Alhainen kalium

kk kk

Kuinka alhainen kaliumarvo on sydämelle vaaraksi? Minulla oli 2.9 mml/l ja kysellessäni lääkäri sanoi, että normaaliarvon alaraja olisi 3.3. Muuta ei sitten sanonutkaan, eikä mitään ohjetta antanut asiaan.

Kokemuksia?

56

58335

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En muuta tiedä

      Kuin sen että mulla oli juuri sallitun alarajalla ja lääkäri määräsi heti lääkityksen.

      • Amiodarone

        joskus ennen sallitulla alarajalla ja kerran alle. Pitkäaikaisesti aina alle 4:n. Lääkäri katsoi taulukkoani, ja sanoi, että mulla on matalahkoja kaliumeja. Mutta ne olivat kuitenkin yleensä viitealuella. Miten kaliumin määriä oikein tulkitaan? Kukaan lääkäri ei ole ennen puuttunut Na-K-taulukkooni, jossa natriumit huitelevat usein yli viitteen.

        Nyt sain kalumtabletteja (Miral), joissa on myös magnesiumia. Minulla on eteisvärinä ja hengenahdistusta ja alkanut olla hurjasti kramppeja. Kramppien takia olen käyttänyt Diasporal-magnesiumia, mutta yksi pussi päivässä ei ole pitänyt kramppeja poissa. Kaliumarvoni on viimeksi mennyt (siis ennen kaliumlääkitystä) yli neljän, ja samalla natrium on laskenut sieltä ylärajoilta.

        Kuinka tarkkaa tuo lisäkaliumin syönti on? Meneekö kalium veriplasmassa helposti yli, kun jo oli viitteitä noususta? Onko kaliumilla hyvää vaikutusta eteisvärinään ja sen ohella oleviin takykardioihin ja kammiolisälyöteihin?


      • Amiodarone
        Amiodarone kirjoitti:

        joskus ennen sallitulla alarajalla ja kerran alle. Pitkäaikaisesti aina alle 4:n. Lääkäri katsoi taulukkoani, ja sanoi, että mulla on matalahkoja kaliumeja. Mutta ne olivat kuitenkin yleensä viitealuella. Miten kaliumin määriä oikein tulkitaan? Kukaan lääkäri ei ole ennen puuttunut Na-K-taulukkooni, jossa natriumit huitelevat usein yli viitteen.

        Nyt sain kalumtabletteja (Miral), joissa on myös magnesiumia. Minulla on eteisvärinä ja hengenahdistusta ja alkanut olla hurjasti kramppeja. Kramppien takia olen käyttänyt Diasporal-magnesiumia, mutta yksi pussi päivässä ei ole pitänyt kramppeja poissa. Kaliumarvoni on viimeksi mennyt (siis ennen kaliumlääkitystä) yli neljän, ja samalla natrium on laskenut sieltä ylärajoilta.

        Kuinka tarkkaa tuo lisäkaliumin syönti on? Meneekö kalium veriplasmassa helposti yli, kun jo oli viitteitä noususta? Onko kaliumilla hyvää vaikutusta eteisvärinään ja sen ohella oleviin takykardioihin ja kammiolisälyöteihin?

        Lainaus karppausfoorumilta (nimim. tigridia): Äitini sairastaa flimmeriä (eteisvärinä) ja viimeisen kerran, kun hän joutui sairaalaan sitä tasoittamaan, se tasoittui vasta kun hän sai nelinkertaisen annoksen kaliumia. Ja ihmeellistä tässä on se, että verkokeiden mukaan hänen kaliumtasonsa olivat HYVÄT! Paikalle osui nuori urheilua harrastava lääkäri, joka antoi ohjeeksi tuon nelinkertaisen annoksen ja äitini pääsikin kotiin heti muutaman tunnin tämän oton jälkeen, oltuaan ensin osastolla vuorokauden flimmerin vuoksi.

        Tuo kuulostaa aika ihmeelliseltä...


      • Anonyymi

    • lääkärin olisi

      pitänyt lääkitä tuolla arvolla. Ehdottomasti.
      Kalium viitearvot ovat 3,3-4,8 tai 3,5-4,9. Riippuu onko määritetty plasmasta vai seerumista.
      Kalium vajaus on vaarallista sydämelle ja jonkin verran kaliumia voi nostaa tietyillä ruuilla.

      Kuten nauttimalla paljon hedelmiä ja vihanneksia..esim perunaa, mustikkaa, banaania, punajuurta...Kun taas alkoholi, kahvi ja sokeri kuluttavat elimistön kaliumia ja ovat pahasta.

      • saa myös

        apteekista. Pitäisi vain lääkäriltä olla hyvä selvitys,miksi,miten ja pitääkö saada kaliumlisää tabletteina.jne.

        Kun alentunut vähäinen arvo sanotaan, eikä muuta selitetä,usein jää katsottavaksi,korjaantuuko itsesstään.

        Kun otetaan labrakokeita,pyydä tulos paperille, jos olet vastaanotolla. Hae terkkarista,jos puhelimitse saat tiedon. Yksityisestä labrasta voi hakea itse tai pyytää kirjeitse kotiin. Saaduissa tulostetuissa tulee viitearvot kätevästi mukana.Tai merkkaa kaikki ylös,milloin otettu ja mitä oli.

        Kalium tabletteina on normaali lisä silloin kun joutuu käyttämään nesteenpoistolääkettä. Jos juo nesteitä liikaa,poistuu myös liikaa ja kaliumia sen mukana. Kaliumin puute erilaisten sairauksien liitännäinen.


      • jouluk2013

        Taatelissa on kaliumia melkein puolta enemmän kuin banaanissa.


    • viitearvot...

      http://huslab.fi/ohjekirja/1999.html

      Kalium on vaarallinen sydämmelle niin ollessaan liian korkea kuin liian matalakin.

      Itselläni taipumusta liian korkeaan, jolloin ekaksi ohjeeksi sain vähentää kahvin juontia sekä banaanin syöntiä.

      Tässä tietoa lisää noista kaliumtasapainon häiriöistä:
      http://therapiafennica.fi/wiki/index.php?title=Kaliumaineenvaihdunnan_häiriöt

      Ainakin banaani auttaa matalaan kaliumiin ja sitä suositellaan silloin, jos arvot ovat vain vähän alakantillaan.

      Ehkäpä se riittäisi sulle, kun kerran lääkäri ei mitään ohjeita antanut, joka sinänsä on aika outoa. Seurataanko arvoa edes, jotta selviäisi mikä on taso pidemmalla aikavälillä?

      • kk kk

        vastanneille tiedoista. Soitan huomenna hoitajalle ja kyselen, mitä minun pitäisi tehdä ja seurataanko tätä. Pistin äsken banaania poskeen näin "ensihoidoksi".


    • brobleemaa

      kun alhainen kalium. Se voi olla tilapaäisesti alhaalla vaikkapa vatsataudin vuoksi.

      Minulla alhainen kalium (lievästi) oli vuosia. Söin välillä omin päin kaliumia ja välillä pyysin päästä labraan. "Kaliumkuurin" jälkeen arvot oli normaalit ja sitten taas putosi.

      Sydän jumpsutteli miten sattui ja kädet ja jalat oli voimattomat. Sitten olin taas muissa asioissa vastaanotolla ja nuori lääkäri kiinnitti siihen huomiota ja kysyi neuvoa sisätautilääkäriltä.

      Kaliumvajeen syyksi paljastui toisen lisämunuaisen kuorikerroksen lievä hyperplasia (paksuuntuminen). Tavallisesti sairauteen kuuluu myös kohonnut verenpaine, jota minulla ei ollut.

      Kerroin tämän näin tarkkaan siksi, että et vaan jätä selvittämättä mistä alhainen arvo johtuu.

      • munuaisvaiva?

        Minulla on myös todettu alhaiset k-arvot. Oireina oli pitkään jatkuneet vapinat jaloissa kyykistyessä. Samoin minulla jää ihoon pitkäksi aikaa painumia, kun pidän jotain kädessä. Vapinan ja hyookaliumin yhteydestä sain itse selville, ja pyysin lääkäriltä labralähetteen, johon hän lopulta suostui. Tulos oli siis liian alhainen, ja olen syönyt nyt kaliumia. Viimeksi otetuissa kokeissa oli vielä alarajoilla, mutta kuitenkin kasvanut.

        Minua kiinnosti tuo munuaisen kuorikerroksen paksuuntuminen. Miten se todettiin sinulla ja miten sitä osattiin epäillä eli miten oireilit? Tavalliset munuaisverikokeet mulla on normaalit. Mutta itse olen pitempään epäillyt jotain munuaisiin liittyvää, sillä jos vähänkin syön suolaista tai makeaa, varsinkin sormeni turpoavat aina. Joten en syö mitään makeaa ja muutenkin syön erittäin vähäsuolaista ruokaa.


      • pääpiirtettäin
        munuaisvaiva? kirjoitti:

        Minulla on myös todettu alhaiset k-arvot. Oireina oli pitkään jatkuneet vapinat jaloissa kyykistyessä. Samoin minulla jää ihoon pitkäksi aikaa painumia, kun pidän jotain kädessä. Vapinan ja hyookaliumin yhteydestä sain itse selville, ja pyysin lääkäriltä labralähetteen, johon hän lopulta suostui. Tulos oli siis liian alhainen, ja olen syönyt nyt kaliumia. Viimeksi otetuissa kokeissa oli vielä alarajoilla, mutta kuitenkin kasvanut.

        Minua kiinnosti tuo munuaisen kuorikerroksen paksuuntuminen. Miten se todettiin sinulla ja miten sitä osattiin epäillä eli miten oireilit? Tavalliset munuaisverikokeet mulla on normaalit. Mutta itse olen pitempään epäillyt jotain munuaisiin liittyvää, sillä jos vähänkin syön suolaista tai makeaa, varsinkin sormeni turpoavat aina. Joten en syö mitään makeaa ja muutenkin syön erittäin vähäsuolaista ruokaa.

        tuossa edellisessä. Hakeuduin jalkojen lihassrkyjen vuoksi nuorelle "kesälääkärille". Tuli puheeksi matalat k-arvot ja kysyttyään sisätautilääkäriltä neuvoa tk-lääkäri teki lähetteen sisätautipolille.

        Sisätautilääkäri sanoi,että ei mitään ole mutta käy tietokonekuvaukssessa. Siinä se tuli ilmi.
        Ennen kuvausta taisin käydä kaiken maailman kokeissa, joista en ymmärrä, ainakin suoloja tutkittiin.

        Lääkkeeksi sain spiresis- nesteenpoistolääkettä, kaliumia en tarvitse. Kun aloitin tuon, paino putosi muutaman kilon. Kalium vaikuttaa suolatasapainoon ja siten nesteen kertymiseen elimistöön. Googleta lisämunuaisen kuorikerroksen hyperplasia.


      • kk kk

        Joo, tunnistan tuon jalkojen ja käsien voimattomuuden ja nopeasti väsymisen. Mitään vatsatautia minulla ei ole ollut.

        Soitin tänään hoitajalle ja hän hommasi minulle soittoajan maanantaiksi lääkärille. Pitää tätä nyt selvitellä lisää.


      • tästä lisää
        pääpiirtettäin kirjoitti:

        tuossa edellisessä. Hakeuduin jalkojen lihassrkyjen vuoksi nuorelle "kesälääkärille". Tuli puheeksi matalat k-arvot ja kysyttyään sisätautilääkäriltä neuvoa tk-lääkäri teki lähetteen sisätautipolille.

        Sisätautilääkäri sanoi,että ei mitään ole mutta käy tietokonekuvaukssessa. Siinä se tuli ilmi.
        Ennen kuvausta taisin käydä kaiken maailman kokeissa, joista en ymmärrä, ainakin suoloja tutkittiin.

        Lääkkeeksi sain spiresis- nesteenpoistolääkettä, kaliumia en tarvitse. Kun aloitin tuon, paino putosi muutaman kilon. Kalium vaikuttaa suolatasapainoon ja siten nesteen kertymiseen elimistöön. Googleta lisämunuaisen kuorikerroksen hyperplasia.

        tässä sairaudessa aldosteronin (suolahormoni) eritys on koholla. Minulla tämä tuli ilmi vuorokausivirtsasta (vuorokauden pissa talteen). Plasmassa arvo oli normaali. Kaliumarvot voi olla lähes normaaleaja niukasti ruokasuolaa (natriumkloridi) käyttävillä.

        Katsoin lääkärin antamista papereista näitä juttuja, tässä tärkein.
        Käsittääkseni muissakin sairauksissa kalium voi olla matalalla, niistä mulla ei ole tietoa.
        Nesteenpoistolääkityksessä olevilta ainakin seurataan arvoja.


      • kk kk
        kk kk kirjoitti:

        Joo, tunnistan tuon jalkojen ja käsien voimattomuuden ja nopeasti väsymisen. Mitään vatsatautia minulla ei ole ollut.

        Soitin tänään hoitajalle ja hän hommasi minulle soittoajan maanantaiksi lääkärille. Pitää tätä nyt selvitellä lisää.

        Soitin siis lääkärille. Hän määräsi syömään kaliumpillereitä kaksi vuorokaudessa ja saan uudelleen ajan labraan, eli tilannetta seurataan. Vastaanotolle pääsen tammikuussa.


    • durekal

      2,9 kalium arvolla olin sairaalassa tiputuksessa, arvolla 2,1 istuin jo pyörätuolissa ja sydän loikki omiaan, joten 21 tuntia kalium tiputusta ja sydänseurantaa ja kävelyharjoitusta, koska lihakset eivät toimineet. Kahden vuoden ajan olen syönyt 6 kalium tabl/pvä eikä tahdo riittää kun joidun syömään diureettia.

      • ka-li-um

        kaliumvajeeseen ei ruokavalio juuri auta, näin erikoislääkäri minulle sanoi. Kyseessä on silloin jonkunmoinen sairaus joka pitää tutkia/hoitaa kunnolla. Itselläni ei toimi kunnolla lisämunuaisen kuorikerros ja kaliumvajetta löytyy, vaikka banaania yms. "kaliumruokaa" pistelisi poskeen urakalla.
        Lievempään vajeeseen ruokavalio-oheet ovat varmasti ihan jees juttu. Ihan kiva, jos pyörätuolikunnosta pääsisikin vain banaanilastilla.


      • Mie vaan
        ka-li-um kirjoitti:

        kaliumvajeeseen ei ruokavalio juuri auta, näin erikoislääkäri minulle sanoi. Kyseessä on silloin jonkunmoinen sairaus joka pitää tutkia/hoitaa kunnolla. Itselläni ei toimi kunnolla lisämunuaisen kuorikerros ja kaliumvajetta löytyy, vaikka banaania yms. "kaliumruokaa" pistelisi poskeen urakalla.
        Lievempään vajeeseen ruokavalio-oheet ovat varmasti ihan jees juttu. Ihan kiva, jos pyörätuolikunnosta pääsisikin vain banaanilastilla.

        Minulla on eteisvärinä vika ja kaliumarvot oli 1 kun muutamia vuosia sitten alkoi tämä "tauti" alkoi. Syön kaleorid nimistä kaliumlääkettä. Sillä on pysynyt arvot kohdallaan viimeksi oli 4 eli ihan hyvä.


      • enpä tiiä
        Mie vaan kirjoitti:

        Minulla on eteisvärinä vika ja kaliumarvot oli 1 kun muutamia vuosia sitten alkoi tämä "tauti" alkoi. Syön kaleorid nimistä kaliumlääkettä. Sillä on pysynyt arvot kohdallaan viimeksi oli 4 eli ihan hyvä.

        Reilu kuukausi sitten syyskuussa minun kalium arvo oli 4.3 eli ihan ok. Nyt tänään kun kävin labrassa niin oli tasan 5.0 eli kohonnut em. ajassa tuon verran. Mistähän toikin johtuu ??
        Söin purkillisen Kaleroid nimistä lääkettä (2 aamulla ja 1 tab. illalla) ja kysyin lääkäriltä, et kantsiiko enään syödä eli ostaa taas uutta purkkia jos kuitenkin lopputarkastuksessa sanovat et voi lopettaa sen syönnin.
        Lekuri katsoi lääkeohjeitani ja kysyi olenko syönyt nesteenpoistolääkettä ? En syönyt sillä lääkeohjeessa sanottiin,et "tarvittaessa" joten en syönyt niitä olleskaan. Siis minulla ei ollut mitään turvotusta missään mikä viittaisi ylimääräiseen nesteeseen kehossani joten en syönyt nesteenpoistolääkettäkään.
        En tiä, mut se lekuri sanoi, et oli antanut väärät ohjeet tai ne eivät olleet oikein ymmärretyt, mut se sanoi, et voi jättää ton Kaleroidinkin pois.
        Ymmärsin niin, et tää nesteenpoistolääke ja Kaleroid toimivat siis jotenkin yhteen yhdessä otettuna, niinkö se menee kompensoiko ne keskenään tätä kaliumin tasoa ??


      • 20 kg banaania/pv?

        Mikä ihmeen "synteettinen tavara"? KALIUM ON ALKUAINE. Jokainen kaliumatomi jonka kukaan suuhunsa laittaa on syntetoitu jossain alkuräjähdyksen jälkimainingeissa.

        Kaliumia on niin pieniä määriä ruuassa että kaliumvajetta ei pysty korjaamaan ruokavaliolla, silloin kun kyse on siitä että sitä poistuu elimistöstä liikaa jonkun toimintahäiriön takia.


      • nesteenpoisto+kalium
        enpä tiiä kirjoitti:

        Reilu kuukausi sitten syyskuussa minun kalium arvo oli 4.3 eli ihan ok. Nyt tänään kun kävin labrassa niin oli tasan 5.0 eli kohonnut em. ajassa tuon verran. Mistähän toikin johtuu ??
        Söin purkillisen Kaleroid nimistä lääkettä (2 aamulla ja 1 tab. illalla) ja kysyin lääkäriltä, et kantsiiko enään syödä eli ostaa taas uutta purkkia jos kuitenkin lopputarkastuksessa sanovat et voi lopettaa sen syönnin.
        Lekuri katsoi lääkeohjeitani ja kysyi olenko syönyt nesteenpoistolääkettä ? En syönyt sillä lääkeohjeessa sanottiin,et "tarvittaessa" joten en syönyt niitä olleskaan. Siis minulla ei ollut mitään turvotusta missään mikä viittaisi ylimääräiseen nesteeseen kehossani joten en syönyt nesteenpoistolääkettäkään.
        En tiä, mut se lekuri sanoi, et oli antanut väärät ohjeet tai ne eivät olleet oikein ymmärretyt, mut se sanoi, et voi jättää ton Kaleroidinkin pois.
        Ymmärsin niin, et tää nesteenpoistolääke ja Kaleroid toimivat siis jotenkin yhteen yhdessä otettuna, niinkö se menee kompensoiko ne keskenään tätä kaliumin tasoa ??

        Nesteen mukana poistuu aina kaliumia, mitä enemmän menee nestettä, sitä enemmän menee kaliumia. Siksi siis nesteenpoistolääkityksen aikana kaliumia pitää syödä tavallista enemmän.


      • Anonyymi
        20 kg banaania/pv? kirjoitti:

        Mikä ihmeen "synteettinen tavara"? KALIUM ON ALKUAINE. Jokainen kaliumatomi jonka kukaan suuhunsa laittaa on syntetoitu jossain alkuräjähdyksen jälkimainingeissa.

        Kaliumia on niin pieniä määriä ruuassa että kaliumvajetta ei pysty korjaamaan ruokavaliolla, silloin kun kyse on siitä että sitä poistuu elimistöstä liikaa jonkun toimintahäiriön takia.

        Puhdas kalium räjähtää erittäin voimakkaasti joutuessaan kosketuksiin veden kanssa.

        Kalium tableteissa kalium on aina syntetisoituna yhdisteenä.

        Jos kaliumtabletti olisi pelkkää "alkuainekaliumia" niin hampaat lentää juurineen suusta jos sellaisen suuhun heittää.


    • kl kl kl

      Ainakin mulle oli uutta, että lakritsiuute voi vaikuttaa kaliumtasoon sitä alentavasti ja pitkäksi aikaa. Tiesin, että lakut nostaa verenpainetta, mutta tuo vaikutus kaliumiin oli mulle uutta.

      Tässä lyhyt lainaus yhdestä artikkelin kohdasta ja lisäksi linkki. "...Eniten syövillä suuret annokset ovat johtaneet elimistön kaliumpitoisuuden laskuun. Seurauksena on voinut olla neurologisia oireita, kuten raajojen puutumista."

      http://www.mediuutiset.fi/uutisarkisto/article509707.ece

      Googletin vielä tuon artikkelissa mainitun Glykyrritsiinin ja löysin lisätietoa aiheesta. Itselleni oli uutta se, että jotkin teelaadut sisältävät myös tätä ainetta.

      Lisäksi jossakin asiallisilla ravitsemustietoussivuilla sanottiin, että sama määrä tätä ainetta voi aiheuttaa eri ihmisillä eri oireita, tai toisilla ei mitään, koska elimistö sietää yksilöllisesti tätä ainetta. Omaa oloa voi testata helposti vaikka kuukauden totaalilaku yms. glykyrritsiinilakolla.

    • Vaari 4

      Minulla oli toistuvasti eteisvärinä (flimmeri) 15 vuoden aikana se tahdistettiin
      yli 20 kertaa. Menin sitten taas tahdistusta varten sairaalaan. Silloin todettiin
      alhainen kaliumarvo,laitettiin tiputukseen kaliumin nostoa varten. Kun pussi
      alkoi olla tyhjä noin tunnin kuluttua,korjautui flimmeri itsekseen. Tällainen asia
      toistui muutamia kertoja. Sen jälkeen olen syönyt kaliumlääkkeitä. flimmeri
      toistuu melkein kuukausittain.mutta korjautuu kaliumlääkkeillä. Ei ole tahdistettu
      enää 10 vuoteen. Olen lähes 80 v mies. Benaani on myöskin hyvä kaliumin
      kohottaja

    • lisääkö banaania

      Minulla ei ole Kalium ollut koskaan 4:ssä edes . Arvot on olleet n. 3.6.-3.9 vuosikaudet, onko tämä liian alhainen. Olen nainen 65 v.

    • ajaanan

      Suomalaiset saavat yleensä tarpeeksi kaliumia ruuassa,vaikka joku täällä muuta väittikin.
      Perusruoistamme peruna sisältää sitä myös.
      Kaliumia ei voi saada liikaa sillä munuainen hoitaa sen suodattamisen.
      Mutta jos on häiriöitä munuaisen kuorikerroksen toiminnassa,silloin voi tulla kaliumin vajausta.

      Meillä asia tuli ilmi kun mies,73v pyörtyi lenkillä maanantaina.
      Tiistaina hän sitten meni terveysasemalle kyselemään asiasta sillä seurauksella että päätyi Jorviin samantien ja pääsi sieltä vasta tänään.
      Tutkimuksia tehtiin ja tuloksena kaliumia tabletteina hoidoksi.
      Varmaa diagnoosia ei tullut,mutta verikokeessa arvot lienevät olleet kaliumin osalta matalahkot.
      Flimmereitä hänellä on ollut silloin tällöin ja jumputtelu on kestänyt aina vuorokauden kerrallaan.
      Edellinen flimmerijakso olikin viime viikolla.Nyt mennään perjantaissa.

      Jospa nuo flimmeritkin vähenisivät tällä kaliumilla nyt sitten.

    • itsekin kärsinyt

      Jos Kalium arvo on liian alhainen ja on muita oireita ts hypokalemia,pitää tutkia lisää laborat veri ja virtsakokeet terv kesk Jos aihetta lähetteen saa keskuss lisätutkimuksiin.Ei kaliumia saa,kannata omin päin tabl alkaa ottamaan ellei hypokalemian syytä tiedetä.

    • trbrtbrtb

      hei mul on jo vuoden (yli) ollu matalalla kalium. 3.3, 3.4, 3.3, 3.5 ja sitten lääkäri lopetti seurannan. mitä teen vaadinko kontrolloimaan noita arvoja kun ei se itse halunnu seurata niitä labroilla vaikka intin ja intin että haluan. ei millään ois halunnu että alan syömään tabletteina.
      Yrittääkö tää nainen saada mut hengiltä? Onko hän puoskari/valhelääkäri??
      Mitä teen, kantelenko?

    • miks kantelu?

      luitko ylempää, että kalium viitearvot ovat 3,3-4,8 tai 3,5-4,9. Riippuu onko määritetty plasmasta vai seerumista.

      Sun arvot on siis normaalit.

      • trbttrbt

        ei oo vaan ne on alhaiset (paitsi 3.5). Alaraja on 3.4.
        Kaikki arvot on merkattu tähdellä tulospaperiin, eli että on poikkeavaa normista (paitsi 3.5).
        Eniten pelottaa että on joku sairaus mikä aiheuttaa tän koska ne ei nouse ton ylemmäs. ja pitkään jatkunut krooninen hypokalemia kuulemma aiheuttaa munuaisten vajaatoiminnan ja rabdomyolyysin rajussa liikunnassa.Hirveesti on oireita, hengenahdistus yms.


    • syö asiallisesesti

      3.3 tai 3.4. on niin lieviä poikkeamia, että ne ovat vielä normaalia, vaikka tähti löytyisikin. Aikaisemmin ketjussa oli maininta 2.9 ja sitäkään ei välttämättä sen kummemmin tutkita vaan annetaan ohje kaliumlisään, joten turha vielä manata kroonisella sairaudella itseään. Käy vaikka 3kk- puolen vuoden jälkeen uudelleen labrassa ja sitä ennen pidät itsestäsi hyvää huolta.

      • Epätoivoinen

        Hei! Minulle aloitettiin viime lokakuussa Miral lääkitys alhaiseen kalium-arvon
        vajaukseen. Olen syönyt tätä lääkettä jo yli viisi kuukautta ja arvo on just viitealueen alueella.. En syö mitään nesteenpoistolääkettä,alkoholia käytän tosi vähän
        enkä muutenkaan syö omasta mielestä epäterveelisesti.
        Ihmettelen, miksi kalium arvo ei nouse kunnolla,vaikka syön tätä kalium lääkettä.
        Onko mulla jokin sairaus? On ollut välillä särkyjä käsissä,mutta ne ovat ohimeneviä
        Voiko verenpainelääke alentaa kaliumia,vaikka siinä ei ole diureetteja.Voisko jokin
        lääkeaine alentaa sitä?En kyllä käytä mitään sellaisia lääkkeitä,jotka veisivät kaliumia elimistöstä. Olisin kiitollinen,jos joku tietäisi neuvoa,ettei tarvisi miettiä,että onko mulla jokin sairaus!


    • hukkinen

      Hei ! Minulla lievä kaliumvajaus, kohonnut verenpaine ja sydäntykytyksiä. Tietääkö kukaan hyvää lääkäriä Lappeenranta-Kouvola-Kotka seudulla ?
      Tuntuu, että normaalilääkärit eivät ota tosissaan....

    • Lakritsikalium

      Miten alkoholi ja kaliumvaje toimi yhjdessä jos es juo sen 21 annosta ja kaaliumvaje ollut 2.2 mutta saatu korjattua 3.6. Oli aivoinfrakti 6kk sitten-
      Infraktiryypyllä todellista perää"

    • kaliumnatriumtasapaino

      Minulla oli kalium 1,8. Hengissä olen. Ei laitettu mihinkään tiputuksiin vaan kirjoitettiin Kaleoridia pillereinä. Asia korjaantui aika nopeasti.

    • Neuvot

      Menkää hyvät ihmiset lääkäriin. Nämä asiat ovat liian monimutkaisia maallikon ratkaista. Turhaa te täällä toisiltanne kysytte neuvoja.

    • mutzi

      Pojallani kaliumarvo 2.9 eikä lääkäri ole määrännyt mitään hoitoa käskenyt lopettaa lakritsin syönnin. ?

    • banaanilasti

      Syökö paljon lakritsia? Jos syö, se tauolle ja uusi mittaus jonkin ajan kuluttua. Jos edelleen alhainen, sitten lisätutkimuksia. Aldosteroni, reniini, .... lääkärin pitäisi tietää. Tosin läheskään kaikki eivät tunnu tietävän:( Ehkä juuri siksi tähän ongelmaan ei puututa, käsketään vain syömään banaania tai parhaassa tapauksessa kaliumia. Kuten ketjussa on aiemminkin todettu, jos on joku ongelma, joka aiheuttaa kaliumin poistumisen elimistöstä, esim. lisämunuaisten häiriöt, aldosteroni eli suolahormoni, ei se kaliumin tankkaamisella korjaudu, ainakaan pysyvästi.

      2,9 ei ole enää missään viitearvorajoissakaan. Toki voi olla virhetulos labrassa, se selviää vain uusintakokeella. Joka tapauksessa lisäselvitykset olisivat paikallaan. Onko pojalla oireita?

    • http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00857
      En nyt leiki lääkäriä, joten pistin linkin. Itselläni primaari aldosteronismi, joka laski kaliumin ja korjattiin lisämunuaiseen vaikuttavalla Spirolactonon-lääkityksellä.
      Plasmasta otettuna 2,9 on vaarallinen luku jo sydämen toiminnankin kannalta.
      Lääkärin ammattitadosta riippuu se saitko oikeellisen arvion tilastasi. Jos yleislääkäri - hakeudu vaikka sisätautien erikoislääkärille...
      kardiologia et ehkä tarvitse.

    • jokojokojokojoko

      3.0 kalium ja lisääntyneet rytmihäiriöt (tauot ja lisälyönnit) selvästi parin viikon aikana. Nukkumaan pystyn nuijanukutuksella lääkkeiden avulla. Nyt viikon syön kaliumia 2krt päivässä ja sitten uudestaan verikokeisiin että onko arvot noussu.

    • Tsemppiä! Kerrothan josko lisäkalium on auttanut!

    • kakaliumlium

      Yli viitearvojen oleva kaliumarvoa ei pidä tavoitella, myös liika kalium voi aiheuttaa mm. sydänoireita.

    • jokox4

      Reilun viikon kalium lisäravinnetta syöneenä 750mg aamuin illoin tuntuu että rytmihäiriöt ovat jotenkin vaimenneet. Siis koen että niitä edelleen tulee mutta en huomaa niitä niin herkästi ja pystyn toimimaan joten kuten arjessa. Nytkin tosin heräsin aamuyöstä lisälyönteihin ja oksettavaan oloon.

      Tätä kaliumin puutosta minulla ruvetaan kai tutkimaan vatsan kautta, kun olen laihtunut aika paljon vuoden aikana eikä ruoka oikein maita enää, ja monista ruoista tulee huono olo.

    • koekaniini.eli.potilas

      Viitearvot on viitearvoja. Ei se niin kauhean tarkkaa ole. Jos joku arvo on vähän viitearvon ulkopuolella ei se automaattisesti tarkoita jotain sairautta !
      Älkää suotta hermostuko heti. Tietysti pitää reagoida, jos olo on huono ja jos oloansa voi jollakin korjata, mutta älkää hätääntykö niin helposti.
      Yksi kaliumin puutosmerkki on esim. kasvohermojen nykiminen ja krampit kropassa, jotka yleensä lasketaan magnesiumin puutostilan syyksi. Magnesiumista on aniharvoin puute. Elimistö säätelee sitä niinkuin muitakin.
      Itselläni kaliumin korkea arvo aiheuttaa sydämen häiriöitä.
      Kun kaliumarvo laskee, sydänhäiriöt menee ohi.

    • Wisemen68

      Itselläni tutkittu koko kroppa läpikotaisin, eikä syytä hypokalemiaan ole löydetty. Rytmihäriöt pysvät poissa kuitenkin kun otan yhden kaliumtabletin päivässä. Vatsataudin tai kovan fyysisen rasituksen jälkeen saattaa olla että joudun lisäämään tilapäisesti 3/per päivä. Kyllä tän pirullisen vaivan kanssa oppii elämään ja tuntee heti kehosta milloin arvot liian alhaalla.

    • Outoa! Kaleorid 750 mg on eräs lääkäreiden määräämä kaliumlisä ja, jos verenpaine (primääri aldosteronismi) eli korkeahko diastolinen arvo verrattuna systoliseen ("yläpaine") , on syytä tehdä virtsan keräystesti ja mahdollisesti määrätä Spironolactone -lääkitys...Vaihda lääkäriä, ellet saa perusteluja outoon hoitamattomuuspäätökseen! Voit saada pahoja rytmihäiriöitä, jos elektrolyytit sekaisin.

    • Anonyymi

      Insuliini säätelee kaliumin imeytymistä ja mikäli on esim orastava diabetes ja insuliiniresistenssi, niin tämä voi aiheuttaa sen että kaliumvajetta syntyy. Kaliumlisä ei siis imeydy, vaikka sitä saisikin riittävästi.

    • Anonyymi

      Vanha keskustelu jo, mutta olisi kiva jos joku osaisi sanoa mielipiteensä.

      Viimeisen reilun kuukauden aikana on kaksi kertaa tullut ns. kohtaus, jolloin pulssi on melkein 140 ja todella huono olo. Ensimmäisellä kerralla kun heräsin tuohon, tilasin ambulanssin, EKG otettiin ja kaikki ok, ainoastaan korkea syke. Laitoin stressin piikkiin, parin viikon päästä sama juttu keskellä päivää ja pääsin lääkäriin ja taas sydänfilmi ok.

      Lääkäri määräsi kokeita ja ainoa poikkeava oli kaliumarvo 2,9. Viikon Kalerioid-kuurin jälkeen arvo nousi 3,3, lääkäri ei näe tarvetta tutkia mistä kaliumin puute johtuu. Ohjeena ainoastaan jatkaa kuukausi kaliumlisää ja sitten uudet labrat. Jatkuva huonovointisuus on helpottunut tuon lääkityksen myötä.

      En syö lakritsia, juo kahvia tai alkoholia. Lääkärin mukaan syömäni Voxra voi tehdä kaliuminpuutosta, mutta tästä ei ole mitään mainintaa pakkausselosteessa. Mitään muuta altistavaa tekijää ei ole.

      Verenpaineet kotona mitattuna noin 126/85, pulssi aina korkea. Pelottaa, että kyseessä olisi jotain lisämunuaisiin liittyvää. Eli pitäisikö tässä nyt lähteä asiaa selvittelemään yksityiselle kun terveyskeskuksesta ei apua saa? Mielipiteitä, kokemuksia?

    • Anonyymi

      Mulla alhaiset arvot kalium ja natrium alle viitteen kalium just alarajalla. Lääkäri ei sano mitään.

    • Anonyymi

      Ei se niin piirun päälle ole eikä kannata myöskään syödä liikaa kaliumia pillereinä,
      koska siitä tulee yhtälailla sydänhäiriöitä.

    • Anonyymi

      Onko kokemusta, toimiiko nestemäinen kalium yhtä hyvin kuin depottabletit? Vanhusta vaikea saada nielemään isoa depottablettia.

      • Anonyymi

        Depot-tabletti pluiskahtaa itselläni paremmin alas esim. jogurttilusikallisen, puuron tai marjakeiton yms. kanssa, seassa.


    • Anonyymi

      "Kaliumsalpaajat ovat murhapillereitä,(risperdal)"!!!

    • Anonyymi

      Minulle lääkäri kirjoitti kalium reseptin, kun oli tuo 2.9

    • Anonyymi

      En osaa sanoa nuihin mitään. Tässä on itelläki välillä voimavarat sitä sun tätä ja aina vuosien saatossa tupeltanu lisäravinteiden kanssa. Oon ollu kova maidon kuluttaja, siis menee pahaimmillaan jo pelkkää maitoa pari litraa päivä plus siihen päälle muut maitotuotteet. Aina kärsinyt vatsaongelmista. Jotenkin himoitsee maitoa koko ajan. Oon käyny laktoositesteissä mutta se meni jotenkin pieleen ja en saanut tulosta. Kaikki aina jääny roikkumaan. Alkanu omassa päässä sitte miettimään mikä vikana ja ei oo kehannu lähtä enää epäonnistuneisiin laboratoriotesteihin ja muihin tutkimuksiin.

      Lopulta kun nappuloita syöny mutta aina hyvin varauksella niin lopulta päätynyt rajaamaan maidon juontia samalla kun koittanut kohtuulistaa ruokailua. Sitten ennen magnesium pillerit ei ikinä mitenkään säväyttänyt ja kun maidon määrää vähensin kokeilin puhdistamon pilleria kun nuita lisäaineita on tupannut saamaan yllin kyllin eikä nuita lisäravinteita saisi syödä mikäli jokaisesta saa jonkinsortin lisäaineita jotka saattaa olla joku toinen hivenaina kuten kalsium tai magnesium tai piioksidi yms. Noh jo eka päivästä magnesiumista huomasi että olohan koheni ja söin muistaakseni 3 pilleriä ohjeen mukaan ja toisena päivänä ehkä liki saman ja komantena otin vain yhden ja sitten paussi ja toisena viikkona liki samat. Sitten iski noro ja oli nesteet vähän hukassa ja tuo magenium pikkasen huononsi jo ennen noroa nestetasapainoa eli olin iholtani hieman kuivakka. Mutta oli selvää että hivenen oli magnesiumista vajausta ja oma suositukseni on että ottaa yhden pilleri vain aamupäivästä ja katsoo mikä on olotila seuraavana aamuna. Jos ei huomaa eroa ottaa taas vain yhden ja korkeintaan kolmantena päivänä yhden ja se riittää koska ilmeisestikin tilanne korjaantuu heti. Itsellänikin käsitys siitä että jokin pitkä puutos olisi dramaattinen maratoni popsia nappuloita puoli vuotta on puhasta puppua. Ja takaisin kaliumin pariin. Kaliumista tiesin tuon määrän 3.2mg ja en koskaan ole uskaltanut ottaa sitä lisäravinteena koska jo b-vitamiini jonka ei pitäisi aiheuttaa mitään aiheuttaa pahimmillaan todella epämiellyttäviä tuntemuksia niin kalium joka vaikuttaa sydämen toimintaan on varmasti minulla pannassa. Samoten kuin rauta joten olen epäillyt eniten puutteelliseksi. Tutkin kaliumin vaikutusmekanismia niin se vaikuttaa suoraan solussa sen sisällä joten on tuiki tarpeellinen kun puhutaan nesteytyksestä ja turvotuksesta. Tajusin heti että jos on turvotusta niin kaliumia on jokseenkin liian vähän solussa ja siitä johtuu turvotus samoten jos saa suolaa pajon ja kalium on vajaa niiin natriumia ei poistu riittävästi elimistöstä mikä tarkoittaa että kaliumista voi tulla puutosta enemmän. Mutta toisaalta siitä voi johtua myös sydämen vajaatoimintakin ja pitkään puutoksessa ollessa se aiheuttaa sydämen vajaatoiminnan. Käsitykseni on että sen vajauksen ei tarvii olla paha kunhan sen puute on riittävän pitkään sopivan vajaa. Esim kovasti ja raskaasti kuntoilevilla voisi olla suhteellisen haitallinen koska sydäntä rasitetaan ja kun sen palautusmekanismit ei toimi on sydän vaarassa laajentua. Mutta taas tässä kohtaa ajatus siitä että pitää taistella ittesä lääkärin vastaanotolle jotenkin pelkkä ajatus jostakin mitä pitäs yrittää selitää jotenkin mikä on itsellekin vaikea ymmärtää ja tietää ylipäätään mikä kaiken aiheuttaa niin jo aiheutti näppyjä....mieti mieti ja aloin tsekkaamaan mistä saa kaliumia luonnollisena ravintoaineena.

      Tumma suklaa 70% ehkä noin 350mg 100 grammassa suklaata jos vähemmän niin leivontasuklaa telkkua katsellessa menis helposti kaksi levyä yhteensä 700mg

      Smurffi limpparissa on jotain kaliumia en itedä onko se oikeata muodoltaan mutta ajattelin että koska se on ainut lisäaine miltei ilman muita elektrolyyttejä niin se sopisi pohjaksi smoothielle.

      Smurffilimppariin karpalojauhetta jossa on ilmeisesti jotain 2500 mg kaliumia niin sinne vaan ja sekoitetaan ja vedetään naamaan. Tosiasiassa tuota jauhetta ehkä korkeintaan 20g yhteen huomaan. onko se 620mg, päivässä menis kaksi helposti eli 1200mg.

      yhteensä 1900 mg ja loput tulisi musita ruista. mutta toki karpalojauhetta voisi nakata aamupuuroon vielö tuon 600mg jolloin yhteissumma olisi 1800mg.

      Kun vedin erka pullon tuota karpalomössöö naamaan niin seuraavana aamuna oli kusi kauniin keltaista, en muista milloin aamukusi ei olisi ollut ruskeaa.

      Kun alkaa laskemaan kohtuulliselle ruokamäärälle nuita kalium arvoja niin todella vaikea päästä lähellekään tuota 3,2mg. Vaikka itsestä tuntuukin välillä että syö kuin hevonen. Vielä kun tuon ruoan pitää olla superlaadukasta niin shoppailuun uppoaa pian tolkuttomasti rahaa. Kuka jaksaa oikeasti syödä salaattia niin paljon että etes 1000mg kaliumia tulisi täyteen. Loppujen lopuksi jos verrataan niin karpalojauheen kaliummäärä on tosiaan eri stratorfäärissä kuin mitä monessa muussa jossa mg liikkuu tyyliin 50-150mg 100g....jokainen voi päätellä. Pitäs olla koko ajana kaapilla, kokeiltu on.

      • Anonyymi

        nyt kirjotin puppua. KArpalojauheesa ei oo ku 450mg kaliumia. Eli alkaa toisesta päästä unohtumaan kun lukee uutta. Kyllä leseessä murojen seassa on paljon kaliumia. Joten sillä pitää aloittaa ja nuilla pikkuteoilla jatkaa. Noh tämä vain kertoo miten hankalaa tämä lopulta on. SoriMutta huomasin just että toi natriumin määrä voi olla yllättävän korkea monessa ruoka-aineessa mikä taas alkaa laskemaan kaliumarvoja joten vaikka saa jostain paljon kaliumia mutta natrium määrä on hulvaton ei onnistu korjaamaan kaliumtasapainoa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2531
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1980
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe