Vaikuttaako

suolaus

pohjavesiin?

3

489

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sohvatiikeri

Kyllä se paikallisesti jonkin verran vaikuttaa. Missään ei ole todettu juomaveden muuttuneen juomakelvottomaksi - poikkeuksena pari ihan tien vieressä olevaa kaivoa.

Suomessa on 6 350 pohjavesialuetta, joista muutama kymmenen on suolattavien teiden alla, ja niistä muutamaan suolaus vaikuttaa.

Esim helsinkiläiset eivät kärsi (tässä mielessä) suolauksesta, koska vesi tulee Päijänteestä (paitsi tällä hetkellä joesta - jossa muu kuin suola kuormittaa), ja paikallinen tiellä käytetty suola menee aika suoraan mereen.

Mitä tulee jälkipolviin, tutkimuksissa on todettu, että pohjavedet uusiutuvat aika nopeasti. Jo yksi vähäsuolainen talvi näkyy uhanalaisen pohjavesialueen suolapitoisuudessa. (Sikäli kuin mittaustarkkuus riittää, suolamäärät ovat aika pieniä ja hankalasti mitattavia.) Me emme pilaa lapsiemme juomavesiä!

• mojens taas

"Poikkeuksena pari kaivoa"
        Täh siis 2 kaivoa koko suomen alueella ? Ettet vaan olis suola-auton kuljettaja joka luistaa pakollisten suojavarusteiden käytöstä työaikana. Jutut sitä luokkaa että jossain on jotain sulanut....

• negatiivisesti

koska suolahan ei ikänä häviä maaperästä mihinkään. päinvastoin se imeytyy pohjaveteen ja aiheuttaa sen suolaantumisen. pääkaupunkiseutulaisten ei tietenkään tarvitse tätä kärsiä (kiitos tiedosta sohvatiikeri), koska pääkaupunkiseudun vesijohtoverkostovesi tulee kauempaa. sensijaan omia kaivoja käyttävät pääkaupunkiseutulaiset voivat hyvinkin helposti joutua tilanteeseen, jossa oma kaivovesi on suolaantunut teiden liiasta suolaamisesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Maatalous- ja yritystuet pois, työeläkevaroilla valtion velka pois

Suomi saadaan eheytettyä kädenkäänteessä, kun uskalletaan tehdä rohkeita ratkaisuja. Maatalous- ja yritystuet ovat hait
      Maailman menoa
      15
      2950
    2. Tykkäsin rakas

Tuottaa sulle nautintoa❤️🔥olet paras ja nautin itsekkin suunnattomasti
      Suhteet
      39
      2547
    3. Mies mä oon ihan helppo

Miehelle johon oon ihastunut. Olen harvoin ihastunut, mutta suhun olen. Ei tarvitse kuin pyytää, niin...
      Ikävä
      38
      1413
    4. Hyvää iltaa!

Mikä on päivän viisaus?
      Ikävä
      84
      1340
    5. Olet onnellinen sinkku

Näin se on nähtävä.
      Ikävä
      63
      1221
    6. Mies olen aika erakko nykyään

Vanhentunutkin olen muutamana viime vuonna parikyt vuotta. Kun en ennenkään kelvannut, niin tuskin nytkään kelpaan. Lisä
      Tunteet
      40
      979
    7. Lavroville taitaa olla jo ikkuna raollaan?

Lavrovin syytä välttää korkeita paikkoja ja ikkunoiden läheisyyttä.Ettei vain keikahda ikkunasta pihalle.
      Maailman menoa
      124
      873
    8. Haittaako jos

kaivattusi käy tosi usein pissalla ja/tai kakalla?
      Ikävä
      32
      796
    9. Ylen johdon hulppeat bonukset alkavat taas

Suora kopio Iltalehdestä: "Asiasta kertoo Iltalehdelle Ylen hallituksen puheenjohtaja Matti Apunen. Mitä tulospalkkioi
      Yle
      27
      645
    10. Skenaario

Elämä ja kuolema ovat merkillisin nyytti olevaisuutta. Mutta kun kumpaakaan ei ole, syntyy lapsuksia, joita korjaamaan
      Sinkut
      58
      606
    Aihe