Laskut hallinnassa

The_Mika

Terve Bill,

Kuluttajien verkkolaskutuksesta on tehty useitakin suhteellisen perinpohjaisia tutkimuksia, joidenka tavoitteena on ollut selvittää mitä kuluttajat verkkolaskuiltaan haluavat. Näiden tutkimusten kiteytetty tulos on näin suurinpiirtein ollut, että laskuja vastaanottavat kuluttaja-asiakkaat haluvat:

A) että laskujen maksaminen on hallinnassa
- käyttäjä pystyy helposti hallitsemaan mikä lasku on maksettu ja mikä ei

ja

B) että vastaanotetut laskut säilyvät hallinnassa
- käyttäjät haluavat kätevää sähköistä arkistointia

Kohta A) on e-lasku systeemeissä aika hyvin huomioitu kun taas käyttäjien mielipidettä kohdan B) suhteen ei jostain syystä haluta kuunnella.


Kysymys:

Kun paperiarkisto säilyy mapissa noin 100 vuotta niin minkä takia e-laskut häviävät sähköisestä arkistostanne pahimmillaan vuodessa parissa?

- Minkä takia käyttäjät haluaisivat vaihtaa tässä suhteessa oleellisesti huonompaan tuotteeseen varsinkin kun tiedetään, että noiden laskujen tuhoaminen nykymaailmassa (tallennuskapasiteetti on tera-kaupalla hankittuna oleellisesti ilmaista) on todennäköisesti paljon kalliimpi prosessi kuin että niiden annettaisiin olla siellä sähköisessä arkistomapissa omalla paikallaan?

- Vastaukseksi ei kelpaa että "mapita itse" eli imuroi laskut omalle tietokoneelle odottamaan sen kovalevyn hajoamista siitäkään syystä, että kätevä sähköinen arkistohan on juurikin keskeisimpiä motivaattoreita sähköiseen laskutukseen siirtymiselle

4

1316

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juuri arkistointiongelman takia en ole uskaltanut vielä ottaa e-laskutusta itse käytöön. Yrittäjänä tarvitsen kirjanpitolain mukaan säilyttää laskuja 6 vuotta ja nettipankit tarjoavat vain 2 vuoden säilytystä. Minun siis pitäisi tulostaa laskut paperille. Cd-rompuille ja muistitikuille varmistaminen on huomattavasti riskialttiimpaa kuin vanhan hyvän ajan paperimappi. Tiukassa nipussahan paperit eivät edes pala, koska eivät saa ilamaa. Sen sijaan pieni cd sulaa kun lämpöä on pari sataa astetta. Suosittelen siis sähköistä laskutusta toistaiseksi vain kuluttaja-asiakkaille, kulutuslaskuihin, joita ei tarvitse niin pitkään arkistoida. Kai Tim...

    • e-laskuasiantuntija

      hyvä että A kohta on jo hoidossa. Arkistosta mietin, mitä laskuja minun tavallisen Virtasen pitää säilyttää pitkiä aikoja. Ymmärrän, että esim. kotitalousvähennykseen tarvittavat laskut on säilytettävä pitempään.
      Mielestäni parin vuoden säilytys on varsin hyvä.

      • The_Mika

        >Arkistosta mietin, mitä laskuja minun tavallisen Virtasen pitää säilyttää pitkiä aikoja. Ymmärrän, että esim.
        >kotitalousvähennykseen tarvittavat laskut on säilytettävä pitempään.
        >Mielestäni parin vuoden säilytys on varsin hyvä.

        Jostain syystä suurin osa kuluttajista laittaa maksetut paperilaskut ns. kenkälaatikkoon tai johonkin lasku-mappiin. Kun näin keraan tutkimusten mukaan faktisesti on, niin eikö sen jo sinänsä pitäisi riittää verkkolaskupalvelujen toimittajille ohjenuoraksi?

        Kun sähköinen säilyttäminen on:

        a) erittäin halpaa verrattuna vaikkapa postimerkin hintaan verrattuna

        ja se

        b) lisää sähköisen laskutuksen houkuttelevuutta

        niin mielestäni olisi enemminkin syytä pohtia tätä asiaa lähtökohdasta "Mitä erityistä haittaa pidemmästä säilytysajasta olisi?".

        Yhden syyn arkistointiin mainitsit jo itsekkin, tässä muutama lisää:

        * Tuotetakuut

        Millä hyvänsä tuotteilla nykyään 2-5 vuoden takuu. Jotta rikkoutuneen tilalle saa uuden pitää näyttää ostokuitti. Luottokorttilaskut tuntuvat toimivan tässä tarkoituksessa myöskin aika hyvin, siksi ainakin niitä tulee säilytettyä pitkään.

        * Vakuutukset

        Jos käy vaikka niin että palaa koko kämppä niin vakuutushakemusta varten pitää listata mitä meni, tämä tieto löytyy ostolaskuilta.

        * Laskuilla olevat (historia)tiedot

        Monesti jos tekee vaikka jotain remppaa tai tilaa jotain palvelua suhteellisen harvoin niin tulee kaivettua hyvinkin vanhoja laskuja esiin muistaaksensa vaikkapa toimittajan nimen tai jonkun tuotteen tai palvelun hinnan jne.

        * For fun

        Parinkymmenen vuoden takaisia laskuja on ihan hauska joskus vilkuilla


      • e-laskuasiantuntija
        The_Mika kirjoitti:

        >Arkistosta mietin, mitä laskuja minun tavallisen Virtasen pitää säilyttää pitkiä aikoja. Ymmärrän, että esim.
        >kotitalousvähennykseen tarvittavat laskut on säilytettävä pitempään.
        >Mielestäni parin vuoden säilytys on varsin hyvä.

        Jostain syystä suurin osa kuluttajista laittaa maksetut paperilaskut ns. kenkälaatikkoon tai johonkin lasku-mappiin. Kun näin keraan tutkimusten mukaan faktisesti on, niin eikö sen jo sinänsä pitäisi riittää verkkolaskupalvelujen toimittajille ohjenuoraksi?

        Kun sähköinen säilyttäminen on:

        a) erittäin halpaa verrattuna vaikkapa postimerkin hintaan verrattuna

        ja se

        b) lisää sähköisen laskutuksen houkuttelevuutta

        niin mielestäni olisi enemminkin syytä pohtia tätä asiaa lähtökohdasta "Mitä erityistä haittaa pidemmästä säilytysajasta olisi?".

        Yhden syyn arkistointiin mainitsit jo itsekkin, tässä muutama lisää:

        * Tuotetakuut

        Millä hyvänsä tuotteilla nykyään 2-5 vuoden takuu. Jotta rikkoutuneen tilalle saa uuden pitää näyttää ostokuitti. Luottokorttilaskut tuntuvat toimivan tässä tarkoituksessa myöskin aika hyvin, siksi ainakin niitä tulee säilytettyä pitkään.

        * Vakuutukset

        Jos käy vaikka niin että palaa koko kämppä niin vakuutushakemusta varten pitää listata mitä meni, tämä tieto löytyy ostolaskuilta.

        * Laskuilla olevat (historia)tiedot

        Monesti jos tekee vaikka jotain remppaa tai tilaa jotain palvelua suhteellisen harvoin niin tulee kaivettua hyvinkin vanhoja laskuja esiin muistaaksensa vaikkapa toimittajan nimen tai jonkun tuotteen tai palvelun hinnan jne.

        * For fun

        Parinkymmenen vuoden takaisia laskuja on ihan hauska joskus vilkuilla

        itse en vanhoja laskuja selaile, mutta ehdotustasi tulee viedä eteenpäin. Voisikin olla hyvä, jos laskussa tulisi takuutiedot, nyt kun kassakuitit tulostuvat sellaiselle paperille, että ei tiedot säily puolta vuotta kauempaa.

        Hyvä idea: taas saataisiin yksi syy käyttääe-laskua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1723
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1210
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      957
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      72
      854
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      135
      829
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      41
      796
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      778
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      700
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      309
      649
    Aihe