Miten saatte ajatukset pois peloista

paniikkihäiriöstä kärsivä

Eli miten saatte ajatukset pois peloista kun paniikki iskee tai muuten ahdistus jää "päälle"? Keskustelua tänne :)

21

1477

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • j93

      itse en ole löytänyt tietä pois pelosta vaikka paniikkihäiriö on mulla 2 vuotta ollut ja psykologillakin olen käynyt.. :/

    • gurahtava m

      Yksin ollessa mielikuvaohjauksella saa ahdistavat mielikuvat mäkeen.
      Pitää olla kohde. Se voi olla esim. auringonnousun taivaanranta.
      Itse käytän illalla, yöllä laskevaa aurinkoa, aamulla myös auringon vastapäistä taivaanrantaa.

      Mielikuvienohjaus vaatii opettelua. Kun asian oppii, pahat mielikuvat poistuvat nopeasti.

    • nummelo

      Kerroin jo tuossa toisessa puheenvuorossa oman tarinani lapsuudesta. Puhukaa avoimesti, että teillä on sellainen ongelma. Sitä on yllättävän monilla toisillakin. Ei maailma siihen kaadu, jos pyörrytte, menette kipsiin, rupeatte nauramaan tai itkemään yleisön edessä. Mitä enemmän asiaa miettii, yrittää hallita, sitä varmemmin se tulee.Pyrkikää unohtamaan koko ongelma. Kun ikää ja kokemusta elämästä tulee, yleensä vaiva loppuu tai helpottaa itsestänsä. Juuri tuo kohtauksen yllätyksellinen peikkous, tekee asiasta painajaisen. Älkää antako pelollenne sijaa. Ottakaa vastaa pieniä haasteita, vaikka tulisi niitä kohtauksiakin ei "se ole maailmanloppu". Harrastakaa kaikkea mahdollista kivaa, ajatelkaa kivoja juttuja. Kenelläpä meistä ei joskus olisi ongelmia, toinen pelkää toinen on hullunrohkea.

    • mutta vielä

      Siis minulle ongelmaa tuottavat kaikkein eniten ahdistus mikä seuraa kuukausia ja kuukausia, eli ei enää läheskään pelkät kohtaukset. Olen yrittänyt, että aina kun pelko valtaa mielen, ajattelen jotain iloista asiaa, ja kesällä tämän mielikuvan avulla unohdinkin kaikki paniikkihäiriöt melko nopeasti (n. 1-2viikkoa). Syksyllä kohtaukset kuitenkin puhkesivat taas uudestaan ja nyt en ole samalla tekniikalla päässyt paljoakaan eteenpäin :/

    • ymmärrä

      miten pelko vois olla pois jos pelkää?
      pitäs tietää mitä pelkää. siitä se lähtee.
      ja miksi. miksi juuri minä pelkään juuri sitä.
      aseet on itsessä olkoonkin vaikka toiselle negaatiota. mutta ei mulle. mulle itselle.
      minäkin olen tärkeä. olen olemassa. ja elän.
      kumma juttu kun asiat loksahtaa. alkaa itsekkääksi.
      saa sitä olla.ja elää, sillä elämää se paniikki juuri syö. miten minä saisin elää?
      miten minä saisin olla olemassa juuri minuna.
      mitä minä tahdon? MINUA. tahdon olla itsekäs inho otus. ja nimenomaan tahdon sitä.
      tahdosta se lähtee ja taistelusta.
      olen erilainen "nuori". tässä maailmassa.
      mutta ruumiin kanssa en ala kilpailemaan.
      sen verran rakastan itseäni. otan ne lääkkeeni että jaksan taas taistella. kun mulla ei niin paljon ole niitä kyynärpäitä. tai sitten en tarvi niitä kun minun minä niin tahtoo.
      tarvii minää. ja tarvii rakastaa minää. täysillä.
      pelko pois on vaan niin helppoo ja vaikeeta.
      nähdä ja vaan nähdä. nähdään minä ja muittenkin
      minä niin se jo kutistaa tätä kammottavaa paniikkia. met ollaan vaan ihmisiä kaikki.
      kaikilla sama paniikki mutta joillakin se tulee ruumiin nesteissä. sulle siis tsemppiä, kyllä me tähän pystytään. ollaan vaan olevinamme.toivoo toivo elää huomisessa toivon toivovani.

      • neutre

        olen sairastanut vuosia ja syönyt myös lääkitystä vuosia. Lievät paniikkikohtaukset saan keskeytymään napsauttelemalla kuminauhaa jota voi hyvin pitää hihan alla "piilossa". Sillä kun napsauttelee, niin se psyykeen aiheuttama fyysinen ylikierros pysähtyy, ja fyysiset oireet loppuvat.

        Jos kunnon kohtaus yllättää, niin äkkiä propraalia alas ja mahd pian esim. puhelimel läheinen ihminen kiinni. Mun lähimmät tietää, että kun sanon vaan et heikko hetki, niin et mulla on kohtaus ja olen jossain (töissä, bussissa, seminaarissa tms.) ja tarvitsen heidän puhuvan mulle.

        Huomatkaa, että kaikki teot, jotka vievät ajatuksiasi pois oloistasi, auttaa.. Sinun tai läheisesi on pystyttävä yllättämään sinut, jotta kognitiiviset toimintasi keskittyvät muuhun kuin paniikin luomiseen.

        Esim. kaverin puhuessa mulle puhelimessa, hän saattaa vaihdella puheen nopeuttaan, äänenkovuutta tai korkeutta, jolloin tietyt aivojeni osat keskittyvät prosessoimaan tätä muuttunutta informaatiota.. Onneks on freelancer-ystäviä, jotka ovat usein päivät kotonaan ja voivat minua auttaa. KOhtauksen mentyä ohi, saamme myös nauraa hyvät naurut tekniikalle...


    • hhhjyghdjhdg

      mulla on laiva kammo

    • OmiaKokemuksia

      Minä saan pääni kasaan julkisella paikalla siten, että mietin, että paniikkihäiriö vaan, ei vaarallista, kaikki ihan ok, nuppi vaan temppuilee, eli tiedostamalla ja psyykkaamalla itseäni. Ei varmaan toimi kaikilla, mut tiedostamalla, treenaamalla, altistamalla, selviytymällä tilanteista, hyväksymällä "vaivan", luopumalla häpeästä, jota häiriö aluksi aiheutti.

    • Liitukello

      Hei!

      Olen itse kärsinyt paniikki - ja ahdistushäiriöistä muutaman vuoden, joihin olen saanut mielialalääkkeen. Lääke auttoi paljon paniikkikohtausten estämisessä sekä voimakkuudessa.
      Kotona ollessani (hankalimpina aikoina ennen lääkitystä) sain paniikkihäiriön pysymään edes kuta kutakuinkin siedettävällä tasolla tekemällä mekaanisesti ja tiedostaen jotain juttua. Esimerkiksi tein kyykkyyn-ylös -liikkeitä, sanoittamalla itselleni liikkeen suunnaan alas- ylös. Julkisilla paikoilla etsin usein jonkun kohteen esim. kaakelin lattiasta tai julkisissa liikennevälineissä esim. jonkun takista kuvion, jonka viivaa seurasin katseellani ja toistin mielessäni esim. kaakelin kohdalla ääriviivoja (mielessä piirtäen) ylös-oikealle-alas-vasemmalle-ylös jne...

      Eli keskittymällä johonkin hyvinkin vähäpätöiseen tiedostaen on paniikkihäiriöt pysyneet nyt useamman kuukauden poissa ja alkavat sellaiset olen saanut pysäytettyä nopeastikin em. tekniikalla. Toisaalta tapani on hupaisakin, mutta eipä ainakaan herätä kanssaihmisissä yhtäpaljon huomiota kuin hervoton vapina ja tiheentynyt hengitys =)

      Tsemppiä sulle ja muillekin asian kanssa painiskeleville!

    • Oman_mielensä_tuntien

      Jos pelon aiheet ovat oman mielen tuotoksia, niin eihän niitä tarvitse pelätä! Ei itseä tarvitse pelätä!

    • Artsi7832

      Pelko hellittää kun joutuu keskittymään ja uppoutumaan johonkin asiaan.

      Joskus kannattaa tehdä sitä mikä pelottaa. Jos laivamatka pelottaa niin sitten sinne kaverin kanssa. Pian huomaa ettei pelko ollut aiheellista.

    • mikähäiriö

      Ei ne muut ihmiset ole kovin kummoisia nekään :D Jos sosiaalisten tilanteiden pelosta kärsivä saa muiden seurassa kohtauksen ja pelkää vaikuttavansa oudolta niin tietäisipä vain kunka outoja otuksia ne muutkin siellä ovat. Kukin omalla tavallaan. Sinulla sattuu ehkä olemaan vaiva, joka näkyy juuri tässä tilanteessa, mutta on varmasti tilanteita, joissa he ovat heikoilla.

      Jos sinä pelkäät esiintymistä, teet esitelmässä virheen, puuskutat, käyttäydyt oudosti ja kiinnität muidenkin huomion omaan huonouteesi ja virheeseesi niin yritä saada itsesi ajattelemaan, että muut ovat aivan yhtä epätäydellisiä -ehkä jossakin muussa asiassa tosin, mutta kuitenkin. Ja niistä pikkumaisista ihmisistä, jotka ajattelevat sinusta pahaa ei kannata välittää. Heidän mielipiteensä eivät sinun olemassaolossasi paina pätkän vertaa!

      Luultavasti monet läsnäolijat ovat ihan yhtä huonoja tai jopa huonompia kuin sinä. He vain uskovat itse olevansa parempia ja siten onnistuvat vakuuttamaan muut esitelmässään tai sitten he eivät välitä paremmuudesta tai huonommuudesta niin kovin ja tämän tuoma viileys saa heidät onnistumaan.

      Terveen narsistiset ihmiset hyvin harvoin kärsivät tästä vaivasta, koska heitä ei yleisesti ottaen kamalasti kiinnosta mitä muut heistä ajattelevat eivätkä he ajattele olevansa muita huonompia vain siksi, että joskus vaikuttavat vähän oudoilta tai amatööreiltä esimerkiksi esitelmää pitäessään.

      Paniikkihäiriön kutsuminen häiriöksi myös särähtää omaan korvaan. Kyseessä on niin tavallinen vaiva, ettei se ole häiriö, jota pitäisi lääkitä vaan piirre, jonka kanssa voi oppia elämään. Se on osa inhimillisen kokemuksellisuuden kirjoa.

      Jos sen sijaan pelkäät esimerkiksi omaa tai läheisen kuolemaa tai sairauksia niin en osaa auttaa. Nämä nimittäin ovat asioita, jotka ennen pitkää ovat edessä kaikilla. Itsekin pelkään niitä. Joka yö. Aivan kamalasti.

      Muiden ihmisten pikkumaisista mielipiteistä en sen sijaan välitä tipan tippaa. En vain arvosta tippaakaan sellaisia ihmisiä ja usein toivonkin heidän puolestaan, että aikuistuisivat joskus.

    • ältön.juttu

      --Joskus kannattaa tehdä sitä mikä pelottaa.---

      Kun naapurimelu pelottaa, niin alanko itsekin meluta?

    • artsi8249

      Kannattaa keskittyä omaan elämään, ei se mitä naapurissa tapahtuu. Jos melu on liian kova, niin isännöitsijä on sitä varten.

      • voi_herrajjjjumala

        Olet sitten tosi hyvä! Tiedätkö sinä yhtään mitään oikeasta elämästä? Arvelen tosin, että vaikka kehotat keskittymään omaan elämään, niin sinulla itselläsi ei ole sitä.

        Miten nukut, kun on toistuvaa juoppomelua million mistäkin? Niin kovaa, etteivät korvatulpat ja teollisuudessa käytettävät kuulosuojaimet auta.

        Mitä kun isännöitsijä on antanut toistuvasti varoituksia sinne sun tänne ja jopa hääätöjä on ollut ja uusia tulee tilalle? Ei auta isännöitsijä eikä taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja. Saati se, että käy itse ystävällisesti huomauttamassa.

        Ja sitten kun kyseinen asunto rauhoittuu, alkaa melu muualta. Jopa omistusasuajat meluavat. Yksi sai juuri varoituksen enkä ollut ainut, joka oli ilmoittanut siitä isännöitsijälle.

        Ei sinulla Artsi kun olet noin hirveän viisas olisi vähän ylimääräistä rahaa vipata. Voisi muuttaa muualle asumaan. Etta voisi keskittyä siihen omaan elämään.

        Naapurit ovat törkeitä, kun tulevat reviirille ei pelkästään melulla, vaan sillä, että se on niin häiritsevää että siihen on puututtava. Sitä ei moni tajua. Että kaikki eivät haluaisi tietää mitään naapureista saati keskittyä heidän elämäänsä.


    • Artsi5785

      Kova on meteli jos korvatulpat eivät riitä. Koeta vaihtaa maisemaa tai soita poliisi.

      • totasamaaartsiataas

        Minulla on sekä korvatulpat että kuulosuojaimet, eri malleja joita käytetään teollisuudessa.

        Poliisin olen luonnollisesti soittanut usein. Ei se auta kuin siksi hetkeksi.

        Voisitko nyt, Artsi hyvä, kertoa mistä saan ylimääräiset rahat, jotta voisin vaihtaa asuntoa. Et tiedä, niinpä niin. Kun et osaa neuvoa, ole hiljaa. On taitolaji olla sekaantumatta keskusteluihin, joihin ei ole mitään sanottavaa. Minäkään en keskustele oopperasta tai baletista.

        Olen asunut useammassa kymmenessä eri paikassa ennen tätä. Myös kunnallisissa vuokra-asunnoissa ja opiskelija-asuntoloissa nuorena. En muista yhtään meluhaittaa. Tämä on omistuspohjainen osaketalo, osa on sijoitusasuntona. Mutta myös omistusasujat saattavat meluta, jopa taloyhtiön hallituksen varajäsen. On selvää, että leimaudun valittajaksi, kun toimin enkä valita käytävillä. Olen tottunut siihen, että asioille voi tehdä jotain. Esimerkiksi työelämässä ei ole tullut tilannetta, josta ei oltaisi menty yli - ja minulla on sentään kokemusta kymmenistä työpaikoista, koska aloitin kesätöissä vieraalla vähän yli kymmenvuotiaana.


    • TässäMuutamaEsimerkki

      Lopeta päihteet, mukaanlukien rauhottavat. Katsastele tilannetta uusiksi ja sitten lähdet korjaamaan unirytmiä. Liiku päivittäin ja syö monipuolisesti. Vältä valmisruokia ja pyri syömään kasvispainotteisemmin.

      Tää on elämää ja pelkoja pitää välillä kelailla/käsitellä, mutta noista on nyt helppo ainakin lähteä liikkeelle.

    • Yleinen

      Liikunta voi auttaa, joillekkin rankempi sellainen, vaikka juoksulenkit. Joillekkin reippaat kävelylenkit voivat lievittää pelkotiloja, paniikkia ja ahdistusta.
      Lisäksi mieluinen tekeminen, sellainen, joka vaatii keskittymistä ja johon voi "uppoutua", voi olla avuksi.
      Myös hyvien ystävien/läheisten seura voi rauhoittaa.

      Jos on ihan suoranainen paniikkihäiriö ja sitä on kestänyt pitkään (väh. yli kk) kannattaisi hakea ammattiapua.
      Hyvä ammattiapu on sellaista, johon kuuluu keskusteluapua, sopivan lääkityksen lisäksi.

    • artsi3891

      Liikunta/ruokavalio/sos.kanssakäyminen/rentoutus-venytysharjoitukset/muut mukavat harrastukset. Pelkistetysti - nämä ovat tie parempaan elämään! Ja lisäksi, jos löytyy syy paniikki-ahdistukseen, niin itse syyhyn vaikuttaminen.

    • korhosen.autokuski

      ---Lisäksi mieluinen tekeminen, sellainen, joka vaatii keskittymistä ja johon voi "uppoutua", voi olla avuksi.----

      Suosittelen työntekoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      37
      1575
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1331
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1275
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      8
      1267
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1248
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      4
      1243
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1224
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1200
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1170
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      1
      1146
    Aihe