Sukulaisella on 130tkm ajettu vuosimallin -90 Saab 9000i. Nämä vähäiset ajot on ajettu pääasiassa Ylä-Kainuun suolattomilla teillä ja vieläpä kesäaikaan. Talvet auto seisoo lämpimässä tallissa ja sillä ajetaan lähinnä kauppaan pari kertaa viikossa. Autoon on tehty täydellinen ruostesuojaus v. 1995 Rovaniemellä. Auto on pesty ja vahattu säännöllisesti.
Viime kesänä huomasin, että kuljettajan puolella takasivuovessa on koristelistan yläpuolella maalin alla "röpöä". Näyttäisi siltä että sieltä alkaa tulla ruoste läpi. Saman havainnon tein matkustajan puolen takaoven etuala-nurkasta.
Ovatko nämä tyypillisiä Saabin ruostumiskohtia vai onkohan jokin mennyt v. -95 tehdyssä ruostesuojauksessa pieleen? Tällä käytöllä ja kilometrimäärällä olisin odottanut auton peltien kestävän ilman ruostumista väh. 20 vuotta/200tkm.
Vertailun vuoksi mainitsen, että kaverillani on vm -84 Saab 900i, jolla on ajettu 240tkm osoittain eteläsuomeesa, ja pellit ovat ehjät ja ruosteettomat. Mitään jälikäteistä ruostesuojausta ei ole tehty.
Kaipaisin tähän ongelmaan asiantuntevia kommenttejä ja näkemyksiä, onko tilanne normaali ja mitä tulisi tehdä seuraavaksi. Ysitonninen on muuten erinomaisessa kunnossa ja sillä on hyvä ajaa.
Saab 9000 ruoste-ongelma
11
2233
Vastaukset
- ruoste
90 tonnarissa on vielä ovet mallia ruostuva. Kaikki listat ja irtoavat osat pitäisi ottaa irti vuosittain ja puhdistaa kiinnityskohdat. Sekään ei vielä takaa ruostumattomuutta. Lämmin talli nopeuttaa hapettumisreaktiota entisestään. Noihin alkaviin ruosteisiin pitää puuttua nyt heti niin ei mene pilalle koko ovet, se nimittäin käy hätään kun on alkuun päässyt.
- 9000T15DI89
Kuulostaa siltä tuo listan yläpuolella oleva röpö, että oven pystytaite on jo sisältä ruostunut. Sen kyllä näkee päältäpäin, kun taite on turvonnut tiivistekitti revennyt. Kun tämä alkaa näkyä päälle, ei enää paljoa ole "alla":(
Takaoven taitteen ruoste kiipeää helposti ikkunapinnan korkeudelle asti, samoin etuoven etureuna aina sivupeiliin saakka (tämän ikäisessä).
En halua maalailla piruja, mutta jos kyse on tästä, on oven hyväksi enää melko vähän tehtävissä. Vika on juuri tämän ikäisessä autossa, eivätkä kilometrit juuri vaikuta asiaan. Joskus olen avannut ko. taitteet, puhdistanut, ja vaihtanut pohjapellin (siis sen, joka jää ulkopellin taitteen sisään) reunan ruosteiselta osalta. Työ kuitenkin suuri, ja helposti jää reunaan ronkkimisen jälkiä ulkopuolellekin.- PAte
Satutko sinä tai joku muu tietämään että voiko/kannattaako samasta ongelmasta kärsivän saapistin ostaa ruttutukusta uudemman tonnarin ovet? Mistä vuosimallista lähtien ovet kestävät paremmin? Käypikö esim 1995 CS tonnarin ovet 1990 CD malliin?
- ruoste
PAte kirjoitti:
Satutko sinä tai joku muu tietämään että voiko/kannattaako samasta ongelmasta kärsivän saapistin ostaa ruttutukusta uudemman tonnarin ovet? Mistä vuosimallista lähtien ovet kestävät paremmin? Käypikö esim 1995 CS tonnarin ovet 1990 CD malliin?
Asiasta on keskusteltu ja todettu, että ainakin mekaanisesti ovet sopii vuosomallista riippumatta. Ovet on olleet parempia jo vm. -91 lähtien, mutta kannattaa tietysti hankkia niin uudet kuin mahdollista.
Ovien löytyminen on öpaut lottovoittoon (6 1) verrattava tapahtuma... ainakin Suomesta. Ja hyvästä ovesta joutuu maksamaan mallasohria. Ruotsista löytyy ihan toiseen malliin...
Olen harkinnut ruosteettoman varaosauton hakemista esim. saksasta, mutta toistaiseksi ei ole inspiraatio riittänyt.
- juu
Mulla ainakin on takalokasuojan yläosat ruostuneet.. kannattaa tarkistaa lokasuojan sisäpuoli!
- Jussi
Mulla oli aiemmin -87 9Ki ja siinä oli vastaavia ruostumisongelmia jo 5v iässä; nykyisessä -94 2,3T:ssä ei pilkkuakaan missään. Jotain ratkaisevaa on tuossa 90-luvun alussa rakenteisiin tai käsittelyyn tehty?
- ruoste
Eiköhän se ollut niin, että tuossa vaiheessa italialaiset sai kenkää perseelleen yhteisprojektista, jossa niiden hommana oli ainakin ovet. Nuo samat ovethan sopii hiivatin cromaan, lancian themaan ja alfan 154:een (?)...
- Haza
ruoste kirjoitti:
Eiköhän se ollut niin, että tuossa vaiheessa italialaiset sai kenkää perseelleen yhteisprojektista, jossa niiden hommana oli ainakin ovet. Nuo samat ovethan sopii hiivatin cromaan, lancian themaan ja alfan 154:een (?)...
1. se on alfa 164
2. 164:n ovet ei ole samanlaiset kuin muiden neljän, joiden erot taitaa olla lähinnä listoissa, peileissä ja ovenkahvoissa jne.
- 9000 CDEA
Itselläni oli aiemmin -89-mallin turbotonnari,
ja sama ongelma tuntui vaivaavan sitäkin.
Tai ovia oli jo kertaalleen fiksattukin.
Ruosteenestosta oli siinäkin yksilössa huolehdittu,mutta silti...
Kysäisin asiasta Saabin teknisestä neuvonnasta.
Alla vastaus:
”Tässä lyhyt vastaus kysymykseen;
9000 - mallin ovien rakenne muuttui 90 luvun alussa, jolloin oven tuuletus ja vedenpoisto parantui.
Ihan kuten toteatte ruostumisongelmaa ei näissä autoissa ole, kun taas 85-89 malleissa tämä taas on melko yleistä.
Pintakäsittelyä on myös jatkuvasti parannettu, mikä myöskin vaikuttaa ratkaisevasti ruosteenestoon.
Saab nykymalleissa kaikki ovet ovat sinkittyjä, mutta ei kuitenkaan vielä 9000 malleissa.
OY SAAB AUTO AB
MATS WAGNER”
Sinkityksestä kyllä löytyi toisenlaista tietoa.
Osoitteessa:
http://www.autoliitto.fi/content_images/Ki_Raportti_2001_8.pdf
Nykyinen -95-mallinen tonnarini (iästään huolimatta) näyttää olevan selvästi parempi taistelussa ruostetta vastaan. Esimerkiksi ovissa ei vielä mitään.- Moti
Kiitos kaikille vastauksista.
Muistan kun tätä kyseistä autoa oltiin ostamassa, niin TM teki joskus 80-luvun lopulla vertailun jossa se tutki miten uudet autot on ruostesuojattu. Saab 9000 oli koko vertailun parhaiten suojattu auto.
On mielestäni erikoista että kun viisi vuotta vanhaan n. 50000km ajettuun autoon tehdään kallis ruostesuojaus ja autoossa pitäisi olla hyvä suojaus jo alunperinkin, niin siitä huolimatta se alkaa ruostua ja vieläpä ovien sisältä. Rinnastus italialaiseen korroosionestoon ei ehkä olekaan ihan perusteeton.
Onko tonnarissa muita yhtä herkästi ruostuvia paikkoja kuin ovet ja onko etu- ja takaovien ruostuvuudessa eroja? - ruoste
Moti kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista.
Muistan kun tätä kyseistä autoa oltiin ostamassa, niin TM teki joskus 80-luvun lopulla vertailun jossa se tutki miten uudet autot on ruostesuojattu. Saab 9000 oli koko vertailun parhaiten suojattu auto.
On mielestäni erikoista että kun viisi vuotta vanhaan n. 50000km ajettuun autoon tehdään kallis ruostesuojaus ja autoossa pitäisi olla hyvä suojaus jo alunperinkin, niin siitä huolimatta se alkaa ruostua ja vieläpä ovien sisältä. Rinnastus italialaiseen korroosionestoon ei ehkä olekaan ihan perusteeton.
Onko tonnarissa muita yhtä herkästi ruostuvia paikkoja kuin ovet ja onko etu- ja takaovien ruostuvuudessa eroja?Muita ruosteelle arkoja paikkoja ovat takalokarien reunat sekä sisäosa, erityisesti oikealla polttoaineen täyttöputken ympäristö. Myös etulokarien reunat mikäli listojen alusia ei puhdisteta 1/vuosi. Vararenkaan syvennys, mikäli autossa on vetokoukku, alkaa myös ruostua.
Etuovet ruostuu yleensä paremmin, sitä voi estää kunnollisilla roiskeläpillä.
Ruosteenesto TM:n tutkimuksen aikaan on ollut sitä, että massataan ja ruiskutetaan kotelonsuojaa. Sinkitys on ollut jotain uutta ja hienoa vielä silloin. Ovissahan on ihan selvä suunnitteluvirhe, koska uudempien mallien ovet ovat vain hyvin vähän erilaiset, mutta ne eivät ruostu oikeastaan ollenkaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941739
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2401533- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9884- 46852
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35829