Älä osta mitään- päivä

huomenna perjantaina

http://fi.wikipedia.org/wiki/Älä_osta_mitään_-päivä

Huomenna vietetään taas Älä osta mitään -päivää, jolloin rahat ja pankkikortit voi jättää suosiolla kotiin. Eipä sillä, että rahaa olisi muutenkaan juuri ollut lompakossa tai tilillä.

85

8882

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MrCuritiba

      Vastaavia päiviä voisi olla kerran viikossa. Ei kuluttajan tarvitse olla mikään pakko-ostaja.

      • Rahaa ON

      • Rahaa ON

      • - - suolaa

    • miminivic

      itse menee montakin päivää etten osta mitään.On haaskausta ostaa tarpeetonta krääsää nurkät täyteen
      Miettikääs jonkin tuotteen elinkaarta.
      Ei ihminen tarvitse kaikkea,Hassua että jo lapset kilpailee kenellä on eniten leluja tms.Opettakaa lapset säästämään.
      Perusasiat kuntoon ja krääsäkasan sijaan laatuaikaa itsellenne ja lähiesillenne.

      • ajat aukioloon

        Voitais olla ostamatta sunnuntaisin, niin kaupat vois pitää normaalit arkiset aukiolo ajat.


    • ajatuksena

      näin laman iskiessä voisi kyllä miettiä ostojaan, enpä taida ostaa mitään huomenna, eikä tosiaan haittaa vaikka olisi kerran viikossa tällainen päivä!

      • vastaa

        Joo pidetään ihmeessä yksi päivä viikossa ettei osteta mitään.

        Ilmoitetaan/sovitaan tuo päivä etukäteen ja ilmoitan samalla kaikille työntekijöilleni että nyt sitten saatte neljä päivää kuukaudessa vapaata ja sen maksatte te itse.

        Että näin;)


      • Vapaapäivä
        vastaa kirjoitti:

        Joo pidetään ihmeessä yksi päivä viikossa ettei osteta mitään.

        Ilmoitetaan/sovitaan tuo päivä etukäteen ja ilmoitan samalla kaikille työntekijöilleni että nyt sitten saatte neljä päivää kuukaudessa vapaata ja sen maksatte te itse.

        Että näin;)

        Miten olisi se sunnuntai - älä osta mitään.


      • Vapaaehtoinen

      • Juuso Hyvämies
        vastaa kirjoitti:

        Joo pidetään ihmeessä yksi päivä viikossa ettei osteta mitään.

        Ilmoitetaan/sovitaan tuo päivä etukäteen ja ilmoitan samalla kaikille työntekijöilleni että nyt sitten saatte neljä päivää kuukaudessa vapaata ja sen maksatte te itse.

        Että näin;)

        Huomaatko sinä kuinka kusipäitä yrittäjät ovat.

        Jos ei työntekijät rikastuta sinua(ja maksa kaikkia elämisesi kuluja, verojasi, lastesi harrastuksiasi, puolisosi shoppailuja) niin sinä pistät kaikki työntekijäsi kärsimään siitä. :-) toivottavasti alaisesi(oikeasti paljon ylempänä sinua) jättää sinut ja tekee jatkossa töitä yhteiskunnalle :-)

        haistala ba´shaa


      • Vapaapäivä
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Miten olisi se sunnuntai - 3. Käsky: Pyhitä lepopäivä.

        http://www.evl.fi/katekismus/10kaskya/10kaskya.html

        Nimimerkki:
        "Tavaroiden käyttäjä, ei kuluttaja"

        Sitähän koitinkin sanoa. Että pidetään sunnuntait edes vapaina, ja perheen aikana. Ps. Voi sunnuntaita pitää lepopäivänä, vaikka ei uskoisikaan (satuihin).


      • Vapaaehtoinen
        Vapaapäivä kirjoitti:

        Sitähän koitinkin sanoa. Että pidetään sunnuntait edes vapaina, ja perheen aikana. Ps. Voi sunnuntaita pitää lepopäivänä, vaikka ei uskoisikaan (satuihin).

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.


      • Rahamies
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Persaukiset keksii kitinäkohteita.

        Näille nuorille eläkeläisille ja tarkoituksellisille työttömyysputkissa hengaileville, sosiaalituilla lokkeileville ei mahdu jakaukseen se, ettei työtätekevät ja yhteiskunnan rattaissa olevat ole kiinnostuneet näistä provosoinneista.
        Meno on kuin kateellisilla naapureilla, jotka köpöttelevät samaan aikaan kun naapurit ajelevat omilla autoillaan.

        Linja on; mitä minulla ei ole, ei muillakaan saa olla.

        Miettikää, mikäli pilvihuuruissanne osaatte, miten kulutus pitää rattaat toiminnassa.

        Mikäli kukaan ei mitään ostaisi, näivettyisi myös tarjonta.

        Täytyypä tästä lähteä vähän shoppailemaan! Adios..


      • turhakkeita
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Ostin heräteostoksena popcorn- ja leipäkoneet. Ei niistä varmasti paljon iloa ole, mutta ostelu on niin kivaa!

        Sunnuntaina kauppoihin. Jos vaikka keksisi jotain kivaa!!


      • Maranello1
        turhakkeita kirjoitti:

        Ostin heräteostoksena popcorn- ja leipäkoneet. Ei niistä varmasti paljon iloa ole, mutta ostelu on niin kivaa!

        Sunnuntaina kauppoihin. Jos vaikka keksisi jotain kivaa!!

        Ostan tänään uuden Auton!


      • ellei meitä
        Juuso Hyvämies kirjoitti:

        Huomaatko sinä kuinka kusipäitä yrittäjät ovat.

        Jos ei työntekijät rikastuta sinua(ja maksa kaikkia elämisesi kuluja, verojasi, lastesi harrastuksiasi, puolisosi shoppailuja) niin sinä pistät kaikki työntekijäsi kärsimään siitä. :-) toivottavasti alaisesi(oikeasti paljon ylempänä sinua) jättää sinut ja tekee jatkossa töitä yhteiskunnalle :-)

        haistala ba´shaa

        yrittäjiä olisi KENELLÄKÄÄN EI OLISI TÖITÄ.

        Ja maksanhan minä palkkoja joilla kaikki maksavat asuntonsa puolisonsa shoppailut, lasten urheilut, ruoat ym

        että te olette tyhmiä


      • persiistä
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        minä kuulin tästä joulu keräyksestä että näistä varoista jaetaan suurinosa mustille joten se siintä


      • työtön rasite
        vastaa kirjoitti:

        Joo pidetään ihmeessä yksi päivä viikossa ettei osteta mitään.

        Ilmoitetaan/sovitaan tuo päivä etukäteen ja ilmoitan samalla kaikille työntekijöilleni että nyt sitten saatte neljä päivää kuukaudessa vapaata ja sen maksatte te itse.

        Että näin;)

        Taitaa mennä tosi huonosti,perusta isompi kauppa.


      • työtön rasite
        ellei meitä kirjoitti:

        yrittäjiä olisi KENELLÄKÄÄN EI OLISI TÖITÄ.

        Ja maksanhan minä palkkoja joilla kaikki maksavat asuntonsa puolisonsa shoppailut, lasten urheilut, ruoat ym

        että te olette tyhmiä

        Te yrittäjät olette aina kehumassa itseänne.Kyllä teissä on Maailman tulevaisuus,heil yksityisyrittäjyys!


      • työtön rasite
        vastaa kirjoitti:

        Joo pidetään ihmeessä yksi päivä viikossa ettei osteta mitään.

        Ilmoitetaan/sovitaan tuo päivä etukäteen ja ilmoitan samalla kaikille työntekijöilleni että nyt sitten saatte neljä päivää kuukaudessa vapaata ja sen maksatte te itse.

        Että näin;)

        Vie kauppasi tuonne halvemman ja nöyremmän työvoiman maihin!


      • työtön rasite
        Rahamies kirjoitti:

        Persaukiset keksii kitinäkohteita.

        Näille nuorille eläkeläisille ja tarkoituksellisille työttömyysputkissa hengaileville, sosiaalituilla lokkeileville ei mahdu jakaukseen se, ettei työtätekevät ja yhteiskunnan rattaissa olevat ole kiinnostuneet näistä provosoinneista.
        Meno on kuin kateellisilla naapureilla, jotka köpöttelevät samaan aikaan kun naapurit ajelevat omilla autoillaan.

        Linja on; mitä minulla ei ole, ei muillakaan saa olla.

        Miettikää, mikäli pilvihuuruissanne osaatte, miten kulutus pitää rattaat toiminnassa.

        Mikäli kukaan ei mitään ostaisi, näivettyisi myös tarjonta.

        Täytyypä tästä lähteä vähän shoppailemaan! Adios..

        No mikset sitten itse ala nauttimaan sosiaalitukea,jos se niin mahtavaa on,omahyväinen pikkuporvari!


      • "Ei osteta mitään päiv...
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Meitsin liksoilla, 1500 € / kk miinus verot ja tellit sekä vellit, ei osteta muutenkaan pahemmin mitään. Vuokra täällä Espoossa on kaksiossa 41 neliötä, 644 euroa / kk. Siihen seutumatkat kuukaudeksi julkisilla ja kuukauden ruoka tarpeet päälle, niin vain känsät jäävät käteen.

        Allekirjoittaneella on "ei osteta mitään" -päivä joka päivä! :)


      • Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Minun puolesta kaupat saavat olla auki sunnuntaina
        koska on monia perheitä jotka eivät pysty käymään muuloin kaupassa ja kauppoihin voisi laittaa ettei mitkään suurmarketit olisivat auki vaan pikkuiset kaupat ainoastaan.


      • Ei osta muutenkaan
        Rahamies kirjoitti:

        Persaukiset keksii kitinäkohteita.

        Näille nuorille eläkeläisille ja tarkoituksellisille työttömyysputkissa hengaileville, sosiaalituilla lokkeileville ei mahdu jakaukseen se, ettei työtätekevät ja yhteiskunnan rattaissa olevat ole kiinnostuneet näistä provosoinneista.
        Meno on kuin kateellisilla naapureilla, jotka köpöttelevät samaan aikaan kun naapurit ajelevat omilla autoillaan.

        Linja on; mitä minulla ei ole, ei muillakaan saa olla.

        Miettikää, mikäli pilvihuuruissanne osaatte, miten kulutus pitää rattaat toiminnassa.

        Mikäli kukaan ei mitään ostaisi, näivettyisi myös tarjonta.

        Täytyypä tästä lähteä vähän shoppailemaan! Adios..

        Ei taida rahamies ajatella nenäänsä pidemmälle saati sitten ympärille!
        Annahan minulle 1€ niin voin hakea 0,99 s maksavan reikäleivän että pärjään maanantaihin asti ilman, että nälkä vie tajun!
        Kyllähän minäkin shoppailisin hedelmiä, juureksia, perunoita ja paskapaperia jos olisi ylimääräistä edes vähän. Että se siitä sun "kitinöistä" Sinä kait kitiset siitä sitten kun et saa esim. ravintolassa oikeanlaisia perunoita annokseesi....sekä tämä "kitinä-kirjoituksesi" mukaanlukien....
        Voisit vaikka miettiä sitäkin että kun rahat eivät talouksissa enää riitä, hiipuu ostovoimakin pikkuhiljaa. Miten käy silloin rattaille ja tarjonnalle? Ihmiset alkavat karsimaan jo ruuastakin.....jopa työtätekevät ja yhteiskunnan rattaissakin olevat.
        Nauti ihan rauhassa rahoistasi miten haluat....en ole kateellinen yhtään ja siihen on yksi syy: En haluaisi olla rahakas ja noin tyhmästi asioista ajatteleva! Lähinnä tunnen sinua kohtaan sääliä, vaikka sääli on sairautta.


      • Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        ei ole totta se että kaikki pärjää ilman ruokaa,
        joumista yms ! esim. me diabeetikot ei pärjätä il
        man noita PÄIVÄÄKÄÄN. Ja emme kaikki voi ostaa ke
        rralla paljon kun ei ole rahaa niin paljon.......
        ajatelkaa meitä köyhiäkin ! olis kiva saada kunno
        n työpaikka, palkkaa yms mutta ei se käy ! vaikka
        olenkin kokki ammatiltani, en ole onnistunut saa-
        maan mistään töitä kokkina. Edellisestä paikasta sain potkut kun se ämmä joka väittää itseään pomo
        ksi, antoi mulle potkut ku se vihaa mua niin et mun olis jo aika lopettaa, vaikka olin siellä yli
        8-v, kauimmin, kuin kukaan muu ! ja naisille pitä
        isi antaa kuukaudessa enemmän rahaa käyttöön kuin
        miehille ! esim. mun naapurin ukko ei käy töissä ja silti se valvoo ties kuinka kauan ja nukkuu aa
        muisin kello 12:00:n asti.....metelii ei ihme kyl
        lä kuulu............sellainen tyhmä hajuherne se
        kun on muutenkin.....miten sillä on varaa ostella
        syöpää aiheuttavaa tupakkaa vaikka sillä ei oo töitä ?!? sekö on reilua ?!? ei.


      • hinnat nousevat
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Niin ja kuinkakohan paljon hinnat nousevat, kun kauppaa pidetään auki sunnuntaisin. Työntekijöille maksetaan tästä sunnuntaikorvauksia. Vaikka eikös ne oo yrittäneet ajaa palvelualalle työehtosopimuksia, joiden mukaan ei tarttisi sunnuntaista maksaa lisiä kun se sitten olisi jo "normaalia aukioloaikaa" eikä mitään extraa.

        Hintojen nousunhan maksamme me kuluttajat. Ei minun ainakaan väkisten täydy kauppaan päästä sunnuntaisin, jos siitä seuraa hintojen nousua.


      • Vapaaehtoinen
        HopeaLilja76 kirjoitti:

        ei ole totta se että kaikki pärjää ilman ruokaa,
        joumista yms ! esim. me diabeetikot ei pärjätä il
        man noita PÄIVÄÄKÄÄN. Ja emme kaikki voi ostaa ke
        rralla paljon kun ei ole rahaa niin paljon.......
        ajatelkaa meitä köyhiäkin ! olis kiva saada kunno
        n työpaikka, palkkaa yms mutta ei se käy ! vaikka
        olenkin kokki ammatiltani, en ole onnistunut saa-
        maan mistään töitä kokkina. Edellisestä paikasta sain potkut kun se ämmä joka väittää itseään pomo
        ksi, antoi mulle potkut ku se vihaa mua niin et mun olis jo aika lopettaa, vaikka olin siellä yli
        8-v, kauimmin, kuin kukaan muu ! ja naisille pitä
        isi antaa kuukaudessa enemmän rahaa käyttöön kuin
        miehille ! esim. mun naapurin ukko ei käy töissä ja silti se valvoo ties kuinka kauan ja nukkuu aa
        muisin kello 12:00:n asti.....metelii ei ihme kyl
        lä kuulu............sellainen tyhmä hajuherne se
        kun on muutenkin.....miten sillä on varaa ostella
        syöpää aiheuttavaa tupakkaa vaikka sillä ei oo töitä ?!? sekö on reilua ?!? ei.

        Pahoittelut työsi puolesta, mutta ihan en ymmärtänyt jos sinulla ei ole lauantaina rahaa ostaa myös sunnuntain ruokia, niin mistä sinulle sunnuntaina sitä rahaa sitten ilmestyy? Harvoin ketään käy joka päivä kaupassa ostamassa yhden päivän ruokia kerralla.

        Toisekseen, vaikka tarkoituksena oli muistuttaa ihmisiä pyhittää lepopäivä/sunnuntai, niin lähinnä kauppakeskusten aukioloa tulisi rajoittaa, ihmisten ja perheiden tulisi tehdä muutakin pyhinä kun shoppailla, ja onhan aina joitain kioskeja tai huoltoasemia auki, ja tietysti ihmisiä on töissä niin sairaaloisssa kuin muissakin laitoksissa (niistä ei tietysti sitä ruokaa osteta), mutta se että sunnuntaista tulee virallisesti 7 arkipäivä on se huolestuttava kehityssuunta. Työnantajat tulevat käyttämään tätä törkeästi hyväkseen joka omaehtoisesti tai "markkinatilanteen pakottamana" kuten on peloteltu. Tässä kehityksessä ei voi nähdä mitään yhteiskunnallisesti kehittävää muutosta. "Minä ostan silloin kuin haluan" ei ole kovin yhteisvastuullista ajattelua.

        Ja tämä yksipäivä vuodessa "Älä osta mitään" on kyllä hyvä idea, jos se saa edes joitakin ihmisiä ajattelemaan omaa kulutustottumustaan. Ehkä tässä on enemmän tarkoitus kritisoida sitä että ihmiset eivät tekisi heräteostoksia, eikä kertakulutusta harrastettaisi, vaan osattaisiin säästää ja käyttää se raha "paremmin"?. Mieluummin käyttää rahansa oman hyvinvoinnin eteen, kuntosalimaksu, hieroja, kulttuuria jne. kun kuluttaa se sama sipseihin ja kertakäyttörihkamaan tai bensan turhanpäiväiseen polttamiseen. Työllistävät nämäkin ihmisiä (näin lama-aikana). Se on jokaisen päätös meneekö rahat kiinalaiseen rihkamaan vai suomalaiseen palveluun; meneekö vapaa-aika kauppakeskuksissa vai harrastusten/perheen parissa. Päivän tarkoitus on vain ajatella nykymenoa, ei sitä kieltää. Jos se jotain ajatuksia sinussa herätti niin hyvä, jos ei niin odotellaan ensi vuoteen että olet taas vuoden vanhempi. Jos olet jo vanha, niin toivotaan että edes nuoret ovat sinua fiksumpia.

        Muista pyhittää lepopäivä (oli rahaa tai ei, mutta irti arjesta ja työstä ja shoppailusta).


      • pipa
        Vapaaehtoinen kirjoitti:

        Nyt kun olemme yhteistuumin ("koko" suomi24 foorumin voimin) valinneet sunnuntain lepopäiväksi, yleiseksi älä osta mitään päiväksi, niin on suorastaan ironiaa että samaan aikaan käydään julkista keskustelua vähittäiskauppojen aukioloaikojen pidentämisestä eli mm. sunnuntaiaukiolojen vapauttamisesta.

        Ei maailma siihen kaadu jos 24/7 ei jatkuvasti kuluteta. Ja jos ihmiset eivät pääsääntöisesti tee ostoksia sunnuntaisin, niin ei kauppojen tarvi myöskään olla auki silloin. Jos halutaan moralisoida, niin ostamalla sunnuntaina pakotat toiset tänä yleisenä lepopäivänä töihin. Keskustelualueen otsikko taisi olla "boikotoi", joten jokainen voi itse boikotoida sunnuntaishoppailua jos haluaa vaikuttaa.

        Vaikkei henkilökohtainen boikotti kauppojen aukioloja muuttaisikaan, tekee vain hyvää kaiken ikäisille ihmisille keksiä jotain muuta tekemistä sunnuntaille kuin kauppakeskuksissa maleksimisen.

        Ei siinä kauppojen sunnuntaiaukioloajoista ole mistään riistosta kysymys. Sillä on myöskin lisätyöllistävä vaikutus. Et ole varmaan itse koskaan ollut työttömänä, kun noin nuivasti asiaan suhtaudut. On myös paljon vuorotöitä tekeviä ihmisiä ja sunnuntaivapaa ei todellakaan ole kaikille mikään itsestäänselvyys. Aina ei voi valita työaikojansa. Ei kaupan ihmiset ole ainoa työtä sunnuntaisin tekevä ihmisryhmä. Esim. tarjoilijat, sairaanhoitajat, vartijat, poliisit yms. Listaa voisi kyllä jatkaa....Eikös näilläkin ole oikeus asioida kaupassa päivästä riippumatta? Ja vaikka sunnuntai on lepopäivä (en ole uskovainen :-)), niin useilla on aikaa siloin kierrellä kaupoissa ilman kiirettä ja aikatauluja!


      • hhuuupuuuu
        turhakkeita kirjoitti:

        Ostin heräteostoksena popcorn- ja leipäkoneet. Ei niistä varmasti paljon iloa ole, mutta ostelu on niin kivaa!

        Sunnuntaina kauppoihin. Jos vaikka keksisi jotain kivaa!!

        Säälin niitä ihmisiä jotka ovat kateellisia sun popcornkoneellesi ja leipäkoneellesi. He ovat vielä surkeammassa jamassa kuin ihminen joka määrittelee itsensä ostamisen kautta.

        Onnea ja menestystä.


    • köyhimys

      Olen pitänyt älä osta mitään -päivän 3 kertaa tällä viikolla, ikävä kyllä huomenna täytyy ostaa viikonlopun ruuat...

      Yleensäkin vois ottaa semmosen asenteen, että ihmiset osais vastustaa heräteostoksia. Tuhlailu pois, ja etenkin lapsille ja nuorille pitäis opettaa, ettei kaikkea voi/tarvitse saada!

    • Ei osta muutenkaan

      "Vietän" useinkin Älä-osta-mitään päivää!
      Vuosien varrella asiaan on tottunut, koska vaikka tarvisi kipeästi edes kaurahiutaleita, niin rahaa siihen edes ei ole ollut joten ei ole ostettu mitään. Nyt moni ajattelee, että sossusta saa rahaa........juuh....jos on hyväksyttyjä menoja ja tulot ovat liian pienet. Tosiasiassa kaikkia pakollisia menoja ei oteta huomioon...ei edes koko vuokran omaosuutta. Töissä ei voi käydä kun on loukannut molemmat kätensä eikä voi korjata vammoja. Alkoholilla ei osuutta elämässä.
      Uskon, että Suomessa "vietetään" hiljaisuudessa monessakin perheessä tuota päivää useastikin vuoden aikana. Minulle noita päiviä kertyy vuodessa n. 300 pvää. Aion siis osallistua Älä osta mitään-päivään.......

    • hyvä ajatus tämäkin

      Joskus aikoinaan koulussa vietettiin nälkäpäivää ja ruokaa ei saanut sinä päivänä. Mutta maailma pelastui.

      • ent. koululainen

        Kyllä ruokaa on aina saanut nälkäpäivänäkin. Silloin ruoka oli vain jotain halpaa. Yleensä oli jotain keittoa.


    • craaa

      Piti mennä huomenna etsimään mekkoa!!! ja housuja, mutta mitä teen koska en voi ostaa koska siitä tulisi vain saastuttaja mieleen!!! tai jos ymmärsitte

      • KommuniStiga

        Mitähän ihmettä sillä säästetään, jos ei huomenna osteta mitään, vaan siirretään samat ostokset seuraavaan päivään?
        Osta ihmeessä mekkosi ja housusi huomenna, niin saatat säästää aikaa, jos jotkut hörhöt ovat poissa kaupoista ja jonot lyhyempiä.


    • miettinyt...

      Tuli kerrankin kohalle niin tottakai pidän Älä osta mitään - päivän...

    • ludatzka

      voin olla ostamatta,tuli jo eilen hankittua lähipäivien tarpeet,joskus on mennyt viikkokin mitään ostamatta..

    • Rynkky

      Käyttäkää kaikki ostosrahat vaikkapa joulupataan, älkää ostako P****A.

    • koiranpää

      Kyllä joutuu ostoksille menemään, siis kalja ostoksille.

      Aika typerää valita "älä osta mitään päivä" perjantaiksi.

    • on huomenna ostaa!

      ruokaa täytyy huomenna ostaa,tänään en kerennyt käydä kaupassa ja nyt olen töissä enkä kerkiä enää kauppaan.

    • Nimetön

      Eikös tommosia "älä osta"-päiviä voi viettää milloin tahtoo? Ei sen tarvi olla joku tietty päivä vuodesta, jolle tuommonen hassu nimi on keksitty. Toisalta on tässä hyvätkin puolet jos moni viettää huomenna "älä osta mitään"-päivää. Ainakin jonot on toivottavasti silloin lyhyemmät. Tai en tiedä...

    • Centtikukkarossa

      ..kun tillillä on 50e massia ja pussissa pari senttiä...

    • viettää vaan

      Meikäläiseen ei vaikuta ainakaan millään tavalla. Typeriä hippien päiviä.

    • euronicsistä

      käyn huomenna hakkee ison telkkarin euronicsin suurmyymälästä. Mitähän muuta sitä huomenna ostaisi. Ainakin vois kattoa euronicsissä, jos vaihtais kännykkää tai ostais jotain blu-ray elokuvia, joilla pääsee samantien hyötyy telkkarin teräväpiirrosta.

    • valtava vaikutus

      Sehän se vaikuttaa kun muutama suomalainen siirtää ostoksensa perjantailta torstaille ja lauantaille.
      Perjantaina 28.11. on tiedossa taas jenkeissä Black Friday eli kiitospäivän (tänään) jälkeinen päivä, joka on perinteisesti vuoden kiireisin ostospäivä. Siinä ei paljon suomalaisten ostamattomuudet paina. Koko päivä on varmaan keksittykin Kanadassa vain kuttuiluksi jenkkien mustalle perjantaille.

    • ....

      Olen myös ollut ostamatta tällä viikolla jo monta päivää ja huomenna pakko ostaa kaikenlaista pakollista! Meiltä kun on keskustaan 40kilsaa ja siellä käyn vain ja ainoastaan perjantaisin...
      Lapsille talvivaatetta ja viikon ruuat haen siis huomenna!Sorry!!!

    • Ziegura

      On pakko käydä ruokaostoksilla. Vietän ennemminkin Älä osta mitään turhaa -päivää.

    • Panettaa.

      Joo on se ostettava, namua ;)

      • menee

        heikosti on asiasi jos ostaa tarvitsee. etkö saa muuten?


      • totuushan on,

        että sä mitään pillua saa,edes rahalla.


      • epäsuorasti
        menee kirjoitti:

        heikosti on asiasi jos ostaa tarvitsee. etkö saa muuten?

        Joka jannu maksaa pillusta, joko suoraan tai epäsuoraan. Sinäkin pizzanaamainen nöösi viet sen pulskan naapurin yh:n paikalliseen kebap baariin pillun toivossa. Ole huoleti! Se jakaa tavaraansa joka tapauksessa koko kylälle..


      • eikö sitä...

        nykytytöiltä saa ostamattakin? Toista se on meidän kunnon 5-kymppisten mummeleiden! Vaikka joskus vähän "kutittaiskin", niin moraali, moraali!!

        Mitäs jos säkin vaan tumputtasit? Älä ny ainakaan osta!


      • vahve
        eikö sitä... kirjoitti:

        nykytytöiltä saa ostamattakin? Toista se on meidän kunnon 5-kymppisten mummeleiden! Vaikka joskus vähän "kutittaiskin", niin moraali, moraali!!

        Mitäs jos säkin vaan tumputtasit? Älä ny ainakaan osta!

        olla niinkin että: moraali moraali= dementia
        dementia ???


      • tulee.
        menee kirjoitti:

        heikosti on asiasi jos ostaa tarvitsee. etkö saa muuten?

        Satkulla saa pesää, jos ottaa akan jolta saa "ilmaseks" niin kyllä se kalliimmaks tulee, johaa sellanen pulska emakko syökii 1000 egellä kuukaudessa muu ylläpito.


    • RentuNRuusu-61

      Tuollaiset älä osta mitään -päivät on suunnattu viherpiiperöille - ei minulle. Minä teen ostokseni silloin, kun itse haluan. Mikään ei minua siitä pienestä huvista estä.

      RR

    • Santeri X

      Perjantaina piää näköjään hoitaa noita kauppahässäköitä, vähemmän ryysistä. Eiköhän tuo villitys joihinkin pure ja saa hoitaa pakkopullansa vähän rauhallisemmissa merkeissä.

      Tulis enemmän noita älä osta päiviä, helpottais kauppareissuja.

    • Lamanlapsi

      Tämmöiset ostonhillintäpäiväthän vaan syöksevät maailmantalouden entistä syvempään lamaan. Nythän pitäisi päinvastoin viettää "osta jotakin" -päivä, jotta saataisiin taas firmat tekemään tulosta ja maailma takaisin raiteilleen! :)

      • Fireman1

        Kyllähän se niin taitaa olla, että olemme vain syvemmässä lamassa kohta kun ostovoima rupeaa säästämään. Nimenomaan asiantuntijat varoittavat liiallisesta säästämisestä. Mutta toisaalta ihan hyvä tommonen älä osta mitäänkin päivä.


    • stadin torvi

      just ei osteta bensaa ei autoja ei röökiä eikä muutahaa mistä valtio nykii hirveesti veroja ja sit toisesta suupielestä lisää opintotukea ja maataloustukea ja sitä tukea ja tätä tukea

    • tiitu

      Ostan silloin kun tarvitsen ja silloin en osta jos en tarvitse. Jos huomenna tarvitsen, niin ostan ja jos en tarvitse niin en osta. Haloo, jos maito vaikka loppuu tottakai ostan. Mitä muuta hubaa keksitään? Vaikka hengittämätön päivä, jolloin pahaa hajua välittyy mahdollisimman vähän vaikkapa juniin.

    • .............

      ja ihmisiä kehotetaan olla ostamatta mitään. Järjetöntä.

    • No äijä...

      Tällaisina lama-aikoina juuri pitäisi ostaa ja kuluttaa kahta kauheammin että talouden rattaat lähtisivät pyörimään.

      En edes käsitä, miksi pitäisi olla ostamatta? Inflaatio on painuu nollaan ja defalvaatio lisä rahan arvoa, lainojen korot on laskussa jne.

      Joten missä mättää, miksei pitäisi ostaa. Nyt juuri kannattaa ostaa kaikkea mahdollista, asuntoja, metsää, peltoa, yrityksiä, halpoja osakkeita, rahastoja, raaka-aineita ja valuuttoja.

      Turhaan te vaan nysväätte. Jos nyt ostaa, niin muutaman vuoden päästä päästään taas monen sadan prosentin voittoihin.

    • EnOsta

      on hyllyttää meikäläisen kortin jo liksapäivänä saatana....

    • Celenn

      pitaa tata paivaa, silla juuri huomenna mie oon luvannu menna shoppailemaan : D

    • tuhlaajapoikana

      Rahaa on, ja ostan ja tuhlaan mikäli tarve tulee.
      Tämä idea on joidenkien pilvessä vaeltelevien puun halaajien ideoita..

    • ei mitään

      Tuollaisista päivistä on?
      Ostan jos,tarvitsen jotain.
      Jos en tarvitse mitään,sinä päivänä en ostakaan mitään.
      Ei se yhtään loppupeleissä vähennä kulutus hysteriaa.
      Mieluummin pidetään, "ei pidetä linnanjuhlia-päivä" ja lahjoitetaan rahat mielenterveystyöhön.

    • olisi parempi

      Jos jotain vaikutusta halutaan, niin tämä pitäisi järjestää jouluna.

      • hyötyä

        mitä hyötyä siitä oes ku ee jooluna ies ole kaupat auki haha!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


    • Zodium

      sitä viinakset jostain hommata?

    • Näitä en osta mitään päiviä on ihan riittävästi muutenkin, olisikin rahaa ostaa jotain joka päivä.

    • meno ......

      Ruokaostoksille ainakin lähden, sillä jääkaappi alkaa huutamaan tyhjyyttään.

    • ostosvapaa

      Mä vietän muutenkin paljon ostosvapaita päiviä joka kuukausi jotta mua ei moinen kampanjointi motivoi. Ostan jo ostan, jää nähtäväksi.
      Ostosvapaa Joulu olis jo jotain, siin kävis jo kauppiailta puntit tutisemaan ja siinä voisin olla vaikka mukanakin :)

    • JepulisJaNäin

      Kerran vuodessahan tuota vietetään ja niin, eipä niin että olisi ollut mitään rahaa muutenkaan.....

      En tiedä vaikuttaako se mihinkään mutta yksi kerta vuodessa ei tee pahaa. Pitäisi olla enemmänkin päiviä jolloin ei saisi ostaa mitään, säästyisivät siinä rahatkin.. Enkä ole yksin tekemässä sitä niin on siinä muitakin hyviä puolia.. :)

    • Kun ei ole rahaa

      Jos olisi rahaa voisin käydäkin kaupassa, ja ostaa jotain ruokaa, mutta kun ei ole rahaa, niin voin hyvillä mielin viettää tuota päivää. Eikä tule edes huono omatunto. Vaan eipä tule muinakaan päivinä, kun silloin kun rahaa on, on sitä niin vähän, että se menee mikä tulee.

    • tili meni...

      Sattuu olemaan tili ja vapaapäivä joten varmasti jotain ostan. Muuten kyllä saa kituutella ja en pysty ostamaan mitään päiviä, kyllä kertyy ihan tarpeeksi kuukaudessa. Joten jätän moisen päivän omaan arvoonsa.

    • Kuningas-kuluttaja

      Olen 13-v ja voin sanoa että kun lähtee mul viikkorahat ropsuun nii lähtee 5 eruoo ja jää 5 euroo si maanantalle. Tässä teille aikuisille miltä joidenkin 13 vuotiaiden mielestä älä osta mitään päivää käytetään. mikäli hän viikkorahansa saa :)

      • poika2

        itse saan 10e viikkorahaa ja se voi olla vielä viikonkin päästä pöydälläni, koska säästän sitä ja ostan jotain hyödyllistä:)


    • Rasta-87

      Se on kovin harmillista, että eräillä sattuu olemaan palkkapäivä juuri Älä osta mitään -päivänä.
      Jääkööt toteutumatta.

      • Sillon ostetaan, kun on rahaa tai tarvetta....


    • tämmöiset päivät

      Mihin ihmeeseen tämmöinen pelle päivä kun "älä ostaa mitään päivä" voi perustua? hahahahahaha...kuulostaa vähintääkin lapsen ajattelu mallilta...hehehehe...miksi ei samantien ole "älä dokaa tänään päivä" taikka "älä liho tänään päivä" "äläkä hakkaa muijaas päivä" haahhaahah...musta tämäkin lama mikä on tulossa on ihan ihmisten ittensä tekemä lama! sitä jauhetaan tuolla medioissa ja kaikki tutisee kun haavan lehdet että fyrkka loppuu ja kuollaan nälkään! aina ollut lamoja ja aina on selvitty sekä lisäksi lamat ei koske duunissa olevia, en miä ainakaan aijo olla hankkimatta tänään mitään takuulla tankkaan kaaran ostan safkaa ja menen duuniin, olen itse myöskin myynti alalla töissä siellä ei näy lamaa, jokunen asiakas valittaa että pitää siirtää hankintoja ens vuoteen mutta sitten saakin maksaa enempi kun hinnat nousee vuoden vaihteessa! kenellä on hommia elämä jatkuu ja kulutus on normaalia kuten pitääkin.

      MIETTIKÄÄ MITÄ SEURAA JOS KAIKKI LAKKAA KULUTTAMASTA SITTEN SE LAMA VASTA TULEEKIN KAIKKI ON KONKASSA KUN EI OLE KYSYNTÄÄ MISTÄÄN!! KULUTUS TAKAA SEN ETTÄ TÄMÄ MAA PYÖRII JA ETTÄ VERO EUROJA TULEE SE ON TOTUUS...PITÄISI TEHDÄ PÄIVÄ JONKA AIHEENA OLISI.."OSTA TUPLANA KOTIMAISTA JA MIELUUSTI USEIN ETTÄ SAADAAN SUOMI LAMASTA POIS"

      Tv. järjellä ajatteleva

    • arse(a)naali

      vois lähteä tästä kohta kauppaan ja ostella kaikkea turhaa ja näyttää persettä kaikille (köyhille) jotka tälläistä päivää viettävät.

    • Onjoo

      Toi on hyvä idea! Koko maailma pelastuu sun ideas avulla. Ja p*skat. Meenki tästä ostamaa kaikkea turhaa.

    • raukat....

      Ei tällainen "ÄLÄ OSTA MITÄÄN" päivä muuta ihmisten kulutustapoja minnekään. Sillä vaikka tänään ei ostettaisikaan mitään niin siitäkin huolimatta sama järjetön kuluttaminen jatkuu taas huomenna.

      Palkka sitten taas shoppaillaan kuin savuna taivalle materialla ja kaiken takana on kulutus ja keinotekoiset hyödykkeet jotka mainostajat ovat onnistuneet aivopesemään hypnoosillaan kun todellisuudessa kuluttajat eivät tarvitse yhtään mitään, heidän ei tarvitse kuluttaa mitään.

      Kuluttajat ovat ihmisiä ja he tulevat kyllä toimeen ilman tuhlaamalla luonnonvaroja.

      • EHDK

        Oikeesti, tämäkin on yksi maailman säälittävimmistä vitseistä.

        A) Jos et osta ruokaa tänään, ostat sen kuitenkin huomenna
        B) Jos käytät ostoksiisi rahaa esim. 100e, ei sillä ole mitään väliä; rikas naapuri saattaa hyvinkin käytää 10 00e. "Köyhien" ihmisten ostamattomuus ei vaikuta mitään, Bill Gates ostaa kyllä teidänkin edestä.
        C) Osallistu mieluummin anarkistien järjestämään VARASTA JOTAIN -päivään, jolla on oikeasti jopa jotakin merkitystä.

        http://www.anarkismi.net/varastajotain/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Savonlinnassa machete hyökkäys!

      Myös kirvestä käytetty lyömäaseena......näin se Savonlinnakin rikastui...
      Maailman menoa
      190
      3972
    2. Mikä siinä sun kaivatussasi on niin

      erityistä muihin verrattuna? 🙋‍♂️
      Ikävä
      191
      2840
    3. Suoraan Sinulle

      En usko välttämättä mihinkään sielunkumppanuuteen tai muuhun maagiseen voimaan, mutta sinussa olen silti nähnyt jotain,
      Ikävä
      58
      1726
    4. Kuvaile omaa ulkonäköäsi

      Niin kaivattusi voi bongata sinut täältä.
      Ikävä
      119
      1684
    5. Pakettiauton kuljettaja tappoi

      Kuljettajan nimi joka tappoi 2 ihmistä.
      Leppävirta
      13
      1468
    6. Apokryfikirjat: mitä "kielletyt kirjat" kätkevät sisäänsä?

      Itämaiset palstat eivät ole Raamatun tai kristinuskon asialla, mutta koska meitä häiritään täällä, meidän on puhuttava a
      Hindulaisuus
      423
      1347
    7. Niin siinä kävi

      Mä ihastuin suhun. Kukapa ei? Olisi pitänyt kuunnella sisäistä naisen vaistoa, etten takuulla ollut ainut. Kuulin sattum
      Ikävä
      61
      1273
    8. Mikä on sinun ja rakkaasi ikäero?

      Kirjoita, jos rakkaasi on nuorempi/vanhempi 🥰
      Ikävä
      93
      1264
    9. Mies minkälaisista naisista yleensä

      Tykkäät? Ihan mielenkiinnosta kysyn.
      Ikävä
      75
      1206
    10. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      65
      1204
    Aihe