Kolmen sortin kepulaisuus

Kepun kannattajien odotukset ovat ainakin kolmenlaisia pääjaoltaan. Kaksi vanhinta muotoa ovat maaseudun aitovieriläisyys ja alkiolaisuus. Kolmas on moderni oikeistolaisuus.

Aloitetaan alkiolaisuudesta. Sille on tunnusomaista odotukset köyhien asian hoitamisesta. Tällaisia odotuksia on erityisesti syrjäseutujen huono-osaisilla ihmisillä. Näille puoluejohtaja Vanhanen on ollut erityisen tyly ja kylmäkiskoinen. Se voi johtua siitä, ettei Vanhanen henkilökohtaisesti tunnista tätä kansanryhmää millään lailla omakseen. Nämä ovat niitä, jotka ovat nyt kaikkein eniten pettyneitä Kepuun. He jäävät vaaleissa nukkumaan tai alkavat äänestää Persuja. Ruotsissa he ovat vasemmistopuolueiden kannattajia, mutta Suomessa tämä ei ole historiallisista syistä johtuen ollut mahdollista.

Aitovieriläiset ovat perinteisten maaseutuarvojen puolustajia. Maatalouselinkeinon etujen ajaminen on näille etusijalla. Puoluesihteeri Korhonen edustaa enimmäkseen näitä, joskin haluaa näyttää ulospäin edustvansa myös alkiolaisia perinteitä. Nämä ovat niitä uhoajia, jotka peräänkuuluttavat tahtopolitiikkaa. Isännän äänen pitäisi kuulua yli renkien pulinan. Pettyneitä on tässäkin joukossa, sillä nämä kokevat, ettei Kepu aja riittävästi maatalouden ja maaseudun asiaa.

Kolmas linjaus on uusin ja henkilöityy Matti Vanhaseen. Se liittyy myös siihen, että Kepulla on ollut halua muuttua yleispuolueeksia ja nousta myös suurten kaupunkien suureksi puolueeksi. Väistämättä tällainen linjaus on johtanut eturistiriitoihin puolueen vanhakantaisten ja näiden liberaalien välillä.

Puolueen kansanedustajat koostuvat suurelta osin aitovieriläisistä ja liberaaleista. Alkiolaisia kansanedustajissa tuskin on montakaan. On tapahtumassa selkeä siirtymä kohden oikeaa, parempiosaisten edunvalvontaa. Tämä johtaa siihen, että monet hyppäävät nyt Kepun kyydistä pois. Persuille aika on otollinen. Tässä on ilmassa samanlaisia tekijöitä kuin SMP:n nousussa 70-luvun alussa. Maaseudun uusi tyhjennysprosessi on käynnissä. Kemijärvi on yksi tällaisen muutoksen ilmentymä.

32

864

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • palstallesi..

      selvittämään, minkälainen puolue on SDP ja minkälaisia ovat sen johtajat ja kannattajat.

      Kyllä me keskustalaiset tiedämme mitä me olemme, ei sitä jonkun sosialistin tarvitse kymmeniä kertoja täällä selittää.
      Vai onko niin, että SDP,sta ei voi tietää mitään, mitä mieltä se on asioista?

      • mitään tiedä

        Vai miten on mahdollista, että nykyinen puoluejohto on saanut jatkaa tehtävissään noinkin kauan.


      • housuissaan..
        mitään tiedä kirjoitti:

        Vai miten on mahdollista, että nykyinen puoluejohto on saanut jatkaa tehtävissään noinkin kauan.

        tietävät, näkevät ja vetävät ne väkevät.
        Demarien nettirunkkareille vain ei tarvitse selittää mitään.
        Kiittäkää vain ja ylistäkää!


      • paavo46

        mutta analyysisi on oikeanlainen.

        siinä sitä on pähkäiltävää
        matille
        marille
        pekkarisille.

        ennen pudotusta
        eduskunnasta.


      • paavo46
        mitään tiedä kirjoitti:

        Vai miten on mahdollista, että nykyinen puoluejohto on saanut jatkaa tehtävissään noinkin kauan.

        perspaikatutkin pikkuhiljaan
        heräilee.
        huomaavat että pelkkää-
        kusetusta koko lupaus-
        potti maureilta ja
        mateilta ja mareilta.

        ei noin kieroilla
        selityksillä
        kaupunkilaisia
        osteta.


      • panikoi...
        paavo46 kirjoitti:

        mutta analyysisi on oikeanlainen.

        siinä sitä on pähkäiltävää
        matille
        marille
        pekkarisille.

        ennen pudotusta
        eduskunnasta.

        keskustapuolueen menestyksestä ja johtohenkilöiden mahdollisesta suosion vähenemisestä?
        Oletteko te hyljänneet oman puolueenne jo kokonaan?


      • paavo46
        housuissaan.. kirjoitti:

        tietävät, näkevät ja vetävät ne väkevät.
        Demarien nettirunkkareille vain ei tarvitse selittää mitään.
        Kiittäkää vain ja ylistäkää!

        olet kaverisi kanssa kupilla.

        koita nyt päästä tuosta

        tavastasi.


      • paavo46
        panikoi... kirjoitti:

        keskustapuolueen menestyksestä ja johtohenkilöiden mahdollisesta suosion vähenemisestä?
        Oletteko te hyljänneet oman puolueenne jo kokonaan?

        siksi että ovat alkiolaisempia kuin

        te alkiolaiset itse.

        kepulainen on kylähullu

        ja umpikiero kateelinen

        nimim.on tietoa
        perhepiiristä.


      • AuVVoko..
        paavo46 kirjoitti:

        siksi että ovat alkiolaisempia kuin

        te alkiolaiset itse.

        kepulainen on kylähullu

        ja umpikiero kateelinen

        nimim.on tietoa
        perhepiiristä.

        siellä on "voimakaksikkona"?


    • taas punajuristi

      kährää tulitikkujen kanssa kepun saunan nurkalla sytytyspuuhissa.

      Mutta hönö ei saa edes saunaa palamaan. Lännestä tuulee ja tikku sammuu.

      Mutta hätä vain kasvaa punikkileirissä. Missä on meidän toveri urpu?

    • Minä vaan

      Provosoiva propagandasi ei ollut tällä kertaa kovinkaan läpinäkyvää, taitvampaa kuin tavallisesti. Muutama lisäkommentti on siis paikallaan.

      Alkiolaisiksi luokittelemasi keskustalaiset tuskin ovat kepuun pettyneitä, koska Alkio oli liberaali, uudistushenkiseltä ajattelultaan aika lähellä tämän päivän kokoomusta, joka sekään ei hyväksy, että heikot jätettäisi oman onnensa nojaan.

      Keskustan kannattajien joukossa on toki paljon maseudun köyhää väkeä, entisiä korpikommunisteja, jotka kansalaissodan perintönä ovat olleet sen verran punaisia, että 60-luvull äänestivät SKDL:n jopa suurimmaksi eduskuntapuolueksi. Vennamon SMP sitten peri nämä, kun maalaisliitto keskittyi suurtilallisten etujen ajamiseen.

      Aitovieriläiset ovat MTK:n sakkia tai muuten elintarvuketuotnnosta riippuvaisia. Heillä on maata ja omaisuutta, tai muuten vahva sidos kotiseutuun ja sen siltarumpuihin, joihin haetaan valtiolta tukirahaa.

      Kolmas linja ei henkilöidy Matti Vanhaseen sen enempää kuin Olli Rehniin tai Markku Laukkaseenkaan. Se on maltillinen, koko kansan edut huomioon ottava linja, jossa politiikk on asioiden käytännön hoitamista niin, että tulot saadaan riittämään mahdollisimman moneen hyvään asiaan, johon julkista rahoitusta tarvitaan.

      Tämä liberaalisti koko kansan etua ajatteleva joukko mahtuisi hyvin kokoomuksen sisään, koska kokoomus on Kataisen myötä paljolti keskustalaistunut nimenomaan maltillisessa ja liberaalissa mielessä

      Puolueen kansanedustajita valtaosa on liberalin linjan edustajia, kun vain muutama, ehkä kymmenkunta, kannattaa Korhosen maaseutuun keskittyvän etupolitiikan linjaa.

      Niinpä keskusta näytäisi nyt häviävän kannatustaan kummaltakin laidaltaan, eniten persuille siellä, missä korpikommunismin perintö on vahvana ja kepu koetaan liian kokoomuslaiseksi, ja jonkun verran kokoomukselle siellä, missä Korhosen "tahtopolitiikka", koetan väyrystelyn ja takinkääntelyn palauttamiseksi keskustaan.

      • tässä on

        porvarillisen politiikan jatkuminen Suomessa.

        Vanhanen joukkoineen on tässä mielessä toiminut esimerkillisesti. Kokoomuslaisten on mielestäni syytä olla varovaisia valtatavoitteissaan liberaalien keskustalaisten suhteen.

        Viisaampaa politiikkaa olisi porvariyhteistyön jatkumisen turvaaminen myös 2011 vaalien jälkeen.

        Väitän, että tästä maasta löytyy melkoinen joukko niitä, jotka ovat kokoomuksen sijaan valmiita äänestämään keskustaa, jos näyttää siltä että demarit ovat palaamassa hallitukseen kokoomuksen kanssa.


      • Minä vaan
        tässä on kirjoitti:

        porvarillisen politiikan jatkuminen Suomessa.

        Vanhanen joukkoineen on tässä mielessä toiminut esimerkillisesti. Kokoomuslaisten on mielestäni syytä olla varovaisia valtatavoitteissaan liberaalien keskustalaisten suhteen.

        Viisaampaa politiikkaa olisi porvariyhteistyön jatkumisen turvaaminen myös 2011 vaalien jälkeen.

        Väitän, että tästä maasta löytyy melkoinen joukko niitä, jotka ovat kokoomuksen sijaan valmiita äänestämään keskustaa, jos näyttää siltä että demarit ovat palaamassa hallitukseen kokoomuksen kanssa.

        Kokoomuslaisista jokunen osa on vielä sen verran vasmmistokauhuista sakkia, että varmaan osa kääntyisi keskustan kannattajiksi, jos sinipunaan palattaisi. Kuinka suuri tuo joukko olisi, niin sitä en osaa sanoa.

        2000 pressanvaalissa Uosukainen sai vain n. 14% ääniosuuden, vaikka kokoomuksen puoluekannatus oli yli 20%, Eli tuommoinen 7-8% kansasta on sen verran löyhästi kokoomuslaista, että valitsee herkästi keskustan.


    • täysosuma.

      Hyvin tunnet kepulaisuuden ilmenemät ja täytyy myöntää, että hienosti myös kirjoitit. Säälittävää on se, että kepulaiset ei itse ymmärrä tilannettaan ja edessä on paha jakaantuminen. Veronmaksajille se on positiivinen mahdollisuus.

      • sinäkin lasket

        allesi.

        Kuuluuko se demariuteen hurrata aina kun joku huutaa "Toverit"?


      • kun tukiaiset
        sinäkin lasket kirjoitti:

        allesi.

        Kuuluuko se demariuteen hurrata aina kun joku huutaa "Toverit"?

        tulee;-))) Taitaa kepulaista kyrsiä kunnolla;-)) Se on veronmaksajille positiivista.
        Jarmo Korhonen suunnittelee taas taulukauppoja;-)) Edellisetkin taisi jäädä maksamatta;-))


      • on oppinut
        kun tukiaiset kirjoitti:

        tulee;-))) Taitaa kepulaista kyrsiä kunnolla;-)) Se on veronmaksajille positiivista.
        Jarmo Korhonen suunnittelee taas taulukauppoja;-)) Edellisetkin taisi jäädä maksamatta;-))

        hymiöiden käytön.

        Kannattaa käyttää uutterasti. Tulee tollon viesteistä vielä tollompia.


      • Vanhasen alamäki;-))
        on oppinut kirjoitti:

        hymiöiden käytön.

        Kannattaa käyttää uutterasti. Tulee tollon viesteistä vielä tollompia.

        Ja puoluesihteeriä viedään kuin laskiämpäriä;-))
        Veronmaksajille on tulossa paremmat ajat;-))


      • ei paskaisen
        Vanhasen alamäki;-)) kirjoitti:

        Ja puoluesihteeriä viedään kuin laskiämpäriä;-))
        Veronmaksajille on tulossa paremmat ajat;-))

        elämänsä aikana ole maksanut veroa euroakaan mutta huoli on suuri.


      • Maalaisliittolaiduudesta
        ei paskaisen kirjoitti:

        elämänsä aikana ole maksanut veroa euroakaan mutta huoli on suuri.

        sivistykseen ja nykyaikaan;-)) Voihan Väyrynen kun on lystiä;-)) Päästään muiden pohjoismaiden kanssa samalle viivalle - keput n 4%. ;-)) Tästä on hyvä jatkaa;-))


      • ei osaa
        Maalaisliittolaiduudesta kirjoitti:

        sivistykseen ja nykyaikaan;-)) Voihan Väyrynen kun on lystiä;-)) Päästään muiden pohjoismaiden kanssa samalle viivalle - keput n 4%. ;-)) Tästä on hyvä jatkaa;-))

        edes lukea. Vain kirjoitella innoissaan hymiöitä. Äitikö opetti?

        Viimeisin gallup: keskusta 21,6% ja punikit 21,6%. Eikö olekkin yllättävää.

        Ja punikit itkee ja piirtelee hymiöitä.


      • kepumärännökset
        ei osaa kirjoitti:

        edes lukea. Vain kirjoitella innoissaan hymiöitä. Äitikö opetti?

        Viimeisin gallup: keskusta 21,6% ja punikit 21,6%. Eikö olekkin yllättävää.

        Ja punikit itkee ja piirtelee hymiöitä.

        Apollon ja Mtk´n voisi hajasijoittaa esim Kemijärvelle;-)) Ensimmäisen kerran henkilökunta olisi hajasijoitukseen tyytyväinen;-)) Ja kepun syöksykierre on tämän kirjoituksen aikana edelleen syventynyt;-)) Tukieinareita kyrsii;-)) Positiivista kepussa on se, että kepulaiset asuu ihmisistä kaukana;-))


      • toistaa samaa
        kepumärännökset kirjoitti:

        Apollon ja Mtk´n voisi hajasijoittaa esim Kemijärvelle;-)) Ensimmäisen kerran henkilökunta olisi hajasijoitukseen tyytyväinen;-)) Ja kepun syöksykierre on tämän kirjoituksen aikana edelleen syventynyt;-)) Tukieinareita kyrsii;-)) Positiivista kepussa on se, että kepulaiset asuu ihmisistä kaukana;-))

        levyä, kuten urpukka: "Ensimmäiseksi haluan kiittää kaikkia meitä...."

        Neljäskymmeneskuudes kerta alkaa jo ihmetyttää, onko tuolla ihmisellä aivoja ollenkaan.

        Minä taas asun omakotitalossa Espoossa kehäkolmosen sisällä. Tollo.


      • Kepun syöksykierre jatkuu
        toistaa samaa kirjoitti:

        levyä, kuten urpukka: "Ensimmäiseksi haluan kiittää kaikkia meitä...."

        Neljäskymmeneskuudes kerta alkaa jo ihmetyttää, onko tuolla ihmisellä aivoja ollenkaan.

        Minä taas asun omakotitalossa Espoossa kehäkolmosen sisällä. Tollo.

        ja jatkuu;-)) Veronmaksajille tulossa iloisemmat ajat;-)) Tukieinarille huono päivä? ;-))
        Ihmettele sinä vaan skeebu;-))


      • hauska kokeilla
        Kepun syöksykierre jatkuu kirjoitti:

        ja jatkuu;-)) Veronmaksajille tulossa iloisemmat ajat;-)) Tukieinarille huono päivä? ;-))
        Ihmettele sinä vaan skeebu;-))

        miten tollon vitutus kasvaa ja kasvaa lähestyen ääretöntä. Tämä punikki on niin shokissa, ettei kykene kuin toistelemaan samaa.

        Muista nyt sentään mennä aamulla töihin. Tai mitä väliä. Kenkäähän sinä kohta saat kuitenkin.

        Ei kukaan noin tyhmää kauan kattele.


      • Kepun syöksy vaan jatkuu
        hauska kokeilla kirjoitti:

        miten tollon vitutus kasvaa ja kasvaa lähestyen ääretöntä. Tämä punikki on niin shokissa, ettei kykene kuin toistelemaan samaa.

        Muista nyt sentään mennä aamulla töihin. Tai mitä väliä. Kenkäähän sinä kohta saat kuitenkin.

        Ei kukaan noin tyhmää kauan kattele.

        ja jatkuu;-)) Toivottavasti Matti Vanhanen ja Jarmo Korhonen jatkaa edelleen kepun johdossa;-)) Ja pikkukepulaista kyrsii yhä pahemmin;-)) Voi sinua reppanaa;-))) Pyydä äidiltä päänsilitys;-)))


      • sinähän alat
        Kepun syöksy vaan jatkuu kirjoitti:

        ja jatkuu;-)) Toivottavasti Matti Vanhanen ja Jarmo Korhonen jatkaa edelleen kepun johdossa;-)) Ja pikkukepulaista kyrsii yhä pahemmin;-)) Voi sinua reppanaa;-))) Pyydä äidiltä päänsilitys;-)))

        edistyä.

        Tosin ei noin tyhmästä pässistä saa kunnon vastusta koskaan.

        Vanhoja kliseitä ja hymiöitä. Aivan avutonta.


    • mvv

      "Näille puoluejohtaja Vanhanen on ollut erityisen tyly ja kylmäkiskoinen." Tarkoitat ,että Vanhanen on ollut kova ja kylmäkiskoinen syrjäseutujen huono-osaisille. Kyllä tuollaisen väitteen joudut nyt perustelemaan tarkemmin. Kuinka tuo kylmäkiskoisuus on tapahtunut ja kuinka sen huomaa. Ei noin kovia väittämiä voi heitellä mitenkään niitä perustelematta.

      Alkiolaisuus on kai ollut omana aikanaan melko rarikaalia toimintaa. Alkion puheet ja kirjoitukset ovat nykyäänkin monille Keskustan kannattajille kovaa kuultavaa. Hänhän olisi ollut valmis tekemään koko Euroopasta Yhdysvaltojen tyylistä liittovaltiota. Muutenkin aika on muuttunut. Keskustalaisten perusjoukko haluaa puolueensa pitävän huolta maataloudesta paremmin. Se vain on vaikeaa nykysin kun markkinat heiluttavat maatalouttakin miten sattuu.

      Maatalousväestö on Keskustassa ollut se pohja mikä on vaalityön tehnyt. Heidän määrä on vähentynyt. Lisäksi tällä porukalla on omissa töissään aivan tarpeeksi tehtävää, motivaatio ei riitä kaikkeen.

      Kokoomukseen on liittynyt henkilöitä myös kunnallistasolla jotka osaavat markkinoinnin hyvin. Ei ole ihme jos vaikka ajattelee tämän kotiseutuni kunnallisvaalitulosta jossa Kokoomus päätyi suurimaksi kaukaa Keskustan takaa. Monet vakaat Keskustalaiset äänestivät Kokoomuksen ehdokasta kun eivät sopivaa omasta pulueestaan löytäneet.

      Kyllä he sitten eduskuntavaaleissa Keskustaa äänestävät, mutta Kokoomus on tullut myös heille jo mahdolliseksi, ensimmäinen kynnys on ylitetty.

      Mitä Korhoseen tulle, hän yliarvio mahdollisuutensa. Hän päätti että TV:ssä ei mainosteta. Syy tähän oli vaalirahoitussotkun jukitulo tässä mediassa. Korhonen yritti tuolla toimenpiteellä näpäyttää MTV:tä, epäonnistui katkerasti. Ja muutenkin Korhonen on typerä uhooja, kuvittelee olevansa pohjalainen vaikka ei tiedä siitä mitään.

      • Vanhasen tylyys ja kylmäkiskoisuus näkyin varsin hyvin Kemijärven tilanteessa. Kemijärveläiset ottivat Vanhasen vastaan surupukuihin pukeutuneena ja hänen sanomisiinsa (kun ei ollut mitään luvattavana) petyttiin. Tästä kaikesta nousi kepulaisten itsensä johdolla esim. Kemijärven kansanliike. Samanlaista pettymyksen ilmapiiriä on nähty myös eräissä muissa Kepulandian kunnissa, joissa työpaikat ovat menneet alta.

        Muuttoliike syrjäseuduilta kapunkeihin on vain kiihtynyt Vanhasen kausilla. Samaan aikaan syrjäseutujen palvelutaso on heikentynyt. Kyllähän tällainen koetaan luonnollisesti suurena pettymyksenä, kun hallitusvastuussa on ollut puolue, joka mainostaa itseään syrjäseutujen ihmisten edunvalvojana.

        Kylmäkiskoisuuden seuraukset olivat erityisen kovia. Ne näkyivät kuntavaaleissa, missä Kepu menetti eräillä seuduilla huomattavasti kannatustaan.


      • Minä vaan
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Vanhasen tylyys ja kylmäkiskoisuus näkyin varsin hyvin Kemijärven tilanteessa. Kemijärveläiset ottivat Vanhasen vastaan surupukuihin pukeutuneena ja hänen sanomisiinsa (kun ei ollut mitään luvattavana) petyttiin. Tästä kaikesta nousi kepulaisten itsensä johdolla esim. Kemijärven kansanliike. Samanlaista pettymyksen ilmapiiriä on nähty myös eräissä muissa Kepulandian kunnissa, joissa työpaikat ovat menneet alta.

        Muuttoliike syrjäseuduilta kapunkeihin on vain kiihtynyt Vanhasen kausilla. Samaan aikaan syrjäseutujen palvelutaso on heikentynyt. Kyllähän tällainen koetaan luonnollisesti suurena pettymyksenä, kun hallitusvastuussa on ollut puolue, joka mainostaa itseään syrjäseutujen ihmisten edunvalvojana.

        Kylmäkiskoisuuden seuraukset olivat erityisen kovia. Ne näkyivät kuntavaaleissa, missä Kepu menetti eräillä seuduilla huomattavasti kannatustaan.

        Vanhentuneiden paperitehtaiden alasajo ei johdu hallituksesta, vaan siitä, että paperin kysyntä laskee euroopassa ja USA:ssa ja kasvaa kaukoidässä. Hallitus on kiitettävästi toiminut niin, että korvaavia työpaikkoja voidaan synnyttää menetettyjen tilalle.

        Työpaikkoje menee aina aolta joillain toimialoilla ja joillain paikkakunnilla, mutta uusia syntyy tilalle. Pettymyksen ilmapiiri on pahasti vasemmiston liioittelemaa.

        Muuttoliike on todellakin kiihtynyt, koska talouskasvu on tapahtunut niillä paikkakunnilla, joissa kasvuyritykset sijaitsevat. Suomi on alkanut kaupungistua muun Euroopan tapaan, mihin on jo korkea aikakin. Tästä taas repivät populistista propagandaa vain ne, jotka kahmivat syrjäseuduilta kepun vanhaa äänipottia sekä ne kepun korhoslaiset, jotka koettavat oitää vanhasta kepun kannatuspohjasta kiinni.

        Kepu menetti kannatustaan monilla seuduilla, mutta se johtuu täysin siitä hajoitustyöstä, jota puoluesihteeri Korhonen kävi kepun sisällä toteuttaessaan omaa loanheittokampanjaansa kokoomusta ja kepun puoluejohtoa sekä hallituspolitiikkaa vastaan.

        Kepu pesee nyt pyykkiä jonka se on itse sotkenut.


    • HEH-HOH-HOO-h-hoo

      ...sellainen punikki ja läskikapinallinen, mutta ehkä myöskin sellainen tulitikkuja raapiva pikku pyrömaani kepun saunan nurkilla, joista puoluesihteeri taisi mainita.

      • ihan omasta takaa;-))

        Kepussa alkaa olla tarkan markan päivät. Kenttäväki käy kuumana kuin hellankoukku, Matti ei tajua missä mennään ja Jarmo Korhonen jakaa puoluetta kahtia. Kepu hajaantumiseen ei ulkopuolisia tarvita, kyllä kepulaiset osaa ryssimisen oikein hyvin;-)) Oivan mukaan, maalla vallitseva alakulo syö kepua;-))


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      659
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      271
      631
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      77
      598
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      547
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      513
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      88
      438
    Aihe