Mitä ihmettä!? Katsoin palkkalaskuria ja vuonna 2008 astunut palkkalaskuri laskeekin enää 5-vuotis palveluslisän.
MINNE ON KADONNUT 2-VUOTISPALVELULISÄ!?
Onko opettajilta viety vuosilisä pois ???
20
2644
Vastaukset
- YxOpe
Kyllä - 2-vuotiskorotus siirrettiin kaikille peruspalkkaan tuossa pari vuotta sitten.
- ei sitten ole tullut
vaan palkankorotus otettiin vuosilisästä ja vuosilisä siis katosi?
- mihinkään
ei sitten ole tullut kirjoitti:
vaan palkankorotus otettiin vuosilisästä ja vuosilisä siis katosi?
Sait 2 vuoden korotuksen euromäärän jo aloittaessasi eli sen verran suuremman alkupalkan. Ennen olisit joutunut odottamaan 2 vuotta samaa euromäärää.
- mutta palkankorotusta ei tu...
mihinkään kirjoitti:
Sait 2 vuoden korotuksen euromäärän jo aloittaessasi eli sen verran suuremman alkupalkan. Ennen olisit joutunut odottamaan 2 vuotta samaa euromäärää.
Palkankorotus annettiin siirtämällä vuosilisä peruspalkkaan eli
a) joko vuosilisä "menetettiin" tai
b) palkankorotus menetettiin - paikallinen järjestelyerä
mutta palkankorotusta ei tu... kirjoitti:
Palkankorotus annettiin siirtämällä vuosilisä peruspalkkaan eli
a) joko vuosilisä "menetettiin" tai
b) palkankorotus menetettiinOsa opettajista sai silloin tasokorotuksen, kaikkein vuosisidonnaisen osan 2 v-osuus nosti peruspalkkaa. Kenenkään palkka ei alentunut. Ylituntipalkkiot nousivat hiukan.
- siirrettiin
tehtäväkohtaiseen palkkaan 1.3.2008 ei siis pari vuotta sitten!
- muuttui 1.3.2008
Lue lisää http://www.opettaja.fi/pls/portal/docs/PAGE/OPETTAJALEHTI_EPAPER_PG/2008_12/page30.htm
- osia
tulee 5, 8, 10, 15 ja 20 vuoden palvelusta. Opiskeluaika ilmeisesti liitetään jossakin määrin työkokemukseen. Henkilökohtaisesti minulla on kaikki viisi vuosisidonnaista osaa, mutta opettajakokemusta ei ole vielä kahtakymmentä vuotta.
- siis puhui
palkankorotuksen sijaan vuosilisän siirtämisestä suoraan aloituspalkkaan. Hienosti OAJ taas pienensi opettajien tulotasoa.
- toiset ei
1.3.2008 ei ollut mikään yleiskorotusajankohta.
”Maaliskuun 2008 alusta toteutetaan keskitetysti sovitut palkantarkistukset ja paikallinen järjestelyerä. Maaliskuun alusta 2008 keskitetysti sovittuihin palkantarkistuksiin (yhteensä keskimäärin 1,7 %) on käytetty samapalkkaisuuden edistämisestä tehdyn pöytäkirjan mukainen järjestelyerä (1,5 %) ja osa järjestelyerää (0,2 %). Lisäksi paikallisesti käytetään järjestelyerää maaliskuun alusta 0,3 % laskettuna päätoimisen opetushenkilöstön marraskuun 2007 palkkasummasta. –
Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnaisen osan 2 vuoden perusteella maksettu 2 % on poistettu 1.3.2008 lukien. Tämän vuoksi hinnoittelutunnusten peruspalkkoja on tarkistettu samasta ajankohdasta. Opetusvelvollisuustyöaikajärjestelmässä muutos vaikuttaa myös ylituntipalkkioihin, koska ylituntipalkkioperusteena käytettävä tehtäväkohtainen palkka nousee.”
Esim. Peruskoulu
Vuosisidonnaisen osan muutoksen sekä palkkojen tasokorotuksen ja kaksoiskelpoisten luokanopettajien hinnoittelutunnusmuutoksen vuoksi tehtäväkohtaisia palkkoja tarkistetaan 1.3.2008 lukien seuraavasti:
3,01 % kaksoiskelpoinen luokanopettaja 40304028 ja tuntiopettaja 400307054
6,52 % kaksoiskelpoinen luokanopettaja 40304029 ja tuntiopettaja 40307055
3,01 % lehtori 40304005 ja tuntiopettaja 40307038
3,01 % erityisopetuksen opettaja 40304012 ja 40304015 ja tuntiopettaja 40307044 ja 40307047
3,01 % luokanopettaja 40304030 ja tuntiopettaja 40307056
2,01 % muut kuin yllä mainitut lehtorit, erityisopetuksen opettajat, luokanopettajat ja esiluokanopettajat sekä tuntiopettajat
Lähde: Kunnallinen työmarkkinalaitos yleiskirje 23/2007
Seuraavia voi odotella
1.5.2009 Järjestelyerä 0,3 % ja samapalkkaisuuserä 0,5 % (ei siis yleiskorotusta)
1.9.2009 Yleiskorotus 2,4 % - puhuu potaskaa
Älkää uskoko. Seuraavassa puheenvuorossa hän kehuu eronneensa ja olevansa työttömyyskassan jäsen.
- sorrettu joka siassa
Minä joka olin ollut opena 2 vaan en 5 vuotta, menetin korotukseni, putosin samalle asteele juuri aloittavan kanssa. Nyt olen saanut 5-vuotiskorotuksen murra näytän keskisosrnmea oajlle!
- muutama
sorrettu joka siassa kirjoitti:
Minä joka olin ollut opena 2 vaan en 5 vuotta, menetin korotukseni, putosin samalle asteele juuri aloittavan kanssa. Nyt olen saanut 5-vuotiskorotuksen murra näytän keskisosrnmea oajlle!
kirjoitusvirhe. Olin/olen niin vihainen.
- Löytyy
Ilmeisesti tämä kyselijä ei oikein tajua mikä on kannattavaa ja mikä ei.
Opettajat on varmaan ainoa ryhmä, joka saa huonompaa palkkaa ylityöstä kuin perustyöstä. Koulun johtajathan osaa kyllä laskea, että tunteja kannattaa jakaa mieluummin ylitunteina opettajille (halpoja tunteja) kuin palkata enemmän opettajia.
Onneksi OAJ osaa laskea. Tärkeää olisi saada mahdollisimman korkeaksi peruspalkka, jolloin ylituntien hinta olisi edes lähellä perustuntien hintaa. Ainoa oikea tapa vaikuttaa palkkaukseen on opetusvelvollisuuden laskeminen tai peruspalkan nostaminen.
Tietysti jos on samanlainen ajatusmaailma kuin eräillä talomme naisopettajilla, niin sitten voi olla vaikeaa. Olivat ihan hermona kun muuteltiin joku vuosi sitten aiemmaksi niitä vuosisidonnaisia lisiä. Heidän mielestään nuorten pitäis kuulemma kärsiä yhtä pitkään huonosta palkasta kuin hekin on joutuneet kärsimään ja saada vasta sitten lisiä. Itse en ole löytänyt mitään kateutta siitä, että nuorten opettajien palkkausta yritetään saada houkuttelevammaksi kunhan se ei laske kenenkään palkkaa. Ja se voi olla myös työnantajan intresseissä. - Huomenna on joulukuu
Täällä keskustellaan maaliskuussa tapahtuneista asioista. Aika myöhäisherännyttä joukkoa!
Ettekö te ole tätä ennen koko vuonna katsoneet palkkakuittejanne?- ...
Huomasitteko, että 1.9.2008 tuli yleiskorotus 2,4 %.
- pätkäläinen
... kirjoitti:
Huomasitteko, että 1.9.2008 tuli yleiskorotus 2,4 %.
Kyllä huomasin. En voinut uskoa silmiäni, kun näin sen valtavan ylimääräisen rahamäärän palkkakuitissani. Ohhoh!
- ja häviäjiä
Niinpä niin. Voittajia ovat ne, jotka ovat jo lisänsä ansainneet (kenenkään palkkahan ei pienene) ja ne, jotka juuri aloittavat työt (parempi alkupalkka). Häviäjiä ovat ne, jotka olisivat muuten vuoden sisällä ansainneet ensikorotuksen (heidän täytyy odottaa seuraavaa pitkään ja saavat saman peruspalkan kuin vasta-alkajat). Mutta kyse on aika pienestä ryhmästä? Vanhat ei valita? Nuoret ei valita? Täytyy vain tyytyä ajatukseen, että eläkkeitäkin viilattiin hetki sitten. Osa ihmisistä hyötyi ja osa menetti jopa 200 euroa/kk. Ehkä seuraava kierros on meille onnettomille onnekkaampi. Väliäkö sen, jos muuten on asiat kunnossa ja yhteiskunta voi hyvin? Pelkään kuitenkin, että lisää kaunaa on tulossa.
Itseäni harmitti enemmän, ettei eduskunnassa mennyt läpi laki luokkakokojen säätämisestä. - puuttuu myös
Huomasin myös, että aikuiskoulutuskeskuksissa on vain 5- ja 10-vuotislisät, ei muita :( Sain juuri 5-vuotisen, joten seuraavaan on aikaa !
- 8 vuoden lisää
AKK:n määrävuosikorotukset olivat ennen
4 v 4 %
7 v 5 %
10 v 5 %
15 v 5 %
20 v 4 %
Nyt 4 v-korotus on siirretty alkupalkkaan ja 7 v aikaistettu 5 vuoteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232