaan muukaan missäänpäin Natsi Siwaa kehunut.....

    • Pelästynyt

      Itse ekan kerran elämässäni suorastaan pelkäsin kassamyyjää asioidessani Lidlissä viimeviikolla.
      Hän paiskasi "seuraava asiakas"-kapulan täydellä voimalla listaan niin että hätkähdin.
      Ja kun luottokortilla maksaminen ei onnistunut, niin tympeästi pyöritteli silmiään ja kutsui toisen myyjän viemään ostokseni takaisin hyllyille, ei pahoitteluja ei mitään..
      En kyllä ihan heti mene ainakaan omaan Lidl-kauppaani, joka oli siis täällä Kaarinassa..
      Kannattaisi ketjun vastaavien tosiaan hiukan panostaa työntekijöiden oloihin koska se kyllä näkyy asiakkaillekin ja pelkkä halpa hinta ei riitä tulemaan uudestaan..

    • miuku1234

      Ei myöskään Tulossiivoukselle . Huijausta.

    • ritikäpaskaa..

      Selitä mitä selität, mutta jos ulostat varastotiloihin elintarvikkeita myyvässä paikassa niin potkut tulivat todella aiheesta. Ihme, ette saanut syytettä tahallisesta vahingonteosta tms. Kyllä aikuinen ihminen osaa siellä vessassa käydä hädän hetkellä oli sitten minkälainen kiire hyvänsä.
      Häpeäisit hyvä ihminen - nostaa nyt vielä paskomisesta älämölöä - varsinkin kun itse on sen tehnyt.

      • mie..

        En tosiaan yleistä kaikkia siwoja. Kaikki tuo uuden työntekijän neuvominen ja AUTTAMINEN, taukojen pois jäänti ja muut on niin tuttua! itse olisin tyytyväinen jos pääsisin edes kerran 7h työvuoron aikana tauolle mutta myymäläpäällikkö ei tee siitä mahdollista VAIKKA salossa ollaan ja sitä kautta tullut pakollisiksi. Tai toki ne jo aikasemmin on ollut mutta nyt viimeistään. Työsuojeluvaltuutettu ja terveyden hoitaja on joutunut pitämään jo aikasemmin puhuttelun myymäläpäällikölle näistä taukoasioista ja pitkään jatkuneesta alaisten kyykytyksestä mutta muutosta ei ole tullut. tällä viikolla olin kaksi iltaa 14.15-21.15 töissä ja aamuvuorolainen lähti jo 14.30 niin missä vaiheessa taukoni pidän? Myymäläpäällikkö on todella vaikea ihminen ja tekee aina kaikesta ihan tahallaan mahdollisimman vaikeaa! Ja jos itse yrität puolustaa omia oikeuksiasi niin tuli on irti ja paskanpuhuminen taas alkakoon aluapäällikölle.. En voi kun ihmetellä miten hän on myymäläpäällikön tehtäviin päässyt kun ei ole muutakun peruskoulu takana. Miten saada nämä tauko asiat MAHDOLLISIKSI JOKA PÄIVÄ ilman poikkeuksia niille joile se kuuluu?


      • aloittaja

        Vai että tahallisesta vahingonteosta!

        Luuletko sä, että tahallaan tekisin tuollaista, kun en ole päässyt tauolle?

        Ihminen ei välttämättä tuollaisessa kiireessä ja paineessa voi luonnollisille aisteilleen mitään.

        Jos ei ole päästetty tauolle pitkään aikaan, ihmisen perustarpeet voivat iskeä yllättäen.

        Varsinkin, jos ei ole tottunut siihen, ettei pääse pitkään aikaan edes vessaan.

        Arvaa vaan, mitkä huudot olisin saanut, jos olisin mennyt paskalle ja työt olisivat saaneet odottaa?

        Joten koetin pidätellä, kuten hyvä ja kuuliainen työntekijä tekee. Mutta se kostautui ja sitten oli liian myöhäistä ehtiä minnekään. Se EI ole tahallista!

        Hyvä se on siellä pyytää häpeämään, kun et ole ollut itse samanlaisessa tilanteessa.

        En häpeä ollenkaan, ja sä se tässä saat hävetä, kun puolustat mokomaa natsismin nykyedustajaa.


      • tiu1984
        aloittaja kirjoitti:

        Vai että tahallisesta vahingonteosta!

        Luuletko sä, että tahallaan tekisin tuollaista, kun en ole päässyt tauolle?

        Ihminen ei välttämättä tuollaisessa kiireessä ja paineessa voi luonnollisille aisteilleen mitään.

        Jos ei ole päästetty tauolle pitkään aikaan, ihmisen perustarpeet voivat iskeä yllättäen.

        Varsinkin, jos ei ole tottunut siihen, ettei pääse pitkään aikaan edes vessaan.

        Arvaa vaan, mitkä huudot olisin saanut, jos olisin mennyt paskalle ja työt olisivat saaneet odottaa?

        Joten koetin pidätellä, kuten hyvä ja kuuliainen työntekijä tekee. Mutta se kostautui ja sitten oli liian myöhäistä ehtiä minnekään. Se EI ole tahallista!

        Hyvä se on siellä pyytää häpeämään, kun et ole ollut itse samanlaisessa tilanteessa.

        En häpeä ollenkaan, ja sä se tässä saat hävetä, kun puolustat mokomaa natsismin nykyedustajaa.

        oot sä aika säälittävä noiden valheittes kans...vaihda alaa jos ei sovi ja pää kestä


      • aloittaja
        tiu1984 kirjoitti:

        oot sä aika säälittävä noiden valheittes kans...vaihda alaa jos ei sovi ja pää kestä

        Hah! Tottahan toki! Alaa EN ole vaihtanut, mutta PAIKKAA olen. Ja nykyään olen enemmän, kuin tyytyväinen.

        Säälin teitä, jotka tyydytte olemaan kyseisen paskalaitoksen palveluksissa.


      • hätä

        Minä olen kyllä sitä mieltä, ettei kukaan tahallaan pasko minne sattuu. Paskoisitko ite?
        Itse olen ollut monesti yksin töissä myymälässä ja kerran kyllä hätä pahasti yllätti. Onnekseni myymälässä ei ollut asiakkaita, joten pystyin hyvällä omallatunnolla menemään ne paskat vääntämään sinne pönttöön. Lähellä oli housuihin tulo.
        Jos hätä on kova ja vatsaa vääntää, niin paskotko/kusetko housuun vai jonnekkin muualle?


      • Taisi olla trolli tämä aloitus.


      • aloittaja kirjoitti:

        Vai että tahallisesta vahingonteosta!

        Luuletko sä, että tahallaan tekisin tuollaista, kun en ole päässyt tauolle?

        Ihminen ei välttämättä tuollaisessa kiireessä ja paineessa voi luonnollisille aisteilleen mitään.

        Jos ei ole päästetty tauolle pitkään aikaan, ihmisen perustarpeet voivat iskeä yllättäen.

        Varsinkin, jos ei ole tottunut siihen, ettei pääse pitkään aikaan edes vessaan.

        Arvaa vaan, mitkä huudot olisin saanut, jos olisin mennyt paskalle ja työt olisivat saaneet odottaa?

        Joten koetin pidätellä, kuten hyvä ja kuuliainen työntekijä tekee. Mutta se kostautui ja sitten oli liian myöhäistä ehtiä minnekään. Se EI ole tahallista!

        Hyvä se on siellä pyytää häpeämään, kun et ole ollut itse samanlaisessa tilanteessa.

        En häpeä ollenkaan, ja sä se tässä saat hävetä, kun puolustat mokomaa natsismin nykyedustajaa.

        Jos ihminen on fikus niin se menee vessaan tekemään tarpeensa, jos vessa vain lehettyvillä on.
        Minä en ainakaan jätä menemättä ja ota riskiä, että paskoisin tai kusisin housuun tulkoon millaiset huudot hyvänsä.

        Tämä tarinahan ei tietenkään ole tosi koska kukaan vähän järjetönkään ihminen ei toimi edellä kuvatulla tavalla.


        Varmaan kehittelet päässäsi jo uutta trollia.


    • aloittajalla

      on kyllä käynyt huono mäihä, ei voi muuta sanoa. Ei kannata kuitenkaan ap yleistää tuota kokemustasi kaikkiin Lidlin myymälöihin. Omat kokemukseni ovat pelkästään positiivisia, joten uskon että satuit vain huonolla onnella juuri siihen myymälöiden huonoimpaan päähän, jossa paikan pomo on idiootti ja kaikki kärsivät. On siellä Lidleissä mukaviakin ihmisiä töissä.

      • 45873652

        Uskon täysin aloittajan tarinaan...
        On varmasti vähän mukavampiakin myymälöitä, mutta pääpiirteittäin henki on joka paikassa huono...
        Koska toimintaperiaatteet on samat, kiire on mieletön, tehokkuutta ihannoidaan, yms. Taukoja ei todellakaan pidetä, ainakaan hyvällä omalla tunnolla. En voi muuta kuin sääliä kyseisessä yrityksessä työskenteleviä. Mutta kun vaihtaa työpaikkaa, arvostaa silloin uutta työpaikkaansa ja sen olosuhteita kummasti.


      • urmuli
        45873652 kirjoitti:

        Uskon täysin aloittajan tarinaan...
        On varmasti vähän mukavampiakin myymälöitä, mutta pääpiirteittäin henki on joka paikassa huono...
        Koska toimintaperiaatteet on samat, kiire on mieletön, tehokkuutta ihannoidaan, yms. Taukoja ei todellakaan pidetä, ainakaan hyvällä omalla tunnolla. En voi muuta kuin sääliä kyseisessä yrityksessä työskenteleviä. Mutta kun vaihtaa työpaikkaa, arvostaa silloin uutta työpaikkaansa ja sen olosuhteita kummasti.

        Olin aikanaan K-ryhmän kaupassa hommissa. Meillä eräällä oli tapana käydä valepaskalla jatkuvasti. Jos tekee varastossa ritilälle niin ei ainakaan voida epäillä valepaskalla käymisestä.


      • pienellä liksalla
        urmuli kirjoitti:

        Olin aikanaan K-ryhmän kaupassa hommissa. Meillä eräällä oli tapana käydä valepaskalla jatkuvasti. Jos tekee varastossa ritilälle niin ei ainakaan voida epäillä valepaskalla käymisestä.

        kauheeta kyyläystä ja niskaan huohotusta:(


      • kauppaa vaihtanut
        45873652 kirjoitti:

        Uskon täysin aloittajan tarinaan...
        On varmasti vähän mukavampiakin myymälöitä, mutta pääpiirteittäin henki on joka paikassa huono...
        Koska toimintaperiaatteet on samat, kiire on mieletön, tehokkuutta ihannoidaan, yms. Taukoja ei todellakaan pidetä, ainakaan hyvällä omalla tunnolla. En voi muuta kuin sääliä kyseisessä yrityksessä työskenteleviä. Mutta kun vaihtaa työpaikkaa, arvostaa silloin uutta työpaikkaansa ja sen olosuhteita kummasti.

        Vai tehokkuutta ihannoidaan. Paljon paremmin noi muut kaupat pelaa, eihän natsien hikipompotus ole ikinä missään mitään tehokkuutta saanut aikaan.

        Sakemannit ei ole ihan terve kansa.


    • kjjpojpo

      Voi lol.... Lidl muuttunut ainakin huimasti tosta ajasta :D paskot lattioille.. ihmekös että susta ei vuorovastaavaa tehty :D kai ne näkyi heti ulospäin että ei oo kaikki inkkarit kanootissa.

      • PökäleRitilällä

        Vanha kommentti mutta nauroin silti


    • lidlin ninjat

      "Itse ekan kerran elämässäni suorastaan pelkäsin kassamyyjää asioidessani Lidlissä viimeviikolla. Hän paiskasi "seuraava asiakas"-kapulan täydellä voimalla listaan niin että hätkähdin."

      Oliko se joku tuntematon Yön Ninja, mustan vyön judoka? Vai itse Vladimir Putin??? Lidlissä suurin osa työntekijöistä on opiskelijoita. Työsuhteen keskimääräinen kesto taitaa olla noin 2kk-6kk.

      "En voi kun ihmetellä miten hän on myymäläpäällikön tehtäviin päässyt kun ei ole muutakun peruskoulu takana." No eipä tarvi kovin kummoista tutkintoa, että pääsee jonkun putiikin myymäläpäälliköksi! Harvalla on edes ylioppilastutkintoa tai mitään muutakaan koulutusta. Todellakaan en tiedä, millä koulutuksella ja taidoilla ovat päässeet myymäläpäälliköksi?!

      Perusmyyjillä on kansa-, keski- tai peruskoulu käytynä. Kauppa on etenkin naisille vaarallinen pussinperä. Myyjän työhön ei kannata jäädä. Myyjän hommasta et ikinä pääse mihinkään. Ainut keino on opiskella ihan toiselle alalle ja hakea muualta kuin kaupasta töitä.

    • kaupantäti 25 v

      hihaahaahhaahaa
      ei oo todellista.

    • lidlin asiakas

      Itse olen nähnyt omin silmin asiakkaana kun lidlin myymälävastaava kyykyttää ja simputtaa alaisia. Ei ihme että on huono henki myymälässä. Myymälän kassoille pyydetään lisää henkilökuntaa - kutsu kun kuuluu, kestää joskus yli 5 minuuttiakin, ennen kuin sinne ketään tulee. Työntekijät seisovat tupakalla sisäpihalla. Mutta on heillä siihen oikeus, mielestäni

    • kauppaa vaihtanut

      Oonkin aina ihmetelly sitä Lidlin tuotteitten outoa hajua...

    • <<<<

      TULISIN HULLUKS JOS OLISIN SIELLÄ
      AINAKI RAISION LIDL SAI HUONOA MAINETTA

    • <<<<

      EN TODELLAKAAN MENIS LIDLIIN......

    • pissis!!!!!

      SÄ OOT KUSSUT LATTIAKAIVOON!

      Siinäpä valitat! Aikuinen ihminen nukkuu 8h yössä käymättä kusella, mutta et osaa pidätellä muutamaa tuntia? AHAHAHAHAHAH!!!!

      Sä kusit lattiakaivoon ja se on kaupan vika? :D :D :D :D

    • Outolintu85

      Tässähän on se hassu juttu, että jos olisit sontinut sinne pyttyyn, ajallasi ja lailliset taukosi pitänyt ja sinut siitä syystä olisi irtisanottu, olisi kaupallisen alan teskin ollut ihmeissään ja korvauksia sadellut irtisanomisesta koejalalla jonka syy on annettava oikeudessa. Tai siinä kun pyydät työtodistusta laajana eli sisältäen juurikin työnpäättymissyyn..

    • Äänitorvi

      5 vuotta myymäläpäällikkönä olen toiminut ja aluepäällikkö ja myynyipäällikkö vaihtu ja helvetti alko. Olin pelkkä paska sanko, mistään ei kiitosta. Mitään apua tai tukea ei saanut mutta kakkesta piti kantaa vastuu vaikka aluepäällikkö kaiken saneli ja paskan sain aina minä. Eräänä pöivänä uhkailivat allekirjoittamaan varotuksen ja tämän jälkeen lisösivät eri asioita samaiseen paperiin. Ei tästä potkuja tule tuumasivat, kului tovi ja yht äkkiä ilmoittivat jiko lähdet ite tai he irti sanoo ilman perusteluja. Käräjille menossa uhkailusta, asiakirjojen väärentämisestä ja petusteettomasta irtisanomisesta. Luulin olevani ok firmassa mutt aina on joku kusipää joka käyttää valtaansa väärin ja heikkona johtajana johtaa pelolla. Säälittävää toimintaa.

    • Ei-rahoja-kaivoon

      Kuulostaa siltä, että jätän sekä menemättä Lidl:n koskaan töihin että myös menemättä koskaan asiakkaaksi. Pyrin myös saamaan tuttavani karttamaan tuollaista paikkaa...

    • Ainakin Helsingin Kampikeksuksen Lidlissä näyttää olevan vuodesta toiseen samat kasvot töissä.

      Ei suurta vaihtuvuutta joten voinee päätellä, että ainakin siinä yksikössä asiat ovat ihan mallillaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      2015
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1763
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1634
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1430
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1337
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      18
      1298
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1282
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      69
      1216
    Aihe