miten lapsenne muistaa kummiaan

kummikolmelle

Olen kummina kolmelle lapselle. Kahden heistä vanhemmat pitävät huolen siitä että yhteyttä pidetään molemmin puolisesti eikä lapset pidä minua vain lahja-automaattina. Yhden kummilapseni vanhemmat eivät ole mitenkään kasvattaneet lasta siihen että minä olisin hänelle muutakin kuin tuo mainitsemani lahja-automaatti. Hän ei koskaan soittele minulla tai käy meillä kylässä kummilapseni kanssa. Lahjoista ei ikinä kiitetä. Kaiken huippu oli kun menin lapsen syntymäpäiville niin en saanut sanottua edes hei, ennen kuin tämä lapsi jo repi lahjan kädestäni ja katosi omaan huoneeseensa. Ei kuulunut kiitosta lahjasta, ei sanonut edes että moi!
Nyt kun asun kaukana tästä kummilapsestani niin hänen äitinsä soittaa minulle toisinaan, eli ennen syntymäpäiviä ja joulua. Tänäkin vuonna hän soitti että laita mielummin hänen tililleen rahaa lahjaa varten koska hän kyllä tietää mitä tyttö lahjaksi haluaa.

Itse pidän vielä nyt aikuisenaki yhteyttä kummeihini. Lapsena kirjoitin kirjeitä ja lähettelin valokuivia, äitini tietenkin muistutteli näin tekemään.

Miettikää ihmiset kummin merkitystä lapsillenne ja pitäkää yhteyttä kummiin itsekkin. Kun lapsi kasvaa tarpeeksi isoksi niin hän voi edes soittaa ja kiittää lahjasta jonka on saanut. Kummius alkaa todella ottaa aivoon jos edes lapsen vanhemmat eivät arvosta mitään muuta kuin lahjoja joita kummilta saa.

8

915

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kumminkin päin

      Itselläni on kolme kummilasta ja kaikki ovat sukulaislapsia, joten yhteyttä tulee senkin takia jo pidettyä joka tapauksessa. Lahjoja kummilasten vanhemmat ja lapset eivät edes aina odota, enemmän sitä, että kyläillään puolin jos toisin ja puuhaillaan yhdessä jotain. Kaikkia kummilapsiani olen ahkerasti hoitanut ja välillä jopa aivan tyrkyttänyt lastenhoitoapua, että vanhemmat pääsevät kaksin johonkin. Lahjoista kiitetään aina ja välillä jopa muistutetaan, ettei niitä lahjoja aina tarvitse niin miettiä, kunhan tulee käymään (esim synttäreillä)

      Samalla tavoin aion oman tulevan lapseni kummeja sitten kohdella, kuten minuakin on kohdeltu :) Eli hyvin ja huomaavaisesti molemmin puolin.

      Itselläni on kummeina pariskunta (setä vaimoineen ja olen heidän lapsen kummi), eno (olen hänen lapsensa kummi myös) ja isovanhempien tuttava. Kaikkiin kummeihini olen aina pitänyt yhteyttä muutenkin kuin vain lahjojen toivossa, enoltani en saanut lahjan lahjaa koskaan, mutta ei ikinä haitannut. Ensimmäinen lahja taisi olla ylioppilaslahja :D Silti lahjat ei olleet koskaan tärkeintä, vaan se, että näki kummejaan ja tiesi, että on heille jotenkin tärkeä ja erityinen. Yksinäistä kummitätiäni olen aina muistanut kirjein (nykyään sähköpostein) ja kuvin, sekä myös lahjoin ja muistamisin. Kyllä ne kummitkin kaipaa sitä vuorovaikutteista huomioimista myös kummilapsiltaankin eikä vain toisin päin.

    • LLL

      Minkä takia ylipäänsä olet heidän kanssaan missään tekemisissä? Mitä väliä tuollaisella kummiudella on? Tai kummiudella yleensä? Ovat ilmiselvästi moukkia koko porukka, niin vanhemmat kuin lapsikin. Irtisanoudu koko hommasta.

    • näin:

      Niin pienestä vain kun kynä pysynyt lasten kädessä, on lapset taiteilleet kummeille kortit, toisinaan jopa nimpparina =)

      Muistan aina sen kun lapset tekivät kortin eräälle yhteiselle kumille, liitin itse siihen sitten valokuvat, hän soitti aivan liikuttuneena "Voi eiiii, en oo ikinä saanut mitään näin herttaista" Melkein pääsi itseltänikin itku.

      Nykysin kummeista ei kuulu mukaamme kuin yksi, muita ei edes kiinnosta, joten, emme tee heillekään kortteja.

    • diudiudiu

      Olen 14 vuotta, ja tapaan kummejani silloin tällöin, nykyään vahemmän kuin ennen kun on noita omia harrastuksia niin paljon...Joka vuosi teen/ostan heille jonkun kivan joululahjan, ja en ajattele heitä todellakaan minään lahjakoneina...

    • scaf

      Lapsen EI tarvitse muistaa kummiaan millään tavalla, jos ei niin itse halua. Lapsella ei ole mitään velvollisuuksia kummeja kohtaan. Vanhemmat ne ovat kummit valinneet ja kummit itse suostuneet. Lapsella ole ole ollut tähän kummivalintaan päätösvaltaalaan, niin ei ole lapsilla myös velvollisuuksia.

      • tapakasvatusta kaipaava

        Hyvät tavat silti pitää olla. Jos saa lahjan, siitä kiitetään jne. Jos esim. kymmenen vuotias lapsi ei vaivaudu edes postikorttia silloin tällöin kirjoittamaan niin turha odotella sitten iloista kummia lahjoja kantamaan synttäreillä. Toisaalta, turha siinä on lasta syyttää, huonoa kasvatustahan se vaan on jos lapsi ei vaivaudu edes kiittämään lahjan saadessaan.


      • tavat kunniaan
        tapakasvatusta kaipaava kirjoitti:

        Hyvät tavat silti pitää olla. Jos saa lahjan, siitä kiitetään jne. Jos esim. kymmenen vuotias lapsi ei vaivaudu edes postikorttia silloin tällöin kirjoittamaan niin turha odotella sitten iloista kummia lahjoja kantamaan synttäreillä. Toisaalta, turha siinä on lasta syyttää, huonoa kasvatustahan se vaan on jos lapsi ei vaivaudu edes kiittämään lahjan saadessaan.

        Kyllä isomman lapsen jo tulee osata kiittää kummia saamastaan lahjasta,se on juuri sitä tapakasvatusta aikuisuutta varten.Mistäs ne tavat sitten muuten opitaan....Ja vanhemmat voivat pienen puolesta kiittää soittamalla,tai vaikka viestillä pienen lahjan saajan puolesta!Itsellä kokemusta useamman lapsen kummiudesta ja toisissa tämä toimii molemmin päin automaattisesti ja toisissa taas,valitettavasti niin,etteivät lapset taikka vanhemmat edes kiitä paketeista ja yhteydesnpitäjä olen aina minä ensin,se kyllä harmittaa totisesti!Eli siinä valitettavasti on vanhempienkin tavoissa parantamisen varaa.Toivon etten ikinä syyllisty tähän oman lapseni kohdalla!!


      • kunniaan
        tavat kunniaan kirjoitti:

        Kyllä isomman lapsen jo tulee osata kiittää kummia saamastaan lahjasta,se on juuri sitä tapakasvatusta aikuisuutta varten.Mistäs ne tavat sitten muuten opitaan....Ja vanhemmat voivat pienen puolesta kiittää soittamalla,tai vaikka viestillä pienen lahjan saajan puolesta!Itsellä kokemusta useamman lapsen kummiudesta ja toisissa tämä toimii molemmin päin automaattisesti ja toisissa taas,valitettavasti niin,etteivät lapset taikka vanhemmat edes kiitä paketeista ja yhteydesnpitäjä olen aina minä ensin,se kyllä harmittaa totisesti!Eli siinä valitettavasti on vanhempienkin tavoissa parantamisen varaa.Toivon etten ikinä syyllisty tähän oman lapseni kohdalla!!

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000000210&posting=22000000040927805

        Eipä ole kuulunut mitään syntymäpäivien jälkeen, joulu meni ilman lahjoja. Varmaankin ihmevirkistyminen ennen seuraavaa syntymäpäivää, saatttaa paketista löytyä vähän isompi kakkuvuoka 8).


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe