Vast´ikään julkaistussa Niilo Keräsen kirjoittamassa "Elävän veden virta" kirjassa on kiinnostavia juttuja lestadiolaisen kristiliisyyden vaiheista taivalkoskelta.
Kirjassa kerrotaan paljon lestadiolaisuuden hajaannuksista ja melskeistä pitäjän sivukylien rauhanyhdistyksissä.
Seuraavassa ote kirjan Jokijärven rauhanyhdistyksestä, joka lienee ainutlaatuisen poikkeuksellinen koko
suomen siioneista sillä, että koko yhdistys erotettiin SRK.n toimesta.
Jokijärvi tunnetaan kirjailija Kalle Päätalosta. Koko jokijärven uskovaisten kerrotaan menneen eriseuraan ja vain aniharva palasi takaisin "Jumalan valtakunnan" yhteyteen. Tuon erotetun rauhanyhdistyksen porukka ei kuitenkaan liittynyt mihinkään eriseuraan, vaan he alkoivat kulkea tavallisen kirkon uskonnollisissa menoissa.
Katkeruus SRK.ta ja vanhoillislestadiolaisuutta vastaan on pysynyt näihin päiviin asti ja kun Taivalkosken kirkonkylän rauhanyhdistys keräsi 80-vuotis historiikkikirjaansa varten aineistoa, ei kyseisen kylän entinen lestadiolaisuskovainen luovuttanut silloisen rauhanyhdistyksen pöytäkirjoja aineiston kerääjälle tutkimuksia varten.
Syitä siihen, mikä oli koko kylän uskovaisten erottaminen pohjimmiltaan, ei tiedetä.
Sanotaan vain, että eriseura oli syy. Myöskään entiset erotetut eivät halua muistella sanallakaan kokemiaan järkytyksiä, vaikka puhumalla nyt olisi tilaisuus korjata entiset vääryydet puolin ja toisin.
- Taivalkosken lestadiolaisen kristillisyyden alkuvaiheissa Jokijärven alue on ollut keskeinen. Jokijärvellä oli seurakunnan kirkko ja yksi ensimmäisiä Taivalkosken alueen saarnaajia oli Antti Päätalo, joka oli oikeutettu pitämään jumalanpalveluksia Jokijärven kirkossa papittomana aikana 1870-luvulta alkaen.
Muita alkuaikojen saarnaajia olivat isä ja poika Juuso ja Jaakko Soronen (Mikkola), joiden kotitalo luetaan toisinaan Jokijärveen, toisinaan Metsäkylään, joskus Tyräjärvenkin alueelle. Alkuaikoja on tarkasteltu tämän historiikin alkuosassa.
Myöhemmin 1940-50-luvulla Jokijärvellä toimivat omina puhujina koulun opettaja Lauri Vesterinen, sekä veljekset Antti ja Heikki Lohilahti, viimeksi mainittu aina 70-luvulle saakka myöhemmin Tyräjärven Rauhanyhdistyksen puhujana.
Yhdistystoiminta:
Jokijärven Rauhanyhdistyksen toiminnasta on käytettävissä ollut varsin niukasti tietoja. Taivalkosken Jokijärvfen Rauhanyhdistys ry perustettiin 20.2.1949. ja hyväksyttiin SRK:n jäsenyhdistykseksi seuraavana vuonna.
Ensimmäiseksi johtokunnan puheenjohtajaksi valittiin Eemeli Lohilahti, varapuheenjohtajaksi Aukusti Karjalainen, sihteeriksi Martta Karjalainen ja taloudenhoitajaksi Alma Seppänen. Muut johtokunnan jäsenet olivat: Otto Keski-Simonen, Heikki Lohilahti, Aili Mikkola, Armas Manninen ja Eljas Väisänen. Yhdistyksen pitkäaikainen puheenjohtaja ilmeisesti vuodesta 1953 alkaen oli Viljo Lohilahti.
Jokijärven Rauhanyhdistys oli alusta lähtien suurimpia sivukylien yhdistyksiä: jäseniä vuonna 1950 oli jo 60 ja vv.1953-57 jäsenmäärä oli lähes 70.
Yhdistyksen alueella kävi ensimmäisenä toimintavuonna 16 seurapuhujaa, mutta vuoden 1857 vuosikertomuslomakkeessa on merkintä "ei seurapuhujia".
Jokijärven Rauhanyhdistyksen alueella aloitettiin pyhäkoulutoiminta heti vuonna 1950, jolloin valittiin ensimmäisiksi pyhäkoulunopettajiksi Alma Seppänen, Lauri Vesterinen, Katri Manninen, ja Lempi Räisänen. Myöhempinä vuosina pyhäkoulunopettajina toimivat myös ainakin Heikki Lohilahti ja Aaro Simonen.
1950-luvun hajaannus Taivalkosken lestadiolaisessa kristillisyydessä johti lopulta siihen onnettomaan lopputulokseen, että Jokijärven Rauhanyhdistys erotettiin Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistysten jäsenyydestä Kemin vuosikokouksessa vuonna 1959. Yhdistyksen myöhemmästä toiminnasta ei ole käytettävissä tietoja.
Seuratoimintaa Jokijärvellä
Kuten muuallakin sivukylillä seuratoiminta myös Jokijärvellä oli vilkasta aina 50-luvulle saakka. Varhaisempina aikoina Jokijärvellä tiedetään seuroja pidetyn ainakin Romppasessa ja Yli-Simosessa. Jokijärven kylä sijaitsee monilahtisen järven rannoilla ja niemillä ja seurataloja oli joka puolella. Myöhempinä aikoina 1930-40-luvulla seuroja pidettiin ainakin Mäkelässä (Antti Lohilahden kotona), Vitikossa, Myllylässä, Hilturannan taloissa ja Hoikkalan talossa Mannisenniemellä. Kylän nuoriso kulki seuroihin talvisin hiihtämällä, vanhempi väki hevosilla. Kesäisin luonnollisin kulkuneuvona olivat veneet.
Kokonainen rauhanyhdistys
16
3211
Vastaukset
- mielenkiintoinen
avaus, jota en nyt tällä kertaa ehdi enenpää kommentoimaan. Tietän kuitenkin tuon asian entisenä taivalkoskelaisena. Eikös se Kuusamossakin joku sivukylän ry saanut lähtöpassit viimeisten hoitokokousten melskeissä? SRK:n oikea usko perustuu valtaan ja mahtiin, pitää aina välillä laittaa porukkaa ruotuun, että säilyy tämän ainoan oikean imago!
- Tiedosta kiitollinen Hämeestä
Mielenkiintoista. Mistä tuon kirjan voisi ostaa? Mikä on kustantaja?
- näyttänyt olevan
myynnissä SRK:n kirjamyymälässä. Olisiko jokin muu kustantaja kuin SRK julkaissut.
SRK:lla on kyllä paljon kirjoja. Jos palstalaiset lukisivat niitä, luulisivat vähemmän.
http://www.srk.fi/index.php?p=kirjat - tiedonantaja.
Kustantaja on Pohjolan Painotuote Rovaniemeltä. Sitä on ollut myynnissä vain Taivalkosken rauhanyhdistyksellä, mutta painos lienee loppunut.
Varmasti ensi kesän suviseuroissa Oripäässä tuota kirjaa on runsaasti tarjolla niinkuin kaikkia muitakin kirjoja ja äänitteitä - varmasti
Käy osta taivalkosken rauhanyhdistykseltä 35e
- Hulluinhuonelainen
Kokonaisen rauhanyhdistyksen erottaminen ei ymmärtääkseni ole kuitenkaan aivan ennenkuulumatonta.
Ellen väärin muista, Karpon dokumentissa Syntisin silmin kerrotaan Kiimingin siionin erottamisesta.
Nuo koko siionin erottamiset ovat sikäli mielenkiintoisia, että niitä ei voi Raamatulla perustella. Maallisella lailla ehkä, mutta SRK-teologian mukaanhan nuo siionit on myös kerralla sidottu eriseuran syntiin ja erotettu Jumalan valtakunnasta, mille ei ainakaan Kristuksen kirkkolaista löydy oikeutusta.- että tuo
Kiimingin ry:n erottaminen jäi uhkauksen asteelle. Ja taisi olla niinkin, että riitti SRK:lle, kun saivat erotettua Esko Takkulan.
Saattaahan siellä monelle tulla yllärikin näillä touhuilla sitten siellä viimeisellä portilla.
Tuohan osoittaa sen, että SRK:n vaikutus ja mahti olivat jo 50-60-luvun vaihteessa voimissaan.
Pappislinjan erottelun yhteydessä se vahvistui entisestään ja 70-luvun lopulla oli huipussaan. Sen olen itse kokenut.
Eli SRK teki silloin meikäläisen oman johtopäätöksen mukaan melkoisen 'pohjakosketuksen' siinä, miten julmasti sen toimesta kohdeltiin uskovaisia. Erityisesti niitä, jotka eivät olleet heti sanomassa aamenta ja ylistämässä SRK:n viisautta ja valkeutta. Tai vaikka ymmärtämättömänä uskomaan ns. SRK-rakkaudenneuvot!- Efficiency
aikana on edullisempaa lempata kerralla koko ry ulos kuin kaikki uskovaiset yksitellen.
Kyllä konttuurin poijat osaa kalkuleerata. - Aikaa
Se 70-luku oli hurjaa aikaa,kun koulun käymättömät maallikkosaarnaajat olivat SRK:n johdossa ja vallassa.Kiimingissäkin kävi silloin eräs maallikkosaarnaaja huutamassa ja meinasi erottaa koko rauhanyhdistyksen.Onneksi nykyisin johdossa on sivistyneitä ja kouluja käyneitä päättäjiä.
- Kaihomielinen
>Se 70-luku oli hurjaa aikaa,kun koulun käymättömät maallikkosaarnaajat olivat SRK:n johdossa ja vallassa.Kiimingissäkin kävi silloin eräs maallikkosaarnaaja huutamassa ja meinasi erottaa koko rauhanyhdistyksen<
Sankareita suomalaiset kaipaa - vl-liikkeessä HS oli yksi sellainen. - kiimingin rau-
Kaihomielinen kirjoitti:
>Se 70-luku oli hurjaa aikaa,kun koulun käymättömät maallikkosaarnaajat olivat SRK:n johdossa ja vallassa.Kiimingissäkin kävi silloin eräs maallikkosaarnaaja huutamassa ja meinasi erottaa koko rauhanyhdistyksen<
Sankareita suomalaiset kaipaa - vl-liikkeessä HS oli yksi sellainen.hanyhdistys, joka erotettiin 1970-luvulla.
- totta;
kiimingin rau- kirjoitti:
hanyhdistys, joka erotettiin 1970-luvulla.
niin kyllä hänen äitinsä käytti niin ronskia kieltä, että ei se aina kuullostanut uskovaisen puheelta. Näin ollen tarvetta hoitamiseen on voinut ollakin ja jopa paljolti.
Tuollainen väärä puhekieli jos leviää uskovaisiin, silloin ei ole asiat kohdallaan, ja siihe on aihettakin puuttua.
Otan tämän asian kuitenkin sillä varauksella että Kalle ei ollut uskovainen, sekä että kirjailija voi panna vähän lapin lisää asioihin kaupallisuuden vuoksi. - lyyleri
totta; kirjoitti:
niin kyllä hänen äitinsä käytti niin ronskia kieltä, että ei se aina kuullostanut uskovaisen puheelta. Näin ollen tarvetta hoitamiseen on voinut ollakin ja jopa paljolti.
Tuollainen väärä puhekieli jos leviää uskovaisiin, silloin ei ole asiat kohdallaan, ja siihe on aihettakin puuttua.
Otan tämän asian kuitenkin sillä varauksella että Kalle ei ollut uskovainen, sekä että kirjailija voi panna vähän lapin lisää asioihin kaupallisuuden vuoksi.jossakin Iijokisarjan alkupään kirjassaan ja kuvaa tarkasti, miten hänellekin tarjottiin evankeliumia uskottavaksi, mutta hän empi, eikä ottanut vastaan ja tunsi vähitellen, että etsikkoaika kulki hänen ohitseen. Kuitenkin hän kuvaa, miten silloin "tarjoushetkellä" hänellä oi kuin "jumalainen , autuaallinen olotila", ihan kuin armon henki olisi hipaisten kulkenut ohi.
totta; kirjoitti:
niin kyllä hänen äitinsä käytti niin ronskia kieltä, että ei se aina kuullostanut uskovaisen puheelta. Näin ollen tarvetta hoitamiseen on voinut ollakin ja jopa paljolti.
Tuollainen väärä puhekieli jos leviää uskovaisiin, silloin ei ole asiat kohdallaan, ja siihe on aihettakin puuttua.
Otan tämän asian kuitenkin sillä varauksella että Kalle ei ollut uskovainen, sekä että kirjailija voi panna vähän lapin lisää asioihin kaupallisuuden vuoksi.Kovin köykäsin perustein maalailet eriseuralaisia? Puheen perusteella!
Silloin aika monet vl-uskovaiset joutuvat puheensa vuoksi ei-uskovaisten joukkoon.
Mutta itsepä luokittelusi rakennat ja samaa 'tuomiota' vedät itsesi päälle!- ent.jokijärveläinen
totta; kirjoitti:
niin kyllä hänen äitinsä käytti niin ronskia kieltä, että ei se aina kuullostanut uskovaisen puheelta. Näin ollen tarvetta hoitamiseen on voinut ollakin ja jopa paljolti.
Tuollainen väärä puhekieli jos leviää uskovaisiin, silloin ei ole asiat kohdallaan, ja siihe on aihettakin puuttua.
Otan tämän asian kuitenkin sillä varauksella että Kalle ei ollut uskovainen, sekä että kirjailija voi panna vähän lapin lisää asioihin kaupallisuuden vuoksi.Totta Kalle kirjoittaa ainakin jokijärven tapahtumien osalta ja etenkin nämä seurakuvaukset ovat prikulleen menneet niin kuin hän kuvaa.
Kallen äiti käytti ronskia kieltä,sitä ei käy kieltäminen. Mikään tosikkomainen uskovainen hän ei ollut, vaan paremminkin ekumeeninen, kaikki hyväksyvä. Siihen aikaan ei oltu niin tarkkoja uskovaisen käytökseen, eikä puhekieleen johtuen siitä, kun seuroissa kävi ei-uskovaisetkin tavan vuoksi. Oltiin siis tavan mukaan uskovaisia, miten sen nyt osuvammin sanoisi.
Mutta kun itse olen tuosta kylästä lähtenyt ja kävin nuorena tavan mukaan seuroissa, niin käsittäisin uskomisen vain aikaan kuuluvana elämäntapana.
Ei Kalle uskovainen ollut, pitäisi käydä oikein hyvin ilmi hänen kirjoistaankin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1908627
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264788- 504248
- 623817
- 513226
- 503000
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262686- 432491
Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.452359Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382223